Annons:
Etikettoff-topic
Läst 8904 ggr
Akerberg
2009-09-22 14:30

Torka nypon?

Med risk för en bit av livet plockade jag igår ca 4 dl nypon, tänkte torka dem o ge till hästen i vinter, men hur gör man på bästa sätt? Min första tanke var att trä upp dem på tråd o hänga någonstans, men finns det något enklare sätt?

Finns det förresten olika sorters nypon? De här är plockade från en buske med små ljusrosa blommor, men sen finns det ju sånna med stora mörkrosa också, är det någon skillnad på dem?

Annons:
AnnaB
2009-09-22 14:47
#1

Kan de varkligen äta det så….. pulvret som blev i nypon hade man ji som "klipulver " när man var yngre….Tungan uteSkrattande

Akerberg
2009-09-22 14:55
#2

Är det när de är torkade det blir klipulver? Så de kan äta dem färska då? Snörpa hittade nämligen en nyponbuske häromsistens och ställde sig o plockade nyponen ett och ett direkt från busken… Trodde det kliade då? Men hon verkade inte tycka det =P

karisma
2009-09-22 15:01
#3

Jag torkar ca 100-200 l om året till hästarna Lägg nypona i en långpanna sätt ugnen på ca 175 låt dem bli mjuka vrid ner till 75 grader och sätt ungsluckan på glänt (lite) om du gör det på kvällen så är de färdiga på morgonen men det luktar nypon vill jag lova Fast en gammal sägen säger att man inte ska plocka för frosten har haft sin första natt

Lycka till

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
2009-09-22 15:10
#4

Tack!  kan man torka utan ugn? Tror inte det uppskattas om det luktar nypon i hela huset…

Tror det varit frost, det har iallafall varit det här hos mig, men vid stallet vet jag inte iof…

hllw
2009-09-22 15:44
#5

Nypon luktar ju gott!

Jag har försökt att torka utan ugn någon gång. Tycker aldrig att de blivit helt torra och så länge de finns fukt i dem finns ju risk att de blir dåliga.

Sedan är det väl vildnypon som gäller. Dvs de som är lite långsmala.

Vi hade mycket nypon i en hage förut. Vår häst som gick där hade alltid blodrispor på öronen under nyponsässongen:P

Akerberg
2009-09-22 18:02
#6

Tror jag höll på att trilla ner för berget i onödan… Hade dem på 175 grader lite länge tror jag, de är svarta och stenhårda?

Annons:
karisma
2009-09-23 00:09
#7

#6 Det är bara ut igen och plocka nya fast jag tror att de äter dem ändå pröva Jag brukar ge 1/2 dl om dan Så det går åt liteGlad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
2009-09-23 00:24
#8

Tror inte de äter dem jag haft i ugnen idag… =S De blev som kolbitar Skäms

Ska se om jag hittar fler.

Hur fina måste de vara när man plockar dem? Lämnade en massa mjuka på busken och plockade bara de som var hårda, de mjuka kändes och såg väldigt övermogna ut?

walsan
2009-09-23 00:58
#9

Som sagt, bara ljusrosa blommor, ovala, "långa" nypon ock jag tror inte att de ska ha blivit frusna, för det är väl då de blir mjuka. Riskfullt att ha dem på så hög värme. I pannrum måste de ligga riktigt länge, så där är det risk att de fått mögelsporer innan de torkat. Kanske lite ugn därefter på tidningspapper i pannrum.

Från en mobil i Krusenberg, s om Uppsala

Akerberg
2009-09-23 12:35
#10

De var inte riktigt avlånga, men mer avlånga än breda sas? Vet iaf att det var ljusrosa blommor på busken (De är så fina!)

Nu är det nog för sent, det var inte många kvar som såg bra ut, och från just de buskarna plockade jag alla fina.

Pannrum har vi tyvärr inget, har fjärrvärme så det är kallt i källaren.  Funkar det uppepå kylskåpet tror ni?

walsan
2009-09-24 02:37
#11

Kan gå på kylskåp, men säkrast är nog att värma lite i ugn först.

Rätt ros är det nog, för ljusrosa enkla blommor har nog bara dessa.

Hälsningar från Skytteholm på Ekerö. Undras just var Ambo håller till?

karisma
2009-09-24 09:06
#12

Det har fungerat i över 30 år Glad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Akerberg
2009-09-24 14:47
#13

#12 Jag får fila lite på tekniken Glad  Tror du det funkar ovanpå kylskåpet om man förvärmer det värsta i ugnen först?

När jag hade dem inne bubblade det ut vätska ur dem, ska det vara så? Hur vet man när man sänker värmen sen?

Annons:
walsan
2009-09-24 23:19
#14

#13 Vi brukade faktiskt bara ha ganska låg temperatur vart fall aldrig över 80 grader.

karisma
2009-09-25 09:11
#15

#14 men då tar det ett dygn att torka dem Jag är ju hemma och kollar hela tiden då jag har dem på 175 grader kanske 45 min det är ju bara för att få dem mjuka fort Men det beror ju lite på varje ungn prova med 150 om det gick för fort annars kan man torka dem på 70-80 grader ett dygn Glad

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ambo
2009-09-27 11:39
#16

amen oj här har jag slöat..ja det är vad jag kallar vildros eller stenros..på latin Rosa canina, dvs canina står för böjda taggar som ser ut som hundklor..avlånga nypon. De som är platta sådär är vresros. Rosa canina som växer i skogsbryn ofta i solen, rätt rejäla buskar.

finns att köpa svindyrt på hälsokostaffär under beteckningen strandnypon. Bygger brosk i kroppen. alltså bra mot artros.

Fast, jag har aldrig torkat några själv, kanske ska prova! Väntar till första frostnatt!

RC70
2009-09-27 13:18
#17

Alltså är det NYPONINVASION?!

Det börjar med att jag läser det här, sen dyker det upp överallt, bland annat i (Kärring)-LAND.

ambo
2009-09-27 16:06
#18

De kosmiska slumparna Glad

Upp till toppen
Annons: