Annons:
Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 2896 ggr
GE
8/12/14, 8:12 AM

Ungponnyfinaler 2014

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu börjar det dra ihop sig!

Först ut är dressyren i Åsbo 15-17 augusti.

Vi håller tummarna för den enda Connemaran:

5-åringar kat D: Holmtebo Noula

Den 22-24 augusti är det dags för hoppningen i Skogslotten

Det blev inte så många kvar av de drygt 160 anmälda (varav 34  Connemaror). Jag tror det till stor del kan bero på att kvaltiden var betydligt kortare än tidigare år. Det blev kanske svårt för en del att hinna med, speciellt med tanke på att det inte är så mycket tävlingar i juli och första veckan av augusti. Så var det med Fenella. Även om hon inte hade gått omkull i juni och missat tävlingar, är det ju inte alls säkert att hon skulle ha klarat två felfria MSV-rundor på tre chanser tills augusti.

De Connemaror som vi håller tummarna för är:

5-åringar kat C: Westcliffs Poetic Blue Sky, G.V’s Dino Beano, Annestorp Bag Lady

5-åringar kat D: Wingfield Twinkle Toes, Lusmagh Cadet (bilden)

6-åringar kat C: Poetic Vanilla Ice, Dolan Tina Lass

6-åringar kat D: Bjennesby Beoncy, Tully Express, Bjennesby Adele, Inch Boy

Inga Connemaror bland 7-åringarna. De är bara 3 st totalt. Två Con-korsn dock, Poema Belle (B) e Poetic Justice och Essenar Dundat (D) e Ashfield Storm Cloud.

LYCKA TILL ALLA!

Annons:
Calvaro
8/12/14, 11:00 AM
#1

Lycka till!

hanna-norrk
8/12/14, 11:31 AM
#2

Kul med så många kvalade i hoppningen!! Det är lite synd med dressyren där man inte är garanterad en start trots att man kvalat, bara de tolv med högst medeltal av sina två högst bedömda kvalritter går vidare oavsett kategori. Så det är bara min Noula som startar på ungponny dressyren tyvärr och det var ingen självklar plats för oss som inte haft möjlighet att åka de långa resorna för att kvala i de speciella ungponnyklasserna. Vad jag kunnat se på de startlistor som ligger på equipe online så är det av de 36 startande ungponnyerna för 4-5-6 åringar bara 1 connemara, 1 New forest & 1 Welsh som lyckats kvala in. Resterande är korsningar eller ridponnyer, lite tråkigt kan jag faktiskt tycka. Stort lycka till allesammans! Noula, jag och Olivia är i alla fall taggade upp till tänderna:D

GE
8/13/14, 11:38 AM
#3

Åh, så synd att inte kvalresultaten räckte till start för henne :(

Lycka till Team Noula! Ut och sopa banan med alla flashiga ridponnyer nu :)

monsterpony
8/16/14, 7:42 AM
#4

Lycka till alla. Eventuellt försöker jag ta mig till Skogslotten och heja lite.

Märit
8/16/14, 7:03 PM
#5

Lycka till Hanna och Noula! Jag har dålig koll, men hoppas att få följa här vad som händer!

GE
8/22/14, 5:17 PM
#6

Lycka till i hoppningen i helgen alla Connemara-ungponnyer!

Annons:
monsterpony
8/23/14, 10:13 AM
#7

Annestorp Bag Lady och Westcliff Poetic Blue Sky felfria bland c-ponnyer 5 år.

monsterpony
8/23/14, 6:31 PM
#8

Bjennesby Adele felfri i kat D för 6-åringar.

monsterpony
8/23/14, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Bjennesby Beoncy

monsterpony
8/23/14, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Annestorp Bag Lady

monsterpony
8/23/14, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Och mitt favoritekipage för dagen (som inte var med i ungponny-SM, men som hoppade ungponnyklass), Midnight Star II

GE
8/24/14, 8:49 AM
#12

Till finalen idag:

5-år kat C: Annestorp Bag Lady och Westcliffs Poetic Blue Sky. Båda har gjort två felfria rundor, och går tillsammans med 3 andra in i finalklassen helt utan fel.

5 år kat D: Wingfield Twinkle Toes, går in med 4 fel

6 år kat C: Poetic Vanilla Ice 12 fel och Dolan Tina Lass 4 fel

6 år kat D: Tully Express 16 fel, Bjennesby Beoncy 12 fel,  Bjennesby Adele 8 fel och Inch Boy, även han 8 fel

7 år kat D: Ingen rasren men vi håller tummarna för Essenar Dundat som åkt hela vägen ändå från Piteå. Bara det är en prestation!! Felfri inför finalklassen

HEJA HEJA alla ekipage!

GE
8/26/14, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Bland 5-åringarna kat C (12 start) var det 3 st som gick felfritt genom hela tävlingen. Efter att domarna sagt sitt om deras samt de likaplacerade ponnyernas  ridbarhet, förmåga och teknik sattes ett NF-sto främst på 16,8p. På 2:a plats med 16,0p kom Annestorp Bag Lady (Coosheen Finbarr - Aladdin). Westcliffs Poetic Blue Sky (Poetic Justice - Hagens O'Chief) som hade gått två felfria rundor, fick 12 fel i sista + 13,8p och slutade på 10:e plats. I kat D (10 start) kom Wingfield Twinkle Toes (Shadow's Dun - Oisin) på 4:e plats med 4 fel + fina 17,1p. Runsås Riviera (korsn e Rolls Royce) 5:a med 4 fel + 16,5p.

6 åringarnas kat C (6 start) vanns av Dolan Tina Lass (Dolan Mick - Sarsfield) 4 fel, med Poetic Vanilla Ice (Poetic Justice - Kimble) på 5:e plats 16 fel.

I kat D (9 start) placerade sig Bjennesby Adele (Poetic Justice - Kimble) på 3:e plats med 12 fel. Tully Express (Matchmakers Lad - Maam Hill) 7:e plats med 20 fel, Bjennesby Beoncy (Kulan Kavat - Värnbergs Orion) 8:a med 24 fel och Inch Boy Clogherboy Lad - Kenagh King) som gick in med 8 fel stannade ut sig.

Inga Connemaror bland 7-åringarna, men i kat D (2) tog Essenar Dundat (korsn e Ashfield Storm Cloud) hem titeln efter en fin svit på 0 - 0 – 4.

Glädjande nog var det många svenskfödda bland de placerade. Hela 15 st av 21!  Av dessa var de bara 2 st som inte varit startberättigade vid ett SPAF-championat. Endast 1 import med okänd stam, 3 med stam och 2 med delvis känd stam.

Ett stort GRATTIS till alla duktiga ekipage som kämpade så väl! Bara att klara kvalen på den förhållandevis korta kvalperioden var grymt!

Hoppas någon var där och fotade på söndagen. Monsterpony??

Här är en bild på en av deltagarna. Tully Express, ett fint class 1 sto, som jag tror kommer att bli väldigt bra såsmåningom…

Annons:
monsterpony
8/26/14, 4:43 PM
#14

Tyvärr, jag var bara där på lördagen. På söndagen var det tåg till Skåne som gällde.

Foresta
8/26/14, 5:33 PM
#15

#13 Jag måste rätta lite… :) De 5-åriga ponnyerna fick placeringar efter antal fel och poäng i finalen. Inga ponnyer blev likaplacerade utan poängen för teknik, förmåga och ridbarhet avgjorde rangeringen då flera ponnyer slutade på lika antal fel totalt. I kat C placerades Annestorp Bag Lady tvåa med 0-0-0 fel på hinder och 8,5/7,5=16,0p av domarna. Wingfield Twinkle Toes var oplacerad 4:a i kat D med fina poängen 9,0/8,1=17,1p och 0-4-0 på hinder. I kat D var det verkligen jämt i toppen, segraren Stackars Josephine var den enda ponnyn i kat D som var felfri genom alla tre omgångarna och av ponnyerna med fyra fel skiljde poängen mellan ekipagen på andra, tredje och fjärde plats enbart på tiondelar. 2:an fick 17,3p, 3:an 17,2p och 4:an 17,1p. Därefter var ett ett litet glapp ner till 5:an som fick 16,5p. Här är resultaten för 5-åringarna med fel + stil, dock inte delpoängen för teknik/förmåga och ridbarhet. http://online.equipe.com/sv/class_sections/130478/results

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

GE
8/26/14, 6:34 PM
#16

Pinsamt ☺️men tack för rättelsen. Var dock inte ensam om att klanta till det 😎

Får ta och skriva om lite grann, men först ska Fenella iväg på hopptränging….

Upp till toppen
Annons: