Annons:
Etikettoff-topic
Läst 11376 ggr
caramelle25
2013-03-13 17:08

connemara.nu

Jag tittar ibland in på connemara.nu. Ibland hittar man något intressant. Det senaste var den fina filmen från 70-talets Irland. Mycket sevärd! Det som tyvärr förstör helhetsintrycket av connemara.nu är det ständiga överdrivna gnället på SCS. Förstår inte att man orkar…. Men det finns som sagt en del intressanta artiklar om avel i Frankrike mm. Kul också att man uppdaterar ofta.

Annons:
connemara2010
2013-03-13 19:51
#1

Connemara.nu lägger ut de oegentligheter som uppdagas. Den dagen då SCS lär sig följa regler, inte diskriminerar och kan säga; vi har gjort fel. Att erkänna att man gjort fel är inte att förlora ansiktet det är att växa. Då tror jag att du inte finner det du kallar gnäll längre men så länge man inte klarar av att följa sina egna regler och inte klarar av att vara den avelsorganisation man tagit på sig att vara så får nog både du och andra finna sig i att SCS blir granskade under lupp.

starrhult
2013-03-13 22:22
#2

# 1 Jag tänker på ordspråket "Det är lätt att se grandet i sin broders öga, men inte bjälken i sitt eget", med fri associationsrätt…Andra kan så klart se det helt annorlunda.

connemara2010
2013-03-14 07:42
#3

Starrhult, ska vi köra ordspråk så kommer ett här; Har man tagit fan i båten får man ro honom i land! Eller kanske; Som man sår får man skörda.

För att återgå till ditt ordspråk, så det är lätt att klanka ner på andras små fel och missa sina egna stora brister.

Ja om man anser att inte följa EU regler och de egna av Jordbruksverket beslutade regelverk samt sin moderförenings är små fel så kanske man ska öppna ögonen. Vad gäller bjälke eller ens en liten sticka i det egna ögat. Connemara.nu kan inte anses göra något fel i att lägga upp det som händer och upplysa om felaktigheter men dess huvudsak är ju ändå att varje vecka ta fram connemaror på tävlingsbanorna. Att skriva om intressanta connemarasaker som händer runt om i världen. Varje månad fylls det på med läsvärt och det visas stort intresset för vad som skrivs där. Man skall veta att de artiklar som visar störst intresse är de som har handlat om, ja just det SCS.

RC71
2013-03-14 14:22
#4

Så länge felaktiga påståenden och felaktiga fakta publiceras på denna sida så är trovärdigheten låg. Ett bra exempel är när det häromdagen påstods att en orginalhandling inte dödats korrekt. Uppenbarligen läser ingen av de ansvariga för sidan tidningen Ridsport .

lil-sis
2013-03-14 15:04
#5

Just den originalhandlingen har väl uppfödaren försökt döda länge? Hingsten ska ju visas i Ljungby så det är ju ingen åring precis. Alltså, utan att ha läst allt, skulle jag misstänka att just det dödandet har gått korrekt till. Annars hade det väl varit löst för längesedan!

connemara2010
2013-03-14 17:08
#6

#4 Helt korrekt vad gäller annonsering av förkommen handling har skett i Ridsport som utkom 28 februari! Då var redan nytt pass utfärdat. Allt enligt diariet. Enligt plan och riktlinjer skall man annonsera först sen utfärda pass. Förmildrande omständigheter; anmälan till avelsvärdering, ja ja.

9.4.3

Förkommen originalhandling

Då originalhandling (identitetshandling/betäckningsrapport) förkommit
skall hästägaren lämna in en skriftlig redogörelse om förlusten, bifoga ett intyg om att hästen är identisk med den registrerade hästen, samt lämna ett styrktägandeskap

och en fullständig ägarföljd så långt som möjligt.
Innan ny handling utfärdas ska följande krav uppfyllas:

Identitetskontroll genom i förekommande fall chipavläsning eller blod/DNAtypning med fullständig härstamningskontroll så långt som möjligt.

Efterlysning av förlorad originalhandling, lämpligen i fackpress, på hästägarens bekostnad (dödande av originalhandling).

Vad som tidigare påpekats är inte annonserat i Ridsport och har fortfarande inte setts till men det är ju en helt annan historia.

Annons:
starrhult
2013-03-14 19:23
#7

Nej, jag står för min uppfattning och andra får ha sin.. Men jag ser inte hur det kan vara så att connemara.nu med sin nitiska granskning och definitivt ironiska och spydiga sätt att presentera sina rön, gör vare sig connemaraavelsn i Sverige bättre eller skapar bättre förutsättningar för SCS (styrelse) att göra ett så gott jobb som möjligt. Visst kan det i vissa lägen vara viktigt att påtala olika brister, men att ta sig rätten att använda så oförskämd/ironisk ton och i vissa fall påhopp på individer för att påtala fel, eller misstag - är helt onödigt (eller åtminstone smaklöst). Jag tar mig dessutom friheten att betvivla att det ens har särskilt ädla syften. Och ja - det stör mig mer än om exempelvis en orginalhandling inte har efterlysts på rätt sätt. Det är inte heller så att det i min värld är begripligt att bara för att connemara.nu presenterar visst intressant material på sin blogg - automatiskt kan tro att alla som vill läsa den, håller med i alla åsikter och kritik som också dyker upp där.

connemara2010
2013-03-15 11:28
#8

För den intresserade har nu SCS lagt ut lite datum och under Nyheter rubriken; SCS efterlyser förlorad handling hittas daterad 13.3.13. Följer man länken hamnar man under rubriken Registratorn. Sen stoppar det. I vänsterkolumnen finner man Dödande av handling, knappa där och man finner nu ett datum bredvid ett dokument, 9.3.13. Öppnar man dokumentet gäller fortfarande att pass har utfärdats 22.2.13. Alltså i strid med de egna Plan & Riktlinjerna som endast Jordbruksverket kan ge dispens att frångå.

# 7 Man får ha åsikter och man får ge kritik om den är befogad. Sen är det upp till läsaren av åsikterna och kritiken att själv skaffa sig en uppfattning och viktigast korrekt information om rätt eller fel föreligger hos någon part.

Annette
2013-03-15 13:25
#9

Klart att man får ha åsikter och att man får ge kritik. Lustigt bara att de anonyma alltid tycker mest.

Annette
2013-03-15 14:07
#10
Denna kommentar har tagits bort.
starrhult
2013-03-17 08:10
#12

Hej igen! Jag är varken för eller emot SCS eller connemara.nu. Jag är för att samverka och samarbeta för att värna om att avel, uppmärksamhet och framgångar hos Connemaraponnyer är så positiv och god som det bara går (i Sverige). Jag är också för att ha öppna diskussioner i god anda för att verka för detta. Det jag menar är "bjälken" i ögat hos connemara.nu är att de felaktigheter/misstag som letas fram och lyfts upp endast handlar om att hitta vad gör SCS styrelse FEL. Jag kan inte, hur mycket jag än försöker - se vad positivt allt detta medför när det gäller den för mig viktigaste frågan - vad kan vi tillsammans göra för att ha så bra avel, marknadsföring m.m i Sverige. Däremot kan jag se att det i dag så många olika aktörer inblandade när det gäller olika regelverk (EU, jorbruksverket, SH, SPAF, SCS, m.fl, m.fl) - att det är rent övermänskligt att tro att ingen ska göra misstag i denna djungel. Och där bör man väl snarast hjälpas åt så att allt fungerar så bra som möjligt inom den avelsförening vi i dag har? (Jag ser frågan om alla dessa regler som ett problem i sig, då de inte alltid är särskilt samordnade).

Jag kan inte förstå - och heller inte se vitsen med att nitiskt leta efter misstag som görs - för att använda detta till att raljera, sprida ironi, kränka individer, eller ens att med humor paketera detta sätt att påtala brister. Jag kan helt enkelt inte alls se att detta har med ett seriöst, eller positivt inriktat avelsarbete att göra.Jag personligen anser att det i stället gör stor skada, då det försvårar samarbete, minskar lust och glädje (för connemaraägare), ökar misstänksamhet och tar fokus från frågor som är viktigare att arbeta med för att nå framgång med avel och marknadsföring av Connemaraponnyn i Sverige.

Jag har för länge sedan förstått att åtminstone vissa inom connemara.nu ser det som den viktigaste frågan för närvarande är att leta fram fel och misstag som SCS gör - men vad syftet med detta är har jag inte förstått.

tellus123
2013-03-18 20:02
#13

Jag håller helt med dig starrhult, Du sätter ord på mina känslor, tack för det.

Jag går i funderingarna på att betäcka familjens gamla connemarasto i år igen efter långt uppehåll på den punkten pga döttrar som velat rida istället.

Men jag är tveksam. Inte för att SCS skulle ha gjort några misstag, som vi förhoppningsvis lär oss av? utan just för den dåliga stämningen och om jag själv börjar bli less så undrar jag hur personerna i SCS styrelse mår…

Jag funderar på att byta ras, helt ärligt. Eller betäcka med ridponnyhingst istället….

Annons:
Frågande
2013-03-18 22:07
#14

det är visserligen urbota trist att läsa om allt tjat och gnat. det förstår väl var och en att misstag görs i en ideell förening, arbetet görs ju på fritid och är ju inte en myndighet, man gör misstag ibland och försöker rätta till så gott det går, allt med samma inresse för rasen.

men att detta på något sätt skulle få mig att byta ras, skulle aldrig komma ifråga. finns inget att detta missnöje som jag någon gång skulle låta gå ut över denna underbara ras. det är ju en connemarahingst du skall välja inte någon i connemara.nu……

tror också att denna sammanslutning av människor inte är spec stor även om de låter mycket. själv träffar jag så många rara connemaramänniskor, så detta samstämda klank som jag numera ej läser i connemara.nu, skulle aldrig någonsin få förmörka mitt intresse för denna ponnyras.

camira
2013-03-19 17:53
#15

Frågande, jeg er helt enig med deg om man inte gneller på en idelll förening med ideellt arbetande personell , derimot er påpekandet av misslighter som blant annet, diskriminering til en myndighet en helt annen sak.  Efter 2011 er SCS et selskap og en i av jordbruksverket gokjent avelsorganisasjon. Selskaps delen av SCS er en Ideell organisasjon, mens avelsorganisasjonen er en myndighet, som har forpliktet seg å fölge SJBSV 2010:61 .SCS avdeling, i av jordbruksverkets godkjent avels organisajon er  en offisiell myndighet, og skal fölge alle regler som gjelder for en myndighet, forvaltningslagen etc.

 Kjernen i problemet som eksisterer i dag, har du selv beskrevet med fölgende "arbetet görs ju på fritid och är ju inte en myndighet, man gör misstag ibland och försöker rätta till så gott det går," Desverre så holder ikke dette for avels organisasjonen SCS som er en MYNDIGHET enl JBV 2010:61, men helt ok for selkaps delen av SCS som ikke er en myndighet. Problemet er meget lett å löse, den dag SCS styrelse innser at de er en myndighet, samtidig som de er et selskap, og klarer å separe disse to avdelingene.Den dag som SCS kan skille mellom en person og en sak, og ikke ta påpekandet av brudd mot EU regler, brudd mot JBV godkjente regel verk, brudd mot forvaltnings lagen, som et person angrep men ser det som en sak som må löses så tror jeg personligen at dette problem lar seg löse.

Jeg legger med en link til det dokument som SCS selv önsket å forplikte seg til, og lovet JBV at de skal fölge. Håber du leser det, og da kanskje forstår mere hva denne diskusjonen går ut på.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.jordbruksverket.se%2Fdownload%2F18.32b12c7f12940112a7c80006680%2F2010-061.pdf&ei=So1IUZTLCdGL4gSxpYDgCw&usg=AFQjCNFlL06TcH3JJOn115Son-wkmVijdw&sig2=f6aadJv5F_C06Fl_oRg_Tg

 Og Tellus, synd at du vil bygge din ridskole ponny avel, som du tidligere beskrev du hadde som mål, på Svensk Ridponny håper du fortsatt velger en Connemara hingst til til ditt avelsto.

tellus123
2013-03-19 20:36
#16

Rättelse: Jag har ingen ridskoleverksamhet utan jag har pratat om att mina framtida uppfödningar förmodligen skulle hamna hos ridskolor eller familjer, som trevliga allroundponnyer till barn. Men att det främst beror på att jag inte har tillgång till någon beridare i dagsläget.

Dessutom har jag enbart ett connemarasto. De andra ponnyerna är av annan ras.

Och jag har fortfarande inte förstått varför connemara.nu använder en så låg ton i sin blogg. Kritiken framförs på ett väldigt oproffsigt sätt som för att störta SCS styrelse.

Jag tror det ligger mycket mer och djupare bakom än dessa misstagen som tas upp.

camira
2013-03-19 20:55
#17

Tellus, på vilket sett mener du ?

tellus123
2013-03-19 21:06
#18

läs starrhults inlägg #12, tycker det beskriver det jag känner inför connemara.nu

starrhult
2013-03-19 22:48
#19

Det är ju knappast frågan om att man inte har rätt att framföra kritik, som jag tidigare har sagt - utan HUR man framför den. Av någon okänd anledning får jag tidningen Jordbruksaktuellt. I det senaste nummret har Annika Bergman skrivit en krönika med rubriken "Civilkurage vapen mot näthat". Ur denna vill jag plocka ett citat som belyser det jag menar "Många verkar tro att det skrivna ordet i cybervärlden inte kräver ansvar, att det är legitimt att spy ut elakheter. Saker man definitivt inte skulle sagt vid ett möte öga mot öga är vardagsmat. Den sociala kontrollen, eller helt enkelt vanligt folkvett verkar försvinna framför en dator". För connemara.nu finns ingen ansvarig utgivare eller webredaktör angiven - utan ett nätverk, där det uppges att var och en har olika åsikter - så hur lätt är det inte då att kunna släppa "vanligt folkvett" helt och hållet, av den som önskar. Det är lika lätt att anonymt på iFocus spåra ur i sin sociala kontroll - utan att behöva ansvara för det. Om man inte är beredd att använda demokratiska och socialt acceptabla metoder för att uppnå mål, så undrar i alla fall jag hur man ser det man gör som bidrag till att connemaraavel, eller SCS arbete skall utvecklas positivt. Nu har jag inte mer att säga om det, och tror inte att det jag framfört har någon större betydelse för HUR connemara.nu skriver om SCS i fortsättningen heller…

GE
2013-03-20 00:48
#20

#19 Mycket välskrivet och tänkvärt! Tack Starrhult! 🙂

Annons:
starrhult
2013-03-20 07:34
#21

Glömde bara en kommentar till Camira - SCS är ju en ideell förening - som så vitt jag känner till - hos Jorbruksverket (som är en myndighet) ansökt och beviljats befogenhet (eg delegation) att som avelsorganisation sköta uppgifter som innebär myndighetsutövning. Det innebär ju inte att allt föreningen gör är myndighetsutövning, eller att man blir en myndighet. Men de uppgifter som är förenade med att vara avelsorganisation är myndighetsutövning, liksom vissa uppgifter (registrering och stambokföring ex) även tidigare har varit det. Det är Jorbruksverket som har ansvar för att ha tillsyn över att de uppgifter som utifrån ansökan, ska skötas av SCS som avelsorganisation, sköts enligt vad de har beviljats av verket och följer gällande lagstiftning för hur myndighetsutövning skall ske. Eller finns SCS nu registrerat som en egen myndighet i myndighetsregistret, utan att det framkommit i någon information? Annars är det nog så att dessa uppgifter till stor del skall skötas på ideell bas, och därför kan ta en viss tid att få fungerande rutiner att sköta klanderfritt.
 - utan att det för den skull handlar om illvilja och ont uppsåt, som man kan få intryck av från vissa..Nu var det nog allt i alla fall👋

camira
2013-03-21 09:14
#22

Hei Starrhult , hvis en organisasjon som har blitt delegert en myndighets oppgave ikke er en myndighet, hva er det for noe da, en lekstuga?

starrhult
2013-03-21 20:12
#23

#22 Det är en ideell förening/organisation om det inte är en myndighet. Lekstugan tror jag finns någon annan stans. Här kan du i alla fall läsa vad som är en myndighet. http://www.regeringen.se/sb/d/2462

Det är många skillnader mellan en myndighet och en ideell förening - bland annat är myndigheters verksamhet finansierad av skattemedel, medan en ideell förening i princip har att ordna sin "egen försörjning" (genom olika avgifter bl.a) och därför oftast har att lita på sina medlemmars ideella arbetsinsatser och goda vilja för att verksamheten skall bli bra. Det finns också många andra stora skillnader..

camira
2013-03-21 20:31
#24

Hei Starrhult, Intensjonene var engang så bra, men hvor gikk det åt pipan?

Ideellt eller inte, avelsföreningen skal arbeta effektivt se link, §4.1 der det også framgår klart at dette er en myndighetutövning, og at ingen uppfödare får diskrimineras.

http://connemaraponny.blogspot.se/2010/12/jordbrukverkets-forordning.html

 Ha en trevlig kveld

camira
2013-03-21 20:51
#25

Hei Igjen Starrhult  Du skriver "egen försörjning" (genom olika avgifter bl.a)" dette er regulert i §14 hvor det står,

14 § Avelsorganisationen har rätt att ta ut en avgift som motsvarar den kostnad som registrering och utfärdande av identitetshandling/hästpass betingar. Detta gäller även vid registrering av hästar som redan är införda eller registrerade i en stambok som förs av en godkänd utländsk avelsorganisation

Sammenlign prisen på et pass, kontra prisen på en transfere, begge koster 650, hvorav en avgift på 256 går til SH, pluss matrialkostnadene ved utstedelse av et pass, mens det er bare å före in hestens stamtavle i blå basen og stemple et 33-xxx- nummer i befintlig pass. Forklar meg,er passet for dyrt eller transferen for billig?  Merkelig at det skal koste det samme, men kanskje en avgift på 256 går til SCS ved en transfere, dette for å finangsiere diverse reiser etc for SCS funksjonärer? Alt skal jo väre til selvkost. enligt §14

Fortsatt trevlig kveld

starrhult
2013-03-21 21:46
#26

#25 - Ja så klart man kan undra om dom 256:-. Men här i Sörmland får jag betala 3:-/kg + moms + frakt för bra hö (nästan lika mycket för bra hösilage). Då varje ponny hos mig äter 8 -10kg/dag så är kostnaden ca 200:- för 5 dagar/ponny (absolut hutlöst - men så är det). Jag föreställer mig att det är ungefär lika för många andra som måste köpa foder. Med det perspektivet, och med tanke på hur många transfers varje connemaraägare kan behöva göra - så har jag verkligen svårt att förstå att du eller någon annan kan lägga så väldigt mycket energi på att ofta, och inte sällan väldigt spydigt, skapa negativ uppmärksamhet mot SCS för det. Men nu vill jag verkligen inte fortsätta diskussionen - för den kan bli oändlig.

camira
2013-03-21 21:55
#27

Hei Starrhult, menar du bara höprisana i Sörmlands län är höga nok er det ok och bryta mot jordbruksverkets regler? Eller mener du at de höga hö prisarna er också Connemara.nu sitt fel?

For meg er også denne diskusjonen avsluttet, ha en trevlig kveld.

PS. Det er jo populärt og gi Connemara.nu skylden for det ene og det andre.

Annons:
caramelle25
2013-03-24 22:20
#28

Starrhult, jag tycker du har rätt i vad du skriver. Jag har utifrån följt diskusionerna här under flera år och jag märker att det finns mycket stora motsättningar bland connemarafolket i Sverige. (Gamla olösta konflikter?) Det är mycket tråkigt eftersom det viktigaste borde vara att arbeta för connemarans framtid. Att man har rätt att ifrågasätta saker och protestera om man tycker något är fel- visst- men det ständiga utdragna gnället om alla fel som görs av SCSs styrelse känns inte ok. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att sitta med där, om jag blev tillfrågad eftersom stämningen tycks så infekterad.

Jag tycker som jag skrev i första inlägget att mycket i connemara.nu är riktigt intressant, tex tävlingsresultat och info från andra länder, men tänk om någon av er tog mod till er och skrev NÅGOT positivt om SCSs styrelse, då skulle jag bli så glad. God kväll på er 🙂

lil-sis
2013-03-25 09:04
#29

Men jösses, att det kostar några hundralappar att få ett pass eller byta ägare är ju en piss i havet i det stora hela (jag ska exv vaccinera mina tre den närmsta månaden och det går på 2400kr).

Jag tycker det är bättre att föreningen ser till att ha god ekonomi.

Det är lätt att fastna i det negativa gnället och det är synd. Jag vet att det är så, är fackligt engagerad och det är väldigt mycket gnäll och inte så mycket konstruktiva förslag. Naturligtvis ska verksamhet etc granskas men även de bra sakerna måste ju lyftas fram.

camira
2013-03-25 09:42
#30

lil-sis

"Det koster några hundra lappar og är et piss i havet" 

For vår del hadde det gått på 11200 (800 ganger 14 ) , det er ikke prisene som er diskusjonen , men at SCS har selv valgt å bli en av jordbruksverkets godkjente avels organisajon, selv valgt å fölge de regler som kreves for å bli dette. I de reglene står det klart og tydelig at for å bli en godkjent avels organisajon, skal man ha bra ökonomi og at alle priser skal väre til selvkost, samt at man ikke skal diskriminere.

Du skriver du er facklig engagagerad, Jeg jobber med kvalitets sikring innen luftfarten, og hadde en organisasjon godkjent av Transportstyrelsen brytit så grovt mot gjeldende regler som SCS bryter mot Jordbruksverkets regler ,hadde företaget blitt av med sine godkjennelser for lenge sen.

Bluff fakturering er bedrageri !

 Og  hvis jeg har så fel med mine argumenter, så hadde det värt taknemmelig å fått  saklige mot argument, ikke om priser på hö i sörmland, vaksinasjons priser, at jeg er dum etc og at våre hingster blir diskriminert.

lil-sis
2013-03-25 16:02
#31

Jag har inte skrivit att någon är dum.

Och jag tycker det är rimligt att jämföra med vad det kostar i övrigt att ha häst. Att någon väljer att ha en hel drös hästar har väl ingenting med prissättningen att göra?

Vem avgör vad som ska ingå i självkostnadspriset?

caramelle25
2013-03-25 16:40
#32

Connemara.nu har länkar till vissa utvalda hingstars facebooksida. Vet ni om fler hingstar har fb-sida? Skulle vara intressant i så fall att läsa om andra hingstar också 😉

Frågande
2013-03-25 18:32
#33

Håller med nr 31 fullständigt. Det är upp till var och en att göra sina prioriteringar. Många saker i vår värld kostar pengar. Du vill väl ha bet för dina hästar vid försäljning, finns säkert någon som tycker de är för dyra, vilket pris du än sätter.

camira
2013-03-26 08:07
#34

# 31 og #33

Kan dere forklare meg på hva sammenhenget er mellom SCS bluff fakturering, og kostnadene med at ha en hest, og med personlige prioriteringer.

Eller menere dere at det er så dyrt med å ha en hest, at det gjör ikke noe om SCS bluff fakturer  for å få sin ekonomi til å gå i hop ?

Hva om scenarioet hadde värt at en annen myndighet hadde bluff fakturerat t.eks transportstyrelsen, da hadde scenariot värt som fölger:  

Det er dyrt å eie en bil, så det gjör ikke noe om transport styrelsen bluff faktuerer litt, det er bare å gjöre en personlig prioritering, og sammenligne dette med hva det koster övrigt å ha en bil , og konkludere med at det er ok, fordi  det er bare snakk om noen hundre lapper så det er jo bare et piss i havet , det bedre at transportstyrelsen ser til å ha en god ekonomi.

Annons:
camira
2013-03-26 10:04
#35

Her skal jeg vise hvordan SCS svindler folk som vil bytte avdeling i stammboken ,I plan och riktliner står det :

Båda föräldrarna skall vara införda i RC eller RCB, eller motsvarande avdelning i av CPBS godkänd stambok

Mens i Hingstreglementet står det

skall vara införd i grundstambok SCR med föräldrar införda i RC ( motsvarande moderlandets Class 1) eller RCB ( motsvarande moderlandets Class 2).

Så her krever SCS en avgift på 650 for at en importert hingst skal få vises i Sverige, mens i realiteten behöves det ikke betales fem öre for dette.

 Samt at ingen utenlandsk födt hingst noen gang kan vises I Sverige.enl Hingstreglementet men ikke enl Plan och Riktlinjer

Avgiften på 650 bryter også mot regelverket se inlegg #25

Konklusjonen er at en transfere behöves, kun om du vil väre med på riksutstillingen. Men det fremgår ingen steder på SCS sine publikasjoner, tvert om så krever SCS at man må betale en transfere for at den skal kunne vises, dette kan jeg personligen bekrefte da jeg selv har blitt bluffet av SCS på dette punkt, og betalt en avgift som ikke behödves for å kunne vise en hingst.

Synes folk det er ok at en myndighets utövende organisasjon, bluffer kundene de skal väre en service organ for, så får de stå for det. Personlig synes jeg det er beklagelig å svindle godtroende kunder.

.

starrhult
2013-03-26 20:24
#36

Camira, om jag förstår dig rätt så är din uppfattning att SCS är en samling kriminella, fördomsfulla och illasinnade individer som har som mål att lura dom de kan på pengar? Och att det finns ett uppsåt att så mycket det går bryta mot lagar och förordningar i syfte att få in pengar eller förtrycka sina medlemmar och andra Connemaraägare?

Jag delar i alla fall inte den åsikten. Jag tror att det är människor som efter allra bästa förmåga försöker sköta sina åtaganden och uppdrag. Jag har heller inget problem i att ställa frågor och undra över saker som är oklara för mig. Jag har då alltid blivit vänligt bemött och fått godtagbara svar på frågor.

camira
2013-03-26 21:49
#37

Tur for deg, Starrhult at du har blivit vänligt bemött og fått godtagbare svar på frågor. Det er mer en jeg kan si, Jeg har prövd å ta opp frågor med SCS om flere missligheter, det eneste jeg har blitt bemött med er lögner, falske avgifter og at SCS har diskriminert vår hingst fordi jeg har i frågasatt . Men SCS er gode på det punktet,

MikaelaO
2013-03-27 00:12
#38

Men visa lite empati och försök se saken ur Camiras perspektiv också. Bland oss ponnyfolk så är en av de största framgångar connemara hade 2012 Poetic Kellys seger i ungponny-SM. Jag förstår inte varför SCS fullständigt nonchalerar detta. Det skulle väl vara jättebra reklam för rasen. Hur hade du känt om man tigit om Bossanovas fina placering på ungponnychampionatet eller hans fina bruksprov?

Jag kan tyvärr bara se en rimlig förklaring till detta och att är missunnsamhet. Det är så tråkigt att det är så men tyvärr förekommer det i de flesta rasföreningar och är nog ännu värre i hundvärlden.

starrhult
2013-03-27 06:35
#39

#38 Nu kan jag inte riktigt se vad hästarna har med den här frågan att göra - men när det gäller Bossa har jag absolut ingen del i hans framgångar. Jag är bara så glad att han blivit så väl utbildad och matchad av köparna😃. I den jämförelsen är det väl Kerstin som har större anledning att i så fall beklaga att inte uppmärksammas. Poetic Kelly är en fantastisk individ, och det är väl inte det som ifrågasätts?

När det gäller att få ära eller uppmärksamhet så har jag också lilla Bingo - som prestationsmässigt gjorde ett lika fantastiskt kvalitetstest som Bossa som 4:a åring. Dock utan uppmärksamhet. Jag har inte haft ambition och möjlighet att ge honom samma möjlighet som Bossa fått att utveckla sina talanger - men jag är inte det minsta bitter på vare sig SCS eller på bristande uppmärksamhet för det. Glädjen med connemaraponnyerna (och i synnerhet Bingo) ligger för mig långt bortom ära eller "likes" eller gillamarkeringar… Jag tycker att man trots önskningar om detta kan uppföra sig hyggligt och uttrycka sig sansat i diskussioner. Framför allt för att få andra att se att denna ras har så många fantastiska individer som har "stulit hjärtat" för så många människor❤️. Det gör inte rasen nytta att koppla den till frågor som endast handlar om problem i kommunikation och relationer mellan människor.

MikaelaO
2013-03-27 07:44
#40

Jag tror att de problem som finns inom connemarakretsar helt beror på kommunikation och relationer mellan människor.

starrhult
2013-03-27 10:43
#41

#40 Man kan väl i så fall hoppas att sådana problem i fortsättningen inte ska behöva dyka upp på CONNEMARAIíFokus och CONNEMARA.nu. Någon kanske vill skapa en särskild blogg för det, så att connemaraponnyn inte behöver vara ett verktyg att hantera mänskliga relationer och problem.

Annons:
camira
2013-03-27 11:05
#42

Takk for forståelse Mikaela

Starrhult, synd at du oppfatter mine svar som spydige, det har ikke värt mine intensjoner, men har man en forintatt mening om en person, så kanskje det styrer omdömmet om hvordan man leser og tolker meninger fra denne.

Kjernen i denne saken er som du skriver ikke personer, hester. Men oppenbarligen så finnes det et missnöye blant connemara folk. Dette kan skyldes i flere ting, men jeg tror at den hovedsaklingen skyldes i at SCS styrelse ikke har forstått sitt eget regelverk, og at de ikke kan styre og stelle som de har gjort tidligere, gi dispangser til höyre og venstre, og diskriminere som de vill. Det var jo for å unngå slike tilstander at JBVS dokument 2010:61 ble implementert. Jeg tror ikke feilen er i komunikasjonen men, at SCS styrelse tar påpekande som personlig krittik. Man må skille mellom personer og sak.

 For et år siden påpekte jeg med flere, feil med Bla annet Hingstlicensen , prislisten som stippulerte 400 Kr ej avelsverderad hingst, 400 ej licensierad hingst,diskriminering av svensk födde hester kontra utenlandskfödde hester. Og diverse andre feil og mangler i Regelverket , har blant annet forsökt å bytte avdeling i stamboken for vår valack, i over et år uten success.

Det jeg blir bemött med er bortforklaringer,  lögner,og fortalelse. Vår hingst Poetic Expression ble nektet å komme med på hingstlisten i et år, med begrunnelse at vi ikke er medlemmer, samtidig som at vår andre hingst fortsatt var med, og at det var et flertall hingster som eides av ikke medlemmer som var med.

Intensjonene med å påpeke disse missligheter er overhode ikke å knekke foreningen ,som jeg har fått höre at fremtredende personer i SCS styrelse mener og proklamerer. Intensjonene er derimot å ha :

-1  en avelsorganisasjon, som behandler alle like.

-2  en avelsorganisasjon som forstår og fölger fastlagte regler som er satt av JBV

connemara2010
2013-03-27 11:46
#43

#41 Jag måste protestera mot din skrivning att det är männskliga probelm som hanteras på dessa forum. I connemara.nu har det tagits upp en del saker som är felaktiga och som strider mot regler och lagar. Hur dessa felaktigheter har hanterats och hur de som drabbats har fått slåss för saker som borde ha varit självklarheter och skötts på helt annat sätt. Kan inte vara svårt att följa regelverk och lagar när det gäller att sköta connemara ponnyn i Sverige eller annorstädes. Att alla som har med föreningen att göra behandlas lika skall väl inte vara så svårt att uppnå. Lagar och förordningar är ju en självklarhet i vårt samhälle så jag har lite svårt att förstå motståndet inom föreningen att göra detsamma.

Connemara.ifokus och debatter här är väl upp till var och en som lägger in ett inlägg som man får stå för, anonym eller offentlig.

Hur våra connemara ponnyer påverkas av klimatet på ett forum, jag inte kan mina läsa eller skriva så svar får ni inte från dom. Dom fortsätter att vara samma härliga sunda individer som njuter i solen idag.

tellus123
2013-03-27 17:52
#44

Om någon skulle skriva en blogg om min verksamhet och ta upp alla fel jag gör (för det gör jag, jag är en enkel människa som får ta konsekvenserna ibland av att inte ha tänkt efter före) så skulle jag bli först förvånad och sedan arg och till sist bitter - på de som skriver bloggen.

Blir jag istället bemött av någon som personligen frågar mig "varför har du gjort såhär, varför si eller så. Tänk på det här sättet nästa gång…." så skulle jag ta åt mig på ett helt annat sätt!

Det är ju hur kritiken framförs och det är det som connemara.nu är så dåliga på.

Frågande
2013-03-27 18:04
#45

i resten av samhället så gäller hur man skriver och behövs. hur naiv är man om andra regler gäller här , i vår lilla förening är ändå människor som drivs av sitt intresse och engagemang, vart går gränsen att driva dem? utan att veta något känns den gränsen för länge länge sen förbrukad. som medlen tacksam.

connemara2010
2013-03-27 19:25
#46

#44 Hur vet du hur frågorna om "problemen" är framförda? Läsa anmälan kan man göra men mer vet vi inte hur ev. diskussioner och brevväxlingar har skett. Kritiken som du kallar det är påpekande hur man misslyckas med att följa regelverk och lagar. Hur man läser en text är upp till var och en, ett glas kan vara halvtomt eller halvfullt!

#45 Drivs att sitt intresse, det gör vi allihop i vårt intresse av connemaraponnyn, skillnaden är att några har tagit på sig en roll att följa ett regelverk osv vilket man har gjort genom att mot Jordbruksverket lova att vara deras förlänggda arm och följa deras regler och i föreningen sina egna regler och stadgar.

camira
2013-03-27 19:46
#47

Frågande,

Om du hadde visst hvor mange mail jeg har sent til styrelsen@connemaraponny.org, responsen jeg har fått er ytterst liten, og iblant er de svarene jeg har fått rene lögner, aldrig har responsen värt "takk for dine synspunkter det skal vi rette til". Uansett hvor mange ganger SCS styrelse har blitt  overbevist , sitter det veldigt langt inne å inrömme et misstag lest f.eks Licenser på låtsas (http://connemara.nu/?p=2961).

Rettelser har först skjedd etter at det har blitt skrevet om det på Connemara.nu eller anmeldt til Jordbruksverket,länstyrelsen eller CPBS. Jeg bryr meg ikke om den ideelle delen av SCS, men myndighets delen må skötes selv om foreningen er liten og ideell. Man får ikke diskriminere,  ikke gjöre vinst , ikke bryte mot lover, og fölge moderlandets prinsipper. Det burde väre lettere å ikke diskriminere, men alikvell blir det diskriminert gang på gang.

De fleste av Connemara.nu har erfaringer av styrelses arbeid innen SCS, og kunskapen om dette arbeid er antagligen större, en hos flerparten her på forumet.

Vil takke trådskaperen, Connemara.nu har aldrig hatt så mange besökere som i den seneste tiden, og når dere er inne  så pass på og les (http://connemara.nu/?page_id=184). Det sier det meste i denne diskusjonen

caramelle25
2013-03-27 20:51
#48

Det ser man 😉 Jag skrev i mitt första inlägg att det finns mycket intressant, speciellt den irländska filmen. Jättebra! Men om vi ska fortsätta att älta så kan man ju fråga sig hur de bakom connemara.nu som själva suttit med i SCS:s styrelse lyckades…….. Vetskapen om detta gör att man kan  ifrågasätta vissas trovärdighet. Jag kan trots allt förstå en viss del av din kritik "Camira".

Har årsmötet varit ännu? Vet någon om det blev förändringar i styrelsen?

Annons:
Hagalyckan
2013-03-28 07:42
#49

#48 Caramelle25, Suttit i styrelsen och varit dess sekreterare under många år och anser att jag fullgjort mina plikter som detta. Hur man lyckas och vad man lyckas med inom styrelsearbetet är helt beroende på vad som behandlas och hur det blir supportat och av vem.

Trovärdighet skapar man mot sina medmänniskor genom att alltid tala sanning och HELA sanningen! Att framföra det som är korrekt och som går att verifiera gör saker och ting väldigt lätt att leva med.

Ja årsmötet var i lördags i samband med avelsvärderingen.

starrhult
2013-03-28 07:51
#50

Jag kan bara konstatera att i bland slår jag huvudet i betong - och det enda som händer är att betongen är opåverkad men pannan blir blodig😕. Men igen: Ingen påstår att det handlar om att inte få uttrycka åsikter, att få vara anonym, att få ha olika åsikter, för eller emot connemara.nu eller för eller emot SCS m.m. Det handlar i denna tråd om HUR man använder denna rätt. Så otroligt enkelt livet skulle vara om det var så att det gick att dela upp människor i dom som är elaka, onda, illvilliga eller dom som har fel och dom som har rätt. I min värld är det inte så.. Men kanske för andra? Mest läsare vinner? Flest "gilla" är bäst och har rätt?

Jag har fortfarande kvar frågan:

Är uppfattningen (hos connemara.nu) att SCS är en samling kriminella, fördomsfulla och illasinnade individer som har som mål att lura dom de kan på pengar? Och att det finns ett uppsåt att så mycket det går bryta mot lagar och förordningar i syfte att få in pengar eller förtrycka sina medlemmar eller andra Connemaraägare?

Jag uppfattar i alla fall att det är den bilden ni vill måla upp av föreningen. Om det inte är så - är det helt OK att uttrycka åsikter utan att raljera och vara spydig.

Camira - jag har verkligen uppfattat din ton som spydig, utan att ha någon förutfattad menig om dig - eftersom jag inte känner dig alls. Det är väldigt bra om det inte är din avsikt, och om du då kan uttrycka dina åsikter utan spydighet. Jag har som sagt inte uppfattningen att du är vare sig ond eller god, alltid har rätt eller fel i sakfrågor.

camira
2013-03-28 12:44
#51

Starrhult

Jeg har brukt ordene bluff fakturering er bedrageri,svindel og diskriminereing, det er du selv som har kommet frem til konklusjonen 

"att SCS är en samling kriminella, fördomsfulla och illasinnade individer som har som mål att lura dom de kan på pengar? Och att det finns ett uppsåt att så mycket det går bryta mot lagar och förordningar i syfte att få in pengar eller förtrycka sina medlemmar eller andra Connemaraägare?"

Så den konklusjonen får du selv stå for.

Alt jeg skriver her er mine egen oppfattninger og meniger, Connemara.nu er en sammensluttning med mange mennesker, med egne meninger, og det er ikke nödvendigvis at mine meninger reflekterer deres.

Jeg kan desverre ikke påvirke hvordan du oppfatter mine inlegg, jeg har forklart tidligere at intensjonenen ikke er  å väre spydig.

Glad Påsk

GE
2013-03-28 12:58
#52

En liten jämförelse bara….

New Forestföreningen har ung samma text ang ekonomin i sina P & R som SCS. Det står: Avgifterna för registrering, stambokföring och hästpass täcker täcker endast de faktiska kostnaderna för detta.

(SCS: Avgifter för utfärdande av hästpass motsvarar föreningens faktiska kostnader för passhantering).

Avgifter hos SNF:

Pass till föl tom 31/10 födelseåret 650:-, därefter 950:-

Pass till äldre oregistrerad ponny 950:-

Reg av importerad ponny med giltigt pass utfärdat i annat land: 650:-

Pass vid förkommen orginalhandling: 1500:-

Pass till ponny med ej kval fader: 1950:-

Glad Påsk alla, idag känns det som våren är på gång!

Denna kommentar har tagits bort.
Bullemor
2013-03-29 09:49
#54

Jag förstår fortfarande inte varför connemara.nu inte är villiga att diskutera sina inlägg på sin egen sida.

 Att stänga av möjligheten till kommentarer gör ju sidan väldigt enkelriktad. Dessutom drar det ner stämningen på de andra forum där de omskrivna ämnena fortsätts stötas och blötas.

För oss som inte avlar, och inte tävlar etc. så känns det bara motigt att gå in på forumet och se tjafset som detta medför.  🤮

camira
2013-03-29 10:35
#55

Takk Bestinshow for forståelse.

Hei Bullemor, det finnes 11 andre tråder på forumet som ikke har noe med avelsspörsmål og regel verk. Synes du det er motigt lese om dette kan du jo f,eks velge de andre trådene som omhandler trens,hvem som har eid sin ponny lengst etc,

Send et mail til Connemara.nu og fremför dine önsker, så vil de bli tatt til betraktning.

Glad påsk

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
connemara2010
2013-04-03 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Har vi sett detta beteende förut?

Frågande
2013-04-03 20:08
#58

nr 57, är detta en bild av dig själv eller?

nr 56, läser vad du skrivit och har jättesvårt att värdera dina påståenden om vad som gjorts eller inte tidigare i föreningen.

du skriver: "Varför inte bara försöka få till ett möte eller flera och hjälpas åt att få föreningen att bli bättre INTE som den var och INTE som den är utan en förening som är för ALLA som älskar Connemaror ,Inte bara för några utvalda."

för det första ska man väl vara medlem och inte sitta på läktaren och tycka. demokrati bygger ju på att man är med och påverkar, för annars gör ju helt enkelt någon annan det utifrån sina värderingar, detta är helt grundläggande för demokrati.

kan bara tycka att bilden visar den som sitter på läktaren och klagar, och inte väljer att vara med och utvecklar vår förening. det är alltid jobbigt att ta på sig gummistövlarna och gå ut och jobba. det är så otroligt ankelt att sitta vid sidan av och häckla de som jobbar i vår ponnyförening. tider ändras och så gör också folk.

camira
2013-04-03 21:07
#59

#58

Hvem motionerte, för at styrelses medlemmer skulle slenges ut i förtid, og förpassas til lektaren. Hvem ville bare ha renrasiga Connemaror i sin flokk, och inga bastarder.?

Frågande
2013-04-03 21:54
#60

vem är du som kan säga att ett årsmöte har fel, gör du samma sak när det är riksdagsval?

när man åsyftar vad folk har sagt, bör du nog vara betydligt mera säker på vad du säger. att ha ett gott temprament är väl en god egenskap? i alla fall i mina ögon.

starrhult
2013-04-03 22:52
#61

Står man med namn i en grupp som har en blogg som är öppen för vem som helst att läsa - kan man inte ställa sig utan ansvar för vad som skrivs och hur det skrivs - om det inte redovosas att det är någon enskilds persons åsikt. Ja, jag har en gång skickat ett mail med en fråga (både frågan och svaret har jag tidigare skrivit om i annan tråd) - det var inte i närheten av att vara sakligt eller seriöst. Att den som  tidigare uppgivit sitt mål att SCS ska förgöras - hejar på fortsatt spydig och raljerande ton hos conemara.nu är i alla fall helt logiskt och lätt att förstå. Men har man målet att SCS skall fungera så bra som möjligt som avelsorganisation förstår jag det inte.

Vad jag inte heller kan förstå är prat om "förr" - hur länge är det OK att spara och odla eventuella oförrätter och besvikelser som ursäkt att agera oförskämt? Hur långt tillbaka behöver man veta den historian?s Avelsrådgivare har inte funnits så länge jag har varit med (vilket åtminstone är bra mer än tio år). På SPAF:s hemsida kan man hitta alla hingstar som godkänts sedan 2001. Ett par har ägts av någon som samtidigt suttit i styrelsen, flera har ägts av personer som tidigare eller senare varit det. Däribland finns bl.a de flesta av connemara.nu:s medlemmar. Många har ägts av personer som inte alls varit med där. Någon dispens kan jag inte hitta sedan dess. På utställningar där jag varit (som ju inte alls är de flesta som förekommit) har det varit blandade ägare - där det verkligen inte har gått att se att styrelsens ägda hästar favoriserats. Dessutom har personerna som varit med i styrelsen varit ganska många olika - så hur länge skall någon då behöva känna skuld över att ha varit med? De allra flesta har också egna ponnyer eller uppfödning, vilket kan tyckas vara ganska naturligt i en avelsförening?

Jag ser att det som vissa anser vara befogad kritik, handlar om att ta sig rätt att bedöma vad som är regelbrott, och detta ofta utifrån vare sig saklighet eller trovärdighet. Ex att SCS är en myndighet, att man skickar bluff fakturor (dvs fakturerar något man inte beställt/eller sagt ska vara gratis), att styrelsen svindlar folk, att man ljuger och förtalar, att SCS är en lekstuga m.m. Det sker nu, i dag - och handlar inte det minsta om avelsfrågor. Vilket det inte heller gör att agera kränkande mot enskilda individer. Det handlar inte om att reda ut det förflutna, det handlar om att släppa taget om det någon gång, det handlar om att uppföra sig hyggligt mot varandra.
Och ja, en förening har rätt att ge medlemmar förmåner (det är ju en del av vitsen med föreningar) - dock inte i det som handlar om myndighetsutövning (som ska och måste vara lika för alla).

fools gold
2013-04-03 23:09
#62

nr 58 Jag tycker du ska läsa mitt inlägg lite till .jag skrev också

(Ärligt talat var det bättre förr ? inte för mig och många fler  .Skillnaden var att det inte startades ett uppror då den gamla styrelsen satt .Eller en sida i syfte att "värna" om Connemaran bildades ,men var det bättre ? .)

Vad vet du vad jag och många försökt att göra .Men att vara med i en förening som så effektivt försöker motarbeta alla nya ideer genom att frysa ut eller smutskasta har jag aldrig varit med i .Jag med flera valde att gå ur den "gamla" .Fegt kanske att inte gå med i den "nya" men smutskastning och baktaleri kostar på hur mycket man än vill vara med och förändra .

Att få till en förändring krävs att  alla parter lyssnar och är lyhörda för varandras åsikter .

Jag skulle jättegärna vara med i föreningen om det jag säger lyssnas på .Därmed INTE sagt att man måste hålla med eller tycka lika .Men om man INTE tycker lika vill jag inte "STRAFFAS UT" pratas skit bakom ryggen på ect .För så har det har varit och det kostar för mycket .

Jag vill inte att mina hästar pratas ner i syfte att trycka till mig och förringa mig som person .Och därmed få mig att vara tyst. För mig liknar det mer diktatur (om än med fler ledare) än demokrati .

Så har det varit för mig och många fler som medlemar och tills dess jag vet att så inte sker igen så nej då vill jag inte vara medlem .Och jag kan inte påstå att din kommentar om att jag ska låta bli att tycka för att jag inte är medlem och därmed inte gör något själv för att förändra .Gör mig mer sugen att bli medlem utan stärker mig ännu mer att man nog ska passa sig, för annars får man skit.Mao tyck inte annorlunda än den som har mest att säga till om attityden gäller än .Så om du vill värva medlemar så råder jag dig att lägga ner din attityd .För det är ju så du vet inte vem du skrev det till ,du vet inte om jag ev tänkte bli medlem .Och om man vill värva medlemar så ska man alltid bemöta varje person som en blivande sådan och inte skrämma iväg dom eller? för mig förlorade du med ditt svar som sagt .Och säkert sitter du och tänker när du läser detta .Att ja men en sån som hen vill vi ändå inte ha .Och det är just det jag blir så trött på att det bara ska vara lika tyckare som får vara med .Spelar ingen roll om det är den gamla eller den nya styrelsen .För om inte den attityden försvinner så är det för mig samma skit. Och som sagt mer en diktatur än demokrati. Hade du varit smart hade du försökt värva mig istället för att jaga bort mig :)

Jag anser tyvärr att det ligger på föreningen att försöka visa på en öppnare sida .(Jag anser INTE att allt är eller har varit deras fel absolut inte ).Och ja jag vet om att det inte kommer att bli lätt för dom .Men iom att dom tagit över ett sjunkande skepp så är det tungrott tills dess att det är lagat .Det är svårt att laga något som är så trasigt som denna förening är .Men var ödmjuk inför era fel för många fel kommer säkert att göras (och har gjorts).Men om ni är först med att ändra attityd bemöt varje kritik med ett tack så mycket istället för ilska Så göder ni ingen ilska mot dom som ger kritik( det är svårt för dom flesta att sparka mot någon som lägger sig).För tänk på att av konstruktiv kritik kan man växa och när man är stark kan man skaka av sig missunnsam kritik .Och två fel gör inte ett rätt.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
fools gold
2013-04-04 01:55
#64

nr 61

En del av det du skrev om grupp mm förstod jag inte alls Jag är inte med i någon grupp eller skriver i någon blogg  .Men det om förr och hingstar med dispens ,var riktat till mig eller ?

Jo hingstar som EJ klarat bruksprov(då när bruksprov var ett krav) har getts dispens att verka i aveln ändå ( vill ej smutskasta hingst därav ej namn) .Varför ha ett krav och sen ge dispens ? .Det hade inte varit så svårt att återkomma nästa år och försökt igen  eller ?  För mig är det ett stort fel i en så liten avel där föreningen sätter vissa krav för att sen strunta i det .Men jag får tydligen inte tycka att det är fel .Utan du tog förgivet att jag ljög och försökte förringa vad jag tycker/skrev .Det är mao min och fler med mig åsikt, får vi inte ha den .Du får ju ha din att det inte hänt .Och om vi inte kommer överens får vi väl vara överens om att vi inte tycker lika hur svårt kan det vara. Det är just detta som du med flera gör ni attackera istället för att acceptera att vi tycker och upplever saker olika .Vad var det i det jag skrev som sa att du måste tycka likadant .Jag har varit medlem och ringt avelsrådgivaren under den tid du varit medlem har en avkomma för ca 10-12 års sedan efter en sådan fråga .Vill inte skriva exakt för att röja vem jag är .Men jag ljuger väl för det fanns ju inte . Jag är inte ute efter att bråka med dig men så som du skriver uppfattas det som om att du vill få folk att tro att jag ljuger .Jag har varit med om det förr som sagt .Åsikter eller tyckande mästras ner med orden det har vi aldrig sett eller hört eller så har det aldrig varit.

För MIG är det som hänt förr en stor del i vad jag tycker nu, tyvärr är det så .Vi formas utav vad vi upplevt och utsatts för .Anledningen till att jag tog upp det som var förr är just att JAG tycker inte det är någon förändring utan bara samma men olika styrelser  .Om historien upprepar sig och ingen lär sig tycker du att det är ok .För ja visst kan jag glömma och förlåta släppa allt och gå vidare men om det händer igen som ovan i ett inlägg där jag direkt blev tillplattad för att jag inte var medlem .Och så av dig som lite nonchalant skriver att inget av det jag upplevt har hänt eller funnits sen du blev medlem .Tycker du att du själv bjuder in till att man vill vara medlem, att man känner sig välkommen .För jo när jag var medlem så pratades det om alla fel styrelsen gjorde om än inte lika elakt som nu men ett stort missnöje fanns .Varför tror du att det blev som det blev när den "nya" tog över .Tror du att dom gjorde som dom gjorde för att alla var nöjda .Och jag anser att så länge det gamla inte är utagerat kan det nya inte växa som det ska, för då kommer det bara bli som förr igen .Och då åter kommer min fråga var det bättre förr ?

Jag tror att den nya styrelsen kan bli bra .Jag tror att den gamla styrelsen hade blivit bra .Om dom lär/lärt sig att lyssna på ALLA därmed inte sagt att man alltid kan göra som alla vill .Men en förening måste få vara för alla oavsett vilka åsikter vi må ha om varandra som personer .Inte en klubb för några få utvalda .För att det ska vara möjligt att påverka måste ju dom som sitter i styrelsen föra alla medlemars talan och inte bara sin egen .Det är väl det som alltid skapar missnöje .

Så till dig Starrhult därför tog jag upp det gamla för jag anser att inget är förändrat .Du måste inte tycka så men jag gör det och jag anser mig ha rätt att få skriva det .Jag har inte kritiserat någon person jag ifrågasätter en förenings agerande då som nu .Därmed inte sagt att jag tycker som dom på Connemara.nu eller att jag tycker att Connemaraföreningen ska försvinna .Tvärtom jag vill att föreningen lär sig och blir en förening jag skulle kunna vara och känna mig välkommen i

Och hoppet är väl det sista som försvinner :)

starrhult
2013-04-04 07:16
#65

#64 Mitt inlägg var inte riktat endast till dig. Jag avser med grupp connemara.nu, som har en gemensam blogg - man uppger att man är en grupp individer som tycker olika - men inläggen som framför kritik har aldrig någon ansvarig underskrift. Då anser jag att gruppen måste ha ett gemensamt ansvar för vad som publicerats. Och nej - jag försöker inte säga att det inte kan ha varit mycket problem förr, men jag säger att vissa av de saker du nämner säkerligen har hänt för många år sedan - och kan inte göras ogjorda. Men när det gäller ex hingstarna, så kan man inte se att det är som du beskriver sedan många år tillbaka i alla fall. Men min uppfattning är fortfarande att det enda man kan göra är att påverka nu, och att man kan bidra på olika sätt att skapa en "ny" historia - och då menar jag som jag sagt att för/emot, onda/goda inte är ett bra utgångsläge.

Jag försöker heller inte värva medlemmar, men önskar att fokus i diskussioner skall vara vad man kan göra här och nu i dag för att ha en så bra avelsorganisation och avel som möjligt. Jag anser fortfarande att man ska ha "en god ton" - vilket jag uppfattat att tråden handlade om.

shiri
2013-04-04 08:04
#66

Starrhult, om du på ditt jobb kommer på ett fel och bestämmer dig för att göra något åt detta. Går du inte till ledningen och påpekar att något måste göras för att justera just felet? Blir du bemött med; Tack för att du är observant och vi skall genast göra något åt saken (du kanske till och med får uppskattning)! Eller blir du bemött med tystnad, inget svar, ändrar felet och gör saken än värre då det man rättar inte rättas till på ett sätt som gör påpekandet rätt och felet rätt.

Om man slutar sitt jobb, lämnar man inte tillbaka nycklar och annat som har just med sitt gamla jobb att göra som inloggningar etc? I det sjunkande skeppet klev man av men krävde att få behålla sina rättigheter såsom publikation, hemsida och bestämmanderätt.

Att försöka få det sjunkande skeppet flytande igen måste det till ett öppet sinne, en förening som tar emot åsikter och inte redan i mottagandet förlöjligar, förgör personer med åsikter. Att man lär sig se skillnad på "äpplen och päron", lämna hemma det som gagnar en själv och se till att man beslutar saker med ett öppet sinne där alla får ha en åsikt som sedan beslutas i demokratisk anda och inte påverkas av personer som inte sitter i styrelsen inför beslut, hur bra eller mindre bra de är.  Tycker man inte som ett belsut SKALL man reservera sig i frågan. 

Din attityd mot connemara.nu är kategorisk och vad jag kan se så är det en hemsida och inte en blogg, petitess kanske i sammanhanget. Information med sanningar brukar svida och tar man åt sig av info/fakta som framförs så kan det kanske ligga en uns sanning i påståendena eller? Vidare måste man nog tillstå att de anmälningar som förekommit har varit korrekta då det har ändrats enligt påpekandena. Dessutom har Jordbruksverket också haft påpekanden på hur saker och ting sköts så helt ute och cyklar är man inte på connemara.nu som informerar.

Jag hoppas inte i mitt inlägg att tonen har varit nedlåtande mot dig då det inte är meningen.

Det finns en stor önskan bland connemarafolk att föreningen skall fungera och det behövs en öppenhet mot folket utåt. Man kan be om hjälp när man inte har full koll på saker och ting. Ingen sa att det skulle vara enkelt att vara avelsorganisation samtidigt som man är en ideell förening. Bara man ser att det är två olika saker.

camira
2013-04-04 11:20
#67

SCS sin särbehandling av noen hingster, og noen hingsteiere,  samtidig som en  diskriminering av andre er fortsatt i gang som för, se inlegget  http://connemara.nu/?p=4241#more-4241.

Betvivler noen faktaene i denne artikkel, så er det bare gå in på CPBS hemsida och dobbelkontrolere.

caramelle25
2013-04-04 15:59
#68

Jag ångrar att jag startade denna tråd faktiskt. Man känner sig som man står i mitten med folk som skäller på varandra över ens huvud. Jag har inte varit med i SCS så länge så allt det som har varit känns omöjligt att ha en åsikt om. Utifrån sett förstår jag dock att det finns mycket stora motsättningar bland "connemarafolket". Jättetråkigt! Man kan fråga sig vilka som "vinner" på detta. INGEN är mitt svar! 

Att vara bitter brukar sällan löna sig. Det är bättre att ta upp saker man ifrågasätter på direkten i stället för att klaga flera år efteråt.

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer det som skrevs här att connemara.nus mål är att förgöra SCS. I så fall bör ni verkligen tänka om.

Mitt syfte med tråden var att få folket bakom connemara.nu att lägga fokus på sitt kunnande om connemaror i stället för att klaga så mycket på SCS, men efter att ha läst alla era inlägg så förstår jag nu att det var naivt  av mig. Hade ingen aning om att de fanns så mycket gammalt groll.

Om ingen är intresserad av att skriva om det mitt första inlägg handlar om föreslår jag att min tråd stängs!

Hagalyckan
2013-04-04 16:14
#69

#68 Läs gärna denna länk.

http://connemara.nu/?page_id=184

Annons:
caramelle25
2013-04-04 16:40
#70

#69 Bra!

GE
2013-04-04 19:31
#71

#68 Är benägen att hålla med dig om stängning av tråden. Jag skulle kunna göra det här och nu, men jag tänker låta forumets medlemmar avgöra det. Därför har jag ändrat inställningarna, vilket gör att inlägg tas bort om det fått ett antal anmälningar. Det sker per automatik, och inget jag kan råda över. Om en användare sen får flera inlägg anmälda, inträder skrivförbud för denne. Också det per automatik.

Slutligen, tycker jag att det är det är riktigt lågvattenmärke att kasta skit på ej namngivna, men fullt identifierbara personer, samtidigt som man gömmer sig själv bakom en anonym nick. Fegt så det förslår!

Kom också ihåg att detta forum heter Connemara.ifokus, och inte SvenskaConnemaraSällskapet.i fokus!

Fram för fler Connemararyttare och färre paragrafryttare!

tellus123
2013-04-04 20:32
#72

Ja det verkar vara mest gammalt groll som ligger bakom allt detta. Att folk orkar vara så engagerade i något som inte går att göra något åt…

Samtidigt tror jag det är bra att sådana här trådar får finnas en stund också, det finns ett behov av att få ventilera sig ibland. Connemara.nu har stängt av kommentator-fälten och SCS går inte ut på det här sättet alls (men det tycker jag personligen är bra att dom inte gör).

Att gå med som medlem och delta på möten är vad vi behöver göra! Men det är naturligtvis lättare att sitta bakom ett anonymt nick på internet och dela ut skit…

Qrumeluren25
2013-04-04 21:41
#73

#57 jadå Connemara 2010 och allt vad du heter. Det måste varal svårt att hålla koll på alla inloggningar?

#100 skrivet av HoneydewRC1

Dags för ny logga för SCS?

connemara2010
2013-04-04 22:58
#74

Vilka problem du verkar ha Qrumeluren25! Hålla reda på inloggningar gör datorn själv om man ber den.

Att hämta samma bild som tidigare HoneydewRC1 har använt var inte  svårt. Googla på struts så hittar också du bilden.

Jag trodde tråden handlade om annat än problem att hålla koll på inloggning.

Håller med skaparen av tråden att den nog borde låsas då man frångår ämnet rejält i inläggen.

MikaelaO
2013-04-05 07:27
#75

Det verkar som att connemara öst är de som har mest problem med tonen. Fast nu hittar jag inte det inlägget.

sjuttitalsponny
2013-04-05 10:38
#76

Kanske var det för att få arbetsro i styrelsen, som  connemara öst agerade som de gjorde. Men att tala om demokrati, när man skickat ut mail som i det nu försvunna inlägget, är väl att ta i. Ändamålet helgar medlen? Arbetsro är en sak, mobbning en annan. 

Tråkigt att det blivit så här.

Annons:
Hagalyckan
2013-04-05 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Härskartekniker förekommer i olika former frekvent mot personer inom och utom SCS och det som nu används i försöken att göra föreningen uppmärksam på olika saker är;

Fem motstrategier:

  • Taga plats
  • Ifrågasättande
  • Korten på bordet
  • Bryta mönstret
  • Intellektualisera

För att försöka bekräfta det man gör finns följande förslag;

 Fem bekräftartekniker:

  • Synliggörande
  • Respekterande
  • Informera
  • Dubbel belöning
  • Bekräfta rimliga normer

Dessa tekniker har framtagits av studerande på Stockholms Universitet.

Wikipedia står för informationen under härskartekniker.

#72 Tellus123; Du föreslår att gå på möten och säga sitt. Ja det har man nog försökt och blivit fullständigt trampad, förlöjligad och hånad då allt man hade för ögonen var föreningens bästa för att slippa det som har varit nu under två år. Tänk om man kunnat låta någon sköta grovgörat och föreningen kunde fått tid på sig att göra den till en förening för likasinnade som gillar CONNEMARAPONNYN. Men, men, ingen frågar eller informerar sig utan man antar och hittar på egna sanningar om vad som sker och skett. Så tyvärr när härskarteknikerna råder så blir det inte bättre oavsstt vad alla tycker på detta forum.

Alla kan inte älska alla här i världen men man kan respektera varandra och behandla varandra därefter. Det är väldigt skönt att kunna titta folk i ögonen och veta att man har rent mjöl i påsen och med lätthet kommer ihåg vad som sägs och sagts i olika skeenden. Den som far med vita eller svarta påståenden har i slutänden svårt med att komma ihåg och trasslar in sig helt i onödan.

Så som du och alla ni andra ser så står jag för vem jag är, vad jag sagt och vad som gjorts och gömmer mig inte bakom en anonym signatur. Gläds med mina Connemaror och jobbar för det jag tycker är rätt och riktigt och ser fram emot en ny vår med goa fölungar. 

Bifogar en bild på en hingst som gör mig glad att titta på.


camira
2013-04-05 11:35
#78

Censuren har slått till,

Når inlegg som ikke inneholder person angrep ,svordommer eller trakaserier blir censureret, Censurert fordi de linker til artikkler som beviser missligheter begått av SCS, samt to brev, skrevet av fremtredende personer i Connemara öst , disse brev ble publisert da en av innskriverne, mente jeg ikke hadde belegg for hva jeg skrev. Disse to brev i for seg, inneholdt diverse svordommer og trakeserier, hvor det blant annet fremgår at to av representantene for Connemara öst kaller daverende revisor og kasserer for bastarder og diverse andre nedlatende komentarer som f.eks psyket etc hos davernde revisor og kasserer. Jeg fjernet navnene på personene som hadde sendt disse brevene, for å unngå å henge ut noen personlig.

Önsker folk å betale penger via SMS for å fjerne disse inleggene så annser jeg det som at de har substangs.

Hadde värt önskelig om de som har betalt via sms, for å få disse inlegg  fjernet, kunne sendt meg en privat melding og forklare meg hvor jeg har brytet mot site reglene.

 Setter også  spörsmål ved en site, hvor kapitalen styrer hva som skal bli sagt i en åpen diskusjonstråd.

tellus123
2013-04-05 12:06
#79

Connemara öst består väl av mer än en person eller?

camira
2013-04-05 13:22
#80

Jeg har ingen aning hvor mange medlemmer Connemara öst har

Men les hva jeg skrev "hvor det blant annet fremgår at to av representantene  for Connemara öst" så forhåpentlig finnes det mer en TO representanter for Connemara öst.

Hagalyckan
2013-04-05 13:39
#81

#79 Om du riktar ditt svar till mig så har jag inget med Connemara Öst att göra!

Jag representerar  mig själv.

fools gold
2013-04-05 15:37
#82

Ni som valt att anmäla mina inlägg kan väl vara så snälla och även anmäla det som är kvar så att även det försvinner .Det blir ju lite taget ur sitt sammanhang annars.Och mer pengar in till annat om ni anmäler :)Glöm inte att anmäla även detta :)

Sen som jag skrev till GE som är sajt ansvarig .Jag är för att det ska vara ok för ALLA att få säga sin åsikt .En disk kan gå hetsigt till men ändå vara givande .Därmed inte sagt att mobbing ska vara ok .Mina åsikter har jag sagt öga för öga också .Och för det har jag blivit utfrusen mm.

Så effektiv som ni stänger jagar bort folk härifrån är nog rekord under mina år med Connemaror :) olik tyckare ska bara bort på ett eller annat sätt .För mig är ni som agerar så, lika inskränkta som dom ni anklagar det för .Det ni säger att andra gör det gör ni själva

Mao allt är fortfarande som det varit folk med olika åsikter tystas ner och jagas bort.För mig är det mobbing av högsta nivå Därför tackar jag för mig för det är något jag på inget vis vill medverka till .Varken medvetet eller omedvetet .Så för er som uppfattat mina inlägg som sådana ber jag om ursäkt .För jag om någon vet hur det är att bli utsatt för person angrepp.

Med vänlig hälsning fools gold =Annki Frank ägare till Kulan kavat RC 90

starrhult
2013-04-05 17:51
#83

#68 - Jag är inte alls säker att connemara.nu har som mål att SCS skall förgöras - det är inte det jag menar i inlägget. Men i annan tråd när en utlagd veterinärräkning diskuterades, var meningen i ett (så klart anonymt inlägg) att - SCS skall förgöras, i sandlådan har vi roligt. Om det går att koppla till någon i connemara. nu vet jag inte. Men om någon har det målet så är det i alla fall förståeligt att man "hejar på" att det skrivs som det gör.

Men jag håller med att tråden har spårat ur, det mesta blir allt mer obegripligt. Jag kan helt och hållet hålla med dig om att det är väldigt  roligt att läsa om connemaraekipage som tävlar, om connemaror i andra länder, om skenbensmått och mycket annat som det skrivs om i bloggen/hemsidan. Men det gör fortfarande inte att jag tycker att det är Ok att hänga ut enskilda eller inte använda vanligt hyfs i tonen när man ofentligt vill diskutera sådant man tycker är fel. Det kommer jag aldrig att göra - någonsin. Det tycker jag inte att det är oavsett vem som gör det. 

För övrigt har jag träffat många av dem som står som medlemmar i nätverket i connemarasammanhang - där jag upplevt dem som kunniga, vänliga, trevliga människor på alla tänkbara sätt - inte det minsta nedvärderande, ironiska, spydiga eller kränkande utan tvärt om. Det gör mig därför ännu mer sorgsen att man inte kräver av sina vänner att någon skriver under med sitt eget namn om man inte håller med, eller ber att man skall formulera sig annorlunda när man lägger ut något på bloggen eller hemsidan - om man inte tycker att det är lämpligt. Annars är man delaktig i ansvaret för det som skrivs tycker jag.

Jag skulle absolut vara lika besviken om det gjordes likadant på SCS hemsida, som också är ett offentligt forum för föreningen. Skulle inte heller tveka att agera mot det.

Om det som skrivs i tråden om censur och pengar fattar jag ärligt talat ingenting, är väl helkorkad - men får väl leva med det. Nu är jag för övrigt själv ganska less på mitt eget tjat och långa inlägg - och kommer inte att ha mer synpunkter här.

Annons:
Sassenach
2013-04-09 08:57
#84

#77 Vad jag har fått lära mig så SKALL inkomna motioner behandlas av årsmötet, hur "fjuttiga" de än kan verka. Sedan ser jag inga problem med att ta upp frågor som är sakligt framförda och väl underbyggda.

För att återgå till tråden, tycker jag också att det är trevligt med alla resultat som finns på Connemara.nu. Synd att de bakom och SCS styrelse har svårt att komma överrens. Om dessa två "krafter" skulle kunna mötas och samarbeta, så skulle vi ha en betydligt starkare och bättre förening. För intresset för Connemaraponnyn finns hos bägge parterna, tråkigt bara att individerna i grupperna inte kan stoppa allt gammalt bakom sig och bestämma sig för att: "Från och med NU, SKALL VI arbeta för Connemaraponnyns bästa!"

Caroline

GE
2013-04-09 09:11
#85

#84 Mycket bra Sassenach!

BestInShow
2013-04-09 10:20
#86

SCS har på årsmöte och även genom sitt diskriminerade SJÄLVA valt att ta avstånd från åtminstone vissa av företrädarna för connemara.nu. Då får man faktiskt vara beredd på att ta konsekvenserna också.

Bara det faktum att n röstar bort inlägg visar på ur korrupt det är.

Följande text som jag skrev, blev borttröstad.

"Camira, du verkar ha bra koll på läget, men det är en sak som du verkar ha missat.

I connemarasverige handlar det inte om vad du säger eller vad du har för argument. De handlar om vem som säger det.

Missförstå mig inte. Jag tycker att du har bra argument, men eftersom du är "fel" avsändare spelar det ingen roll. Det kommer ändå att betraktas som hån och spydigheter av vissa. Och de vill också att du ska skämmas, fast du är den som har rätt.

När andra spridit lögner och tillmälen, har denna "klick" minsann inte klagat på tonen. Är bara avsändaren den "rätta" är det helt OK.

Därför spelar det ingen roll vad som skrivs på Connemara.nu, för "klicken" är det "fel" avsändare. Så fortsätt som ni gör! Det är många som gillar det, och man kan aldrig vara alla till lags.

Man kan rösta bort inlägg som bryter mot sajtregerna, inte  för att någon har en annan åsikt. Inlägget hade ganska många likes också. Så ni gulliga ponylovers som röstade bort detta inlägg. Skicka mig ett PM och tala om HUR det bryter mot sajtreglerna."

camira
2013-04-09 13:15
#87

#84

På Tal om samarbete.

Jeg forselo allerede i fjor sommer,til SCS sin daverende webb master at SCS var hjertelig velkommen, til å linke seg til Connemara.nu sine tävlingsresultat slik at SCS sin hemsida også hadde en rask oppdatering gjeldende resultater.

GE
2013-04-09 19:14
#88

Att döma av den skapliga hög med mail jag fått, är det nog helt enkelt så att folk har tröttnat på det här eviga harvandet om SCS fel och brister. Jag säger inte det som skrivits är fel, avelsföreningen måste naturligtvis följa sina egna P & R till punkt och pricka. Allt annat är förkastligt! Jag säger inte heller att det är fel att ta upp diskussionen, men vilken nytta gör dessa ändlösa klagosånger här undrar jag?

Det som hänt kan vi inte göra något åt, och framtiden kan bara påverkas genom handling. Dvs genom att bli medlem i föreningen, motionera, åka på årsmötena och rösta. Mycket snack och lite verkstad har aldrig någonsin resulterat i positiva förändringar!

Dessutom har det mesta redan avhandlats på annan plats, så det enda som händer här är att stämningen förstörs, folk ledsnar, vilket i sin tur bara kan leda till sista spiken i kistan för Connemara.ifokus.

Så illa är det! Förutom att det känns tråkigt att ens gå in och läsa, är det många som berättar att de också känner stor olust inför att starta egna trådar, eftersom de tror att de ska bli hånade för ämnet.

Vi får inte glömma att medlemmarna här på forumet spänner över alla åldrar. Allt från barn med (eller utan) egen Connemara, uppfödare, medryttare, tävlingsryttare och till gamla käringar som jag…

En hel del har ingen relation alls till avelsföreningen, vi har olika intresseområden, det är bara Connemaran som är den gemensamma nämnaren. Alla vi vanliga “gulliga ponylovers” måste också få känna att vi vågar komma till tals. Vill man tex diskutera färger på pannband, ska man kunna få göra det utan nedvärderande kommentarer…

camira
2013-04-09 21:06
#89

#88 GE

Hvis du ser, så er det hverken jeg eller noen annen fra Connemara.nu som har startet denne tråden. Hadde värt mere när liggende om trådskaperen hadde kontaktet connemara.nu direkte og fremfört sine synspunkter der istedenfor å starte en tråd som kritiserer. Når folk haker seg på med påstander som fölgende "  Så länge felaktiga påståenden och felaktiga fakta publiceras på denna sida så är trovärdigheten låg" og blir bemött med et dementerende inleg, som senere blir röstet bort som brudd mot sitens regler " 

Det är inte tillåtet att:

Bryta mot svenska lagar och förordningar.

  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

 Kan du som site verd forklare hvor dette censurerte og bortröstade

  inlegg bryter mot noen av disse punkter:

#4 RC 71 .Du skriver om felaktige påstående og felaktige fakta og troverdighet.

På SCS hemsida så kan man lese at plan och riktlinjer er revidert og har tredd i kraft fra 2013-02-01.På Connemara.nu kan man lese at dette ikke er tilfellet, dette styrkes i et brev publisert på Connemara.nu fra SJBV hvor man kan lese at de nye plan och riktlinjer ikke er godkjente, de er Eu stridige og kan utföre et handelshinder, samt diskriminerende. Hva med troverdigheten?

http://www.connemaraponny.org/nyheter/reviderade-plan-och-riktlinjer

http://connemara.nu/?p=4019

http://connemara.nu/?p=4047#more-4047

http://media.connemara.nu/2013/03/p.pdf

Connemara.nu hadde en artikkel hvor den såkalte hingstlicensen ble i frågasatt, det ble påpekt at den var i strid med plan och riktlinjer samt at den er i strid med moderstamboken, en stund senere kan man på SCS sine side se et brev hvor SCS styrelse medgir at de har debitert hingsteire med en falsk licens, samt at de önsker at folk ikke vil ha tilbakebetalt sine penger, da SCS ökonomi har blitt kalkulert på denne feilaktige licens. Hva med troverdigheten i dette tilfellet?

http://connemara.nu/?p=2961

http://www.connemaraponny.org/avel/hingstar/brev-till-hingstagare-om-hingstlicenser

På Connemara.nu finns en artikkel om at svenske födde föl blir diskriminert, contra utenlandsk födde da det i Sverige er et krav om at svenskfödde Connemarer skal ha begge foreldrene infört i Svensk stambok. Et danskfödd föl med Irlandsk far og svensk mor blir stamboksfört, samtitig som et svenskföd föl med irlandsk mor blir nektet fordi han er födt i Sverige. At dette er en diskriminering, styrkes i brevet fra SJBV som er publisert på connemara.nu hvor det står at SCS sine plan och riktlinjer er EU stridige , diskriminerende og kan utföre et handelshinder. Hva med troverdigheten?

http://connemara.nu/?p=3615#more-3615

http://media.connemara.nu/2013/03/p.pdf

På connemara.nu finnes det en artikkel om diskriminering av hingsten Poetic Expression, han får ikke väre med på hingstlisten da eieren ikke er medlem i SCS, samtidig som det finnes flere hingster som tilhörer ikke medlemmer av SCS på listen. SCS publiserer en anmelan på sin hemsida, av SCS til länstyrelsen hvor det klart og tydelig fremgår at anmelan gjelder denne diskriminering, samtidig publiserer SCS også sine svar de har gitt til länstyrelsen, hvor det påpekes av SCS styrelse at de ikke diskriminerer men fortsatt får ikke Poetic Expression väre med på hingstlisten. Efter et år for sent blir hingsten publisert på hingstlisten da det ikke går å skjule lengre at denne hingsten har blitt diskriminert av SCS styrelse. Hva med troverdigheten?

http://connemara.nu/?p=3947

Jeg kan holde på lengre, men det gir et klart bilde at Connemar.nu har belegg for sine artikkler. Konstatering av fakta kan alltid bli tolket som kritikk av noen. La oss dra en annektode til Sovjet tiden, det fantes kun en tidning nemligen Pravda, alt som stod der var sant fordi styrelsen hadde bestemt de såkalte faktaene. Det er vell ikke slike tilstander som er önskelige.

Som vi sier på norsk, skall du slenge usannheter så får du belage deg på å få sannheter tilbake.

Du skriver også at den enste måten til å få en forandring er att bli medlem i föreningen gjennom at, motionera, åka på årsmötena och rösta.

Jeg har prövd ditt reccept, men kommet frem til at det er mer effektiv å melde missligheter til jordbruksverket, og at det skrives om disse på Connemara.nu

En sikkert stor glede for noen her, så takker jeg for meg til denne side som bare accepterer den rette versjonen, Erich Honnecker og Kim Il Sung ville värt stolt av dere, fortsett og diskutere og skriv om farger på trens, mens andre skriver om  ,AT ALLE SKAL BLI BEHANDLET LIKE, INGEN SKAL BLI DISKRIMINERT, LIKE REGLER FOR ALLE !!

Jeg starter nedrekningen för dette inlegg blir röstet bort, selv om jeg ikke har  brutt mot:

Kopiera upphovsrättsskyddat material.

Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.

Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.

Ägna sig åt personangrepp.

Använda svordomar eller annat ovårdat språk.

Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

caramelle25
2013-04-09 21:11
#90

#88 Så bra du skriver! Mitt i prick! Jag tycker om att läsa här på connemara i focus och jag uppskattar särskilt folks berättelser om sina hästar, stuteribesök, hästresor, tävlingsresultat mm. Jag tycker också det är bra när man kan fråga om det man är osäker på och få bra svar av de mer erfarna. Jag gillar också att läsa om hästar från förr. Mångfalld mao. Hoppas ni alla har det bra med era connemaror 👋

Annons:
BestInShow
2013-04-09 22:59
#91

Nu fattar jag inget. Jag har fått ett meddelande om att mitt inlägg 86 är bortröstat 20.56. Publicerades 10.20. Det ligger dock var ännu.

Ingen av de som röstat bort vare sig detta eller mitt andra bortröstade inlägg har meddelat mig HUR det bryter mot sajtreglerna.

caramelle25
2013-04-10 07:21
#92

#89 Jag ser nu att du undrar varför inte jag kontaktade dig/er i connemara.nu med min "kritik". Om du går tillbaka till mitt första inlägg så ser du att det är en fråga varför ni lägger så mycket energi på SCS, något som för oss utomstående framstår märkligt. Som du också ser berömmer jag intressant läsning också. det sistnämnda är det ingen som kommenterat i denna tråd.

Du tycker jag skulle kontakta er i connemara.nu Jag är ledsen att säga det, men jag tycker inte du verkar så mottaglig för argument……… Inte med ett ord har du förstått någon annans argument, så jag vet inte vad jag skulle fått ut av det?

Jag tycker som sagt det vore jättetråkigt om ni stände connemara i focus, men mer och mer börjar jag fundera på om det finns folk som önskar det. Hoppas jag har fel. Nu säger även jag tack och hej kring detta ämne.

BestInShow
2013-05-05 15:58
#93

Jag vet inte om det intresserar någon, men jag vill ändå tala om, att ingen av de som försökte röst bort mitt inlägg 86, har meddelat mig hur det bryter mot sajtreglerna. Jag kan bara tolka det på ett sätt. Här försöker man radera obekväma åsikter.

Jag vill ge sajtvärden en eloge för att inlägget trots allt finns kvar. Det var tydligen inte så med tidigare sajtvärdar. Bra jobbat!👍

camira
2013-05-08 12:47
#94

#4 RC 71 du skrev fölgende

Så länge felaktiga påståenden och felaktiga fakta publiceras på denna sida så är trovärdigheten låg. Ett bra exempel är när det häromdagen påstods att en orginalhandling inte dödats korrekt. Uppenbarligen läser ingen av de ansvariga för sidan tidningen Ridsport

Med fasit i hånden så er det bevist at SCS har holdt et uofisielt styrelses möte den 22/2 hvor det bestemmes at et pass skal utstedes selv om orginal handlingene ikke er dödat, og samme dag blir passet utstedet ,  5 röster ja til å bryte mot sine egne plan och riktlinjer og en reserverer seg. Styrelsen har med full forståelse og majoritet valgt å bryte mot gjeldende regler. SCS styrelse har selfölgeligt valgt å ikke protokoll före dette fusket.

http://connemara.nu/?p=4484#more-4484

Mener du RC71 at fortsatt troverdigheten til Connemara.nu er låg, undrer også på om du synes det er ok for en avelsorganisasjon å holde "uofisielle möter" og rösta om det er ok å bryte mot jordbruksverkets godkjente regel verk.

Hvis du betvivler faktaene i dette inlegg er det bare å begjäre ut mailet der SCS styrelse overlagt velger å bryte mot Jordbruksverkets godkjente plan och riktlinjer fra SCS sin stamboksförer.

BestInShow
2013-07-20 13:59
#95

Eftersom det tydligen händer igen vill jag tala om att INGEN av de som röstade bort mina inlägg har meddelat mig HUR de bryter mot sajtreglerna. Se mina inlägg # 86 och # 93.

Borde det inte vara så att man får reda på vilka som röstat bort ett inlägg så man via pm kan kontakta dessa och få reda på vilken regel man brutit mot. Hur ska man kunna göra rätt om man inte får veta vad man gjort fel. Åsikter kan bara förbjudas i diktaturer.

Den som är vinnare är Camira. När de som debatterar med henne inte har tillräckligt bra argument raderar de hennes inlägg. Det visar vem som vunnit diskussionen.

Annette
2013-07-20 15:23
#96

Connemaraponny iFokus rår väl knappast för reglerna gällande bortröstning. Efter vad jag förstår är det något som gäller över hela iFokusnätverket.

Hagalyckan
2013-07-20 16:42
#97

#96

**Detta går också att läsa på sajtens regler!
**

Tänk på att:

  • Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
  • Det du skriver i sajterna på iFokus kan normalt ses av alla
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: