Annons:
Etikettfoder
Läst 5091 ggr
[AlphLauren]
2011-07-21 11:21

bete till fet ponnyhäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som också har connemaror, är dom lättfödda?

Min är extremt lättfödd. Han skulle behöva gå ner 50kg i dagsläget. Nu har jag två alternativ på hagar:

Hage 1: Stor stor hage med MASSOR av klöver i. Går tre hästar i denna hage som gått där sedan början av juni, den ena är smällfet halvblod och de andra två är fina i hullet men det är ett engelskt fullblod och en quarterhäst med fullblodsinslag. Dessa tre hästar har inte ätit så mycket av klövern verkar det som. Eller om dom gjort det och det hunnit komma upp igen?

Hage 2: Liten skogshage med fin-gräs i på ängsdelen. Denna hage har stått tom hela året och är inte avbetad någonting alls. Här skulle min häst kunna få gå med en shetlandsponny.

Hittills har min ponnyhäst gått kvar i vinterhagen som är som en stäpp, men han är fet ändå. Denna hage behöver vila nu vilket jag förstår så jag måste flytta min häst och dessa två alternativ ovan är de jag har.

Hästen rids träningspass 3-4 dagar/vecka och ut och motioneras 2-3 dagar/vecka. Alltså rör på sig 6 dagar i veckan…

Annons:
[opalen]
2011-07-21 14:04
#1

tror att de flesta connemrar är lättfödda. det är ju bara att tänka på deras ursprung så förstår man att våra hagar oftast är rena gräddtårtorna.

när mina slutat växa, brukar jag skifta magert bete med inne på natten, det är ju då de äter som mest. skulle aldrig kunna ha ute dygnet runt mer än kort period då och då. sen är det väl också för att jag har rädsla för fång och att det sliter på leder på dem lika som på oss med långvarig övervikt. de får inget inne på natten mer än en näve havre som välkommen.

sen brukar jag på hösten försöka lite tufft ta bort lite "fläsk", dvs lite hö på natten eftersom jag har gräs i min stora hage länge. tror att vi som oftast tror att de behöver mer mat än vad som egentligen behövs. det är ju bara att titta på de trinda ponnymagarna. det är ju egentligen ganska enkelt att banta, träna mer eller mindre mat.

det är väl det att det är alltid roligt att ge mat. för runda det blir mina ändå trots att jag gör på detta sätt. men när man ser en mager häst nån gång, är det skönt att de är lättfödda, i varje fall för plånboken i alla fall. han har ju ialla fall gått ner ordentligt sen jag såg ditt första kort.

[MaritWal]
2011-07-21 22:48
#2

Det låter väl som om skogshagen är ett bra val. Bara den inte är så liten eller så grönt utanför att han går ut? Jag tycker också att man för de flesta hästar får söka allt magrare bete… T o m vår tvååring har ju "hjärtrumpa". Skogsbete känns jättebra. Vi har ett sådant där det finns gamla beteshagar insprängt. Perfekt.

[AlphLauren]
2011-07-21 23:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har det löst sig till det bästa tror jag. Pålle-häst kommer få gå på klöverbetet 7.30-15-30 cirka varje dag och resten blir på box. Men jag rider ju på kvällarna så då får han komma ut ur boxen lite i alla fall.

Det blir samma rutiner som på vintern.

Tror det blir bäst så. Då slipper jag flytta också då skogshagen är ett annat stall/mitt gamla stall.

Han kommer få typ 3-4 kg hösilage till natten (TS ca 55%). Och kanske nåt kg till insläpp för att svälja ner den näven havre han får i krubban för att de andra hästarna får ;)

Dett löste sig idag så just nu känns det rätt bra faktiskt

bilden tagen Lucia -2010 (man blir mörkrädd hur hemmablind man kan bli alltså)

[opalen]
2011-07-22 09:45
#4

bra att det löser för dig. tror inte att hästar tycker om klöver inte mina i alla fall. det är ju bara den lilla grupp man kan se på..

det är ju bara att ta bort lite hösilage, om han blir tyngre. sen förstår jag också att det ibland inte är så lätt för alla att komma överens, men jag tror nog att vi har mer mulliga och tjocka hästar i vårt land numera än tunna, i varje fall påpekar tidningarna då och då om alla våra överviktsjukdomar på hästar, därför att övervikt är en sjukdomsrisk.

blev häromdagen omriden, skritt på grusväg, av en toalt smällfet islänning, möjligtvis sista dagarna innan fölning, vilket den naturligtvis inte var, man blir mest ledsen över att se det hela.

lycka till nu med snygga zinsano, för stallet ska vara ett ställe där man fyller på med glädje.

Alma-G
2011-07-24 10:09
#5

Min är jättesvårfödd, mest på vintern dock. Nu när han går på bete dygnet runt är han bara lite för stor, men inte mycket :) Något ska man ju bygga muskler av. Är han den ändå svårfödda?

[AlphLauren]
2011-07-24 11:05
#6

#5 tvärt om, min är LÄTTFÖDD som få!

Nu kommer han få gå ute på klöverbetet 8.30-15.30 ungefär… Resten rida och stå på box!

Annons:
Alma-G
2011-07-24 11:18
#7

#6 Menar du att de flesta är lättfödda eller nu hänger jag inte med? ;)

[AlphLauren]
2011-07-24 12:27
#8

Jag hajar inte vad det var du svarade på med ditt första inlägg?

Alma-G
2011-07-24 15:57
#9

Du skrev överst "Ni som också har connemaror, är dom lättfödda?", det svarade jag på Flört

[MaritWal]
2011-07-24 22:44
#10

Jag tror faktiskt att de flesta connemaror är lättfödda. Av de 15 connemaror vi haft är det bara en som jag vill räkna som svårfödd. Hon är ett avelssto som går ner snabbt och rejält varje vår på sista delen av dräktigheten  och i samband med pälsfällning trots att vi proppar henne med mat året om och dessutom särskilt då hon brukar magra av. Hon kan dock hämta igen sig och hålla hull under sommarbetet. De andra marorna har nog varit allt ifrån lättfödda till mycket lättfödda.

colleen
2011-07-25 10:04
#11

Jag hade valt hage 2. I förra eller om det var förrförra ridsport så fanns en notis om att man gjort studier om hästar på bete och där stod det att det inte hjälpte att korta betestiden som de gick för de åt bara snabbare så de fick i princip i sig samma mängd som de fått om de gått dygnet runt.

~Jag tror på ödet~

RC71
2011-07-25 15:14
#12

Visst är dom lättfödda. Annars skulle dom inte överlevt under tuffa förhållanden på Irland. Var rädda om era lättfödda hästar nu när det med värmen i kombination med regn växer som i växthus i hagarna . Fångvarning !

[MaritWal]
2011-07-25 22:50
#13

Jag skulle gärna ha i princip skogshagar till alla connemarorna. Även till våra gästhästar korsningsponnyer, tinker och island… Egentligen är det bara vår svårfödda, vårt halvblod och ett varmblod (inom ponnymått) som behöver fetare. Dock törs jag inte sätta unghästarna och avelsstona på alltför magert bete, men det kanske är för fegt.

Annons:
[opalen]
2011-07-26 08:33
#14

märit, du skriver ungefär vad man önskar. eller som min man sa, om vi skulle köpa ny gård någon gång, det är lite skog man behöver, inga stora beten, lite typ gotland, bergsknallar med magert gräs, skulle vara min drömhage. 

har haft en connemara under mitt liv som lämnade hö´t när hon var mätt, alltid lagom figur, de andra har ätit tills allt var slut överallt.

Marabou_Lover
2011-08-30 20:54
#15

#14 vad smidigt!:D

Upp till toppen
Annons: