Annons:
Etikettlek-och-tävling
Läst 2129 ggr
GE
9/19/14, 12:05 PM

Kluring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här gången är det ponnyn på bilden som efterfrågas. Det är ett sto.

För att komma fram till henne, måste vi ändå gå tillbaka till rötterna. Stammodern föddes för länge sen på den irländska västkusten. Vi pratar 1930-talet här. Vi ska dock inte uppehålla hos henne nu, utan hoppar raskt fram ett par generationer. Kanske återgår vi till stammodern senare för ett stickspår…

Första ledtråden är ponnyns mormors mor. Damen i fråga föddes drygt 20 år senare. Något mer får ni inte veta idag, men det kommer en ny ledtråd i morgon…

Frågor får ställas, som jag kan svara JA eller NEJ  utan att avslöja namn

Svar skickas i PM till mig. Det går förstås bra att gissa också 😉

Annons:
MrsM
9/19/14, 8:23 PM
#1

Hmm. Ärdet stoet på bilden som föddes drygt 20 år senare än sin mormorsmor - eller är det mormorsmor som föddes drygt 20 år senare än stammodern som var född på 30-talet?? Ett klargörande tack :) !

MrsM
9/19/14, 9:10 PM
#2

Är stammodern född 1938?

GE
9/20/14, 12:01 AM
#3

#1 Ja, det var mormorsmor jag menade, född drygt 20 år senare än stammodern.

Sorry, det såg så solklart ut när jag skrev det ☺️

#2 Ja 🤐Rätt svar i PM tack 🙂

GE
9/21/14, 9:12 AM
#4

Ledtråd 2. Vi går tillbaka till stammodern. Från henne utgår en annan gren, som såsmåningom korsar vattnet, och ger upphov till två söner. Deras mormor bär samma stuterinamn som stammodern.  OBS. Detta är ett stickspår…

MrsM
9/23/14, 9:26 PM
#5

Kom igen nu! Var är alla gissare?? Och nästa ledtråd? Bara jag som har en utpräglad tävlingsinstinkt?

starrhult
9/23/14, 9:48 PM
#6

Jo, jag gissar - men blir vilse…. Väntar på nästa ledtråd.. Fråga:

Har stoet i fråga prefix "Hagens"..?

Annons:
GE
9/24/14, 12:41 AM
#7

#6 Nej

Ny ledtråd kommer…

Frågande
9/24/14, 8:32 AM
#8

Jag hade gärna gissat om jag bara haft en endaste aning. Inser att man har dålig kunskap i avelshistoria. En känd ryttare skrev för länge sedan i ridsport ungefär så här: Vill att den ska se bra ut, röra sig bra och vara trevlig. Livet har ju lärt mig också vad som passar mig. Men ju mer man kan, ju mer vill man lära. Lycka till med din operation!

GE
9/24/14, 9:21 AM
#9

Ledtråd 3. Vi återgår till stoets mormors mor. Flera av hennes avkommor hittade vägen till Sverige, dock inte vårt stos mormor.

Stickspår som extra ledtråd: Mormoderns andra dotter har ett barnbarn på tävlingsbanan i Sverige idag.

Sista ledtråden i morgon, då tar ni det 🙂

GE
9/24/14, 11:04 AM
#10

#8 Ja, det är svårt när man inte har en aning. Man får vända ut och in på ledtrådarna, så kanske man kommer på nåt till slut att spåna vidare på…

Det är inte jag som ska opas, utan lil-sis. Vi håller tummarna för att det blir av nu!

Sassenach
9/24/14, 12:31 PM
#11

Ledsen GE, men den enda info som ger mig något är ett sto född 1938 på irländska västkusten med okänd härstamning. Och att en mormors mor till den sökta ponnyn är född 1958. Resten är för mig rappakalja.

GE
9/24/14, 4:01 PM
#12

#11 Det gäller som sagt att vända ut och in på ledtrådarna, och att läsa ordentligt. Var nånstans står det att stoet har okänd härstamning? Okänd mor förstås (med känd mor skulle denna ha varit stammodern), men vad säger att fadern är okänd?

Det står ingenstans att mormors mor är född 1958. Det står drygt 20 år senare…

I morgon ramlar rappakaljan på plats 😉

Sassenach
9/24/14, 8:20 PM
#13

Hoppas det, för just nu har jag ingen aning.

Annons:
MrsM
9/24/14, 11:22 PM
#14

Sitter still i båten. :) :)

Annette
9/25/14, 10:05 AM
#15

Jag tycker jag känner igen bilden. Undrar just om det skulle löna sig att leta igenom alla gamla "Vår ponny"?

GE
9/25/14, 10:09 AM
#16

Jag vet faktiskt inte, men vänta du med det.

Sista ledtråden kommer om några minuter…

GE
9/25/14, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ledtråd 4 (den sista). Stoets mor blev stamsto på ett svenskt stuteri. Hon hade fina framgångar i såväl avelsboxen som på tävlingsbanan. Flera av hennes avkommor har gått samma väg.

Här är vårt sto med sin förstfödde. Som är sig lik än idag, tycker åtminstone jag.

Kluringen knyts nu samman genom fölets far. Han är en av sönerna, som nämns i ledtråd 2 (stickspåret). Liksom sin mormor korsade han också vattnet, och inte bara en gång faktiskt…

Svaret är dock varken föl eller fader, utan det är stoets namn som efterfrågas.

VAD HETER HON?

GE
9/25/14, 4:29 PM
#18

Det blev lite tokigt i ledtråd 3 (stickspåret) 😞Har ändrat det, se #9

Sassenach
9/25/14, 4:43 PM
#19

Kan fortfarande inte.

GE
9/25/14, 10:02 PM
#20

#19 Kanske man måste klura liiite mer än 14 minuter innan man ger upp och säger att man inte kan?

En extra hint, eftersom jag nyss upptäckte ett fel i aramennoc. Stoets mormors mor, den väna damen, har nämligen fått fel mor. Så har man bara kollat där, var det inte så lätt att hitta stammodern! Jag började hos Jennys  stofamiljer, och fortsatte sen på finska sukoposti, så jag märkte aldrig felet…Sorry

Så där ja, i den här texten finns en ledtråd som heter duga… 😉

Annons:
Clancy2
9/29/14, 10:30 PM
#21

Är det någon som lyckats klura ut detta?

GE
9/30/14, 8:36 AM
#22

Nej, ingen har velat gissa ens😕så nu är kluringen avslutad.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: