Annons:
Etikettkorsningar
Läst 4975 ggr
[Wera]
5/21/08, 3:31 PM

Hjälp med ras? Connemara korsning elr?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

10 juni 2007 köpte jag en korsnings ponny, de visste inte vad för ras han var. Jag har trott att han varit welsh/russ eller av något annats lag, men sedan på welshponny iFokus så sa en person att han kanske kunde vara connemara korsning, kan han vara det :) ? Han är 135cm hög, och är brun skimmel (mne nu mera hel skimmel), han är 21 år.

Annons:
RC71
5/21/08, 5:47 PM
#1

Har du inga namn på hans föräldrar alls?

GE
5/21/08, 6:41 PM
#2

Rent spontant kommer jag att tänka på en ponny, som jag var med och "tillverkade" 1986. Han heter något annat, men är skimmel född brun, C-ponny runt 135 cm, och alltså född 1987. Den här ponnyn har dock känd stam, pappa Connemara och mamma Welshkorsning imp England, och tävlad i alla grenar med gott resultat. Han tävlades så sent som för 4-5 år tror jag. Varifrån köpte du ponnyn? Fick du inte veta något om hans tidigare liv? En så här pass gammal ponny bör ju ha en historia,  om han inte har valsat runt hos flera hästhandlare…

[Wera]
5/21/08, 8:41 PM
#3

Jag vet inte föräldrarnas namn, ras eller någonting. Det enda jag vet är att redan som "ung" kom han till Järvsö ridklubb, såldes sedan när han var 12 år för ridskolan las av och efter ca 3 år såldes han till en tjej i Bollnäs som hade han i 5 år och då köpte jag han sedan. Han är utbildad LB hopp och LC dressyr.

GE
5/21/08, 9:21 PM
#4

#3 Då är det inte samma ponny.

MrsM
5/22/08, 1:06 AM
#5

Brukar tycka det är sportigt att försöka gissa raser i korsningar, fast ibland blir det väldigt felSkrattande. En av de vackraste och mest rörliga ponnyer jag sett var en tysk import - korsning shetland x oldenburgare… I dom stunderna lägger man ner sina avelsplaner…

Det som skulle kunna vara connemara i den här ponnyn i tråden är faktiskt BLICKEN. Annars tycker jag det ser ut som en russ x arab el dyl…

Murgard
5/22/08, 1:12 AM
#6

#5 Det har du rätt i! Besökte en viss Birgitta Braunerhielm (för väldigt länge sedan) som förutom NF-ponnyer även födde upp russ x arab. Dom såg ut ungefär sådär. Fina,faktiskt.

Annons:
RC70
5/22/08, 6:01 PM
#7

#5 jag skulle gärna vilja veta vad uppfödaren hade för avelsmål när han/hon korsade en shetlandsponny med en oldenburgare!  Glad

[Wera]
5/22/08, 6:24 PM
#8

Jo okej ^^ Jag tycker han "beter sig" som ett russ ibland (lixom busigt osv.. och vill rymma och skojja) men också som en hetsig ung arab trots sin ålder, han lixom får ryck och drar iväg xD och när han t.ex. galopperar i hagen rser han svansen så där snyggt som vissa araber gör (men det kan ju såklart andra hästar också göra inte bara araber).

Upp till toppen
Annons: