Annons:
Etikettfoder
Läst 1650 ggr
Märit
2014-08-16 19:15

Hökvalitet och priser i år

Jag hade bokat mig för 20 ton hö, och fick hämta en prundbal på prov. Gjorde själv en höanalys som dröjde och när den kom visade den på 17 g smältbart råprotein per kg hö. Det går förstås inte att ge till våra hästar (några ganska unga). De ville ha 2.80 kr/kg + moms (!) för icke analyserat hö. I och för sig levererat och dumpat på plats (ca 6 mil avstånd). Är nu på jakt efter annat hö förstås. Hur ser det ut för er?

Annons:
starrhult
2014-08-16 21:35
#1

Jag köper småbalshösilage (ca 30 kg)sedan några år. Kan då beställa av olika partier så det blir bästa möjliga värden för olika behov. Den leverantör jag nu hittat är mycket noggrann - och varje parti är skördat samtidigt från samma vall. I år perfekt TS och bra kvalitet.  Något lägre proteinvärden än förra året, så lite kraftfoder kommer jag att ge, men inte mycket alls. Fölstona klarar sig med bara hösilaget (+mineraler) som jag tagit till dem. Här har det blivit väldigt stor 1:a skörd, men få har kunnat ta en andra skörd - så priserna är samma som tidigare - ca 2.60/kg foder (+moms). Blir inte så jättedyrt om man inte behöver ge kraftfoder. Höpriserna är ca 2.50/kg + moms, utan leverans.

Sassenach
2014-08-17 00:38
#2

Ser att jag har det bra, köper småbal av en mjölkbonde jag lärde känna under gymnasietiden. Ingen analys men tidigt taget, så snart det gick runt midsommar. Foderstaterna är beräknade på en protein halt på 35-50 och det brukar fungera bra. Kostnad 2:50/kg inkl. moms, hämtar gör vi när det passar oss. Vi har inte utrymme för allt hö på skullen.

lil-sis
2014-08-17 07:13
#3

Vet inte, beställde 30 rundbal (200-300kg) och betalar 225kr inkl moms (kvitto) plus 1500kr för att få hem alla rundbalarna. Bad om lite blötare än förra året, får se vad de fått till för värden. Mina äter potatisprotein utan att knota så kan kompensera lågt protein relativt enkelt. Har även lagt intresseanmälan på 70-80 småbal, de kostar 90kr för ca 40kg och brukar har bra kvot (ca 6) men är så hiskeligt dyrt att fodra med bara det, så det har vi som övergångsfoder och vid resa osv.

camira
2014-08-17 08:01
#4

Starrhult Tur at Connemara.nu ikke har hevet prisene I Sormland

GE
2014-08-17 08:12
#5

#0 Så tråkigt, och det går väl inte att reklamera förstås, när det är köpt utan analys?

Vet du om allt är skördat vid samma tillfälle och på samma fält? En enda bal behöver ju inte vara representativ för hela sändningen….

Märit
2014-08-17 08:46
#6

#5 Ingen fara vad gäller bokningen. Jag hade bara preliminärbokat och säljaren förstod mig när jag avböjde att fullfölja köpet.

#3 Oj, då har du väldigt lågt pris för det hö du köper. När det gäller tilläggsfoder så är det förstås kostnaden, men också att man varje dag måste ta in var och en av lösdiftshästarna och fodra. I vårt fodringsschema ingår inte att ge lösdriftshästarna kraftfoder. Just nu rids alla utom en av våra och då är det i och för sig inga problem för oss. Potatisprotein är jag inte bekant med även om jag känner igen att det finns. Hur fungerar och vad kostar det? Vi använder strålusern som proteintillskott.

#2 Det verkar ju fungera för dig med proteinhalt, men nu när jag kollar runt så står det än mer klart att det är inte bara när man tagit höet som avgör, utan kanske nog så viktigt vilken kvävehalt jorden har, dvs hur är det gödslat. Det hö som jag hade bokat var taget tidigt…

Jag blir dock förvånad att hästägare vill köpa oanalyserat "främmande" hö för 3 kr/kg inkl moms. Borde inte varje hösäljare som säljer "professionellt" ha analyserat höet?

Annons:
starrhult
2014-08-17 11:04
#7

#6 - Det finns nog fortfarande en hel del okunskap kring grovfoder - min leverantör berättade att många frågar om fodret är analyserat, men sen säger dom "bra" - och frågar aldrig efter analysen..

#4 Med det inflytande som du/ni har kunde ni ju ha sänkt det 😉..

RC71
2014-08-17 11:39
#8

Nej vad jobbigt Märit. Jag har inte fått analysen på mitt högra ännu. Skördat 17 juli. Får väl se vad det innehåller.

camira
2014-08-17 19:28
#9

7 Jeg skal pröve mitt beste.

Coromant
2014-08-17 19:38
#10

Tråkigt och en massa extrajobb med foder som inte är bra. Vårat hö är ganska sent skördat, smältbart råprotein 43. Vi har horsehage till en av dom där låg det på 52.

GE
2014-08-18 07:50
#11

#6 Vilken tur!

Häromkring pratas det om mindre skördar (=dyrare hö), och varierande värden. Så lågt som 17 SmbRp/kg har jag dock inte hört talas om hittills..

Potatisprotein innehåller 685g smbRp/kg. Bra till unghästar eftersom det också innehåller mycket lysin (60g/kg). Jag gav det till Fergus när han var liten. Han var inte ens 4 månader när han ratade mjölkersättningen, och måste täcka sitt behov med “fast” föda. Han fick mat x 4 plus nattmål, men trots ett superbra hö blev det ändå mycket mat för ett så litet föl. Jag ville helst att han skulle äta mer hö och lucernhack och mindre krafftfoder, så att det inte skulle bli kaos i mage och tarmar.

Han fick en blandning med bla Krafft Proteinpellets, men han lärde sig aldrig tycka om dem, och till slut vägrade han att smaka om det så bara låg 5 proteinpellets i maten. En kompis som föder upp grisar tipsade mig om potatisproteinet, och jag fick köpa ett par kilo för att prova. Det slank ner utan problem i en gröt av Krafft Groov som han gillade, och det var då jag upplevde att det vände. Det blev lika mycket protein fast i mindre givor, vilket gjorde att han orkade äta mer hö också…

lil-sis
2014-08-18 15:20
#12

#6 Mins går också på lösdrift men de behöver inte (än så länge) så mycket tillskott att jag måste fodra kraftfoder flera gånger per dag, så de får varsin hink på kvällen. Det ger en extra koll också som i höstas räddade livet på mitt gamla russ. Och jag vet, storbalssilaget är pinsamt billigt! Halmen kostar mer och den får vi hämta själva.

Calvaro
2014-08-19 08:49
#13

Hur ger man potatisprotein egentligen? Antar att det är ganska "dammigt" i konsistensen?

Annons:
GE
2014-08-19 09:09
#14

Det dammar ohyggligt! Jag blötte upp det ordentligt i kraftfodret.

lil-sis
2014-08-19 15:20
#15

Jag blöter med betfiber, mina är inte så kinkiga som sagt.

Upp till toppen
Annons: