Annons:
Etikettavel
Läst 1618 ggr
Carrick
10/8/14, 10:21 AM

Första annons Irland

Första annonsen på Irland där test/vetskap om HWSD status efterfrågas :)

Undras hur länge det dröjer innan Sverige får sin första? 

http://www.donedeal.ie/ponies-wanted/class-1-reg-connemara-pony-stallion/7786656?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=like#xtor=CS1-5-[like]

Annons:
GE
10/8/14, 6:20 PM
#1

Undrar om inte den där annonsen är en fejk?  Tycker faktiskt att det är lite för många "krav" i en och samma annons. Man fäster stor vikt vid att hingsten ska ha svarta fötter (dvs inga tecken alls såsom kronränder od), inte heller skära fläckar på nosen. Många anser ju att randiga/vita fötter innebär sämre hovkvalitet, och skära nosar soleksem, vilket inte på nåt sätt är vetenskapligt bevisat. Däremot  har man inget emot skimmel, trots att genen bevisat ger melanom. Homozygoterna i högre grad än heterozygoterna. Så det rimmar lite dåligt för min del…

Visserligen kan önskemålen om svarta fötter och svart nos vara rent estetiska, och melanom är mestadels också rent estetiska (så länge inte spridning sker till inre organ och orsakar stopp), men jag tror ändå att annonsören propagerar för en efterfrågan av test för HWSD och inget annat…

Ser dock inget fel med det, utan det är bara en reflektion på att man absolut inte vill ha tex en vit kronrand eller skär fläck på mulen, medan man uppenbarligen inte har något emot att riskera klasar av melanom under svansfäste eller ganascher.

Påminner mig lite om Peter Dalles "tänkte inte på det" i Lorrys Patentverket!

Som svar på din fråga tror jag att vi såsmåningom kan få se testresultat i framför allt saluannonser, och kanske främst på dem som säljs till avel. Andra raser skriver ibland ut testresultat har jag sett, men det är också upp till spekulanten att fråga.

GE
10/13/14, 10:40 AM
#2

Såg en annons om en ponny som såldes med hovslagarintyg. Innebär det att hovslagaren intygar att ponnyn inte har HWSD eller bara att den har till synes bra hovar? Har ett sådant dokument något juridiskt värde? Kan köparen åberopa det vid ev reklamation, om det skulle visa sig att ponnyn inte har bra hovar?

Vore det inte enklare/säkrare för säljaren att testa istället?

Kjerulfia1
10/13/14, 11:17 AM
#3

Det enda som betyder något är ju ett testresultat. 

Utlåtande från hovslagare eller vet kan ju bara betyda något för den enskilde hästägaren utifall du har en affekterad ponny som med rätt hovvård funkar som ridhäst, men sköts inte föttterna på ett bra sätt får man en ponny med  trasiga fötter.

Hagalyckan
10/13/14, 12:58 PM
#4

Fråga? Vad stog det i hovslagarintyget??

GE
10/13/14, 2:34 PM
#5

#4 Det framgick inte av annonsen….

Upp till toppen
Annons: