Annons:
Etikettkorsningar
Läst 4636 ggr
[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:49

Tror ni att han har Connemara i sig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en foderponny (D-ponny som ev ska köpas). Han kommer från början från Irland, så man vet inte vilken härstamning han har. Kan tillägga att han är född 1997 :)

Gissar dock att han har ganska mycket Connemara i sig, vad tror ni? Ser han ut som en typisk Connemara? 😉

Annons:
[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Krallig kille 😃

[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

❤️

[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

..

[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

[Kajsaa_00]
2013-04-26 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

😍

caramelle25
2013-04-26 21:08
#6

Fin ponny 🙂 Har du namnet på uppfödaren eller nån härstamning i passet?

Annons:
[Kajsaa_00]
2013-04-26 22:34
#7

#6: Nej, tyvärr har jag inte det :( Tack :)

tellus123
2013-04-27 12:52
#8

Högst troligt så är det connemara i den, jättefin ponny!!

Men det är ju helt omöjligt att säga, chansen är 50/50. Jag har träffat två halvblod och en arab som alla tre har jag varit BOMBSÄKER på är renrasiga connemaror. Men det var dom ju inte då… Så säker kan man inte vara 😉

[Kajsaa_00]
2013-04-27 17:25
#9

#8: Nej, precis! Men har fått lite kommentarer att han ser ut som en connemara, så det är ju kul :) Tack :)

GE
2013-06-20 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Din ponny kan säkert ha en skvätt Connemara i sig, det har många av de irländska importerna. När jag tittar på bilderna får jag dock för mig att han är skäckfödd? Det kan vara helt fel och bero på exponering och annat, men om det skulle vara så kan han inte vara rasren. Det dorsala skäckanlaget finns nämligen inte hos Connemaran.

Vad står det i hans irländska signalementsbeskrivning? Om det var länge sen han kom till Sverige, borde han inte ha hunnit skimla av, och då isåntfall vara registrerad som piebald (el skewbald).

Det bästa sättet att ta reda på om han är skäck eller inte, är att blöta ner honom. Då framstår skäckmönstret tydligt. Huden under vita fält är rosa, övrig hud är mörk. Det syns fö utan vatten i hans ansikte.

Det är riktigt intressant att stå på en tävling när det börjar regna. Då kommer både skäck -och tigermönster fram på en del, och även om de hur mycket som helst ser ut som Connemaror, kan de i och med det inte vara rasrena…

Den här ponnyn, som är några år yngre än din, står som piebald i sitt irländska pass, och var fortfarande synbart skäck vid importen. Idag ser man det bara i visst ljus och när han är blöt. På långt håll ser han ut som en vanlig skimmel. Du ser rester av skäckmönstret på bringan, och även mellan bakbenen, där huden är fläckig…

[Kajsaa_00]
2013-06-20 13:28
#11

Han är skimmelskäck, skimmel / flugskimmel 🙂 När man badar honom blir han rosa / blåvit skäck 🤪

GE
2013-06-20 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja, då vet du så mycket som att han inte är helt rasren i allafall…

Vill du veta om han har Connemarablod i sig, kan du försöka få fram info av de uppgifter som finns i det irländska passet. Det är ett roligt detektivarbete. Så gjorde jag med den ponny som du tyckte var lik din (den i ungponnytråden). Jag fick aldrig fram någon härstamning, men kom så långt att jag fick kontakt med den familj som köpte honom som 3-åring på Ballinasloe market. Då hade man sagt att han var Connemara, men inga papper fanns förstås.

Det var två systrar som fick honom av sin far, och han kontaktade säljaren, som mindes affären, men tyvärr inte om det var en av hans egna uppfödningar, eller om han själv hade köpt honom som föl på nån marknad. Mannen ägde vid den tiden ett par Connemaraston, så det är  åtminstone lätt att låta fantasin skena iväg…

Den här ponnyn är född 1990, så det var ju ett tag sen. Systrarna är vuxna för länge sen, men de blev jätteglada att höra att fortfarande lever och mår bra, och i sommar kommer de hit och hälsar på honom!

Här är en bild på Play Flex när han stod på topp…

[Kajsaa_00]
2013-06-22 14:54
#13

#12: Ja, dock har jag inte ork att hålla på att forska. Kanske senare i år 🙂Fin ponny! 😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: