Annons:
Etikettkorsningar
Läst 3328 ggr
Anna
12/4/07, 9:51 PM

Färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite nyfiken på det här med färger och färganlag.

Wilda föddes mörkbrun med bläs men blev snabbt lite mer åt det ljusare bruna hållet. Sedan bleknade/vitnade hon allt mer och blev grå. Efter det fick hon tillbaka lite av det bruna och mörknade lite och hennes toppar i man/svans/pannlugg fick en klarröd nyans. Idag, 14 månader gammal, är hon fortfarande grå fast något ljusare och ännu lite mer rödbrunt i.

Mamma är korsning arab/pinto och har varit brunskäck men har nu bleknat till skimmel och har inga fläckar kvar. Pappa, Hagens Ryan RC 76, är skimmel.

Bifogar en jättesnygg bild (host) med lite olika bilder på Wilda. 

Vad skulle ni kalla färgen hon har idag? Och vad tror ni hon blir som färdigvuxen?

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Anna
12/4/07, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.. och på föräldrarna

oups, felstavat på Ryan, ett n ska det ju vara, inte två!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Akerberg
12/4/07, 10:48 PM
#2

Hon är en avblekbar skimmel född brun (mörkbrun?) och kommer bli helt vit som vuxen

Inte helt 100 på det, men för att det ska bli en konstantskimmel så måste minst en av föräldrarna vara det (rätta mig om jag har fel!)
Att manen är röd i ändarna beror på att den är solblekt?

Anna
12/4/07, 11:45 PM
#3

#2 Att manen blir röd pga solblekning visste inte jag :P Så kan det ju vara! Men hon har ju även haft en likadan nyans i hårremen. Blir även den solblekt?

Nu när hon varit gråbrun så länge har jag svårt att se henne som helvit, men du har säkert rätt ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Akerberg
12/4/07, 11:47 PM
#4

#3 Ja, hela hästen kan bli solblekt. Det syns väldigt väl på svarta shettisar och frieserhästar, de är ofta bruna på sommaren!  (InteKreles, han har en svart gen som gör honom kolsvart året runt)

freakyH
1/1/08, 11:42 PM
#5

Hon är väll brunskimmelL ? :D Tror hon kommer att bli vit / brun. Så blev min connemara Jooar iaf. Han har ett ganska brunt huvud , ganska brun mage men ljus grå / vit på resten typ :D

Akerberg
1/1/08, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Nej, hon blir skimmel, det är inte samma sak som brunskimmel. Brunskimmel är en konstantskimmel som är en helt annan sak än avblekbar skimmel

 På bilden ser du en 4-årig welshponny, konstant rödskimmel i vinterpäls

Annons:
Akerberg
1/1/08, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Samma häst, fast med sommarpäls. Sådär växlar hon varje år.

Akerberg
1/1/08, 11:56 PM
#8

Hur det är med Jooar vet jag däremot inte. Någon som kan svara på om mormorsmors konstantanlag slår igenom så långt bortifrån eller om det måste vara en förälder som är konstantskimmel?

MrsM
1/2/08, 12:09 AM
#9

En förälder måste vara konstantskimmel eller konstantskimmel som blekt av till gråskimmel.

[Rhodugune]
5/4/10, 12:40 AM
#10

Man kan se om en skimmel är en konstantskimmel eller avblekbarskimmel på färgen på hästens huvud.

Är färgen ljusare på huvudet än på kroppen är det en avblekbar skimmel, är huvudet mörkare än resten av kroppen så är det en konstantskimmel.

Kram, Maya

rockfield
5/4/10, 12:11 PM
#11

Jag har gått igenom en massa bilder och uppgifter på Hagens Ryans avkommor och konstaterat att de alla är skimlar.

Jag har dragit slutsatsen att Ryan har "dubbelt" skimmelanlag dvs. alla hans avkommor blir skimlar.
Eller finns det någon Ryan-avkomma som inte blivit skimmel? Glad

colleen
5/4/10, 1:27 PM
#12

Ryans pappa Tulira Highball hade dubbla skimmelanlag så din slutsats kan mycket väl stämma.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
5/4/10, 3:38 PM
#13

Det spelar väl ingen roll om TH hade det? Ryan måste ju ha fått ett anlag från mamma och ett från pappa ändå, så det spelar ju ingen om de hade två eller ett anlag var

Annons:
Upp till toppen
Annons: