Annons:
Etikettconnemaraberättelser
Läst 5739 ggr
-AKW-
2011-10-29 22:38

Min Arizona är mkt sjuk

I torsdags morse upptäckte TT (Carduus) att Arizona såg lite hängig ut när hon skulle släppas ut. Tempade henne till 38,8 och ringde mig. Arizona lämnades kvar inne med Windy som sällskap. De fick lite mer hö och Arizona åt. Jag var ute hos henne inom en timme, tempade också till 38,8. Hon var dämpad och lite uppdragen i flankerna.

Tredje hästägaren i stallet kom och med hennes pulsmätare mätte vi pulsen till 195! Vi trodde det var fel på mätaren och kontrollerade den på Windy som hade ca 45 när bandet drogs åt om magen men 35 efter några sekunder igen. Satte på Arizona pulsmätaren som visade runt 195 igen. Ringde vet. som kom så fort han kunde.

Efter undersökning och konfererande med Ultuna lastade vi henne och åkte dit. Vet. sa att jag måste vara beredd på att hon kunde dö på vägen. Det gjorde hon som tur var inte.

Vi mottogs av ett team som arbetade lugnt men snabbt. De undersökte henne, tog blodprover (vilket inte var så lätt då de vanliga nålarna inte fungerade att sticka med och blodet stelnade innan det kom ner i rören) och gjorde EKG-mätning. Tyvärr räckte inte den vanliga EKG-apparaturen till för att se hennes hjärtkurvor, men en expert med sin forskarutrustning kallades dit och då kunde de avläsa lite mer. Vad exakt vet jag inte nu och jag försökte ägna mig åt Arizona hela tiden de jobbade med henne.

Plasma togs fram för upptining ifall det skulle kunna vara en förgiftning av ngt slag. Rektalundersökningen visade att det skulle kunna vara diarré på gång.

Vartefter provsvaren kom in så klarnade bilden mer och mer. Ett av blodproverna som skickats över till Akademiska sjukhuset för analys visade på hjärtmuskelinflammation. Nu sattes ett annat dropp in. Dropp innehållande Lidokain som är en substans som finns i bla tandläkarnas bedövningsmedel.

När jag pratade med vet. vid dagens slut så hade detta gjort så pulsen stabiliserats runt 60, vilket ju är alldeles för högt egentligen, men en otrolig lättnad jämfört med de runt 200 hon hade när vi kom in med henne.

Arizona har fått lämna isoleringen och ska nu vila så mkt det bara går. De kollar pulsen varje timme och så länge den inte stiger eller hon blir sämre så ringer de inte mig. Jag går nu och är rädd för min telefon som ni nog förstår.

Prognosen är fortf dålig. Men en av vet. som är inkopplad har jobbat i Canada, där de verkar ha fler sådana här fall, och han har där kunnat skicka hem flera hästar med livet i behåll. Så än finns det hopp!

Eftersom det är besöksförbud så kan jag inte hälsa på henne.

När veterinärerna anser att hon mår tillräckligt bra så ska de ultraljuda hjärtat för att kunna ge prognos om tillfrisknande. Men än vill de inte oroa henne med sådant eftersom det inte påverkar prognosen eller behandlingen.

Arizonas kropp måste själv läka ut inflammationen. Om inte hjärtat visar sig vara för skadat förstås.

Annons:
AnnaB
2011-10-29 22:43
#1

Hoppas De går bra o att hon blir frisk!

RC71
2011-10-29 22:59
#2

Men herregud ! Har aldrig hört talas om något liknade. Måtte det bara vända nu. Stor styrkekram till dej !

Sigrid-pa-Pottan
2011-10-29 23:50
#3

Stackars hast och stackars dig som ägare! Det hela låter helt otroligt, hur mycket kan en häst råka ut för egentligen? Vilken tur att ni fick till en så snabb insats, hoppas nu bara på det bästa även om det hela inte låter alltför optimistiskt…

RC61
2011-10-29 23:59
#4

Det låter väldigt traumatiskt och jag har inte heller hört talas om något liknande. Jag tänker på dig och stackars Arizona och hoppas innerligt att hon kommer att tillfriskna!

ELS
2011-10-30 00:32
#5

Men fy så hemskt! !!!  Jag tycker så synd om både dig och Arizona. Vad tror de är orsaken till att hon fått hjärtmuskelinflammation? Har hon haft någon infektion nyligen? snuva? hosta?

Hon verkar i alla fall ha fått den  allra bästa hjälp på Ultuna med snabbt ställd  diagnos och behandling så nu får vi hålla tummarna hårt och hoppas att hon blir frisk igen!

Kjerulfia1
2011-10-30 07:28
#6

Usch fy, sådant får ju liksom inte hända med unga hästar !!!

Efter Gittans sjukdom i somras har jag FULL förståelse för hur du känner just nu. Det finns inte ord för att beskriva hur jobbigt det känns när man är så orolig att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen. Men det är ju för att man älskar dom.

De (veterinärerna) är duktiga på Ultuna, och hon har det bra där. Gittan fick ju också bo "på hotell", bara en natt i och för sig, men djurvårdarna tog väl hand om henne.

Vill du ha lasthjälp när ni ska hem därifrån (för det ska ni ju, *pepp*) är det bara att säga till. Jag åker förbi till och från jobbet, så det är nära och inga problem (skicka ett PM så får du mitt tlfn nr).

Annons:
[AlphLauren]
2011-10-30 08:58
#7

Men Jisses!!! Men tur i oturen att ni kom in så snabbt och verkar ha så proffsiga människor runt om!! Jag håller mina tummar!

Och riktigt tur att ni hade en pulsmätare i stallet!

monsterpony
2011-10-30 09:01
#8

Usch så fruktansvärt. Hoppas verkligen att allt går bra. Hon har i alla bästa möjliga omvårdnad. Håller alla möjliga tummar för et snart tillfrisknande.

Carrick
2011-10-30 10:47
#9

Vilken pärs!!!!

Usch, hoppas allt går bra & att ni snart är hemma igen!!!

Så bra med pulsmätare, hade ni kollat "för hand" så hade ni nog inte litat på det heller….. verkar trots allt att ni kom in snabbt & att ni fått den hjälp som krävs OMG : )

ambo
2011-10-30 20:47
#10

Fy tusan, sänder de varmaste kramarna från mej! Om jag kan hjälpa dej med nåt så hör bara av dej!

Sassenach
2011-10-31 08:06
#11

Hoppas att allt går vägen och att hon blir bättre!

-AKW-
2011-10-31 09:38
#12

Har just pratat med Ultuna och helgen har varit lugn. Hon har haft under 60 i puls. Idag ska de kolla troponin-värdet igen och ev ultraljuda hjärtat.

Tack alla för ert stöd och omtanke!

-AKW-
2011-10-31 09:45
#13

#5 Orsaken är virus som satt sig i hjärtat. Hon hade ju lite feber och lite hosta (ingen snuva) 16-17 augusti. Det var det som gjorde att jag strök henne från avelsvärderingen den 10 sep.

Annons:
Kjerulfia1
2011-10-31 09:58
#14

#13 Hur ser prognosen ut nu ?

Är hon fortfarande kvar på kliniken? och isåfall, vet dom när du kan få hem henne?  

Jag håller alla tummar och tår att det är en stark tjej som fixar det här !

[Angelika]
2011-10-31 14:42
#15

Fy så hemskt,hoppas hon piggar på sig och snart får komma hem! Kram

-AKW-
2011-10-31 19:39
#16

Vet. ringde i eftermiddags och berättade att troponin-värdet hade sjunkit och att det tydde på att inflammationen inte blivit värre i a f. Ultraljudet skulle de ta i morgon. Vet. sa spontant att hon under sina 30 år där inte varit med om ngt liknande. Vet ej vad hon menade riktigt. Hjärtmuskelinflammationer är inte så ovanligt bland travhästar t ex, men hon menade kanske att Arizona inte dog fast hon hade 200 i puls?

#14 De kan inte säga ngt om prognosen förrän de har ultraljudat hjärtat. Hon kommer, om hon överlever detta, inte kunna åka hem på många dagar.

Akerberg
2011-10-31 19:49
#17

Hoppas det går bra!

Lille
2011-10-31 21:56
#18

Håller tummarna för din häst!!! Fy så oroligt.

lil-sis
2011-11-01 16:25
#19

Hu så hemskt!

Men vilken TUR att ni hade tillgång till ett pulsband så att det uppdagades exakt hur tokigt det stod till med henne.

Även jag är nära Ultuna (eh oftast är jag ju på jobbet då men har fridagar även på vardagar, så behöver du hjälp slå en pling till 0707365526 el sms:a).

-AKW-
2011-11-01 20:51
#20

#19 Tack!

Pulsen ligger stadigt mellan 50 och 60.

Inget ultraljud gjort idag heller.

Annons:
-AKW-
2011-11-03 20:48
#21

Igår hade jag slutat hoppas på ett tillfrisknande då hon under natten haft ökad puls igen (antagligen pga att de försökt ultraljuda hjärtat och hon blev upprörd så de fick avbryta det) men idag har den varit nere på 42!

Dagens blodprov har dock visat ökad mängd vita blodkroppar och fibrinogen. Nu sätter de in intravenös antibiotika och ser vad det kan göra. De vet fortf inte orsaken till hennes tillstånd. Det är inte samma slags hjärtmuskelinflammation som t ex travare kan få. De får förmaksflimmer men Arizona har klaff- och/eller kammar-takykardi.

monsterpony
2011-11-03 21:02
#22

Oj, oj, oj. Vilken pers för er båda detta är. Rynkar på näsan

Men att pulsen är nere på 42 får väl anses vara ett steg i rätt riktning. Jag håller alla tummar och tår att det fortsätter i rätt riktning.

-AKW-
2011-11-09 09:32
#23

Idag ska jag åka och hämta hem henne! Skrattande

monsterpony
2011-11-09 09:41
#24

Jaaaa! Hurra! Vilken härlig nyhet! Glad

AnnaB
2011-11-09 11:45
#25

Roligt! Är hon helt Ok nu?

ambo
2011-11-09 15:23
#26

Roligt att höra!

colleen
2011-11-09 18:25
#27

Vad skönt att höra AKW! Hoppas hon håller sig pigg nu =)

~Jag tror på ödet~

Annons:
Kjerulfia1
2011-11-09 20:04
#28

Vad otroligt skönt för er! Starka småtjejer vi har du Flört.

-AKW-
2011-11-09 22:03
#29

Trailern var påhakad och jag var färdig för avfärd från stallet. Väntade bara på att min medhjälpare skulle komma. Då ringer vet. från Ultuna och säger att kardiologen inte vill släppa hem henne än. Fler prover skulle tas. Jobbigt för mitt psyke, men säkert bäst för min häst!

Hoppas nu att de senaste proverna visar sig vara bra. Då kanske jag kan haka på trailern i morgon igen.

[AlphLauren]
2011-11-10 06:29
#30

Nej men så tråkigt! Men förhoppningsvis som du säger det bästa för henne. Och kanske även bra för forskning i framtiden så kan det ju hjälpa andra hästar. Din pålla är pionjär

Hoppas du får hem henne snart! Vad säger de andra hästarna, märker dom att hon fattas i stall och hage?

-AKW-
2011-11-10 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

I morgon får jag hämta henne! Värdena var OK. Skrattande

Hemma-vet. ska ta prover på henne nästa vecka också som ska till Ultuna. Hon ska vila i minst två månader och sedan tillbaka på ultraljud av hjärtat.

Bolle och Carduus lattjar runt lika bekymmerslöst som vanligt. Bolle har stått i Arizonas box så det inte skulle bli så tomt för Windy. Windy saknade Arizona mycket, det märkte jag. Windy har ju tagit ansvar för Arizona sedan hon var föl och de har starka band.

Nu när Arizona kommer hem så får hon och Windy gå i en mindre hage och kanske inte ute så långa dagar. Jag får väl noggranna hemgångsråd med mig i morgon antar jag.

Så glada hästarna ska bli när de ses igen! Kyss

Kilkenny
2011-11-10 19:44
#32

Hejsan !

Har tyvärr helt missat å va inne på sidan så ofta, men så skönt att det Arizona får komma hem imorrnSkrattande!

Läskigt det som hände men får hoppas å hålla tummarna att det läker ut med tid å vila !

Kom gärna å hälsa på Killen nån dag så du får se han in person Glad.

Sassenach
2011-11-10 21:03
#33

Hoppas på att du nu får ta hem henne imorgon.

-AKW-
2011-11-11 18:53
#34

Nu är hon hemma! Det blev ett kärt återseende med Windy. Hoppas nu bara att vi inte får ngt bakslag.

Annons:
[AlphLauren]
2011-11-22 19:14
#35

Hej!

Hur har det gått? Har ni gjort någon uppföljning ännu?

-AKW-
2011-11-22 20:39
#36

#35 Tackar som frågar!

Hittills har allt gått bra. Sista blodprovet förra veckan visade normalt värde. Nu ska hon bara vila, speciellt inte stressas, i två månader. Sedan ska vi på återbesök för ett ultraljud av hjärtat för att se vilka skador som kan ha uppkommit pga inflammationen.

WainyLH
2012-05-16 16:11
#37

Gud vad läskig historia!

Går allting bra nu?? Hon är ju så söt och rar!<3 Hoppas allt är som det ska och att Arizona mår bättre!

Mvh WainyLH

Upp till toppen
Annons: