Annons:
Etikettföl-2009
Läst 5980 ggr
tjoffsan
2009-06-24 22:06

Gorizia har fatt ett stofol

Igar natt fick Gorizia ett brunt stofol e. Poetic Justice. Jag ar pa Irland sa bild far vanta. Folet kan dock inte ga riktigt pa ena frambenet da senan ar for kort. Vetrinaren ska komma ut ikvall och se vad han kan gora. Nan som har erfarenhet av det?

Annons:
walsan
2009-06-24 23:24
#1

Grattis till föl! Och hoppas nu att det går bra.

Menar du att benet är böjt så att hon i princip går på framsidan av hoven och inte kan trycka ned den bakåt? I så fall har vi haft så på vårt första föl 2002 och marginellt på det föl vi har nu i år. På första fölet stretchades det bort och rättade till sig ganska snabbt. Kanske hade det blivit bra utan stretchning också. Inget som gav några som helst problem senare. Jag tror att det var både hovslagare och veterinär som tittade första dagen och sa att om det inte ordnade sig så kunde det bli aktuellt att gipsa en tid för att få ut senan. Det behövdes dock inte. Det gällde bara att fölet fick vara ute och springa och gärna på inte alltför mjukt underlag.

Hoppas jag kommer ihåg rätt. Om hllw läser kan hon rätta eller verifiera.

På fölet vi har nu rättade det till sig inom någon dag och var aldrig något vi egentligen funderade över.

Lisa-trollet
2009-06-25 00:00
#2

Grattis till fölet! Hoppas det ordnar sig med benet

Akerberg
2009-06-25 00:08
#3

Grattis till fölis!

RC70
2009-06-25 01:28
#4

Menar du att den "kotar över", liksom ställer sig på framsidan av kotan istället för på hoven (kanske det som walsan menade). Jag såg ett föl efter Niveau (halvblodshingst) förra året som "kotade över" han gipsades och stöddes så att benet blev rätt :) han mår bra idag och heter BONES

Sassenach
2009-06-25 03:18
#5

Gratulerar till fölet!

Carrick
2009-06-25 10:30
#6

Grattis till fölisen!!

Hoppas det ordnar sig med benet!!

Annons:
ELS
2009-06-25 12:39
#7

"Allvarligare" fall av Senkontrakturer på unga/nyfödda föl  ( Går på tån eller t om framsídan av hovväggen ) brukar man i första hand behandla med hög dos av Tetracyklin IV, ges som engångsdos  (eller ev. upprepa 3 ggr vid behov ) Detta brukar oftast ha en mycket god  och snabb effekt.  Kombinera med stretching flera ggr/dag.

Hjälper inte det kontakta närmaste djursjukhus eller en duktig hästveterinär för vidare råd och behandling. Vänta inte för länge!

Grattis till föletGlad

ambo
2009-06-25 12:46
#8

Grattis till fölet! Va mkt det är med föl..att lära!

tjoffsan
2009-06-27 01:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack för alla svar. Jag har fortfarande inte sett fölet själv men kommer förhoppningsvis hem i morgon kväll. Som jag har fattat det så går hon helt på framsidan av kotleden. Vetrinären var där i gårkväll och la gips som en skena på framsidan av benet och lindade sedan runt. Vilket tydligen sträckte benet ganska bra, tyvärr höll det inte utan gipset hade gått av i morse.

På bilden ser man ganska bra hur hon står. Lite jobbigt när man inte är hemma och kan ha koll på läget :-(

walsan
2009-06-27 02:19
#10

Det är ett mycket fint föl!

Hoppas att allt ordnar sig. Ibland ser det hela lite otrevligt ut men ordnar sig ändå. Föl har ju en förmåga att rätta till sig. Vi hoppas på bättre gipsning nästa gång!

Jag håller verkligen tummarna för er!!!

ELS
2009-06-27 20:48
#11

#9 Oj det där ser inte bra utFörvånad  Se till att snabbt få hjälp av en veterinär som är van vid sådana här fall. Jag tror du borde åka in till ett djursjukhus om det är så illa som det ser ut på bilden Obestämd

walsan
2009-06-27 23:40
#12

En sådan tur att det finns veterinärer här.

tjoffsan
2009-06-28 11:34
#13

Nu har jag äntligen kommit hem och fått träffa fölet. Vetrinären hade varit här, han hade tillverkat en skena med neopren på insidan som tejpats fast på framsidan av benet. En massa bomull och lindor under förståss. Det ska nu bytas varje dag och skenan ska bockas ut vid behov.

När vi bytte det i går så såg det redan mycket bättre ut. Hon gick på hoven i 8/10 steg ungeför vilket tydligen var en jättestor förbättring.

Annons:
RC71
2009-06-29 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 Behandling med tetracyklin brukar som sagt ge bra resultat i sådana här fall. Massera också fölets bog och armbågsmuskulatur då dom i sådana här fall brukar bli mkt spända och ömma i det området. Vänta heller inte för länge med att uppsöka klinik vid behov. Fölet ökar mkt i vikt första veckorna och problemet kan därmed bli svårare att komma tillrätta med.

Här är en bild på en fölis med gravare problem av samma art

tjoffsan
2009-07-01 09:06
#15

Min vetrinär hade behandlat ett föl med tetracyklin innan vilket hade resulterar i att fölet avled, så han ville helst inte använda det mer. Vi har tagit bort skenan nu för nu går hon på hoven, hon har bara ett stödbandage kvar. Naturligtvis har skenan skavt lite mot knät, så nu är hon svullen där…

Upp till toppen
Annons: