Annons:
Etikettallmänt
Läst 8151 ggr
GE
7/4/12, 9:25 PM

Connemaror på ridskola del II

Det finns en gammal tråd i ämnet, men den här gången handlar det om vilka Connemaror som just nu finns på ridskolor runt om i landet.

De förtjänar lite uppmärksamhet, dessa ponnyer (och hästar) som jobbar på i det tysta och glädjer så många människor.

Annons:
hanna-norrk
7/4/12, 10:25 PM
#1

Norrköpings Fältrittklubb har ett helt gäng Holmtebo ponnyer. De som går i verksamheten nu är Wizard, Yeats och April Lily. Alla tävlar flitigt utöver sina ridskolejobb med. Sen har de två Holmtebo till på uppväxt tror jag, Brenda och Irving. De har ju halv connemaran Qula med som har Hagens Quancy som mamma och ett halvblod till pappa.

GE
7/5/12, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lurbo RK har inte haft någon Connemara sen sötaste Chirac (f-91 e Möllans Castro) gick i pension, men nu har de två stycken. Stockmossens Maja (f-99 e Janus) och Snorkfröken (f-06 e Grange Flynn Sparrow). Lurbos lektionshästar får också komma ut på tävling. Maja har tex under våren varit med i div III-laget i hoppning.

Bild på henne från en tävling på Säfva RK i juni. Som förresten också  har två Connemaror. Rovalds Zantique (f-04 e Hagens O`chief) och Gangzter (f-98 e Fendth).

MrsM
7/7/12, 6:36 PM
#3

Roligt och positivt om vi får höra från dessa fina reklampelare för Connemara. Tack GE för trevlig tråd och lycka till som Sajtvärd.Glad

GE
7/8/12, 6:04 AM
#4

#3 Tack MrsM Glad

RC71
7/8/12, 9:21 AM
#5

Ridskoleponnyer förtjänar verkligen att lyftas fram . Vilka hjältar dom är !

GE
7/9/12, 12:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja, verkligen! Här är Rovalds Zantique "Zvante", som dagen till ära fått ny fin luva med matchande schabrak…

Annons:
ZABA
7/11/12, 2:19 PM
#7

Solna Ridskola kan för närvarande stoltsera med följande connemaror:

Riviéra van de Zonnenhoeve f.1998 i NLD, skimmel, sto, e.Iltschi van de Leliaard u.Fithowra van de Zonnenhoeve e.Abbeyleix Finn.

Hagens Yason f.1997, skimmel, valack, e.Hagens Ryan u.Hagens Star e.Hagens Jaguari.

Halle Hampus f.1999, skimmel, valack, e.Spinway Corona u.Hazel u.Dale Haze. Halle Hampus köptes in så sent som för några veckor sedan. Blir spännande att se vad han anser om att bo på ridskolan. Just nu är det bara sommargräs och kompislek som gäller, precis som för övriga duktiga lektionsponnyer och hästar.

[prallepralin]
7/25/12, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Lidens Pralin står på ridskolan i Lidköping. Han är en brun d-ponny valack, född 1995. Jag har haft pralin tre somrar i rad, vilket jag är oerhört glad över. Han är världens bästa häst, kompis och varelse. Är så glad att jag fått lära känna honom!

Igår red jag lite i paddocken (bilden)

Sassenach
8/13/12, 6:14 PM
#9

På vigelsjö ridskola i Norrtälje har de 2 maror i verksamheten, en nyligen inköpt och en på foder:

Lofty Rockefeller f.1996  E: Hazy Dawn  U: Rolo

Önnarps Ghost f.1997  E:Backuddens Mountain Haze  U: Önnarps Babette

GE
8/13/12, 7:30 PM
#10

Ghost, visst är det den bläögda gräddvita som var hingst ganska länge? Har för mig att han har flera avkommor också…

Sassenach
8/13/12, 7:44 PM
#11

#10 Finns två stycken i aramennoc. Ja han är BEC, skall se om jag inte kan fixa lite bilder på dem under nästa vecka.

starrhult
8/13/12, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Starrhult Lady Rowena såldes som 5-åring (2003) till Djursholms ridskola, där hon fortfarande är kvar. Så här beskrivs hon på deras hemsida:

Lady Rowena, som oftast bara kallas Lady är en energisprutande c-ponny, som aldrig kan stå still! Varken när man sköter henne i boxen eller när man ska rida henne, halt är bara inte hennes grej. Däremot är hon fantastiskt duktig på att hoppa och är nästan alltid med när några ponnyer åker på utetävlingar. Dressyr tycker hon inte lika mycket om eftersom man då måste göra halter och gå långsamt, och sådant tycker hon bara är onödigt. Hon älskar godis och brukar alltid visitera besökare till hennes box, för att se om de möjligen har en godisbit. Lady bor i ponnystallet och står granne med Pantara.

Lady Rowena har hela tiden tävlat både internt och externt i hoppning med olika ryttare. Hon är nästan alltid med i deras resultatlistor i toppen, inte sällan med flera placeringar med olika ryttare. Hon har också varit med i deras div tre lag i hoppning alla år, liksom lektionsmästerskap i hoppning. I höstas var hon både etta och trea i deras KM. Hennes dotter Starrhult Rebecca finns på Åkersberga Ridcenter - och är också duktig hopponny. Vet tyvärr inte så mycket om henne dock.

GE
8/14/12, 10:24 AM
#13

#11 Det finns flera än dessa två. Han gick på lösdrift med en stoflock, jag tror att det var 2001. Hur många föl det blev vet jag inte, men ett av dem har jag sett. Imre f-2002 u hbl. En gulbrun valack på ca 150 cm som går 110-klasser….

Vore kul att få se bilder på honom och Lofty Rockefeller…

Annons:
Sassenach
8/14/12, 6:31 PM
#14

#13 Andra bilden neråt i mitten remsan är på Ghost, inte den bästa eller lättaste att hitta. Skall försöka fixa en bättre.

http://www.ridklubbennorrtaljeryttare.se/

HagensYeats
1/19/13, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På min skola (Gamlebygymnasiet) har vi Rhonda Rabbit f: 2002, e: Calvin Klein ue: Lofty Roderic. Sedan har vi två lånade connemaror.  Hagens Hampus som ska köpas om han passar in i verksamheten, f: 2006 e Hagens O'Chief ue: Frederiksminda Hazy Chance och Nalle Phu som ägs av en tjej i min klass, e: Kamillo av Haga.

Bilden är på Rhonda sommaren 2011. :)

[RC1393]
1/20/13, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ridskolan i Lycksele (lappmarksryttarna) har under våren lånat min connemara Primula II. Där verkar hon trivas bra och alla är nöjda med henne, och eftersom jag är på stallet två gånger i veckan så får jag ju säga hej till henne i alla fall, och favoritisera henne en stund Kyss

GE
12/1/13, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hos Kalmarbygdens Fältrittklubb finns sen något år tillbaka gräddvita Gräns Creme Caramelle f-06 e Gräns Diamond Surf u Molly e Ballydonagh Cassanova. Hon är 146 cm.

På ridskolans hemsida kan man läsa: Caramelle är en snäll, känslig och lydig ponny som i dagsläget är utbildad LB hoppning och LB dressyr. Hon är väldigt nyfiken och snäll, och mångas favorit i stallet…

Fina "Mellan" på visit hemma hos uppfödaren 2010

Travelogue
2/19/14, 10:41 PM
#18

På Helsingborgs ridskola har det kommit två nya ponnyer som råkar vara connemaror - härligt! De heter Lecarrow Lad (e. Ballinavilla Prince u. Slackport Star ue. Boden Park Finnard) och Bog Paulie ("Disco") (e. Curraghakeen Cashel u. Shannon Breeze ue. Sea Breeze). Tyvärr har jag inga bilder men det finns youtube-filmer på Lad!

Jag har precis ridit Lad och tycker att det är en jättetrevlig ponny. Han utstrålar verkligen connemara och är väldigt vänlig och rar i temperamentet. Det saknar kanske lite motor men han kompenserar det med en fin vilja att vara till lags.

Disco har jag inte ridit än men han är lite yngre och verkar vara en lite hetare variant, men det lyser connemara även om honom :)

Jag är dock lite fundersam över Discos stam. Han är född -08 och hans mamma tycks vara född -77. Är det verkligen rimligt? Hon har inte heller några andra registrerade avkommor. Märkligt!

MrsM
2/20/14, 8:40 AM
#20

#18 Alla connemaror som har connemarapass är idag DNA typade med fullständig härstamningskontroll, dvs uppgifterna om far och mor stämmer. Det som skulle kunna ha hänt, om detta faktiskt inte stämmer, är att ett annat sto typats in som "Shannon Breeze" eftersom ponnyer födda på typ 70-talet provtagits utan härstamningskontroll i efterhand när ev avkommor skulle registreras… Eller kan man ha skrivit fel mor i passet? Tror dock att du med 90% sannolikhet ska anta att stammen stämmer. En rolig detalj i sammanhanget är att Seabreeze (232) är en son till den första hingsten i svenska stamboken, Roundstone Chief RC 1. What a small world…

Annons:
GE
2/20/14, 9:21 AM
#21

Kan det inte vara så enkelt att man har lagt in fel Shannon Breeze som mamma i databasen? Kanske har inte uppfödaren tittat så noga i passet, och därför inte upptäckt det?

Det finns en Shannon Breeze f 2004 också. Hon har föl 2007, 2009, 2010 och 2011, alla fyra är efter samma hingst som Bog Pauli. Ägaren till stoet (och uppfödare till de fyra), står även som uppfödare & ägare till Bog Pauli. Är han luckan i hennes fölrad (2008), eller har Mr Gibson två ston med samma namn, varav den ena fölade som 31-åring? 

Jag tror nog mera på det första, men ridskolan får väl ta och kontakta honom och höra efter hur det ligger till…

MrsM
2/20/14, 4:42 PM
#22

#21 :) huvet på spiken tror jag. Har inte djudykt i detta fallet men din förklaring om en namne låter väldigt trolig… Ponnyn är inte överförd till den svenska databasen så vi har inte haft anledning att fundera över detta…

Travelogue
2/20/14, 4:49 PM
#23

#21 Det låter ju väldigt sannolikt! Tack :)

Han är väldigt ny i stallet så jag ska påpeka det när jag rider ikväll!

Travelogue
2/20/14, 9:51 PM
#24

Nu har jag sett passet och det står fel där också. Jag har ingen aning om vad ridskolans ägare bryr sig om det, men vad finns det att göra om man skulle vilja göra något åt det?

Här är förresten en länk med en bild på härliga Lad: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1526098_634787849910881_734586505_n.jpg

En riktigt fin kille som hoppade kanon idag när hindren höjdes lite och han fick upp farten en aning :)

GE
2/21/14, 9:08 AM
#25

#24 Risken finns väl att ridskolans ägare inte bryr sig, men isåntfall får du pröva med lite övertalning ;)

MrsM är nog bäst skickad att svara på hur man ska gå tillväga. Under tiden kan du väl hjälpa ridskolan genom att kontakta uppfödaren.

GE
2/21/14, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 Vilken fining! En snabbtitt i stammen, och liksom MrsM konstaterar jag också att världen är liten. Morfadern Boden Park Finnard är helbror till Abbeyleix Fionn, men också till "svenska" Abbeyleix Flora, mor till Hagens Ryan RC 76 bla.

Farmors far är dessutom helbror till Grey Ladyfriend RC108, vilket gör Lad till en avlägsen släkting till min Romantica :)

Grey Ladyfriend och Ylva Gahne  på SCS championat 1984

Travelogue
2/21/14, 9:17 PM
#27

#25 Ska jag kontakta ägaren för att ta reda på om Shannon Breeze e. Shannon Prince är den rätta modern, menar du?

Visst är Lad fin! Roligt med den svenska anknytningen också :) Och jag måste säga att jag verkligen älskar dina gamla connemarabilder!

Annons:
Märit
2/21/14, 11:24 PM
#28

Vilken härlig historia och vad kul att du Gerd kom på hur det borde vara!

GE
2/21/14, 11:30 PM
#29

#27 Ja, antingen det eller så fråga om det verkligen är rätt Shannon Breeze som står angiven som mor i passet. Bifoga en kopia av sidan med härstamningen.

Tack :)

GE
2/21/14, 11:59 PM
#30

Oops! Jag googlade på "Paul Gibson from Athlone", och fick fram en "death notice" från april förra året. Med samma adress som Bog Paulis uppfödare Paul Gibson, så det är väl tyvärr med största sannolikhet han :(

Kanske lika bra att vända sig direkt till CPBS? De måste ju snabbt kunna konstatera om det är den yngre Shannon Breeze som är mor, genom att jämföra DNA.

Det bästa vore förstås om SCS kunde hjälpa till, men jag vet inte om de behöver/kanske inte ens kan, engagera sig om inte ponnyn är transferrerad? Vem tog in honom till Sverige?

Travelogue
2/23/14, 11:20 AM
#31

#30 Vilken otur att uppfödaren hade avlidit!

Jag tror att han kom direkt från Irland till ridskolan men det är fullt möjligt att ridskolan använde sig av någon mellanhand. Jag kommer vara på ridskolan på tisdag och då kan jag ju fråga :)

MatildaSjöberg
3/6/14, 11:53 PM
#32

Hade en connemara som hade gått på ridskola i Fjärås, Alfons Owen 😀

GE
3/7/14, 7:23 AM
#33

#32 Ser väldigt fin ut. Det finns en bild på Aramennoc…

Vart tog han vägen sen?

MatildaSjöberg
3/7/14, 9:53 PM
#34

Aramennoc? Vad är det? Norge :-P

Annons:
GE
3/8/14, 7:53 AM
#35

#34 Det är en stamtavlesajt för Connemaror med många bilder. Du hittar den under länkar ovan…

MatildaSjöberg
3/11/14, 7:56 PM
#36

35# Aaaa tack :-P

Bogpaulie
4/1/14, 5:32 PM
#37

Roligt att ni skriver om "min" fina disco (bog paulie) Jag har också funderat över hans härstamning och undrar samma sak som travelogue… Det är jag som utbildat honom till ridskolan, :)

Upp till toppen
Annons: