Annons:
Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 2061 ggr
GE
8/28/14, 4:37 PM

SCS 50 år 2015

Nästa är är det dags! Det borde väl firas riktigt ordentligt! Jag har massor med idéer, men hur skulle just DU lägga upp det hela?

Kort sagt NÄR, VAR och HUR?

Annons:
Kjerulfia1
8/28/14, 5:43 PM
#1

Om vi nu får fason på Gittans senskada. Men det hoppas jag verkligen. Det skulle vara så roligt att ta dit henne och kunna ha tävlingsdebuten på RIKS =)

MrsM
8/28/14, 7:38 PM
#2

Inte krocka med ponny EM i Malmö… vi ärmånga som vill titta…? men kanske en helg intill?

ELS
8/28/14, 7:42 PM
#3

Det skulle vara roligt att ha det på en riktigt fin anläggning med stallplatser som räcker till alla där man kan ha fest på kvällen med lite olika aktiviteter. Bjuda in gamla uppfödare ( om det nu finns några kvar😉) som berättar om svunna tider och kanske hedras med något litet pris. Fotoutställning med massor av gamla foton och kanske filmer från förr. Olika kringarrangemang ute som t e x öltält med Irländsk musik mm. Hoppas det går att genomföra😃 Om man börjar tidigt och om många hjälper till så kanske det går😊

Kjerulfia1
8/28/14, 8:08 PM
#4

och bli sponsrade av alla Sveriges irländska pubar 🎧. I Uppsala finns det iaf en som inte är kedja. 

När vi gifte oss hade vi ett "irländskt" bra band som spelade på festen. Kommer för mitt liv inte ihåg vad de hette dock. 6 år är en lång tid.

Fotoutställning lät ju jättespännande!

Märit
8/28/14, 10:10 PM
#5

Realistiskt så gäller det att hitta hugat gäng arrangörer som drar i det hela. Att få folk som hjälper till går säkert. 

Får man önska fritt så borde connemarautställningen vara av intresse för irländaren som äger Runsten. Jubileumsriksen borde förläggas där!

ambo
8/29/14, 9:27 AM
#6

Hej allihop. Gästspelar lite här. Hoppas 2015 blir ett toppen-riks. Vill bara påminna om det som SCS skriver -  det som nämns nedan är vad som krävs helt enkelt för att förslag ska behandlas i styrelsen. 

  • Budget
  • Förslag på anläggning
  • Förslag på arrangörsklubb
  • Namn på ansvarig person
  • En funktionärsstab om minst 15 personer.
Annons:
GE
8/29/14, 9:57 AM
#7

#6 Helt rätt, men det förutsätter att man får veta mer än bara inkomsterna (dvs hur stor anmälningsavgiften ska vara). Man måste även få veta alla utgifter från de senaste utställningarna. Domararvoden, resor, plaketter, rosetter och allt annat. som kostar. Först då kan man börja fråga runt på anläggningar tex…

SpinwayCoronaFan
8/29/14, 10:17 PM
#8

Lämna förslag på anläggningar till styrelsen. Till de flesta anläggningar finns en klubb.

Vägra göra budget! Det är helt orimligt och vad händer om den sen inte stämmer med utfallet. Man kan skriva vad som helt i en budget t ex sponsring på 50 000 kr, men får sedan ihop 2 000. Ska "utställningsansvarig" betala mellanskillnaden?

SCS borde en vara en förening där det gjordes saker tillsammans, inte ett "företag" som begär in offerter.

Sen bör alla ta en funderare över varför de sägs vara så oerhört svårt att få ihop funktionärer.

Märit
8/30/14, 12:16 AM
#9

Varför kan vi inte hjälpa styrelsen om vi seriöst ser något bra alternativ? 

Jag tror inte att SCSs styrelse har tänkt sig en färdig exakt budget och än mindre att någon ska ställas till svars om den inte stämmer, utan mer att förslagsställaren ska visa rimligheten i sitt förslag. Men det kan sannolikt styrelsen förtydliga om frågan ställs till dem. Jag tror också att styrelsen kan hjälpa till och beskriva hur det sett ut tidigare, så att inte någon behöver lägga ner jobb på orimliga förslag.

För övrigt känner jag inte att det är svårt att få funktionärer. Svårigheten är ansvarsroller, att få ett "team" som fungerar bra ihop och gör ett bra jobb. Men det känns som om det fungerat fint hittills när någon lokalförening (som det varit på sistone i alla fall) väl bestämt sig för att ta på sig arrangörskapet. Vi har gjort saker tillsammans. Kan också tänka mig att det inte är några problem att få hjälp utanför lokalföreningarna!

starrhult
8/30/14, 7:54 AM
#10

Är helt övertygad om att alla i föreningen vill att riksutställningen alltid skall vara så nära, så välorganiserad och så trevlig som bara är möjligt. Men, som så ofta i föreningslivet vill också många att "någon annan" gör jobbet. Räcker att man betalt - så ser man sig ha rätt att ställa alla krav. Men - förutom att ta ansvar för budget - måste "någon/några" vara beredd att lägga ned en otrolig massa fritid, helt gratis, under semestertider, utan mycket tack - för att få arrangemanget att fungera. Och det är det största problemet. Hur många timmar går ex att "tigga" i hop alla de fantastiska gratis priser som skänkts - i relation till att få en funktionär att dela ut dem? Hur många timmar går att planera så att logistiken med tävlingar, utställning, uppstallning m.m. fungerar, mot att få någon att sitta några timmar i sekretariatet?Hur många timmar behövs att samordna domare - med resa, boende, sekreterare, resultatrapportering - mot att stå och skriva ett protokoll? Hur många timmar går att beräkna, planera och logistiskt ordna med fika, mat och servering - mot att betala kostnaden? Så vidare i oändlighet.. #8 - du kanske är politiker? Dom har också ofta förstå att det inte är deras egna pengar man spenderar eller lovar bort i valrörelser. Skulle tro att om du ordnar en sponsring med 50.000:- så ökar möjligheten att fritt välja och vraka bland anläggningar dramatiskt.

ELS
8/30/14, 9:59 AM
#11

Men "problemen" med funktionärer är väl i så fall lika stora oavsett vilken anläggning man väljer? Kan man och vill man hjälpa till på NFRK så borde man väl vilja hjälpa till någon annanstans också? Konstigt annars… Det har eller borde i alla fall inte ha något med val av anläggning att göra. Då tänker jag mig naturligvis en anläggning där klubben kan arrangera tävlingarna. Jag kan nog hålla med om att budgeten inte ska göras av enskild medlem. Det går ju inte ens utan uppgifter från tidigare arrangemang mm.

Märit
8/30/14, 10:11 AM
#12

Nja ELS, jag kan nog tänka mig att en person kan ta på sig en ansvarsuppgift för ett upplägg de är bekanta med, kontaktpersoner på anläggningen som de vet är bra och med klubbar som de har god erfarenhet av. Men att denne faktiskt inte är beredd att ta samma uppgift i en okändare situation, som kanske känns tveksam och mer arbetsbetungande. Det kan kännas synd, men för mig är det ändå förståeligt och något vi måste acceptera. Men då kanske det ändå finns någon annan som kan och vill på en annan anläggning?

ELS
8/30/14, 11:08 AM
#13

Känns väldigt synd, speciellt om man tackat ja till att vara styrelsemedlem för en rikstäckande förening. SCS måste ju ändå stå för arrangörskapet som ansvariga anordnare och sedan i sin tur engagera medlemmar som funktionärer. Att enskild medlem ger förslag till styrelsen om lämpliga anläggningar är väl bra men ska verkligen alla ringa runt och fråga om prisuppgifter göra budget o s v? Det blir ju lite konstigt och kan innebära att 10 olika personer ringer till t ex Grevagården, känns inte riktigt seriöst. Bättre då att delegera till en person/ anläggning om inte styrelsen självs vill fråga runt.

Annons:
SpinwayCoronaFan
8/30/14, 1:42 PM
#14

ELS har helt rätt. Om man verkligen är intresserad kan man hjälpa till oavsett vilken anläggning man är på. Ragga sponsorer, rapportera resultat och fixa med logistik kan man göra precis var som helst ifrån.

När man läser inlägg #10 får man intrycket att det är tråkigare att jobba med en riks än att gå på begravning. Om det är det som är inställningen i styrelsen och bland dess trogna fans, tycker jag att man ska sluta med riks helt.

Är det verkligen så tråkigt och jobbigt? Så jobbigt kan det inte ha varit att skaffa sponsorer  i år.  Av de 16 sponsorer som finns i startlistan till årets riks är minst 13 styrelsemedlemmar eller deras kompisar. Hur jobbigt är det att skicka ett massmail? Men avskräck så många som möjligt så blir det i Norrköping igen.

Jag tror att ni blir blåsta allihop. Hela grejen är bara ett spel för gallerierna. Det är redan bestämt att det ska vara på NRFK. Det står säkert inte i något protokoll, men syftet med hela "upphandlingen" är att visa på att det inte finns något alternativ.

starrhult
8/30/14, 4:51 PM
#15

Jag har då inte påstått att det är ett tråkigt jobb - men det är utan tvekan MYCKET jobb som krävs. Likaså måste ju pengar finnas för att man ska kunna "handla". Sen är jag vare sig i eller nära SCS styrelse.  Men det kanske skulle vara en ide´ att tillsätta en 50-årskommite´- som, på uppdrag av styrelsen, kan arbeta med festligheter kring firandet av jubileet som en särskild del av riksutställningen? Jag har inte någon ide´ att Norrköping skulle vara bättre plats än någon annan - men jag tycker inte heller att det är en sämre. Det är framför allt roligt om arrangemanget blir tillgängligt för så många som möjligt, och en festlig tillställning att mötas på.

Sassenach
8/30/14, 5:46 PM
#16

När?: Nära den vanliga helgen, men inte krocka med ponny-EM. Var?: På en trevlig anläggning, lättillgänglig och med godkänd tävlings uppstallning. Hur?: Jag skulle väldigt gärna vilja se Connemara SM i fälttävlan på samma plats, det skulle bli lite pyssel. Men jag hoppas det borde gå och lösa. Sedan skulle det vara kul med några paus nummer, Rebecka kanske vill visa lite och det skulle vara kul att se fyrspannet visa upp sig. Gällande budget frågan, så TROR jag att SCS styrelse bara vill ha ett hum om vad det skulle kosta och hyra anläggningen. NFRK har vad jag hört ingen önskan att samarbeta med SCS nästa år.

SpinwayCoronaFan
8/30/14, 6:42 PM
#17

Bara denna helg arrangeras det 50 ridsporttävlingar runt om i Sverige. Om det var sådan brist på funktionärer, anläggningar och så mycket jobb som det påstås skulle det inte vara fallet.

Jag skulle vilja tro samma sak som #16, men varför skriver SCS att ett förslag ska innehålla budget för att kunna behandlas. Dessutom som första punkt. Där avskräcks nästan alla direkt.

Hagalyckan
8/31/14, 7:43 AM
#18

Vi har ett proffs på att anordna utställning med ridklasser i våra egna led. Denna person har varit med länge och vet vad som behövs. Däremot måste tävlingsbiten, hoppning, dressyr och fälttävlan ligga på en klubb som tar hand om inkomst-kostnad för det arrangemanget. Föreningarna som anordnar tävlingar har sin stab och denna biten ska inte belasta den ideella föreningen som SCS är i detta sammanhang. 

Arrangemanget som ska vara ett jubileum för vår förening MÅSTE ligga så att fler känner att man kan åka. Ett mitt alternativ i medianen Örebro-Jönköping. Tyvärr har alltid de som bor norr ut i vårt avlånga land väldigt långt att åka men man måste vara krass och se till var man har största möjlighet att få så många deltagare till hela jubileet.

Det går att få detta arrangemang att gå runt med vinst, har gjort detta i Alingsås/Grevagården flera gånger, och man behöver inte ett fix antal behjälpliga. Vad som krävs är Medarbetare som vet vad som gäller och tar sitt ansvar hela vägen. Ett stort kontaktnät är ett stort plus givetvis och man utnyttjar kanske sina vänner och familj till bristningsgränsen men de är just de goda vänner och familj som ställer upp för en god sak. Det ger en god känsla när ett lyckat arrangemang är i hamn.

Hoppas verkligen att nästa års riks blir just ett sådant tillfälle!

Kjerulfia1
8/31/14, 2:24 PM
#19

Enligt TR måste också tävlingarna (dressyr, hopp och fälttävlan) arrangeras av en klubb. SCS är ju inte med i Ridsportsförbundet.

Frågande
8/31/14, 10:23 PM
#20

Om man tänker sig jobba ideellt har ju ändå avstånd och boende en viss betydelse i kostnad för den enskilde som kommer att arbeta gratis den helgen.

Annons:
Märit
8/31/14, 10:55 PM
#21

#18 Funderar på Alingsås? Har SCS varit där och haft riks som gått med vinst? Borde ha varit länge sedan… Vi har väl senare erfarenhet? Men å andra sidan var även det en tid sedan och det kanske är nya klubbledningar nu och nya priser… Kostnaderna för Grevagården ser nog också annorlunda ut jämfört med tidigare. Är det inte därför avelsvärderingen flyttats? Men det finns väl de som vet. Var det blir flest deltagare kan vi väl se på de siffror vi har för modern tid. Gamla siffror blir ju inte jämförbara.

Annette
9/1/14, 6:24 AM
#22

Grevagården har nyss bytt ägare så det kan vara värt att kolla upp priserna där på nytt.

Hagalyckan
9/1/14, 7:20 AM
#23

#21 Nej Märit det är inte länge sen SCS var i Alingsås. VI hade ett svenskt band, Eileen, som spelade irländsk musik och ett "gettogether". Stuteri Schurachers ägare Yvonne Held var och dömde tillsammans med Christina Sjölander. Coosheen Finnbarr blev BIS! Vi (SCS) gick med 10000 i vinst då.  Året var 2010!

SpinwayCoronaFan
9/1/14, 7:31 AM
#24

Enligt SCS bokslut på hemsidan:

Alingsås 2010 Vinst 10801 kr

Norrköping 2011 Vinst 1409 kr

Norrköping 2012 Vinst 651 kr

Björbäck 2013 Resultaten går ej att utläsa. (konstigt att revisorerna godkänt det)

GE
9/1/14, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag har lagt min röst på utställning med WHP/ridklasser. Det är av två skäl. Dels för att utställningen ska stå i fokus, med jippon av olika slag runtomkring. Det är också därför att en bra tid för utställning (slutet av juli), inte per automatik  är en bra tid för tävling. Unghästar är oftast finare framåt sensommaren, och många passar på att vila sina tävlingsponnyer då, eftersom det inte finns så många tävlingar under den perioden. Utom de som siktar på SM förstås, men dessa når vi ändå inte. Så mitt förslag är att separera tävlingarna 2015, och lägga dem sista helgen i juni/första i juli. Jag tror att det är främsta skälet att NF får så många starter faktiskt. De har också flera klasser att välja på, både lokal och reg LB tex. De har kombinationschampionat av olika svårighetsgrad, ungponnyklasser i dressyr etc. De hade LE–LA hopp, och LC-LA i dressyr. Deras SM dressyr gick i LA:4. 

Jag är absolut inte negativ till en utställning med tävlingar, men då måste det vara på en anläggning som kan svälja ett sånt evenemang. Som tex Runsten. Det är inte acceptabelt att man bygger banor när dressyren pågår (även om många inte störs, så räcker det med att en gör det), och man ska inte behöva begränsa antalet starter. Dressyren/hoppningen bör ha en egen dag var om det ska bli nåt av det.

Ett alternativ kunde också vara att “köpa in sig” på ett av de större hoppmeeting som finns i början av juli. De brukar ha lokal LC-LB ena dagen, regionala LB-LA andra dagen och nationella LA-MSV sista. Där skulle man även kunna laborera med olika kombinationschampionat hur mycket som helst. Dressyren är det svårare med eftersom de oftast blir fulltecknade ungefär en kvart efter att TDB öppnat, men å andra sidan är dressyr den lättaste tävlingsformen att jobba med, så det är egentligen bara att hitta en lämplig klubb och köra en egen…

För att nå ut till planerande tävlingsryttare är det då jätteviktigt att propparna går iväg i tid. Sista ansökningsdag för tävlingar tom 30/6 är 1/10, och 1/12 för tävlingar tom årets slut.

Fälttävlan vore jättekul, men förmodligen inte genomförbart. Har svårt att tro att nån klubb är pigg på att ta ett sånt evenemang, då ryker garanterat ev vinst från hopp/dressyren. Det är en dyr sport, som kräver många deltagare för att gå runt. Anm avg brukar ligga på 300-350:- per klass, sen får ryttarna betala minst några hundra till för ambulans/vet avg (i Hofors senast med 90 starter låg den på 200: )

Det måste finnas en veterinär med under hela terrängprovet + en hästtransport som snabbt kan hämta skadad häst. En ambulans med behörig personal måste också finnas på plats. Förr ställde kommun/landsting upp gratis, men det är nog inte många som gör det längre. Det måste också finnas sjukvårdspersonal med speciell kompetens på plats. Det ska vara säkerhetsledare, controllers och gud vet vad. Så det krävs en hel del starter för att få ekonomi på fälttävlan…

Måste sticka iväg ett tag nu, återkommer senare med mer detaljer om mina egna funderingar om en kul utställning 2015

En bild från Connemara Trophy 1996, en "prototyp" till Ungponnychampionaten. En kul tillställning som man jobbade nästan dygnet runt med flera månader innan. Dagen före befann jag mig på plats för att hjälpa till att bygga bana, och upptäckte då att hindren inte var målade! Bara att ta penseln och sätta igång…

Ni kan alltid roa er med att gissa ponnyns namn :)

RC71
9/1/14, 5:00 PM
#26

#25 Dom tävlingarna minns jag mkt väl, och ponnyn på bilden också. Den övernattade här över den helgen :-)

MrsM
9/1/14, 7:19 PM
#27

RC71, den kom väl liksom tillbaks oxå? ;)

Annons:
GE
9/1/14, 8:46 PM
#28

NÄR: slutet av juli-slutet av aug (ej under EM eller Clifden Show)

VAR: Mälardalen

HUR: Fokus på utställning

Mäkardalen - för det var där Connemarans vagga stod för 50 år sen ;)

Jag tänker en vacker anläggning, typ slott eller liknande. Det måste dock finnas möjlighet till uppstallning, vilket inte brukar finnas obegränsat på såna ställen. Kanske kan man isåntfall täcka behovet med hjälp av privatstall/ridskolor i närområdet, max ett par mil från utställningsplatsen. Det tror jag inte folk har så mycket emot, bara det är säker uppstallning.

Fredagen viks för WHP och ridklasser, men det beror förstås på antalet anmälda. Kanske räcker det med en två dagars, med WHP/ridklasser på lördagen? Unghästar (+ ev valacker) därefter, och resten på söndagen. En fundering om man också kunde utöka antalet (vuxna) utställningsklasser till just denna utställning. Då tänker jag att klasser som enbart är öppna för hästar som i rakt nedstigande är besläktade med de första importerna. Båda ston och valacker. Skulle vara kul med hingstar också, men de som finns går nog åt till de ordinarie hingstklasserna…

Jag fick den idén för ett tag sen, då jag såg en valack på träningen. Ett barnbarns barnbarns barn till Easter Blues visade det sig när jag kollade stammen

Jag skulle ha ett “Clifden Museum” i ett partytält, där våra egna “Pat Lynes” fritt får husera i ord och bild. Det finns en oändlig kunskap bland vissa damer och herrar, och tex Beckmans bildarkiv går inte av för hackor! Ett öltält om det är kompatibelt med alla regler om minderåriga och alkohol! Gärna irländsk musik, men kanske kan det bli för dyrt med live? Jag tror att jag skulle nöja mig med bra musik på CD för att hålla ner kostnaderna. Jag tror inte att det är så många som tillbringar mesta tiden där iallafall, och det blir förmodligen en väldig tråkig spelning för bandet. Jag har ju ett förflutet som sångerska i ett jazzband, och bakgrundsmusik spelningar är riktigt dödande för själen…

Sponsorer får komma och ställa upp tält/transporter. Där är jag inspirerad av Jump Club, som är som en mindre marknad under ett stort meeting. Med allt från försäkringsbolag, trailerföretag, ridsportbutiker till foderfirmor. Sist hade de också clinics med Eamonn Hickey som visade hantering av unghästar. Otroligt intressant, han är riktigt magic faktiskt.

Sen ska man försöka få till så många pausinslag som möjligt. Alternativt under pågående bedömning, för att det ska hända något hela tiden. Återigen, det beror helt på antalet anmälningar.

Det vore väl sjutton om man inte skulle få ihop minst 120 utställare till ett 50-års jubileum? Det skulle ge 30.000:- (250:-). Ridklasserna är kanske svårare att beräkna, men om det blir 50 st a 100:- så blir totalen 35.000:-

Är det någon som har koll på hur många från årets WHP/ridklasser som sen tävlade hopp/dressyr? De som får uppdraget får helt enkelt ägna vintern och våren åt att leta Connemaror under buskar och stenar, samt maila varenda ridklubb i en ca 20 mils radie från den anläggning som väljs.

Förutsättningen för ett sånt här jippo är att det finns arbetsvilliga funktionärer i närområdet. Under mina 10 år som sekreterare i SCS hade jag ansvar för flertalet riks med funktionärer på distans, och det föll inte alltid så väl ut. Mer än en gång kom jag dit dagen innan, och fick börja med att hjälpa till med Jababoxar och bygga utställningsringar. Sånt jobb som redan skulle vara fixat enl ök. Som sekr hade man också hela biten med att att emot anmälningar, göra katalog och distribuera dem till utställarna. Det här var tiden innan internet, allt skrevs på maskin. Protokollen skrevs för hand. Idag slipper man ju åtminstone den tidsödande biten, några knapptryck så är det fixat. En gång orkade jag inte ens sätta upp tältet när allt var klart framåt nattkröken, utan sov halvsittande i bilen…

För min del är det inte aktuellt med någon ansvarsposition, även om Riksen kom så pass nära som Runsten. Det måste vara någon från närområdet, som har möjlighet att kvista över tätt som oftast, och om det ska vara tävlingar också ha kontakten med ridklubben. Jag har visserligen bara 10 mil till Runsten, men den fasansfullt tråkiga vägen åker jag inte frivilligt en gång i månaden ens…

Som medlem finns det ändå mycket jag skulle kunna hjälpa till förberedande, men det gäller även styrelsens medlemmar. Ragga sponsorer (utom kanske lokala) kan alla göra, liksom boka domare, resor, inkvartering etc. Samt ragga funktionärer och ställa upp själva på plats. Att det finns en ansvarstagande stab i närområdet är en sak, men SCS måste ha det yttersta ansvaret för utställningen. Om vi hjälps åt kan det bli bra, för oavsett om vi sitter i styrelsen eller ej, är vi alla vanliga medlemmar.

#24 Är du säker på att siffrorna stämmer? Hur kan vinsten vara så liten på de två Norrköpingsutställningarna? Med tanke på att anläggningen inte kostade något? Eller gjorde den? Var det få hästar, dyra domare eller nåt annat som drog ner?

Skulle en sån här tillställning vara ekonomiskt genomförbar? Tja, om man bara hade inkomster/utgifter specificerade från de senaste utställningarna, kunde man åtminstone börja räkna på hur många deltagare man behöver…

GE
9/1/14, 9:00 PM
#29

Strömsholm kanske? Väldigt fint och med stora  ytor för tävlingar också ;)

SpinwayCoronaFan
9/1/14, 9:28 PM
#30

Du gör rätt i att ifrågasätta siffrorna särskilt när de är SCS egna.

http://www.connemaraponny.org/wp-content/uploads/2012/04/Resultat-2012-SCS.xls

GE
9/1/14, 9:46 PM
#31

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Ber om ursäkt för det. Jag ifrågasätter inga siffror, var mest nyfiken på hur det kom sig att överskottet inte blev större på de båda NFK-utställningarna, med tanke på att anläggningen var gratis. Eller var den inte?

Dyra domare, resor, få hästar eller annat? Det enda intressanta för mig….

Märit
9/1/14, 9:56 PM
#32

#23 Jag blandar bort Alingsås med Borås. Det var därför jag blev förvånad. I Alingsås var jag inte med.

starrhult
9/1/14, 10:20 PM
#33

GE - Ericsbergs slott kanske (gränsfall Mälardalen dock) - ALLT finns och är i "kunglig" klass. Dock måste en klubb från annan plats stå som arrangör om det skall hållas tävlingar.. Mycket uppstallning finns också. Förmodligen utopiskt - men fina bilder skulle du garanterat få :)

GE
9/1/14, 10:27 PM
#34

Spännande, var ligger det? Vilken är närmaste ridklubb?

Det vore kul! Min kamera gillar att jobba i fina miljöer :)

Annons:
GE
9/1/14, 10:55 PM
#35

#33 Har googlat nu och det såg verkligen flott ut! Det var väl där som storhäst SM gick i år?  Frågan är bara hur många hästar det skulle behövs enbart för att täcka anläggningshyran? Så det är säkert utopiskt…

starrhult
9/2/14, 6:39 AM
#36

#35 - Japp, + att det har varit ett jättestort meeting flera år i rad - Ericsbergs sommardressyr. Tidigare stod Katrineholms ryttarförening då som arrangör, men i år har det varit en annan klubb. SM kommer jag inte i håg vilken klubb som arrangerade - men det var en "långväga", för det skulle ha varit någon annan stans från början. Ligger i Södermanland. Ta bort länken om den är otillbörlig reklam. http://www.ericsberg.se/ridverksamheten/anlaggningen/

GE
9/2/14, 9:12 AM
#37

Det var Södertälje RK. Frågan är hur det är med uppstallning? Jag kollade proppen för SM, och då hade de mobila boxar med en meetingavgift på 1450:-. De verkar inte ha en uppsjö av boxar,  6 egna hästar och 12 boxar + 9 uteboxer för uthyrning. Tror inte att någon av dessa  hästar släpps på bete för att vi kommer dit…

Man kan hyra ridhus + 3 utebanor för 2000:-/dag (inkl moms). Det låter inte så farligt kan man tycka, men ska man sen köpa tjänster av konferenshotellet (inkvartera  domare, mat etc), drar det nog iväg alldeles på tok för mycket…

Annars är stället fantastiskt vackert, och det skulle kunna gå att ha tävlingar också. Frågan är om de har en hinderpark??

För mig är nog stället fortfarande utopiskt, både avståndsmässigt och pengamässigt. Någon annan som bor i trakten kanske kan spinna vidare?

starrhult
9/2/14, 9:53 AM
#38

Anläggningen står tom, vad jag förstår - men särskilt "nära" ligger den ju inte för dom flesta. . Men VÄLDIGT vackert och välskött :)

GE
9/2/14, 10:07 AM
#39

Jag tänker inte på utställarna här, utan avståndsmässigt för egen del. Jag har 16 mil dit, och det är ganska mycket om man ska ingå i en arrangörsstab. Från Norrköping är det tex bara 5 mil. Det är stor skillnad.

Bor inte du i trakten av Katrineholm? Du kanske kan höra dig för om priser…

GE
9/11/14, 9:32 AM
#40

Ingen mer som funderat?

AnnaB
9/11/14, 12:54 PM
#41

Har skickat förslaget till  SCS istället  ;) , som sig bör…

Annons:
GE
9/11/14, 2:09 PM
#42

Jag ska göra det, men det är alltid kul att höra vad andra tycker. Det var därför som jag lade in enkäten. Det var inte heller meningen att resultatet av den skulle skickas till SCS, som underlag tillsammans med ett  gemensamt förslag.

Utan en diskussionstråd i ämnet: Hur skulle just DU göra om du fick bestämma ? NÄR, VAR, HUR? 

Om du tycker det är fel med en sån spån/diskussionstråd om jubileumsaktiviteterna, så kan jag stänga ner den. Förhoppningsvis är det fler än du och jag som skickat in förslag, så det kanske inte är så mycket att spåna om längre? 

Säg bara till så knäpper jag iväg den isåntfall…

AnnaB
9/11/14, 2:45 PM
#43

Absolut inte.. ;)  de är bra det kommer förslag…. jag menar bara att jag hoppas de inte stannar här på sidan utan verkligen når fram till SCS också, så det finns lite alternativ att välja på…

GE
9/11/14, 2:51 PM
#44

Ja, det var så det var tänkt i förlängningen. Att några skulle bli så inspirerade och taggade, att de  börjar leta efter en  stab och skissa på ett seriöst förslag till SCS :)

RikkeDC
9/11/14, 5:39 PM
#45

En international udstilling i det sydlige Sverige, tror jeg.

SpinwayCoronaFan
9/28/14, 9:05 AM
#46

Ett litet tips till er som sitter och filar på era budgetar. De ska ju enligt styrelsebeslut vara inne senast på tisdag. Det har visserligen stått på hemsidan att de skulle vara inne redan den 20 september, men det är styrelsebeslutet som gäller. Så är det åtminstone i de föreningar som jag är medlem i.

Mitt tips är att lägga riksutställningen i Falkenberg. Då kan både domarsekreterare och domaransvarig sova hemma och föreningen sparar en massa pengar.

GE
9/28/14, 10:15 AM
#47

#46 Du får väl skynda dig att skicka in Falkenberg som förslag då, om du tycker det är bra. Fast jag ställer mig väldigt tveksam till att styrelsen kommer att beakta anonyma förslag. Isåntfall måste du nog ge dig till känna…

Själv backar jag på Roslagen, blir inget engagemang från min sida nästa år….

Upp till toppen
Annons: