Annons:
Etikettavel
Läst 5464 ggr
Sigrid-pa-Pottan
8/13/14, 9:32 AM

HWSD i Clifden

Nytt inlägg på HWSS-bloggen som drivs av Connemara Pony Research Group. Det annonserar den sedan en tid  planerade föreläsningen av Carrie Finno, medlem i det forskarlag vid Bannasch Laboratory, UC Davis i Californien som hittat det genetiska sambandet bakom denna hovdefekt, samt hovslagaren Ray Knightley med erfarenhet av att behandla ponnyer med HWSD.  Det här är en unik möjlighet för alla som har turen att befinna sig i Clifden nästa vecka, missa den inte! Tid och plats är Alcock and Brown Hotel, Clifden. 19 augusti 2014 kl. 13.30.

Mer info finns i blogginägget. Bl a visas bilder av preparat av hovar från ponnyer som tyvärr fått avlivas pga HWSD. Man erbjuder 16 sådan preparat till salu, främst med tanken att de skulle kunna fungera i undervisningssyfte i avelsföreningar och kanske utbildningsinstitutioner för veterinärer. Något som det verkar finnas behov av, inte minst som skribenter på detta forum nyligen hävdat att HWSD inte skulle existera eftersom "inga veterinärer eller hovslagare känner tlll det."

Personligen föreslår jag att den som är intresserad och beredd att möta verkligheten utan förutfattade meningar håller gluggarna öppna i Clifden, på utställning såväl som på stuteribesök och auktion. Titta lite extra på det hos hästarna som finns strax över marken. Det kan finnas goda möjligheter att få se HWSD in real life för den som är beredd att se HELA PONNYN.

Annons:
Kjerulfia1
8/13/14, 9:40 AM
#1

Vad bra att man tar upp det vid Clifden. 

Ett dilemma är väl att det inte är väl känt ute bland det yrkesfolk som kommer i kontakt med mycket hästhovar, dvs veterinärer och hovslagare. De läser ju inte connemarasidor specifikt på nätet eller surfar efter åkommor de inte känner till.

Sigrid-pa-Pottan
8/13/14, 10:10 AM
#2

#2 Ja visst är det ett dilemma att problemet fortfarande är så dåligt känt hos yrkesfolk. Förhoppningsvis blir det ändring nu. Tyvärr har nog det förhållningssätt som varit rådande från avelshåll, dvs att mot bättre vetande mörka och förneka saken samt anklaga de som försökt informera att ge rasen ett "dåligt rykte" i högsta grad bidragit till att okunskapen fortfarande är så stor. Hur som helst finns det inte längre någon anledning att fortsätta att förneka saken. Den som eventuellt är dum nog att göra det lär framstå som icke trovärdig och falla på eget grepp.

starrhult
8/13/14, 1:24 PM
#3

Jag tycker att det är väldigt bra att dom som bedrivit forskningen kommer ut och berättar om den. Hoppas att det finns intresse att lyssna. Men, jag har ett stort problem: Med vilken rätt,  drar du in mig som uppfödare genom ett grundlöst och lögnaktigt påstående? Jag är uppfödare ja, men har varken nu eller tidigare vare sig försökt att dölja eller mörka några defekter hos mina uppfödningar. Jag har inte ens sett någon ponny med sjukdomen, eller misstänkt att någon av mina har den (tack och lov). Om någon bär på anlaget kan jag tyvärr inte kolla innan det finns ett test. Men en dold anlagsbärare är ändå fortfarande en frisk individ. När du påstår att det är ett rådande förhållningssätt från avelshåll att mörka och förneka - så drar du in mig personligen, liksom andra som inte gör det - och DET är ett problem för mig. Att dra alla "över en kam" tycker jag är mycket kränkande. Man kan inte, på det sätt du uttrycker dig (här och tidigare),  veta om det handlar om  alla som bedriver avel i hela världen, om det är enstaka uppfödare i Sverige, eller om det är särskilt vanligt på Irland osv. Jag är inte ett dugg tacksam över den diskussion som sker (enligt min uppfattning) så onyanserat så att alla uppfödare misstänkliggörs.  Jag är dessutom helt säker på att många andra uppfödare, liksom mig, är ärliga och uppriktiga med vad man vet om de hästar man har.

GE
8/13/14, 2:19 PM
#4

#0 Tack för info. Ska du dit? Hoppas att så många som möjligt tar chansen att lyssna, lära och ställa frågor, och att det inte blir bråk och pajkastning!

Nu har äntligen VGL lagt ut testen som “coming soon” på hemsidan också.

http://www.vgl.ucdavis.edu/index.php

En irländsk fb-vän skrev att folk från UC Dublin tänkte komma till föreläsningen, samt att de skulle lägga en länk på sin hemsida. Än har jag dock inte sett till den…

Hagalyckan
8/13/14, 5:19 PM
#5

40 dollar ( ca 275 kr) och 20-30 hårsstrån med rot om man skickar till UCDavis. Helt ok tycker jag. 

Så här står det på deras hemsida;

Allow 2-6 business days for results.

Results reported as:

N/N: No copies of HWD mutation; animal is normal

N/HWD: 1 copy of HWD mutation; animal is normal but is a carrier

HWD/HWD: 2 copies of HWD mutation; animal is affected

Ponies that have only one mutant copy of HWD (N/HWD) are normal but they are carriers of the disease. When two carriers are bred to each other the resulting foals can be affected. At the time that this test was released, approximately 15% of Connemara were carriers of HWD (N/HWD) however, the number of carriers can change with each generation. Ponies that are carriers of HWD are completely normal and they can be safely bred to non-carrier, normal ponies (N/N) in order to maintain diversity within the breed and to select for other positive attributes in carriers.

GE
8/13/14, 8:12 PM
#6

Precis. Klickar man på "coming soon" i VGL-länken, kommer den texten upp. 

De verkar ha ändrat namnet igen också. Till HWD…

Annons:
SpinwayCoronaFan
8/14/14, 12:04 AM
#7

#3 Jag är personligen övertygad om att du avlat flera anlagsbärare. Jag tror dig när du säger att du inget vetat om. Men jag är ännu mer övertygad om att personer som du haft nära samarbete med har varit mycket medvetna om HWSDs existens och att de djur du använde i din avel var bärare av detta anlag.

Rikta din vrede mot dessa personer istället för mot trådskaparen, som är den i Sverige som gjort mest för att detta ska bli en accepterad genetisk defekt.

GE
8/14/14, 4:04 AM
#8

Jag tycker det är hög tid att sluta älta det förflutna nu! Till syvende och sist kan ingen ställas ansvarig för mutationers uppkomst, så det är inte meningsfullt att leta efter syndabockar eller ägna sig åt pajkastning. Lägg åt sidan allt snack om förnekande, förtigande, medveten avel trots misstankar om ärftlighet etc. Det gagnar absolut ingenting. Låt oss istället hoppas på att man gemensamt kan arbeta fram en snar lösning. Ett internationellt avelsprogram som på sikt reducerar antalet bärare.

Man lyckades få bukt med CA (Cerebellar Abiotrophy) i Arabaveln. Där var det exakt samma tongångar och motsättningar från början. Idag testas alla avelshingstar för CA och SCID (Severe Combined Immunodeficiency), och det är inte tillåtet att avla bärare x bärare. Så varför ska inte Connemaraaveln lyckas?

Tröttmössan är på nu 😴 men 3 timmar kvar…

starrhult
8/14/14, 6:49 AM
#9

#7 - Jag är helt övertygad om att många, både i Sverige och andra länder har avlat anlagsbärare. Och om andra har gjort det med medvetenhet - får dom skämmas för sig. Det är dock fortfarande så att jag och många med mig på inget sätt försöker dölja några sjukdomar som uppfödningarna har. Och någon sjuk häst har jag inte sett - och än mindre avlat på. Så ditt sätt att resonera - att bara för att Sigrid har ambitioner att sprida information om frågan - så har hon rätt att sprida misstänksamhet mot alla uppfödare (precis som du själv gör här) är för mig definitivt inte OK. Ingen - i hela världen har hittills kunnat testa sina avelshästar för detta anlag, som inte skapar problem för individen när det finns i enkel uppsättning. Men jag är faktiskt säker på att det i tillägg till den goda viljan finns en "dold agenda" hos er och andra - att misstänkliggöra vissa personer på bekostnad av många andra. DET tycker jag är minst lika ojust och osmakligt. Precis som jag tycker att det är osmakligt att avla på djur som redan har sjukdomen - samtidigt som man själv misstänker att det är starkt ärftligt. Och om du, och andra tror att det gör något gott att sprida misstänksamhet eller oförskämdheter - så är ni bara att beklaga.  En anlagsbärare är fortfarande en frisk häst i alla avseenden, men en osympatisk personlighet hos människor är dessvärre inte möjlig att avla bort.

starrhult
8/14/14, 7:45 AM
#10

Sen ett tillägg till SpinwayCoronaFan - som inte hör till tråden. Min personliga uppfattning är dessutom att ditt, och några få andras sätt att agera i frågor som rör MÄNNISKORNA runt Connemaraponnyn i framför allt avelsfrågor - är det i dag  enskilt största problemet när det handlar om att främja avel av rasen i Sverige. Det lägger lock på diskussioner, skapar olustig stämning, misstänksamhet, motverkar samverkan i frågor som rör avel och främjar framför allt inte lust och glädje.  Och jag upplever det dessutom som ett problem som verkar helt omöjligt att göra något åt för närvarande.

starrhult
8/14/14, 9:11 AM
#11

#7 - Och nu när du har retat upp mig ordentligt, vilket är en prestation i sig, vill jag att du här svarar på följande fråga: Jag har haft samarbete med två uppfödare, Vera Larsson och Thomas Björklund, vem av dessa (eller båda?) vill du misstänkliggöra?

Det finns inga personer inom hästvärlden som jag har så otroligt mycket att tacka för - båda dessa är sällsynt ärliga, öppna, hjälpsamma och sympatiska personer. Så - häng inte ut mina vänner också - där går gränsen för mig!

Sen har jag köpt hästar, sålt hästar, lånat hästar, betäckt hästar hos en väldigt massa andra personer, hingstägare och uppfödare - det skulle bli en väldigt lång lista att räkna upp alla - som också misstänkliggörs alla med ditt inlägg. Men det jag kan garantera dig är att ingen av dessa har heller varit annat än ärliga, uppriktiga, hjälpsamma och ytters vänliga. Och jag har även här många att tacka för mycket! Så jag blir inte lite arg, jag blir rosenrasande över dina och andras (i andra sammanhang) insinuationer som drabbar så många. Jag klarar mig bra, och traktar inte efter ära, berömmelse eller framgång - utan efter att fylla mitt liv med en meningsfull tillvaro (med bland annat hästar) och gemenskap med människor som respekterar mig - och som jag respekterar. I ärlighetens namn hör du inte dit.

Sigrid-pa-Pottan
8/14/14, 10:20 AM
#12

#3 Jag har ingen som helst lust att hålla igång någon pajkastning, men eftersom jag upplever att du angriper mig personligen så får det bli ett svar ändå.

Jag har aldrig "anklagat" vare sig alla uppfödare som kollektiv eller dig personligen för att förneka och mörka. I #7 har redan getts ett svar på ditt inlägg som väl täcker in vad jag själv skulle kunna svara. (Att jag skulle vara den som jobbat MEST för att informera om HWSS stämmer väl inte helt, vi har varit flera, och framför allt har många enskilda personer försett oss med uppgifter om drabbade ponnyer och deras härstamningar).

Kvarstår dock det faktum att det nu är 17 år sedan jag tog kontakt med SCS om mina farhågor. Den funktionär jag kontaktade tog mig på stort allvar och gjorde även egna efterforskningar, som gav stöd för mina misstankar, men att sedan komma vidare med detta i SCS och även på internationell nivå visade sig stört omöjligt. Det mesta pekade på att folk i topparna av föreningarna VAR VÄL MEDVETNA om att det fanns ett problem, men de ville behålla det för sig själva. Sedan jag långt senare fick kontakt med uppfödare i andra länder som också undrade över problemhovar och misstänkte ärftlighet insåg jag att de också hade liknande erfarenheter.

Givetvis kan inte de/ni som aldrig har sett eller hört talas om problemen beskyllas för att mörka, och det har ingen heller gjort. Så jag har faktiskt svårt att förstå varför du skulle ta så illa vid dig personligen. Däremot verkar det som de som trots allt vetat och velat att saken skulle förbli okänd i de breda lagren lyckats väl med att vända majoriteten emot oss som försökt jobba för att saken skulle bli känd.

Det jag skrev i #2 var en kommentar till #1, angående att det är ett problem att t ex hovslagare och veterinärer inte känner till HWSS/HWSD. Om de som känt till problemet sedan decennier tillbaka hade agerat för att försöka komma till en lösning istället för att tysta ner det hela (och givetvis har det säkert funnits folk långt tillbaka som velat få saken belyst, men som mötts av samma agerande från vissa ansvariga i avelskretsar som vi i senare tid gjort) hade kanske några hästägare kunnat besparas att bli anklagade för vanvård alt anklaga sig själva. Och kanske hade färre drabbade ponnyer handlats med om man vetat att deras hovproblem var svårhanterliga och obotliga. I vilken mån man kunnat avelsplanera utan att kunna testa för genen tänker jag inte spekulera i här och nu. Jag har ingen önskan att jaga "syndabockar" och givetvis kan ingen läggas till last för att det finns sjukdomsgener. Men faktum kvarstår ändå att det inte är någon självklarhet att alla verkar vara överens om att det är till gagn för t ex en hästras att känna till och erkänna problem som finns.

Liksom GE menar, så tycker jag att vi alla nu borde glädja oss åt vad som åstadkommits och se framåt. Och ni som har möjligheten att besöka föreläsningen, ta gärna tillfället i akt att tacka Sheila Ramsay från Nya Zeeland, Jocelyn Davies från Canada m fl medlemmar i CPRG, som kommer att finnas på plats. Utan Sheilas initiativ och outröttliga arbete hade vi antagligen fortfarande stått och stampat där vi var för sådär 5 år sedan, och Starrhult m fl hade fortfarande varit lyckligt(?) ovetande om existensen av HWSD.

#0 Nej, jag ska inte dit, tyvärr.

RC71
8/14/14, 10:34 AM
#13

#12 Kanske kan du förklara för mej varför du själv avlat på sto, med enligt dig denna sjukdom? För mej är det helt obegripligt.

Annons:
starrhult
8/14/14, 11:15 AM
#14

#12 Om du inte vill hålla i gång pajkastning - är min bestämda uppfattning att det bara är till skada att komma med generella påståenden som  citat: "Tyvärr har nog det förhållningssätt som varit rådande från avelshåll, dvs att mot bättre vetande mörka och förneka saken samt anklaga de som försökt informera att ge rasen ett "dåligt rykte" i högsta grad bidragit till att okunskapen fortfarande är så stor".  I övrigt vet jag allt annat du skriver och har dessutom tagit eget ansvar på det sätt jag kan i dagsläget - mina ston som fötts efter att diskussionen började är inte stambokförda eller satta i avel med anledning av att jag anser att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, till det kommer ett test (som tyvärr har dröjt längre än vad jag trott). Så det jag kommenterat till dig - är att håll dig till sakfrågor - inte allmänna och generella påståenden. Egen eventuell bitterhet skall inte spridas ut på alla uppfödare. Jag är helt säker på att de allra flesta vill föda upp friska, sunda hästar - och vill ha ett sätt att säkert kunna konstatera fakta med provtagning. Du fortsätter ändå med påståenden som du inte kan veta något säkert om- som att jag hellre skulle vara lyckligt ovetande om sjukdomen - vilket är så fel det kan vara. Resten är framför allt riktat till SpinwayCoronaFan.

GE
8/15/14, 10:53 AM
#15

Första gången jag hörde talas om dessa hovar var genom Sigrid för ca 15 år sen. Ärligen tror jag aldrig att jag riktigt fattade vad hon pratade om. Jag trodde nog innerst inne att det rörde sig om sprickor, bärrandsröta/hålväggar eller något annat botbart. Efter det började jag dock kolla på alla hovar, men det tog flera år innan jag såg nåt som liknade Sigrids beskrivning. Om det var HWSD eller inte kan jag förstås inte säga, men jag tror faktiskt det.

Sigrid misstänkte mycket tidigt ett genetiskt samband, men samtidigt försökte hon förtvivlat med hjälp av olika mineralblandningar, diverse huskurer och hovbeslag få hovarna bättre. Varför tog hon då föl på ett sto som hon misstänkte ha en genetiskt betingad sjukdom? Det kan jag naturligtvis inte svara på, men mina funderingar går så här. Om ingen har sett eller hört talas om något liknande, varken yrkesfolk eller andra uppfödare, kanske man till slut tvivlar på sin egen teori? Tänker att det nog orsakades av någon brist under stoets dräktighet eller under föltiden ändå, och tar därmed själv på sig skulden för stoets hovar?

Det kan nog finnas andra som tagit föl, utan att veta att stoets problemhovar i själva verket var HWSD. Liksom att det kan ha fötts föl med “sköra” hovar som med facit i hand kanske också var HWSD? Fokus har mest legat på mineralbrist, försummad hovvård etc, vilket kan ha gjort att uppfödare inte gärna velat skylta med sina problem heller?

Nu är det bevisat att det är en mutation som nedärvs recessivt. Snart finns en test som gör att alla uppfödare kan avla utan risk att få ett HWSD-föl. Låt oss glädjas åt det istället för att gräva i det förflutna. Vilka som visste eller inte visste, vilka som gjorde och inte gjorde har ingen betydelse nu. Låt oss istället hoppas på att man kan enas om gemensamma åtgärder där borta på Irland…

Hagalyckan
8/15/14, 5:36 PM
#16

Ansvar hamnar hos oss själva och inte på Irland. Jordbruksverket lär ta upp det i sin defektlista och det blir rapporteringsskyldighet på åkomman. Ta hårprover och skicka in på våra egna ponnyer är ett ansvar var och en får ta antar jag. Själv tänker jag börja med hingsten hos mig. Sen får vi se vad det ger och utgå från svaret om jag behöver göra mina ston också eller ej.

GE
8/16/14, 7:09 AM
#17

Vårt djurskydd kommer nog att reglera aveln såtillvida, och jag antar att alla EU-länder har något motsvarande? Jag tänkte mer på att det väl är moderföreningen som fastställer regelverket för rasen, som sen ska följas av dotterföreningarna?

Eller har jag fel där? Jag har ju alltid trott att det är moderföreningarna som högst ansvarar för främjandet och bevarandet av en ras, men det kanske inte är så??

Obligatorisk test före registrering av föl (redan fr o m 2015) som inte har fritestade föräldrar, och status infört i passet tycker jag vore det bästa. Ett sätt att ganska snabbt få kontroll, och status kan inte heller “försvinna” på vägen om det står på pränt. Dessutom borgar det för att det är rätt häst som testas, om det sker i samband med DNA-typningen för registrering.

Jag tror inte att JBV kan tvinga fram en obligatorisk test. Förmodligen inte Irland heller, det finns säkert nån EU-regel som säger att det är olagligt, men vore det inte ett bra sätt?

Hagalyckan
8/16/14, 7:28 AM
#18

#17 Jag tror inte heller att JBV kan tvinga fram en obligatorisk test men däremot rapporteringsskyldighet om det föds föl med åkomman.

Regelverket som irländarna bestämmer kan inte i detta fallet inte gå över Djurskyddslagen här hemma.

Absolut bäst vore att i samband med DNA test av föl eller annan individ göra test för HWSD också. Det får vi arbeta för att införa så snart det bara går.

GE
8/16/14, 7:46 AM
#19

Nej, jag vet att inte irländarna kan gå över vår djurskyddslag. Tänkte snarare att det vore bäst om en obligatorisk test stod i regelverket. Lättast för alla på nåt sätt…

För om inte JBV kan tvinga fram en sån test, tar det väl hus i helsike om någon dotterförening inför det på eget bevåg? Eller skulle det vara möjligt, även om det inte står i moderlandets principles?

starrhult
8/16/14, 8:53 AM
#20

Jag anser att just det personliga ansvaret är det som i nuläget är det viktiga. I Sverige i allmänhet - och även i Connemarasammanhang - finns i mycket ett förhållningssätt att "det som inte är förbjudet är tillåtet". Det har sedan lång tid funnits bestämmelse som innebär att djur som har ärftlig sjukdom och defekt som medför lidande för djuret, inte får användas i avel. Att denna sjukdom skall kunna medföra rapporteringsskyldighet förutsätter väl också att den skall kunna diagnosticeras på ett tillfredställande sätt (eg. skiljas från andra hovsjukdomar som inte är ärftliga) - och det kan man vad jag förstår ännu inte göra i Sverige. Det finns ju inte heller ett allmänt test tillgängligt i Sverige än. Att vänta på, eller förvänta sig att myndighet eller organisation först skall utfärda regler i denna fråga - kommer inte att gynna vare sig avel eller begränsad smittspridning. Möjligen bara en fortsatt "pajkastning" som drabbar både uppfödare, myndigheter och organisationer. Att kräva allmän testning av alla djur(connemaror) innebär att många individer som aldrig någonsin är aktuella för avel (de flesta mao), skapar en merkostnad för alla uppfödare som inte är nödvändig ur avelshänseende. All avel innebär ett risktagande på många sätt, varav denna sjukdom i dag är en. Som jag ser på saken är det inte ens utan test, en av de största riskerna (i connemaraaveln), så det är mer viktigt att informera om möjligheterna för var och en att begränsa risken för att avla sjuka individer. Det är i min värld precis lika viktigt att framhålla det faktum att en individ med en uppsättning förfarande är en frisk individ - som också fortsatt kan användas i avel - under förutsättning att den andraföräldern inte är bärare av anlaget. Det finns redan utan regler, mycket som var och en kan göra för att begränsa antalet drabbade hästar.

Annons:
Hagalyckan
8/16/14, 5:43 PM
#21

#20 Du har helt rätt att ansvaret kommer att ligga på oss själva och på vilka djur vi väljer att lägga pengar på att testa. Testet finns inte i Sverige men varför vänta på det när det går att skicka till USA! 40 USD + porto ger svar inom 2-6 arbetsdagar. Själv väljer jag att testa hingsten först och utifrån det svar jag får testa mina ston eller ej.

Om någon kommer att fatta beslut huruvida man ska göra si eller så finns i min värld ingen anledning att vänta på. Bara börja rycka tagel och skicka till UC Davis.

starrhult
8/16/14, 6:08 PM
#22

#21 - är du helt säker på att testet finns tillgängligt? Det står ju under "comming soon"?

Hagalyckan
8/16/14, 7:35 PM
#23

#22 Jag gick in i fredags och la upp ett konto. Då kom man så att man kunde välja vilket test man ville ha,  HWD stod det.

Arann Diamond Print


NQ$00007848
HWD $40.00 

Betalade och fick ett dokument tillsänt mig ifyllt och klart. Beskrivning på hur man skulle sätta hårstrån osv.

lil-sis
8/17/14, 7:48 AM
#24

Ska testa min nästa år tror jag. Har inga avelsplaner just nu men ju fler som testar desto bättre. Har faktiskt inte stött på någon connemara med dåliga hovar IRL men har ju bara träffat en liten promille av de som finns och har funnits. Det påminner lite om islänningsfolkets ovilja att erkänna att eksem är ärftligt. Och problemen med silver-anlaget. Jag tycker det är en så skum inställning, att blunda istället för att verka för en så sund ras som möjligt. Skittrist om ens egne prisbelönte kuse har dubbla anlag men rasens väl och ve måste ju gå före ens eget ego.

camira
8/17/14, 6:20 PM
#25

Lill siss Det er meget enkelt forklart hvorfor folk har blundet, penger er motivet. Jeg personligen har blitt anklaget for og ha ödelagt for Connemara rasen fordi jeg openlyst gikk ut med bilder av våre to hester som i dag desverre er blitt tatt bort på grunn av HWSD. Jeg vill også advare folk som skal med SCS til Irland, kjöp ingen hest hos Fairyhill stutteriet, det er der vi kjöpte Fairy Hill Dora som måtte tas bort på Grunn av HWSS.

GE
8/18/14, 9:55 AM
#26

#20 I Sverige blir det nog inte några större problem. Vår djurskyddslag är ju utformad så att det egentligen inte behövs någon test alls…

Undersöknings –och upplysningsplikten gäller, och blotta misstanken på ett sjukdomsalstrande recessivt anlag gör att man inte får avla bärare x bärare.

Med dessa regler och den kunskap som finns om HWSD idag, hur många skulle -om de tex fick frågan av en hingstägare- våga svära på att stoets kroniska hovproblem beror på annan hovsjukdom?  Obs! Säger därmed inte att det är omöjligt att det skulle kunna röra sig om något annat. Det är mest en fundering…

Jag ser testen enbart som ett verktyg för rasens bästa. Man behöver naturligtvis inte testa alla! Om inte obligatorisk, så åtminstone en rekommendation för avelsdjuren, men obligatorisk för kommande föl. Om uppfödarna testar föräldrardjuren, är det bara de föl med en bärarförälder som behöver testas. Med två negativa föräldrar är ju fölet per automatik fritestat. Visst kan det ses som ett onödigt pålägg för dagens uppfödare, men jag ser det i ett större perspektiv. Nästa generation uppfödare får det serverat, och behöver inte bekymra sig.

Jag tror dessutom att det blir mindre pajkastning i slutändan på det viset. Det finns förmodligen uppfödare som fortsatt kommer att påstå att HWSD inte existerar, utan att det är mineralbrist eller nåt annat. Hur mycket info de än får. Ju snabbare man utfärdar regler, desto bättre.

Att skriva ut status i passet ser jag också som en trygghet för alla uppfödare. Jag skulle tycka så iallafall. Ponera att jag säljer ett föl som är bärare. Jag lämnar muntlig info till köparen, som sen glömmer att berätta det vidare till nästa köpare, och nästa osv. Vem vet om detta föl kommer att gå i avel om 10-15 år? Det vet jag ju inte när jag säljer, och kanske är man inte ens med på banan och kan berätta det sen. Jag kan ju vara både död och begraven när det är dags. Eller dement för den delen. Står status i passet kan det aldrig falla i glömska…

Dessutom ett sätt att avdramatisera hela saken, det blir inte märkvärdigare än att markera gulanlaget i en hingstlista. De flesta vet vid det här laget att man undviker en BEC genom att inte para två bärare av gulanlaget. Svårare än så är det inte!

Nu går jag förstås händelserna mycket i förväg! Först måste HWSD  erkännas, och du har helt rätt i att information om nedärvning och hur man undviker sjukdomen är det allra viktigaste. Det är dock självklart för mig att det är moderföreningens uppgift att komma ut med utförlig info redan på dag 1. Jag tycker verkligen att det ingår i “bevarandet och befrämjandet” av rasen….

Slutligen har du också helt rätt i att det är mycket viktigt att framhålla att en bärare är en fullständigt frisk individ, utan begränsningar i brukbarhet. Eller i avel förutom att den aldrig ska paras med en annan bärare…

Hagalyckan
8/18/14, 12:43 PM
#27

#26 Bara att HWSS har ändrat namn till HWSD visar att det är en erkänd defekt. Skillnaden är Syndrome-Desease!

Presentationen på symposiet i Schweiz visar också att det inom forskningen är ett erkänt faktum.

Återstår bara att börja testa de individer som ska användas i avel. Hingstarna i första hand.

Det finns inga problem bara lösningar!

Annons:
GE
8/18/14, 1:03 PM
#28

#27 Absolut, och för undvikande av ev missförstånd så tror JAG på forskningen! Vad jag menar är om man inte erkänner HWD som en defekt därborta på Irland?

Vad händer om de börjar kasta stolar omkring sig på mötet? Man har ju hört att det kan gå vilt till ibland. Eller buar ut Carrie Finno och idiotförklarar hela forskningen? 

Sverige kan/bör naturligtvis testa ändå, men om moderföreningen säger att HWD inte existerar, blir det en väldigt konstig situation för dotterföreningarna…

Förhoppningsvis är jag bara lite pessimistisk nu…

lil-sis
8/18/14, 3:16 PM
#29

#25 (Ett L ett s ). Jag frågade inte varför folk låtsas som ingenting. Jag uttryckte en känsla/tyckande och varför man stoppar huvudet i sanden har troligen lika många orsaker som personer.

Hagalyckan
8/18/14, 5:10 PM
#30

#28 Uppriktigt så struntar jag i vad irländarna tycker och tänker i frågan. De kan leka struts hur länge dom vill. Om folk runt om i världen börjar testa sina avelsdjur, vad ska dom säga-göra. Skämmas i sin del av världen när dom blir omkörda i blixtens hastighet! Har pratat med flera äldre uppfödare där och de har sett åkomman och vet vad man pratar om.

GE
8/18/14, 7:13 PM
#31

#30 Visst är det så, men nog vore det ändå bäst om ALLA kunde enas?

Att flera irländare har sett och vet vad man pratar om, innebär ju inte att de kommer att vilja stå för det på plats. Hoppas så många som möjligt gör det dock…

MrsM
8/18/14, 9:58 PM
#32

Sitter nu iClifden och förbereder morgondagens ICCPS möte där jag är SCS delegat och även ledamot av det s k Executive Board. Det som inte har nämnts någonstans är att de gånger HWSS varit uppe på ICCPS möten är det Sverige som tagit upp frågan. 2013 begärde Sverige att CPBS ska ta ansvar för frågan och vägleda övriga uppfödarländer. I mars 2014 föreslog Sverige att CPBS skulle kontakta genetisk expertis på Irland för att få hjälp. I morgon står frågan på dagordningen med ICCPS ordf som föredragande. Jag svarar gärna på frågor om vårt arbete med frågan men hittills är det bara en person som velat höra hur Sverige agerar vilket känns märkligt när man läser alla kommentarer på olika forum. GE verkar ha fångat huvuddragen.Tack för det :) . Och, ja, självklart ska jag i morgon lyssna på Dr Finno som jag haft kontakt med. Kanske kan den nätdrivna häxprocess som bedrivits nu avstanna. Har bara inte orkat kommentera alla fascinerande utsagor som förevarit. Med vänlig hälsning, Madeleine Beckman

SpinwayCoronaFan
8/18/14, 10:28 PM
#33

Väldigt konstigt då att den enda person som har begärt att veta Sveriges ståndpunkt inte fått något svar. Se denna länk. Om SCS svarat hade det säkerligen stått på connemara.nu vid det här laget

Fast vi kanske har svaret i inlägget ovan. Det är kanske inte SCS som är Sverige och bestämmer Sveriges hållning. Det kanske är MrsM.

Det finns åtminstone inget protokoll fört hos SCS på mycket länge, men det behövs ju inte om det är någon annan som bestämmer.

GE
8/19/14, 9:17 AM
#34

#32 Stort tack för infon!! 🙂

Lycka till idag, hoppas ni får till ett riktigt bra möte  Facebook smiley - like thumb

Annons:
camira
8/19/14, 9:52 AM
#35

#32

Mrs M

Du som er en så stor frontfigur for spredningen av informasjon om HWSS,  kan du da forklare meg hvorfor du ikke reserverte deg mot ICCPS sitt styrelses beslut § 10 i styrelseprotokollet från den 29 mars i Clifden. Det beslut hvor den internasjonale forskningsgruppen bad om å få gratis reklame i Cliffden show programmet for Dr Finno sitt möte, men som ICCPS, med deg inkludert avslogs. Det var vel mere interesangt og vite hvem som er Show Queen 2014, les hele protokollet her : http://connemara.nu/?p=7474

Du som er en så engasjert i HWSS saken , kan jeg spörre deg hvor mange kroner du ökonomisk har bidragit med?

Og til slutt, hvorfor sa du ingen ting om min hingst, da vi hadde våre hingster på samme hingstbete, og jeg frågade hva som kunne väre fel med Duncans hovar ?

Är tacksamm for all den supporten jeg har fått av SCS ,ICCPS og deg når jeg hadde problemer med två HWSS drabbade hästar.

Mvh

Peter Ilyes

liljegren
8/19/14, 11:13 AM
#36

Camira Jag kan bara tala för mig men jag tycker att dina inlägg flertalet gånger borde ske per mail/brev/samtal med personen ifråga och INTE så här, i ett diskussionsforum. Jag fattar att du är upprörd, det har framgått i vartenda ett av dina inlägg.

GE
8/20/14, 9:42 AM
#37

Jag kan mycket väl förstå ilskan och bitterheten över att ha förlorat två  ponnyer i denna åkomma. Från det till att fortsätta älta och leta syndabockar, förstår jag däremot inte riktigt. Någon gång måste man släppa taget om det förflutna, och försöka gå vidare. Om inte annat för det egna välbefinnandets skull…

lil-sis
8/20/14, 2:26 PM
#38

#37 Håller med. Ingenting blir bättre av bittert ältande, tvärtom skjuter man sin egen sak i foten till slut.

camira
8/20/14, 9:32 PM
#39

Det handlar inte om bitterhet, men derimot om troverdighet.

starrhult
8/21/14, 7:08 AM
#40

# 39 - så sant.. Men det som du, Spinwaycoronafan, Connemara.nu med flera missar är att misstrendet i kanske ännu större grad riktas mot er själva. Liksom allmänt bland uppfödare, föreningsaktiva, rasen som sådan och andra aktiva. I denna fråga såväl som andra. All den energi ni har, som nu så ofta bara skapar negativa processer -kunde ni i stället lägga på att skapa en positiv uppmärksamhet olika frågor. För rasen som sådan är beroende av de människor som vill, kan och orkar lägga tid, pengar och arbete på avelsarbete och uppfödning, utbildning, visning, tävling m.m av Connemaraponnyer. Själv blir jag mindre intresserad av frågor där ni försöker få uppmärksamhet genom kränkningar (av personer, organistioner m.m) - i stället för mer..

GE
8/21/14, 9:02 AM
#41

#39 Vad det än handlar om, ilska, bitterhet, revanschlystnad ellr nåt annat, så blir man inte trovärdig förrän man släpper taget och går vidare…

Annons:
camira
8/21/14, 9:16 AM
#42

# 40

Jeg har full forståelse at brangsjen ,oppfödere og andre aktive har lite fortroende för meg.

 Kan dette skyldes at SCS sin styrelse har fört en lögnkampanje mot meg og andre ? La meg forklare, på årsmötet basunerer ordförande ut at jeg har polisanmeldt SCS, det han ikke forteller er at SCS sender ut fakturarer uten belegg, og at jeg forklarte vice ordförande at jeg ville polis annmelde for å pröve saken, det jeg også foreslo var at SCS annmelder meg til Länstyrelsen for å få prövet det der.

Kan det ha noe med at SCS publiserer en lögn til brangsjen om at vi ikke har rapportert vår betäckninger, men som i virkeligheten  vi har skött helt enligt gjeldende regel verk.

Gjeldende HWSS arbeidet så vill jeg minne deg på at Connemara.nu har donert penger samtidig avholdt  en clinick i emnet, jeg ble beskyldt for å ödelegge för brangsjen ved at jeg viste min HWSS drabbade hingst på nevnte klinikk. SCS på sin side har ikke gjort noe i HWSS emnet, sök på HWSS på SCS sin hjemside og se hva du finner.

#41 Så lenge SCS ikke sköter det arbeidet de har påtatt seg enligt Jordbruksverkets regler, samtidigt som at de misgynner visse oppfödare kontra andre så ser jeg ingen grund til og slippe taget, jeg kommer til og anmelde SCS for missligheter de utförer helt til de fölger gjeldende regler.

GE
8/21/14, 9:29 AM
#43

Jag har absolut förtroende för dig som uppfödare, inget snack om saken! Att anmäla till länsstyrelsen att en hingst inte står med på en hingstlista, för att sen anmäla att inte ägaruppgifterna tas bort, det tycker jag däremot är högst märkligt. Varför vill man ha sin hingst på en avelsförenings lista, utan kontaktuppgifter?

Sassenach
8/21/14, 9:35 AM
#44

#42 Kan bara svara för mig som person i detta. Men mitt förtroende för dig har inte minskats av något uttalande från SCS sida. Utan av ditt eget sätt att hantera allt offentligt på allmäna forum, där du själv hänger ut och svartmålar andra uppfödare. För att återgå till tråden, har jag på denna resa ännu bara sett en häst med HWSD liknande symptom, den skulle ha kunnat levt rövare i en stenig hage också.

camira
8/21/14, 10:00 AM
#45

#43 GE

Takk för fortroendet,

La meg forklare deg dette med hingst listen. For 2 år siden så var vår ene hingst publisert men ikke den andre, jeg ringte davernede Webbmaster og önsket at vår andre hingst også skulle publiseres. Svaret jeg fikk var "hvorfor skal vi  gjöre gratis reklame for deg". Jeg anså at det var diskriminerende da andre ikke medlemers hingster var publisert.

Det har hendt mye på 2 år, og SCS har fått et ålegg at de er diskriminerende, diskriminasjon samsvarer dårligt med vår verksamhets ideologi, så vi önsket at begge hingstene skulle fjernes fra SCS sine publikasjoner da vi ikke på noen måte vil bli assosiert med SCS sine, diskrimineringer , samtidig at det står feil opplysninger om at den ene hingsten är muligen bärer av gulanlaget, vi har testet vår hingst og den er ikke bärer. Da SCS ikke ville fjärne hingstene som de har rett til , så önsket vi at personopplysningene skal fjernes for å unngå assosiasjoner med SCS, som er helt i enlighet med PuL.  Håper dette gir deg en klarere oppfattning .

GE
8/21/14, 10:20 AM
#46

Jag kan hålla med dig om att det är lite dåligt att man inte har tagit bort # om hingsten är testad icke bärare av gulanlaget

camira
8/21/14, 11:26 AM
#47

# 44

Jeg har ALDRIG hengt ut en oppfödare för hans/hennes oppfödningar. Om jeg har i frågasatt en uppfödares posisjon i SCS så er det på grunnlag av det arbetet,mangel på arbetet han/hun har utfört i embetet i SCS ikke som uppfödare. 

#46

Jeg har store problemer med og forstå, SCS sin filosofi. Först vil de ikke "gi gratis reklame", så vil de ikke vedkjenne seg våra andra hingst, De "glemmer" og gi han värde bokstaven G1 selv om han vinner ungponnychampionatet. De glemmer og nevne han i An Capalain hvor de skriver om Poetic Justice avkommer de er stolte av, ikke et ord om Kelly selv om at han vant Ungponny SM, 

Hvorfor i alle dager vil de da ha han med på sin hingstliste mot vår vilje, og leter bilder av han til noen jubileums bok som skal"högtidligholde" den organisasjonen som ikke vil vedkjenne ha,n og vi ikke assosiert med. Det hadde vell värt lettere for begge parter om de hadde fjernet han og Expression. Begge parter hadde värt fornöyde, SCS kunne ha drevet med sine daglidagse sysler og jeg hadde sluppet og anmelde SCS. Meget enkelt

Sassenach
8/21/14, 9:29 PM
#48

#47 hänvisar till inlägg #25.

Annons:
Hagalyckan
8/26/14, 11:15 PM
#49

HWSD mötet på Irland var ett positivt möte och svar gavs till alla som hade frågor. En känd veterinär på Irland ställde sig upp under mötet och tackade gruppen för nerlagt arbete och gratulerade till slutprodukten. Även en f.d. ordförande på Irland gjorde samma sak medan nuvarande orförande samt ytterligare en person i ansvars ställning valde att lämna föreläsningen i halvtid. En folder delades ut till bussresenärer på en av stuteriturerna.

GE
8/27/14, 12:02 AM
#50

Tack för info!

MrsM
8/27/14, 10:16 PM
#51

Vill avsluta min medverkan i denna tråd med att rapportera att HWSD mötet i Clifden höll en god kvalitet och med en god stämning i lokalen. Särskilt glädjande var det förhållandevis stora irländska intresset. Jag är övertygad om att närvaron av CPBS president (som är en mycket avelskunnig person) och CPBS veterinära ledamot var en viktig signal och en bra början på något nytt.  Själv hoppas jag kunna bidra till utvecklingen under det kommande året som ny ordf (Chair) i ICCPS, International Committee of Connemara Pony Societies, och hade också ett givande samtal med Dr Finno.

Avslutningsvis känner jag mej manad att berätta att jag som SCS representant var den enda (synliga?) svensk i lokalen (sic!) och med intresse lyssnade till den vetenskapliga delen av programmet med dr Finno och hovslagare. Att jag sedan valde att inte dricka te och fortsätta diskussionerna en stund till, till förmån för att jag efter en hel dags möten på engelska ville fokusera på den kommande prisceremonin med tillhörande framförande, påverkar inte min behållning av arrangemanget som jag kommer att rapportera ifrån den officiella vägen.

Med vänlig hälsning, Madeleine Beckman

GE
8/27/14, 10:39 PM
#52

Tack för rapporten och stort grattis till ordförandeposten 🙂

RikkeDC
8/27/14, 11:08 PM
#53

Bedst at tilføje, at irlänske formanden forlod salen, da han indså en af ​​hans hingste var HWSD positiv.

MrsM
8/27/14, 11:51 PM
#54

#53 Rikke,  den här tråden kändes avslutad för min del, men känner att jag vill markera att jag är besviken på ditt inlägg. CPBS ordf närvarade även han under den vetenskapliga delen av arrangemanget. Jag tycker man måste ha full respekt för att han behövdes på andra ställen den där dagen och jag tror faktiskt inte ens han noterade det du vill påstå, inga härstamningar nämndes vad jag vet. 

Efter mina  samtal med personen ifråga efter tisdagen är jag övertygad om att han är en av de som kommer att arbeta för en sund avel på Irland och han om någon har den kunskap och det intresse  som krävs för att hantera det.  Varför fortsätta med konspirationsteorier och intriger? Jag vill bara säga att ni underskattar och smutskastar helt i onödan.

Hagalyckan
8/28/14, 8:02 AM
#55

Det stog härstamning på posters som fanns uppsatta i lokalen!

Annons:
GE
8/28/14, 4:49 PM
#56

Håller med. Låt det rulla på nu, utan spekulationer om varken det ena eller andra…

RikkeDC
8/28/14, 9:48 PM
#57

Godt, så få Connemara Pony Research Group O'Malley award næste år.

camira
8/28/14, 10:05 PM
#58

Enda bedre Andy Ordföreren kan få den, han som " är en av de som kommer att arbeta för en sund avel på Irland och han om någon har den kunskap och det intresse  som krävs för att hantera det. " 😂

camira
9/1/14, 10:04 PM
#59
GE
9/1/14, 10:13 PM
#60

Vill du vara vänlig att sluta länka till er blogg!

camira
9/1/14, 10:25 PM
#61

Värför ?

GE
9/1/14, 10:27 PM
#62

För att jag säger det!

Annons:
camira
9/1/14, 10:45 PM
#63

Ok , sjefen har yttret seg. Om det  rett eller galt, så bestemmer hun.takk Fru Ceauşescu

camira
9/1/14, 11:06 PM
#64

Fru Gerd

Kansjke ditt  arangement for vår store leder, Vår överste leder Formannen av vår folkelige valgte stat  og den socialistiske stat og heste organisasjon SCS blir hyllet i det uendelige,mens vi andre som har några fågon tecken blir expotert til Sibirien. Leve Broder Stalin

GE
9/1/14, 11:21 PM
#65

#63 Japp, så illa är det! Jag bestämmer skrivreglerna och du har inget val. Jag har nogsamt checkat detta med i.fokusägarna, och de bekräftar min rätt att göra det.

Respektera skrivreglerna även om DU tycker att det är fel, eller gå självmant ur den här gruppen. Eller vill du att jag ska hjälpa dig? Den sista meningen i inlägg #63 är den sista varningen till dig. Du ligger redan farligt nära avstängning, sen du påstod att jag var köpt och betald av SCS. Att kalla mig Elena Ceaușescu lägger inte dig på plus ska du veta! 

Det är således du som bestämmer om du vill stanna kvar på forumet, men det jag som bestämmer om du får vara det. Gilla läget eller inte, det är ditt val!

camira
9/1/14, 11:28 PM
#66

Vi får vell se.

GE
9/1/14, 11:47 PM
#67

Nej, det får vi inte alls se. Nu gör vi så här. Ta bort #64, du har ca en kvart på dig. Annars kan du betrakta dig själv som avpolletterad. Jag känner mig inte ens ledsen äver beslutet, eftersom det tycks vara din högsta önskan att bli avstängd.

GE
9/2/14, 12:56 AM
#68

👋

Upp till toppen
Annons: