Annons:
Etikettallmänt
Läst 6778 ggr
tellus123
2014-07-02 06:43

att dom orkar

att den motstridiga bloggen med den dåliga smaken och fula tonen fortfarande orkar hålla på?

Jag har vart borta från gemet ett tag då jag haft viktigare saker för mig än att sitta och spy ut missnöje på internet. Snacka om att dom bakom bloggen måste känna sig små.

Eller så är vi connemarafolk egoistiska för ska jag vara ärlig så rör det inte mig ett dugg vad dom sysslar med i scs så länge det ordnas riks och mästerskap och gärna ett par rasutställningar till med möjlighet till ridklasser.

Det är roligt att se hingstar som visas men handen på hjärtat, det finns ingen svensk hingst med WOW-faktor idag. Och det är väl alla som bestämmer sig för att betäcka sina ston som måste ta det ansvaret?

Kolla med kritiska ögon på sina ston och betäck med den bäst lämpade hingsten. Idag tar man sin egen hingst eller den som står nästgårds.

Och ja, har man inte råd att ta den finaste så år vi heller inget kommande avelsmaterial heller. Och även om man nu betäcker det bästa med det bästa så är det ju naturligtvis ingen garanti. Man ska gärna skicka avkomman till någon kunnig unghästutbildare, och då menar jag inte grannens dotter heller…

Tyvärr är det så att det bästa kostar och vi alla är inte intresserade av att visa fram något showigt och bli hingstägare. Jag är det inte. Jag har i år betäckt mitt connemarasto med grannhingsten, en halvblodshingst (nej inte visad på något sätt, den ska kastreras till hösten).

Fy skäms mig! Men jag ville ha en större häst!

Annons:
Sassenach
2014-07-02 15:24
#1

Det jag är mest fascinerad av att de flesta som står bakom denna motstridiga blogg, accepterar den ton som inläggen skrivs med. Skvallrigt. 

Men som information om hur det går för våra connemaror på tävlingsbanan är den toppen!

GE
2014-07-02 18:44
#2

Ja, tänk om man hade hälften av den orken, att lägga på intressanta  och roliga artiklar och inlägg här. Vilken fart och fläkt det skulle bli! Tyvärr påverkas jag för mycket av det negativa, och tappar sugen hela tiden!

Blev dock mycket peppad av att se några nya poster idag! Tack för det!

lil-sis
2014-07-03 12:44
#3

Som jag har förstått det så är det främst en person som är drivande. Jag har ju köpt ponny av några som står med på bloggen och när jag var där och hämtade så förklarade de att de inte har någonting emot SCS, de är fortfarande medlemmar osv. De vill bara ha lite mer tryck på användbarhetsbiten och inte så mycket utställningsbiten.

Men den bloggen har helt klart börjat balla ur totalt på slutet och det tycker jag är trist. Att kunna ifrågasätta föreningen och motiven tycker jag är självklart men det kan göras i en helt annan ton.

GE
2014-07-03 13:09
#4

#3 Så sant som det är sagt…

camira
2014-07-08 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Noe og fundere over

Sassenach
2014-07-08 19:26
#6

Om tio personer ser något hända, så kommer du få höra tio sanningar om hur detta något hände.

Annons:
Sigrid-pa-Pottan
2014-07-10 08:56
#7

#6 Hur många olika sanningar finns det om HWSS/HWSD?

Sassenach
2014-07-10 14:24
#8

Efter vad jag förstått har nu forskare bekräftat att, HWSD är en genetisk defekt som nedärvs via ett vikande anlag? Om detta stämmer är det en sanning och rent fakta. Sedan finns det hur många olika krockande sanningar om hur connemaravärlden skall hantera detta. I min uppfattning är det de bråket gäller om, rätt eller fel? (det borde bara vara det bråket gäller om…)

Sigrid-pa-Pottan
2014-07-10 15:26
#9

Den som länge försökt få gehör för HWSS-problemet tycker hur som helst att citatet ovan är MYCKET TRÄFFANDE. Vi har känt oss mycket hatade av avelsetablissemanget i ett flertal länder och att ärftligheten sedan länge är bevisad har inte ändrat på det. Vissa föreningtoppar tycks fortfarande vägra erkänna fakta och reagerar med tystnad alt. aggression och hat.

Sassenach
2014-07-10 18:02
#10

Jag känner att jag har ett behov av en lektion, sakligt presenterad, ställer någon upp?  Frågeställningen: Om nu detta med HWSD skulle upptäckas på mitt sto idag. Jag har trasslat med hovslagare, testat diverse fodertillskott efter rådgivning med veterinär. Farit in och ut på klinik, efter att en förbättring inte skett med behandling på hemmaplan. Veterinärerna på kliniken är lika frågande som jag till vad det är för fel på min häst. Efter mycket slit fram och tillbaka, är problemet hanterbart och stoet går att använda, men med försiktighet.  Fortsatt får jag av en händelse höra att ett yngre syskon till mitt sto har drabbats av liknande problem. De har av en händelse besökt samma klinik som jag och får då lite snabbare hjälp än vad jag fick med mitt sto, pga deras tidigare erfarenhet.  Då kan man nu konstatera att det inte är en olycklig mutation hos just min häst, utan det är fler som är drabbade. Och att det kan vara genetiskt.  Får höra om några fler fall med liknande symptom och problem inom samma ras, som inte är direkt släkt med mitt sto. Efter senariot kommer då min frågeställning. Var börjar och slutar mitt ansvar som djurägare? Var börjar och slutar veterinärens ansvar för att gå till botten med orsaken till hästens symptom? Vem har ansvar för att se till att eventuell forskning inleds? Vem är skyldig att se till att forskningen genomförs och finansieras?  Vem ansvarar för hantering och beslutafattande gällande resultatet av forskningen? Hur är skillnaden i ansvar nu jämfört med 20 respektive fem år sedan? Kan någon svara på dessa frågor åt mig? Annars försöker jag hitta svaren själv. Jag tycker inte om att connemaraponnyn har fått rykte om att ha dåliga hovar.  En häst utan hovar är inte brukbar.

GE
2014-07-11 07:18
#11

Svåra frågor! Kanske du skulle ta och maila Jordbruksverket eller genetiska rådet på SH? De borde kunna svara, åtminstone på en del av frågorna?

Tror dock att djurägaren har ett stort ansvar.

Jag tycker också att det är tråkigt med ryktet om dåliga hovar. Det stämmer ju inte heller! Connemaran har tvärtom mycket bra hovar generellt.

Saklig information är det enda viktiga. Jag träffade en hästägare på tävlingen i söndags, som hade läst nåt om en fyllefest på facebook. Jag har inte läst det själv, men om det stämmer känns det ju inte vidare sakligt!

Sassenach
2014-07-11 09:08
#12

#11 Jag kände att jag ville ha svar på dem och att det kan vara bra att få svar på de frågorna. Gällande fyllefesten, var det någon av de vanliga som ondgjorde sig över SCS i allmänhet.

Sigrid-pa-Pottan
2014-07-11 11:35
#13

#10 Mycket relevanta  och genomtänkta frågor. Du beskriver detaljerat vad MÅNGA drabbade ägare säkert har erfarit och hur de kanske också har resonerat. Det stora problemet här, som jag och många andra känt det, är att det funnits och finns bromsklossar i systemet som, antagligen för att de haft/har eget intresse av det, sett till att diskussionen tystats när någon med de erfarenheter och frågor du kommer med, försökt lyfta dem i avelssammanhang. Jag har också förvånats över ointresse från veterinärt och hovslagarhåll, men det är bara att inse att när de inte är direkt drabbade själva har de kanske inget verkligt intresse av att ta tag i saken och riskera att stöta sig med förnekarmaffian. Faktum är att jag vid något tillfälle uppmanades av veterinär att kontakta avelsföreningen. Vilket jag alltså redan gjort men fått erfara att ingen ville ta i saken.

Det här agerandet har tyvärr många paralleller i såväl hästvärlden som i avel med andra djur, men det är trots allt inget försvar för connemaraföreningarna  att bete sig på samma sätt. Kan bara notera att NF-folket glädjande nog agerat på ett helt annat sätt inför den ärftliga myotoni som dykt upp i deras ras.

Jag tog först upp den här diskussionen med en av SCSs dåvarande funktionärer omkring 1997, och denna person försökte lyfta frågan i styrelsen, utan att få något som helst gehör. Tvärtom ryktades det om att enstaka individer där "visste mer än vad de ville kännas vid". Frågan lyftes även i en internationell samling vid ungefär samma tid, och inofficiellt kom det fram att problemet var känt i flera länder, men i övrigt förnekades det också mycket aggressivt och man kom inte vidare. Inte förrän frågan återigen kom på tapeten i den internationella Yahoo-gruppen 2011 började det hända saker. Berörda personer bildade CPRG för att sprida info, och lyckades dessutom initiera den forskning vi nu ser resultatet av. Gruppen och dess medlemmar har fått utstå mycken spott och spe under de här åren, men har ocskå fått stöd från enskilda uppfödare, av vilka säkert en hel del hade egna erfarenheter av obotligt dåliga hovar. Och givetvis beskylldes gruppen för att smutsa ner rasens rykte med att den skulle ha dåliga hovar.

Därmed är vi inne på ämnet "dåligt rykte". Jag kan inte förstå hur en specifik genetisk egenskap ska kunna beskyllas för att orsaka dåligt rykte. Då borde väl connemaran även ha "dåligt rykte" pga andelen BEC-färgade? Är det bättre att ryktet uppstår bakvägen pga att hästar med ägare drabbas av problemet samtidigt som det inte får diskuteras och samatidigt som många inte förstår vad de står inför? Samtidigt som informationen finns i smala kretsar men tystas ner? Nej, det dåliga ryktet kommer vi ifrån bara genom att erkänna fakta och jobba mot en lösning, inte genom att tro att saken kan sopas under mattan. Sjukliga gener finns hos alla livsformer, just nu är det HWSS som diskuteras i vår ras. Andra raser har sina specifika problem och vi vet inte när vi stöter på nästa problem i vår ras. Det är bara så tråkigt när folk inte tar sånt här för vad det är och agerar därefter. HWSS har, förutom direkt lidande, också skapat mycket skam- och skuldkänslor hos ägare/uppfödare som trott att de sjalva ensamma haft ansvaret för sina ponnyers hovstatus, och det känns så onödigt.

Gentekniken var inte tillnärmelsevis så utvecklad för 20 år sedan som idag, och på den tiden hade nog inte en specifik mutation kunnat isoleras så som det kan göras idag. Men genetik och genetiska sjukdomar var trots allt kända, så frågan borde kunnat diskuterats redan då.

Nu när CPRG dragit lasset och gjort det jobb som man naturligt borde varit avelsföreningarnas ansvar, skulle det då vara för mycket begärt att SCS, CPBS, ICCPS och alla de andra rasföreningarna tar till sig resultatet, börjar planera och agera utefter det och SLUTAR att ignorerea/förneka fakta? Erkänner att HWSD är en genetisk defekt och att den finns vitt spridd i rasen, och slutar kalla det "mineralbrist" eller vilken bortförklaring som råkar vara på modet just idag?

Annons:
camira
2014-07-11 20:09
#14

GE og Sassenac

Jeg må erkjenne at det er jeg som er opphavet til den såkalte "fyllefesten", desverre har jeg ikke tid til og gå på fylle fest, så jeg var helt nykter når jeg skrev det, og ikke var jeg på noen fest. Det jeg skrev var et svar på FB om hvordan SCS har håntert HWSS saken  det jeg skrev var "SCS kunne ikke arrangert en fyllefest på et bryggeri, så noen forventinger fra der har jeg ingen tro på".  I Norge og i engelsktalende land har vi et ordtak som heter " han/de kan ikke arrangere en fylle fest i et bryggeri, fra det engelske ordtaket "couldn't organise a piss-up in a brewery" I dette tilfellet så mener jeg (ICCPS,SCS)  Se beskrivelsen fra Wiktonary

http://en.wiktionary.org/wiki/couldn't_organise_a_piss-up_in_a_brewery

En god kveld til alle sammen,

camira
2014-07-12 07:40
#15

Tellus 123

Som du selv skriver 

"för ska jag vara ärlig så rör det inte mig ett dugg vad dom sysslar med i scs så länge det ordnas riks och mästerskap och gärna ett par rasutställningar till med möjlighet till ridklasser"

Kanskje det hadde värt best for alle,. om SCS hadde ordnat riks og noen rasutställningar, og at myndighets delen hadde blitt skött av noen som kan lese og forstå et regel verk, ikke som det er i dag. Kanskje det er grunnen til at "att dom orkar". Du kunne ha åkt på dine arrangemang, og vi hadde sluppet og fått imbesille brev fra "hingstansvarlig" , falske fakturaer fra kassören,  og god dag mann yks skaft beslut fra ordörande med sin styrelse om at "styrelsenhar beslutat at SCS er hevet över lagar och förordningar, hvis du ikke gjör som vi har bestemt så får du böter som vi finnangsiererer våra resor til Cliffden med. Og du ,HWSD er en sykdom ikke  en mineral brist.

GE
2014-07-12 09:31
#16

#14 Jag såg det inte själv, utan fick det referat som att någon anklagade föreningen för att ha anordnat en fest som urartat till ett fylleslag. Hon tyckte det var hemskt  oförskämt att lämna ut sånt. Det är det som är lite läskigt med såna här media. Det man skriver kan tolkas väldigt olika av olika människor..,

camira
2014-07-12 11:56
#17

Ge

Man er blitt beskyldt for mye, höge höpriser i Sörmland, skvaller om fiktiv fylle fest etc så man er inte forvånad.

GE
2014-07-12 18:38
#18

Som sagt, man tolkar det som skrivs på olika sätt.  Jag blev tex för inte så länge sen beskylld för att vara köpt och betald. Det tolkade jag som ett påstående om att  ha tagit emot mutor. Jag blev mao beskylld för att ha begått ett brott, men det är ju bara min egen tolkning det. Jag kanske missuppfattade det hela?

tellus123
2014-07-18 08:47
#19

Deras inlägg som heter "censur" nu är ju skrattretande eftersom dom själva har stängt av kommentarerna till hela sin blogg.

Helt ärligt tycker jag att dom som står för den där bloggen är idioter som försöker göra allt för att stjälpa connemaraföreningen istället för att hjälpa. Det är UPPENBART!

Jag hade aldrig stöttat och köpt häst av nån av dom om jag skulle titta på nytt.

Det finns många sanningar. Jag har fått höra hur vissa av dessa personer har betett sig mot folk i SCS styrelse och jag förstår SCS. Det finns en gräns för vad man orkar med. Detta kommer naturligtvis inte ut på bloggen och all cred till SCS som är vuxna och inte skriver något tillbaka även om det kliar i fingrarna säkert på dom att berätta sanningen.

Angående HWSD tycker jag det gått för långt också. Det finns inget att erkänna så länge det inte är erkänt?!

Jag har frågat veterinärer både distrikare och klinikveterinärer, hovslagare och klinikhovslagare om HWSD och INGEN har hört talas om detta. Så så känt är det inte.

Och det handlar inte om att man har bestämt sig för att inte erkänna det. Som jag skrev, det finns inget att erkänna förrän den gått igenom en process och blivit erkänd men då ska den även ut till veterinärer och hovslagare.

Det är knappast SCS ansvar. Sigrid verkar tro detta. Varför inte tagga ner och lägga fram det på ett sjysst sätt än att slänga det i ansiktet på folk och minsta lilla ifrågasättning så är man dum i huvudet.

Inte konstigt att man själv inte orkar. Negativ energi är något jag inte omger mig med!

camira
2014-07-18 16:16
#20

Tellus 123

Jeg setter også pris på ironi, ha en fin weekend

Annons:
Sassenach
2014-07-18 19:42
#21

#10 Gällande frågorna i hänvisat inlägg. Fick jag detta svar angående mitt ansvar som djurägare, från en djurskyddsinspektör. "Lagstiftningen säger att avel som kan medföra ett lidande för sto eller avkomma är förbjudet, alltså är det förbjudet att avla på ston med denna defekt. Som djurägare ska man inte köpa individer med defekten och har ansvar för att söka vård om defekten ändå finns hos en häst man har ansvar för."

tellus123
2014-07-29 18:23
#22

Konstigt att dom inte rapporterar på bloggen om vår svenska största connemaraevent som precis gått av stapeln. Verkligen märkligt efter en sådan toppenhelg med höga siffror på mycket fina hästar!!

🤔😟😂

GE
2014-07-29 19:20
#23

#22 Mest tråkigt tycker jag…

camira
2014-07-29 22:35
#24

Tellus 123.

Les gjerne introdusjonen på den blog som du oppenbarligen inte tykker om , men som du leser regelbundet

" Vår hemsida används främst för att komplettera det nyhetsflöde som SCS har. SCS var, åtminstone tidigare, duktiga på att redovisa utställningsresultat. Därför har vi valt att inte göra det, men vi tycker att det är roligt att uppmärksamma när svenska ponnyer har framgångar i utställningsringarna utomlands." Som  du ser er det helt enligt bloggens policy.

 GE hva er det som er tragisk ?

Fortsatt trevlig kveld

camira
2014-07-29 23:38
#25

Tellus 123

"Jag har vart borta från gemet ett tag då jag haft viktigare saker för mig än att sitta och spy ut missnöje på internet. Snacka om att dom bakom bloggen måste känna sig små."

Formoder at du kjenner deg liten.

tellus123
2014-07-30 06:41
#26

Camira jag har ändrat mig. Men det är roligt att du lägger energi på mina gamla inlägg.

Bloggen skriver bara om SCS på ett negativt sätt och det är det enda dom är intresserade av när det kommer till SCS. Det är så uppenbart!

GE
2014-07-31 10:22
#27

#24 Oavsett policy är det tråkigt att ett riksevenemang inte får annan uppmärksamhet än att Fjord drar fler starter till sina mästerskap…

Annons:
tellus123
2014-08-03 11:10
#28

Haha och nu skriver dom igen att så fantastiskt var det faktiskt inte. Såklart dom skriver så. Och all denna jämförelse med andra raser. Det är inte så relevant som dom tycker för det är två olika raser. Låt det vara det. Vad skönt det skulle vara om dom bakom bloggen kunde gå över och syssla med ridponnyer istället om dom nu enbart vill avla på resultat. Smart. Och vart riks går nästa år är väl inte klart än? Och vad jag vet så är ju lokalföreningarna tillfrågade men själva tackat nej. Det spelar ju ingen roll hur många tävlingsekipage som finns på olika platser i vårt avlånga land om inte funktionärer finns. Våra svenska connemaror håller hög klass exteriört, det är något som de irländska domarna sagt år efter år och många ponnyutställningar på somrarna har connemaror topp placerade!

AnnaB
2014-08-03 13:32
#29

#28  ursäkta,  men vilka lokalföreningar är tillfrågade  och vilka har tackat nej ?????

liljegren
2014-08-03 14:04
#30

Tellus123 jag förstår att en del saker kan vara provocerande, att man färgas av gamla bråk när man läser/pratar med andra.. men så länge någon blir förbannad/uppretad kastar man bara mer ved på elden. Absolut är allt tjafs skittrist, men det blir tyvärr inte bättre för att man sitter på varsin sida och spyr galla över varandra..

camira
2014-08-03 15:50
#31

Tellus 123

Hvorfor i alle dager fölger du en blogg som du synes er  så dårlig.

GE
2014-08-03 19:14
#32

Jag tror att det finns flera faktorer här.  Det är tex  jätteviktigt att propparna kommer ut i TDB inom föreskriven tid (senast 1 dec för tävlingar efter 1 juli),

Tävlingsryttarna planerar ofta hela året tidigt på våren. och dyker det då upp en tävling lite sent kanske det är kört för den. Det är inte så många tävlingar i juli, och många passar på att vila hästarna (och sig själva) i mitten/slutet av månaden. Jag tror att tävlingarna därför skulle tjäna på att ligga första helgen i juli tex..

Det är ju alltid en ridklubb som står för tävlingarna. Som tar alla förekommande utgifter och inkomster, samt står för funktionärerna.  Det borde ligga i deras intresse att info når ut till så många ryttare som möjligt, genom mail till andra ridklubbar tex. Ju fler starter desto mer pengar till klubben. Sen tror jag att man borde lägga in nån mer klass, iallafall i hoppningen. En reg LB eller en LA A:0 tex.
Hoppning går ju fort och lätt, det är värre med dressyren…

På väg till jobbet nu, ha en skön kväll…

tellus123
2014-08-05 20:15
#33

Nu har jag fått ett inlägg skrivet till mig också jag tackar ödmjukast för det :) Bara ett fel det, jag är inte retad jag gjorde ett konstaterande. Och nej alla ni som skickar privatmeddelanden, jag är inte inloggad så ofta och har inte lika mycket tid som er att sitta vid datorn och gräva fram gamla grejer att orka bråka om. Jag läser och skriver sedan min syn på inlägg och de delas av fler eftersom vi är många som tycker att vissa försöker kasta skit på vår förening. Det finns ju fler grejer som hänt men jag har den goda smaken att inte outa det offentligt. Tex styrelsemedlemmars syn på "bråket" Bevara denna fina ras tillsammans!

camira
2014-08-07 23:10
#34

Tellus 123

Har ikke tanken streifet deg at det er styrelsen til din förening som forderver SCS.

Jeg mener selskapet SCS, som jeg ikke er medlem av eller har noen som hest interse av , på den måten at de ikke har forstått hva det innebärer og väre en myndighets utövende organ gjennom avelsföreningen SCS.

 Det er vell ikke helt uten grunn at Länstyrelsen har gitt avelsorganisasjonen et ålegg, like lite som at Jordbruksverket har påpekt at SCS sin avelsorganisasjons regel verk er diskrminernde ,utgjör et handels hinder og er EU stridige.

 Det hadde vell värt bedre for alle at SCS selskapet hadde arrangert forskjellige greier for de som er interesert, og latt myndighetsdelen blitt håntert av  en organisason som kan lese og forstå et direktiv, et lov verk og alt annet en myndighet må forstå og fölge  , ikke av diskriminerende bedragande lögnere.  Du kunne ha åkt på dine arrangement og vi kunne ha drevet vår verksamhet uten en masse imbesille påhitt, fra folk som ikke kan eller vill forstå et regel verk

Annons:
ELS
2014-08-08 10:10
#35

Angående inlägg nr 34: Får man lov att uttrycka sig så kränkande om andra människor i detta forum? I det här fallet SCS styrelse som kallas " Diskriminerande bedragande lögnare som utövar imbescilla påhitt" Moderator kanske kan svara?

Annette
2014-08-08 11:53
#36

Inte blir jag sugen på att skaffa Connemara när det blir dags för ridhäst igen. 
Inte för det beror på rasen utanpå  hur mycket folket bråkar.

Har ni tänkt på hur mycket era bråk avskräcker folk från att intressera sig för rasen.

ELS
2014-08-08 12:14
#37

Ja det är trist Annette. 😟 De allra flesta människor som håller på med connemara är dock snälla och trevliga, finner sig i och accepterar majoritetsbeslut på möten o s v. Det är bara en väldigt liten grupp som bråkar och ägnar sig åt "näthat" 😟. Det är ju tyvärr dessa som hörs och syns mest. Till vilken nytta för rasen kan man ju verkligen undra? Hur man kan förändra något man tycker är fel på detta sätt kan man också undra? Tyvärr har jag hört flera som funderat på att köpa connemara som tänker som dig…

liljegren
2014-08-08 12:31
#38

#35 tror det går under ärekränkning eller förtal

Frågande
2014-08-08 18:59
#39

Jag skulle aldrig någonsin i mitt liv avstå från denna fantastiskt härliga ponny pga skriverier. Tur nog är det inte dom jag ska rida. UNDERBARA CONNEMARAPONNY och massor av trevliga människor!

Hagalyckan
2014-08-09 07:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#36 Man väljer Connemaraponnyn för dess fantastiska ridbarhet och dess förmåga att prestera.  Detta är det viktiga inte vad som skrivs på detta forum. Ponnyerna påverkas inte som tur är av det skrivna ordet. Rekommenderar varmt dessa underbara ponnyer.

Kjerulfia1
2014-08-09 12:48
#41

Mitt val av ras påverkas inte av vad några få uppfödare/personer häver ur sig på det här forumet, däremot påverkas mitt val av säljare om jag skulle köpa en ny ponnyhäst.

Annons:
Annette
2014-08-09 13:33
#42

För mig har det stor betydelse hur folket runt raser är. Köpte New Forest mitt i FLGW-bråket så jag tycker det räcker med det. 

Det är väl inte på Connemaraforumet det värsta skrivs utan på connemara.nu. 
Tycker det är tragiskt.

starrhult
2014-08-09 20:49
#43

Tyvärr vill jag påstå att det kan vara betydligt värre (än det som skrivs här och på Connemara.nu) - det är min erfarenhet att de flesta hästfolk fortfarande läser tidningen Ridsport. Och tydligen både på nätet och papperstidningen. Flera som kommenterat till mig - att det kan ju inte vara så roligt att vara Connemarauppfödare, efter skriverier om årsmöte, om anmälningar till jordbruksverket och dåliga hovar m.m. Till och med när jag försökt marknadsföra riksutställningen har jag fått kommentarer om att man inte vill för det verkar vara så mycket tjafs, och inte har lust att delta för det. Då har nog det hela nått bortom vad många kontrollerar i sakfrågor, utan man förstår som man läser och hör.. Det är inte roligt alls.

GE
2014-08-10 19:26
#44

#35 Nej, det är naturligtvis inte tillåtet, och nu börjar jag tröttna. Det är tråkigt att behöva hänvisa till regler eller fundera på att stänga av användare! Som Sajtvärd har jag dock rätt att göra det, utan någon annan förklaring att jag anser att användaren förstör stämningen på sajten med sina inlägg. Jag är också i min fulla rätt att redigera/ta bort inlägg eller låsa trådar, men vad är ett forum utan möjlighet att kommentera? Svar: NADA!

Jag vill helst undvika att trådar hackas sönder pga borttagna inlägg (dock kan jag inte göra något åt den automatiska delen som tar bort inlägg eller hela trådar efter anmälningar). Ett annat skäl till att jag inte vill ta bort inlägg av förolämpande karaktär i brådrasket, är att de som skriver sådant gott kan stå för det skrivna. Det ska inte gå att häva ur sig vad som helst, och sen förlita sig på att det blir borttaget och därmed icke existerande! Därför har jag tex inte tagit bort mitt påstådda mutbrott, trots att det strider mot skrivreglerna att antyda eller anklaga någon för oegentligheter. Jag kommer inte heller att ta bort det aktuella inlägget, trots att det strider mot skrivreglerna att peka ut officiella personer på förtroendeuppdrag på ett negativt sätt. 

Jag tror inte heller att de negativa skriverierna betyder så mycket, de slår nog faktiskt hårdast mot dem som skriver. Däremot får det till följd att många drar sig för att posta här, eftersom de tror att de ska bli förlöjligade eller påhoppade. Den bästa reklamen för rasen är olika berättelser om dess mångsidighet, eller hur? Varför då ta bort lusten för folk att vilja dela med sig?

Vad jag inte kan förstå är varför just detta forum valts ut till kräkpåse? Varför inte använda någon av de internationella, eller skapa en sida med Skrivregler som baseras på ribban för de egna inläggen? Det är varken censur eller brott mot yttrandefriheten att ta bort inlägg som överskrider den nivån. Vi har yttrandefrihet i det här landet, men det är inte likalydande med fri publiceringsrätt.

Innan någon påstår något annat vill jag bara säga att jag inte är emot diskussioner. Oavsett vad det rör sig om, så länge skrivreglerna följs…

http://connemaraponny.ifokus.se/articles/4d714273b9cb46222d057ae4-regler-for-sajten?stickies-1

camira
2014-08-10 22:22
#45

Ge

Jeg har alltid stått for mine innleg, og har aldrig önsket at noen skal rösta bort mine meninger. Jeg mener, og står fortsatt for at SCS styrelse består av diskriminerende, bedragande, lögnare.

1. Länstyrelsens beslut påpeker at den fortroende valgte styrelsen holder på med diskriminasjon,  Altså diskriminerende.

2. Da den fortroendevalgte styrelsen falskfakturer oss , så holder de på med bedrägeri, altså er den fortroendevalgte styrelsen bedrägere

3. Da den fortroendevalgte styrelsen publiserer i sin betäcknings statistik "Jag sammanställde betäckningsstatistiken den 2 december 2013 från data som då låg inne på Blå Basen, dvs de officiella resultaten"

Og vår hingst har fått benevnelsen rapport saknas, men i virkligheten så ble våre rapporter diariefört hos SCS registrator  den 20131022  UA, samtidig publisert på blå basen. Den fortroendevalgte styrelsen lyver, og en fortroende valgt styrelse som lyver er lögnere.

Svårare en så er det ikke.

GE
2014-08-11 02:41
#46

#45 Vill du vara kvar här? Håll dig då till skrivreglerna!

Svårare än så är det inte!

camira
2014-08-11 09:53
#47

# 43 Starrhult

Hva er det som er "betydligt värre "?  Er det at SCS sin styrelse missköters seg slik at de må få et förelegg fra länstyrelsen, eller er det at tidningen Ridsport opplyser allmenheten om  avelsorganisasjonen SCS sitt mygel.

Calvaro
2014-08-11 10:34
#48

Jag tycker det gnabbas rätt mycket i andra rasföreningar med! Ridponny är väl ett exempel.

Jag glädjs över mina fina connemaraponnyer och vänner jag fått tack vare dem och jag tänker inte byta ras!

Annons:
Sassenach
2014-08-11 12:44
#49

#47 Tror hon syftar på att bråket inte ger positiv reklam för rasen eller att man avstår att deltaga i aktiviteter som anordnas av rasföreningen pga allt bråk.

camira
2014-08-11 13:41
#50

#49

Det hadde varit meget enkelt og unngå alt bråk, hadde SCS styrelse klart og separere mellom selskapet SCS og avelsorganisasjonen SCS. Selskaps delen styrs av  medlemene som  ELS beskriver i et tidligere . avelsorganisasjonen styrs av Svenske Jordbruksverket gjennom EU sine direktiver Zootechnics legislation ,samt det svenske lov verk JFVS 2010:61 og de godkjente Plan och Riktlinjer.

I introduksjonen i avelsorganisasjonens Plan och Riktlinjer står det. 

"Plan och riktlinjer för Svenska Connemarasällskapets verksamhet som avelsorganisation för connemaraponnyer i Sverige grundar sig på Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2010:61) om hästdjur som används till avel m.m. "

SCS har huvudansvaret för att verksamheten sker i enlighet med Statens jordbruksverks ovannämnda föreskrifter "

Problemet som i dag eksisterer er at SCS sin styrelse ikke efter lever de foreskrifter de har blitt godkjente på. Styrelsen sitter och röstar om de skal forandre lagar och förordningar. La meg ta et eksempel,  i lagen och Plan och Riktlinjer står det klart och tydelig hvordan man skal lage duplikat pass eller döda bortkommna betäcknings rapporter.

I fjor var det en hest som skulle vises på hingstvisning , hesten hadde ikke et pass, SCS sin styrelse ville "hjelpe" eieren ved og bryte lagar och förordninger og fast lane et pass. De röstade om de skulle skite i sine egne plan och riktlinjer, jeg legger med Ordförandes instruksjon til Registratoren hvor han ber denne og bryte mot jordbruksverkets lagar.

"Detta är det direktiv jag fick av xxxx via e-posten den 22 februari 2013, och enligt besked som jag väntat på från SCS styrelse, är det det dokument jag ska hänvisa till."

Tack för mailen. Har haft telefonkontakt med sex styrelseledamöter och resultatet blev 5-1 dvs majoritet för pass. Dessutom tänkte vi döda orginalhandlingen på hemsidan från dagens datum.
> >
> > Mvh

Her ser du hur SCS sin styrelse medvetent röstar om de skal bryte mot sine plan och riktlinjer. Döda en orginal handling efter at at et pass er tilverkat? Tykker du det er konstigt at slike missligheter blir rapportert til Jordbruksverket.?

  Det hele er så absurbt at noen tror de er hevet över Svenska lagar och förordningar, og med og ringe rund kan skita fulstendigt i dessa.

starrhult
2014-08-11 14:03
#51

Just så, Sassenach - men att det till och med i en del fall gett en negativ uppfattning om rasen - och dess uppfödare i allmänhet - inte särskilt bara om avelsföreningen eller vissa uppfödare..

Sassenach
2014-08-11 15:58
#52

#50 Kan du hänvisa mig till vilken paragraf i Plan och Riktlinjer som, påvisar hur originalhandling skall dödas inom SCS? Måste ha blivit tillfälligt blind.

camira
2014-08-11 16:04
#53

#51 Starrhult

Vi kan väre enige om at det eksisterer et problem, og at det kan ha negativ  invirkning på reklamen av vår ras.  Et problem må jo löses, og jeg undrer på hvordan du tycker dette skal löses ?

camira
2014-08-11 16:25
#54

# 52

9.4.3

Sassenach
2014-08-11 19:31
#55

#54 Tack, den jag trodde. Du som verkar ha lite koll, vilken lag bröt de mot?

Annons:
camira
2014-08-11 20:29
#56

#55

Det  avelsorganisasjonen SCS har brutit mot er av Jordbruksverkets godkjente Plan och Riktlinjer, i Jordbruksverkets godkjennande av  avelsorganisasjonen SCS så står det at  de må fölge disse, eller så kan Jordbruksverket dra tilbake tillståndet.  Avelsorganisasjonen SCS kan ikke med et styrelses beslut endra det dokument som ligger til grunn för godkjennande av deres verksamhet.

Länstyrelsen poengterte dette i deres ålegg.

GE
2014-08-11 20:55
#57

#47 Apropå Ridsport – som skrev att ordföranden hade åkt hem till uppfödaren för att avelsvärdera den (ej namngivna) hingsten gratis. Varifrån kom detta påstående? Var inte det dålig källsortering av tidningen? Borde de inte ha tagit reda på fakta innan de publicerade? För det var väl Idefix du Villon det handlade om?

Att ordföranden skulle ha åkt till en fransk uppfödare för att avelsvärdera en svenskägd hingst som befann sig på svensk mark, borde väl ha fått dem att fundera åtminstone? Ett litet barn skulle ha listat ut att något inte stämde…

Svalde Ridsport en lögn utan att blinka, eller var det en tidningsanka?

camira
2014-08-11 21:35
#58

#57

Skal legge med et brev fra avelsorganisasjonen SCS sin ordförande om gräddfils visningen av Idefix de Villon. Legg merke til ordet uten ekstra kostnad, og föreningen tog kontakt med ägarna för att få Idefix du Villon visad .  I SCS sine plan och riktlinjer står det stippulert at verksamheten skjer i enlighet med JFVS 2010:61.

I JFVS 2010:61 § 4 står det   För att bli godkänd ska avelsorganisationen vara en juridisk person och ha stadgar som särskilt fastslår principen om ickediskriminering .

Det betyr at alle som vil vise en hingst utenom ordinäre visnings tid skal kunne gjöre dette uten ekstra kosnad i og med at Idefix De Villon ble det, videre i JFVS 2010:61, 6 § står det, Hästar som uppfyller kraven för stambokföring ska på ägarens begäran föras in i stamboken för ifrågavarande ras. Ikke på avelsorganisasjonens SCS sin begjäran, formoder at ikke SCS er ägare av Idefix De Villon.

Som en annektode til det hele er det värt og påpeke at at avelsorganisasjonen SCS sin ordförande var den förste til og banke på dören hos denne hingsten.

Her kommer brevet  fra SCS sin ordförande , ps pass på och finn et ridhus som   ägaren är stolt att kunna bidra till din hingst visning .

Idefix du Villion RC 115

Vi har i Sverige haft många framgångsrika importerade, godkända connemarahingstar på tävlingsbanan, inom främst hoppning. Tyvärr har de, av olika anledningar, inte kommit vår avel tillgodo.

När Idefix du Villon kom till Sverige och till en avelsintresserad ägare så agerade SCS.  Föreningen tog kontakt med ägarna för att få Idefix du Villon visad och godkänd i connemaraaveln.  I Frankrike var hingsten endast visad  för och godkänd i sportponnyaveln.

Helgen för avelsvärderingen passade ägarfamiljen dåligt då det samma helg var en viktig tävling i Skövde. Ponnyn var ju främst inköpt för tävling vilket prioriterades. 

SCS styrelse beslöt då ( 2012-03-17) efter samtal med ägarna och nämndens ordförande att anordna ett extra avelsvärderingstillfälle( enl.§9 i Hingstreglementet)  i  samband med den ordinarie avelsvärderingshelgen, allt för att arbeta effektivt. Platsen som valdes var orten Slöinge, utmed E6.

Detta stämde även alldeles perfekt för den arvoderade avelsvärderingsnämnden, som då var på hemresa från Vetlanda och passerade Slöinge vid samma tidpunkt som hingsten. Besiktningen genomfördes i Slöinge den 1 april 2012.

Ridhus finns på platsen vilket uppläts utan extra kostnad ( ägaren var stolt att kunna bidra till Idefix visning). Med tanke på hingstens prestationer krävdes ingen löshoppning.

Ägarna anmälde Idefix till Margareta Jonsson, SPAF, som skickade tillbaka anmälan till ägarna, då den inkom alldeles för sent. Ägarna har inte fått någon räkning på besiktningen. Däremot har de betalt in anmälningsavgift samt efteranmälningsavgift om totalt 2 100:- den 20 mars 2012, dvs före besiktningen.

Att SCS agerade i detta fall var för att främja connemaraaveln i Sverige, vilket är helt i samklang med SCS ändamål.

Om man ser på Idefix härstamning så tävlade fadern internationell hoppning på 80-talet, placerad 4a och 5a i franska mästerskapen och kvalat till EM i hoppning. Modern har fött sammanlagt 19 föl varav fem har tävlat i europeiska mästerskapen i hoppning, dressyr och fälttävlan.
Idefix har själv tävlat på internationell Grand Prix-nivå sedan 2005. Bland annat har han deltagit i fem EM i hoppning och där gått flera individuella finaler.

Att SCS agerande främjade connemaraaveln och uppmärksammades av våra medlemmar märktes inte minst på att hingsten toppade betäckningsstatistiken 2012,  för samtliga connemarahingstar.

En avelsorganisasjon som er godkjent av Jordbruksverket för at utföra myndighets arbeide enl JFVS 2010:61 skal INTE GYNNA en spesiell uppfödare eller hingst, men skal arbeta ikke diskrimenarande för alla uppfödare.

starrhult
2014-08-11 21:42
#59

Sassenach - för ordningen skull kan det vara viktigt att påpeka att "Plan- och riktlinjer" varken är en lag eller förordning. Det är just riktlinjer som grundar sig på  jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd. Så lätt är det att göra styrelsen till "lagbrytare".. Sen är det ju helt klart att "Plan- och riktlinjer " ska följas och inte ändras efter behov - men dom kan omarbetas och skall då åter godkännas av JBV. Detta visar, bland annat, hur en fråga kan få en helt annan vikt - pga att till och med en "paragrafryttare" förvirrar begreppen. Att bryta mot en lag är något helt annat än att inte följa riktlinjer.  Och det är med största sannolikhet så, att även andra raser som nu är avelsorganisationer, gör missar. Men jag undrar om dom blir lika nitiskt granskade?

camira
2014-08-11 21:50
#60

#59 Starrhult.

Det er kanskje på tide at alle avelsorganisasjoner blir nitisk granskade , da kanskje vi og andre slipper slikt svammel som avelsorganisasjonen SCS bedriver, la meg minne deg om  SJFVS 2010:61 §4 arbetar effektivt, varvid hänsyn ska tas till vilka ekonomiska och personella resurser inklusive personalens utbildning och kompetens,  Vill bare informere deg at det er ikke bare avelsorganisasjonen SCS som blir granskad.

GE
2014-08-11 22:47
#61

#57 Brevet har jag redan sett på facebook. Det jag undrade över var endast hur händelsen kunde bli förvandlad till osanningen, att ordföranden åkte ner till den franske uppfödaren och avelsvärderade hingsten. Inget annat undrade jag över…

Frågan kvarstår: Svalde Ridsport en lögn eller var det en tidningsanka?

PS. Jag vet åtminstone 3-4 ridhusägare, som jag tror skulle ställa sina ridhus till förfogande gratis. Om de skulle vara stolta vet jag inte, men jag pratade alldeles nyss med Fenellas tränare. Han sa så här: Självklart skulle jag göra samma sak! Det vore en skam att inte ställa upp för svensk ponnyavel/hingst av den kalibern…

Sassenach
2014-08-12 09:07
#62

Camira- Granskar du kommunfullmäktiges beslut i din hemkommun, lika noga? De brukar vara duktiga på att ta beslut i "demokratisk ordning", som strider mot lagen. En fråga till dig; har du på något vis missgynnats, av ditt angivna exempels, behandling? Har du, dina ponnyer eller din verksamhet på något vis tagit skada av, den händelse du hänvisat till? Eller är allt detta bara ett försök till att skrämma bort ny connemara ägare från att engagera sig i föreningen. Och på så vid minska SCS medlemsantal så att de inte längre kan vara en avelsorganisation, så att SH får ta över? Får man betalt för en sådan svartmålningskampanj? (GE jag ber om ursäkt för ev ton i inlägget, kasta ut mig om du finner det passande.)

Annons:
ELS
2014-08-12 10:28
#63

Något får mig att tro att om inte ovan nämnda hingst blivit godkänd, d v s om SCS inte gjort det minsta för att "rädda" honom till svensk avel så hade nog åsikterna ovan varit omvända. Då hade med all säkerhet SCS beskyllts för att ha för stränga regler, vara för stela, byråkratiska och inte kunnat tänka om och göra undantag för denna fantastiska prestationshingst osv osv. Vi hade fått läsa spaltmeter med åsikter om att SCS inte gynnar prestationsaveln i landet och att Connemararasen förstörs då de har sååå hårda och fasta regler så att de struntar i prestationsaveln helt…. All granskning av varje liten detalj som SCS som avelsorganisation gör för att finna misstag eller fel har att göra med att de som ägnar sig åt detta var de enda som röstade nej med stort missnöje på det årsmöte där det röstades för eller emot om SCS skulle vara en egen avelsorganisation. Nu vann förslaget egen avelsorganisation med stor majoritet vilket de som röstade nej inte kunde acceptera alls och därmed började detta granskande , hittande av fel och eviga anmälande till Länsstyrelser och Jordbruksverk. Allt för det slutliga målet att SH ska ta över avelsorganisationsbiten . Det är inte speciellt svårt att räkna ut. Det förekommer med säkerhet en hel del fel i början för alla föreningar som tagit över som avelsorganisation utan att det beror på att de inblandade medvetet s.k ljuger och bedrar .. Man man får dock hoppas att övriga föreningar försöker hjälpa i stället för stjälpa sin egen ras. Tråkigt är det i alla fall och det är tur att det oftast fungerar med demokratiska beslut i både stort och smått för övrigt i vårt samhälle. Hur skulle allt annars kunna fungera?

camira
2014-08-12 10:33
#64

#62

La meg svare på dina frågor.

1. Jeg kan ikke svare konkret om vi eller andre uppfödare har mistet kunder fordi avelsorganisasjonen SCS har brutt mot 2010:61 og favorisert en oppfödare fremfor andre.

2. Hvem som styr avelsorganisasjonen for Connemara ponnien i Sverige er for meg helt uten betydning, men det som betyr noe er at det blit gjort på en riktig måte, som ikke diskriminerer noen..

3. Jeg  får ingen  lönn av SH ,

#59 Starrhult

Om man gjör en miss, så er det fordi man ikke vet etc, röstar man om man skal begår en "miss" så er det overlagt altså ikke en miss. Du har helt rett i at man kan forandre Plan och Riktlinjer, men avelsorganisasjonen SCS har ike fattet at en revisjon er gyldig når den har blitt godkjent av Jordbruksverket.  Scs skriver på sin PoR Godkjent av styrelsen för at treda i kraft från.

camira
2014-08-12 10:49
#65

#63 ELS

Jeg påpekte uttalige ganger til avelsorganisasjonen SCS at:

1. Man kan ikke kreve hingstlicenser.

2. Man skal ikke levere in 0 rulle, man skal ikke före språng ruller som hingstägare.

3.SCS kan ikke bötelegge noen i Sverige. Osv…

Resultatet av at jeg påpekte dette var at vår hingst har blitt diskriminert, og at jeg har blitt fortalt av SCS sin styrelse. Pluss at vi har fått den ene idiotiske avgiften efter den andre samt hot brev om at hvis vi ikke rapporterer ditt og datt så skal vi minsann få "avgifter" som i virkeligheten er löpende viter., Da gir det ikke meg noen andre muligheter enn og anmelde det til Länstyrelsen som er kontroll organ over avelsorganisasjonen SCS.

Calvaro
2014-08-12 10:52
#66

#63 Tack för att du satte ord på det jag också tänkt!

Sassenach
2014-08-12 12:06
#67

#65 Om du nu protesterat mot oegentligheterna som begåtts mot dig och rapporterat vidare till Jordbruksverket och Länsstyrelsen. Du har vad jag förstått fått rätt från länsstyrelsen? Varför då fortsätta älta det i all evighet? Blir du eller dina hästar fortfarande diskriminerade? De HAR agerat felaktigt, dåtid. Låt det ligga, eller måste dessa aversioner ärvas ner till nästa generation connemaraägare och uppfödare? Hur gynnar det connemararasen i sverige?

Sassenach
2014-08-12 12:43
#68

#67 Tillägg till angivet inlägg. Länsstyrelsen kan eventuellt få bakläxa från Förvaltningsrätten pga felaktigt hanterande av ärendet. Så inte ens statliga organ följer uppsatta regler, vart är världen på väg?

camira
2014-08-12 15:30
#69

#67 SCS fortsetter med sin diskriminering, I hingstatistiken står det at vi ikke har rapportert ,men sannheten er at vi har rapportert og informasjonen er korrekt innfört i blå basen. Ärendet er anmeldt til länstyrelsen SCS publiserer min frus personalier på sin hemsida ,trots at hun enl PUL har har dratt tilbake alle medgivande. Ärendet er anmeldt til data inspeksjonen samt Länstyrelsen. SCS bryter mot sine planoch riktlinjer med og hemligstemple offentlige handlinger,har begjärt ut DNA typningene av våre hester, men SCS fölger ikke sine plan och riktlinjer ved og hemligholde disse ärendet er anmeldt til Länstyrelsen

Annons:
Sassenach
2014-08-12 16:07
#70

#69 Jag vill fortfarande veta hur du kan anse att denna diskussion gynnar connemaran i Sverige? Om du nu anmält detta till Länsstyrelsen och datainspektionen. Varför dra upp det här? Räcker det inte med att ärendet hanteras hos sagda instanser?

Cathak
2014-08-12 20:10
#71

Jag har med stigande förvåning följt denna debatt på lite avstånd. Som högstadielärare kan man konstatera att våra ungdomar nog har ett bättre förhållningssätt till sociala medier än många vuxna. Jag är nybliven Connemaraägare och gick genast med i SCS. Jag hoppas och tror att det är en demokratisk förening och att de som verkar där har ett intresse och engagemang för rasen. Tyvärr har jag också hittat fram till här nämnda blogg och måste säga att det som skrivs där väcker förvåning.  Jag är inte intresserad av den historik som debatteras, men kan konstatera att dessa frågor borde dryftas någon annan stans än till allmänhetens beskådan. Interna konflikter hör i mitt sätt att se det inte hemma på nätet. Det känns märkligt att när man "googlar" på Connemara, så hamnar man på en sida som allt annat än gör god reklam för rasen. Som tur var hittade jag vidare till andra mycket hjälpsamma, kunniga och trevliga människor som tog sig tid med mig. Tack alla ni. Tack för ordet.

Catarina Håkansson

GE
2014-08-13 09:08
#72

Välkommen! Visst är det du som har Murgårdens Tiffany?

GE
2014-08-13 09:12
#73

#69 Först görs en anmälan om diskriminering för att en hingst inte finns med på SCS hingstlista? Sen görs en anmälan för att inte ägaruppgifterna tas bort??

Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad är det för mening att att ha en hingst på en hingstlista utan ägar/kontaktuppgifter?

För vi pratar väl inte personalier som i personnummer här?

GE
2014-08-13 09:25
#74

#63 Jag tror precis som du ELS. Det skulle förmodligen ha basunerats ut som ett "bevis" på föreningens  ointresse för prestation.

Har faktiskt även svårt att tro att så många har nåt att säga om att SCS ordnade så att Idefix du Villon blev avelsvärderad. De flesta vet ju vid det här laget att det inte gick till på det sätt som Ridsport beskrev det!

Jag önskar att vi (jag skriver vi eftersom jag själv satt i styrelsen då) hade varit lika företagsamma vad gäller Banagher Magee…

Förhoppningsvis kommer något av de Idefixföl som föddes 2013 att komma den svenska aveln tillgodo såsmåningom…

MrsM
2014-08-13 10:48
#75

Raderat av GE (identiskt med #76)

MrsM
2014-08-13 10:48
#76

#74 GE, apropå Banagher Magee så hade SCS stambokförare  kontakter med ägarna i Sundsvall och fick dem att anmäla Magee till hingstpremiering i Norrland.  Tyvärr var det bara att konstatera att pengarna för avelsdjur även på den tiden inte kunde matcha priserna på tävlingsponnyer, och när premieringsdagen kom var hingsten redan på G utomlands och hingsten visades aldrig.  Vi var några som övervägde att gå ihop och lägga ett bud, hingsten var en pärla, men insåg snabbt att det var omöjligt.  Så du behöver inte ha något dåligt samvete.

Hälsningar från M med ett bidrag till historieskrivningen ;) .

Annons:
GE
2014-08-13 11:25
#77

#76 Skönt att höra! Tänk att jag hade glömt att att han var anmäld till premiering! Demensvarning? Att han snabbt såldes utomlands kommer jag ihåg, och att det var för stora pengar. Jag hörde en summa på 400.000…

Att jag kom att tänka på Banagher Magee var för att jag frågade Fenellas tränare om att upplåta ridhuset gratis. Var inte den där gula hingsten som Maria red också en Connemara, sa han? Blev han godkänd innan han såldes ner till kontinenten?

Cathak
2014-08-14 14:40
#78

Tack GE. Ja, jag har  Murgårdens Tiffany!🙂

camira
2014-08-21 13:35
#79

#70

Du frågade meg "Jag vill fortfarande veta hur du kan anse att denna diskussion gynnar connemaran i Sverige?  "

En åpen diskusjon er alltid bra, slik at alle kan få ta del av hva som blir sagt og gjort, det er det demokratiet vi lever i er bygget opp på. Ved og diskutere dette åpent så kan folk selv se hva SCS gjör og gjöre opp sin mening, kanskje hjelpe til at andre ikke blir blåst av falske rekninger, og hot fra Hingstansvarlig om at hvis man ikke fyller ut språngruller så blir man bötelagt.

 Bare en slik idioti "SCS hingstansvarlig" Hingst og sto eieres skyldigheter står beskrevet i 2010:61,  og alle hingst og sto eieres ansvar er og fölge dette loverk, hverken mer eller mindre .Inte idiotiske ordre fra en person som kaller seg "SCS hingstansvarlig" Tenk selv hvor pantad det hele er, en person som vi overhode inte har någåt at gjöra med, skriver brev til oss og beordrer oss og gjöre ting som er i strid med Sveriges lagar og skriver till og med Glem ej at skriva under ?. Og det sykeste i det hele er at denne "ansvarlige" hotar med og bötelegge oss hvis vi inte gjör som hun sier. Som vi sier på Norsk "vi gärne har det godt"

Og sen blir man beskyldt for å lage dårlig stemning,  tror du slike hot og ordre skaper jubelstemmning i dette lange land. I og forseg er det ganska roligt og lese de brevena fra "ansvarlig", man får en god latter.

Jeg undrar da på om du kan svare meg, hvordan gynnar det Connemara avelen i Sverige at vi har en avelsorganisasjon som ikke fölger det regelverk de er satt til og forvalte, og holde tyst om dette slik at de kan fortsette i det uendelige, .

Sassenach
2014-08-25 09:25
#80

Då har vi olika uppfattning om begreppet "öppen diskussion ". (Diskussion (substantiv) samtal, överläggning, debatt. Ordet kommer från det latinska verbet discutare, där förleden är dis- (i sär) och efterleden är quatere (skaka). Det har med tiden fått betydelsen 'undersöka, pröva'. [1] Tre ofta sammanblandade ord: debatt, dialog och diskussion. I en debatt har varje part en agenda som drivkraft. I en diskussion eller dialog kan det i stället vara sökandet efter kunskap eller konsensus som är målet.) Jag uppfattar det du skriver om SCS styrelse och deras arbete, som en svartmålningskampanj och propaganda mot SCS. Jag uppfattar även dig som en bitter och sjuk människa som lider av förföljelsemani och kverulansparanoia. Är det så du vill framstå?

camira
2014-08-25 18:52
#81

#80

Hvike tanker du har om meg får du stå for selv.

Du skriver at jeg drivr propaganda mot SCS og svartmaler SCS. Under wikipedia om propaganda står fölgende og lese:

" Syftet är således inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, är avsiktligt ofullständigt, vinklat eller rentav falskt"

Hvis du sier jeg drive med svartmaling og usannheter kan du da forklare meg hvorfor alle punkter jeg og andre har klaget på har SCS styrelse måtte endret

1. Falske hingsticenser har måtte blitt betalt tilbake

2.Svenskfödde hester behöver ikke svenske foreldre.

3 Et sto kan vises når den er 2 og en hingst 3. 

3.En hingsteier behöver ikke og 0 rapportere, og en hingsteier behöver ikke före språngruller etc og SCS kan ikke avkreve noen som helst forseningsavgifter, eller böter

Både Jordbruksveret og lästyrelsen har gitt meg og flere medhold i våre synspunkter på hvordan SCS  ikke sköter sitt oppdrag. 

Du har ikke svart på min fråga . Hvordan kan en styrelse og en organisasjon  som Jordbruksverket har sagt har et regel verk som er Diskrininerende, EU stridige og utgjör et handels hinder, samt Länstyrelsen har påpekt at SCS diskriminerer samt ikke fölger sitt eget regelvek og at de ikke har orden på sine stamböker fremme Connemara avelen i Sverige.

Hvis du tror jeg lyver er jeg mere en behjelpelig med og sende deg dessa beslut.

lil-sis
2014-08-25 19:45
#82

Felpostat av mig.

Sassenach
2014-08-25 20:26
#83

#81 Det finns flera sätt att ändra och förbättra en föreningsarbete på; man upplyser den sittande styrelsen om felaktigheter eller anmäler till ansvarigt "kontrollerande organ". Detta är för mig ett korrekt sätt om man nu inte arbetar konstruktivt och hjälper styrelsen genom att gå in som ledamot eller erbjuder sig att hjälpa till ändå. Men att toppa med förföljelse på nätet är för mig att gå över gränsen. Jag anser att lagar och regler skall följas och har förstått att styrelsen jobbar med att rätta till de fel som blivit. Detta blir mitt sista svar på dina inlägg och jag kommer avsluta med detta: Jag har inget förtroende för dig, ditt nuvarande beteende kommer inte kunna ändra på det. Du har connemara.nu, utnyttja den bloggen till den "öppna diskussionen". Posta allt du vill vräka ur dig om SCS styrelse där, jag kan inte hindra dig från att länka inläggen till detta forum. Men jag kan be dig att för din skull, tänka på hur du formulerar dig. Tack för mig. Ps Hoppas du vet att det går rykten om att du bara är en marionett. Ds

Annons:
camira
2014-08-25 23:04
#84

Rykter skal du ta med en klype salt. Jeg har også hört rykter om to fremstående personer i svenskt Connemara sammenheng på Irland som jeg tar med en klype salt.

Som jeg har forklart deg utallige ganger men det ser ikke ut som du helt har forstått det hele, jeg er ikke interesert av föreningsarbete for selskapet SCS, selskapet SCS kan ikke med noen som helst föreningsarbete endre de regler som gjelder för avelsorganisasjonen SCS så hvorfor skulle jeg engasjert meg i selskapet SCS,. Når det gjelder förtroende så meg si at vi deler den punkten, en person som til det absurbe forsvarer en styrelse som diskriminerer og bedrar folk  har jeg heller ingen större fortroende för.

Men jeg konstaterer at du ikke kan svare på frågorna.

Og på tal om formulering så har jeg aldrig kommet med noen som helst nedlatende utalser om deg, i motsettning til deg

liljegren
2014-08-26 08:15
#85

#84 en person som till det absurda kritiserar på ett icke konstruktivt sätt framstår inte som någon vidare trevlig människa. finns det verkligen inget som genererar mera positiv energi i ditt liv? Jag kan inte läsa mig till att det här är ett forum för kritisering av scs.. inte heller att detta är kopplat till scs.. bara att den är till för connemaraintresserade. Har du synpunkter (vilket du har) tycker jag att du ska framföra dem till styrelsen alt vem du nu vänder dig till, per mail.

Upp till toppen
Annons: