Annons:
Etikettunghästar
Läst 7489 ggr
GE
11/19/14, 1:34 AM

Ungponny 2015 (f 2009-10)

En tråd för alla med 5-6 åriga Connemaror. Vilka planer och mål har du för 2015? Presentera din Connemara här, och uppdatera sen med jämna mellanrum under året.

Annons:
hanna-norrk
12/5/14, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kul med olika trådar i år så det blir lite lättare att följa, bra idé GE :) Här har jag bara Holmtebo Noula att rapportera om i dagsläget då jag vid årsskiftet slutar rids Holmtebo Brenda (f-10) som då övergår till att bli lektionsponny på heltid. Noula f-2009 Starrhult Bossanova - Hagens O'Cheif Äg. Hanna Salomonsson. Har under 2014 startat upp till LA:3 dressyr med fina resultat, lite sämre har det varit på hoppsidan tyvärr. 2015 mål är att rida MSV:C dressyr och att hon kanske ska komma ut på någon hopptävling i alla fall, det återstår att se. Sen vill vi självklart kvala till Ungponny Championaten som är tillbaka och ev. kvalas hon även till Ungponny SM i år igen med ponnyryttare. Hon skall även mätas i början av våren och beroende på resultat kan hon blir till salu under hösten, men det är inget hugget i sten än där. Just nu står hon dock på vintervila några veckor och sedan väntar vinterträningen med befästning av alla nya dressyrkrusiduller som tillhör MSV klasser.

Kjerulfia1
12/6/14, 11:40 AM
#2

Axtorna Wise Melody (-10): e: Frederiksminde Hazy Match u: Lady Rosscon ue: I love you Melody. 

Melody är ju inte visad ännu utan ganska sent tagen (insutten i våras och påbörjad inridning under hösten). Mitt stora mål blir att ställa upp i kvalitén med henne som 5-åring, så nu måste vi träna ordentligt. 

Sedan tänkte jag visa henne på premieringen, och kanske någon utställning på närmare håll innan för att öva lite) och åka ner till Riks.

[RC1393]
1/3/15, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Little Sparrow (-09) e. Starrhult Bossanova u. Primula II

Jag är tokdålig på planering men i år ska jag minsann ta tag i detta! Kan vara p.g.a. min planeringsförmåga som vi ligger så mycket efter vad jag tänkt mig kan jag tänka 🤪 Nåja, jag har ju inte tänkt sälja min tjej så det var väl mindre viktigt för den sakens skull.

Hursomhelst, om jag lyckas i år så ska vi i alla fall starta dressyr (vilket jag sagt i 2 år nu) så vi får lite erfarenhet och se om tävlande passar oss. Man vet ju inte förrän man provat! I höst ska vi göra ett nytt försök på att visa Sparven, i fjol blev det inget p.g.a. en lite konstig sommar och krock med andra aktiviteter. I övrigt blir det finslipning på det vi redan kan och så ska vi fortsätta med skolorna.

Märit
1/3/15, 10:23 PM
#4

#1 Är det Noula som blivit så ljus? Och är du ute och söker fler unghästar?

Kjerulfia1
1/9/15, 11:32 AM
#5

Nu är Melodys första dressyrträning inbokad. Tjohoo!

hanna-norrk
2/16/15, 8:46 PM
#6

#4 Ja det är Noula och tyvärr ljusnar hon mer och mer, men de kan ju inte va så där fint stålgrå resten av livet;) Inget unghästletande aktivit just nu, Noula kommer troligen bli till salu under sommaren/hösten och då ska det såklart bli åtminstonde en ny stjärna.

Annons:
Nyvreten
2/17/15, 2:25 PM
#7

Vår Skruttan ( f. 2009 ) är nu mätt till c-ponny ( 140 )  vilket är mera passande. Har ju tävlat bland D-ponnyer de senaste två åren , ( blev  mätt till 141 första gången) Där har hon haft det svårt &  inte riktigt räckt till på hinder & kombinationer . Nu är det också ryttarbyte, lillasyster har tagit över & ska nu tävla henne.

Kjerulfia1
2/17/15, 6:26 PM
#8

Nu börjar planeringen för året falla lite på plats. 

Jag planerar att visa Melody på RPAFs utställning i Norrtälje den 2 maj. Det ska bli spännande, och nyttigt att träna på att åka iväg. Sedan blir det nog Melody som kommer att få åka med till RIKs. 

Kvalitén till hösten känns väldigt realistisk efter helgens dressyrträning. Det är en ponny som har lätt för sig, så nu ska vi bara lägga upp träningen på ett bra sätt.

Calvaro
2/18/15, 10:43 AM
#9

Lowis April Star

f-2010

Juno Rory-Hagens Jaguar-Värnbergs Neptunus

Gick med föl förra året men nu är vi igång med ridningen igen. Vi har som mål att visa på kvalitén i höst.  Eventuellt åker vi även på Riksen som inte är så långt bort från oss i år.

Försökte få med en bild men det gick inte. Ni får kika in på vår facebooksida om ni vill se henne.

https://www.facebook.com/stenarvet

GE
2/18/15, 12:05 PM
#10

Gör ett nytt försök 🙂

1. Markera bifoga bild/fil.

2. Klicka på välj bild i det grå fältet

3. Klicka på ladda upp bild

4. Välj bild och klicka på öppna

5. KLART!

Uppladdningen tar ibland tid, men tryck INTE på ladda upp igen. Gör ingenting alls, bara vänta till rutan försvinner, och du kommer tillbaka till inlägget.

Då ser du en bit av bilden vid sidan av  det grå fältet, och kan trycka på publicera.

Calvaro
2/18/15, 1:51 PM
#11

Jag gör precis så! Väljer fil och trycker öppna men då kommer ingenting upp hur länge jag än väntar.

[RC1393]
2/18/15, 3:27 PM
#12

Mätning inbokad den 4/3, var på tiden! Perfekt tid för jag har passande nog sportlov då så jag slipper ta ledigt för en gångs skull. Planen är att tävla på hemmaplan i dressyr i höst i alla fall, vi får se om vi (jag!) vågar oss ut på klubbens sommarhopptävling🤪 Jag har sagt att jag ska tävla i flera år nu men i år så ska det faktiskt ske, om jag vågar… 😛

GE
2/18/15, 7:12 PM
#13

#11 Märkligt! Har du prövat med flera olika bilder, och att de är i rätt format och underskrider maxstorlek? Är de inte det, så händer ingenting.

Varifrån kom "result" som ligger i ditt inlägg? Den där "error 503 guru meditation" brukar dyka upp när när det är tillfälligt avbrott på hela fokuset…

Annons:
hanna-norrk
2/18/15, 7:30 PM
#14

Jag var och mätte Noula igår, har ju varit så orolig hon ska ha växt över då alla alltid påpekar hon är så stor:P Kunde dock andas ut då ponnyn inte vuxit något sedan 4 års mätningen, alltså 147 cm och därmed kan hon fortsätta tävla bland ponnysarna två år till. Hon tyckte allt det var lite kul att få vara iväg, längtar tills tävlingsterminen sätter igång. 21 mars är första tävlingen beräknad till i år.

GE
2/28/15, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På begäran av Calvaro…

Lowis April Star

starrhult
2/28/15, 10:39 AM
#16

#15 - Vilken perfekt månadens bild för April 😃

GE
2/28/15, 11:03 AM
#17

#16 Absolut - förutom att den inte är inskickad som det, och inte heller liggande…

Calvaro
3/1/15, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

Idag har vi varit och löshoppat för första gången sedan 3årstestet för snart 2 år sedan.  Nöjd matte och mycket glad ponny 😍

Skit svårt att ta bilder i ridhus dock….

GE
3/1/15, 6:13 PM
#19

#18 Fråga mig, jag har försökt hela dagen…

[RC1393]
3/5/15, 11:43 AM
#20

Mätte Sparven igår och hon fick ett nytt smeknamn av mät"mannen": grågrå🤪 Nu är jag tydligen stolt ägare till en stor C, 140,0 cm, men hade faktiskt trott att hon skulle vara större. Jaja, blir väl rättvisare för henne att tävla i C kategorin🙂 Fast jag kommer känna mig större på henne nu när jag vet att hon inte är en liten D som jag trodde, tur jag inte  växer mer🥵

Annons:
[RC1393]
3/29/15, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Nu har jag raggat träningskompis, så vi tränar tillsammans i ridhuset två gånger i veckan och peppar varandra, riktigt bra och kul! Idag var det skänkelvikningar på agendan, Sparven gjorde några riktigt fina flyttningar idag. 

3 maj har vi tagit sikte på klubbmästerskapet i hoppning, sista året jag får tävla KM som junior så nu passar vi på medan hindren är lagom höga!😃 Får se när KM i dressyr blir, vi har ju en mästartitel att försvara!

Och så fick jag såklart en tackpuss för att jag mockade vindskyddet (det var på tiden!), såna här gånger förstår jag varför alla låter sig charmas av min  pajas.

Calvaro
3/30/15, 9:05 AM
#22

April har börjat känna sig hemmastadd hos fodervärden. Fick rapport om att i helgen gjorde de sina första skutt uppsuttet. Bjudningen på banan har nog annars varit sådär men hon tuffar fram stadigt i skogen och är helt obrydd för fordon.

Kjerulfia1
4/12/15, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nu är Melody anmäld till sin första utställning, som blir i Norrtälje den 2 maj. Bra miljöträning och lagom långt bort. Nu gäller det bara att försöka bli av med sista vinterpälsen tills dess, och försöka få styr på manen. Visserligen ska den ju vara naturlig, men just nu är den mest buskig och står åt alla håll och den fina maran kan lätt bli tagen för nordsvensk eller varför inte ett gigantiskt russ.

Löshoppningen har gått jättebra. Hon var löshoppad ett par gånger innan hon kom till mig, och nu har vi varit iväg två gånger. Melody har störtkoll på vad hon ska göra och tycker det är roligt. Senast hoppade hon 1,05 utan problem.

RC112
4/12/15, 1:25 PM
#24

Valorous Monarch f 09 e Brolötens Grafit satsar mot LA i år. Smygstartade 110 igår i P&J och hade ett stopp, annars felfri på hinder 👍

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

hanna-norrk
4/12/15, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Noula har årsdebuterat både som storhäst och som ponny. 21 mars var jag iväg och mjukstartade med en LB & LA, 70% och en 5e placering respektive 65% och en 3e placering. 28 mars var Olivia iväg och red samma klasser, oplacerad i LBn pga lite missar mellan ponny & pilot, bättre i LAn som resulterade i en 2a plac på 67% och ett första kval till ungponny SM. Hon har även kommit igång lite med hoppningen med en duktig tjej inne från ridskolan så kanske hon kommer ut lite på hoppbanorna med under sommaren:) Nästa tävling är 2-3 maj då vi ska rida LA:3 & MSV C:1 samt ingå i div 1 laget för häst här i Östergötland, ska bli spännande! På bild Noula & Olivia.

Cathak
4/14/15, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jaha, då får det väl ändå vara dags att skriva några rader här. För i dagarna ett år sedan får mitt halvblod hjärnblödning. Hon fattas några veckor till 30 och har varit min i 27 år. Ja, jag är helt klart beredd, det har jag varit i minst fem år. Vad jag INTE är beredd på är att jag vill ha en ny häst i boxen. Jag är helt säker på att min karriär på hästryggen är över, under mer än tio år har jag istället tränat och tävlat med brukshundar. I alla fall, jag meddelar jag maken hur landet ligger och han svarar något i stil med, jag vet". 😍

Vad han däremot inte vet är att han måste följa med till Bollnäs, från Skåne nästan 80 mil, för att titta på en ponny som jag inte kan få ur skallen.

Fram tills nu har jag envist vägrat all kontakt med facebook, men inser att det är ett fantastiskt kontaktnät. Jag skapar ett konto och slänger ut en fråga på en av de "connemararelaterade sidorna". Jag söker ett sto, helst riden och gärna överväxt. Tio minuter senare svarar Cecilia Andersson.

"Min mamma har en".  😃

Så riden är hon ännu inte och vuxit över har hon inte heller. Men för att göra en lång resa och historia kort, så flyttar Murgårdens Tiffany hit i början av maj förra året.  I morgon fyller hon fem!

Som ringrostig 49-åring inser jag att jag behöver ha hjälp med inridningen. Jag löser problemet med att ge bort halva Tifflan till dottern som fyller 25.

Idag har vi kommit en bra bit på väg och det är superkul att vara igång igen. Tifflan är en samarbetsvillig, positiv, tillgiven och i mina ögon jättefin unghäst som tar sig an de uppgifter vi ställer henne inför. Enda oroshärden har varit kliva på, och framför allt stanna kvar i en transport, men peppar peppar verkar striden vara över. Nu lastar jag henne ensam på runt en halv minut. Hur vi löser det kan jag berätta om en annan gång…

Visst ja, planer för 2015. Ja först och främst är det att fortsätta på utstakad väg, med mycket skogsridning, varvat med markarbete och hoppning. Om allt klaffar blir det lite pay and jump i vår. Om hon nu fortfarande stannar inom ponnymåttet så blir det vidare tävlingar i avdelning B till hösten (med dottern som pilot)

Det finns också lite planer på att betäcka henne, kanske kanske nästa vår. Om vi hittar en hingst som "duger"😉

[RC1393]
4/14/15, 7:51 PM
#27

Jag fick världens roligaste sms idag!

"Din häst har städat hos kaninerna!🙂" Sparven hade rymt (händer typ minst en gång i månaden så det är inte förvånande, hagstackaren behöver helrenoveras när tjälen går ur marken. Vi får dra ett fjärde varv franska elbandet tror jag) och gått till kaninburarna och ätit spillhöet som ligger spritt därikring. I morse hade hon ställt sig bakom bilen när mamma skulle ut ur garaget😃

På torsdag ska vi åka och hoppträna i stan om brorsan kan köra oss, sen måste jag ringa och boka byns ridhus så jag och min ridkompis får träna något igen, vi hade ett uppehåll förra veckan p.g.a. vi bägge var borta mest hela veckan. Kompisarna i US-styrelsen peppar för fullt för att vi ska ut och tävla.

Fick även en intressent på att köpa Sparven, hovslagaren berättade att han hjälpte en bekant att leta ponny, men jag avböjde vänligt men bestämt. Även ridkompisarna tycker jag ska skaffa storhäst (men de vill inte att Sparven ska försvinna från deras bekantskap så de motsäger sig lite, jag kan inte ha två hästar!), men vem behöver storhäst när man har en connemara?❤️

Annons:
Nyvreten
5/9/15, 8:35 PM
#28

En lyckad dag idag för vår lilla Skruttunge :-) 

  5:a i LC  ( avd A ) & första nollan i L.B ( avd B )

Märit
5/13/15, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vi har två halvsystrar som tillhör denna grupp. Den äldsta, Wal's Rohanna, är 6 år och efter Gräns Roeson och den yngre, Wal's Rhonda, är fem år och efter Grange Flynn Sparrow (Rhonda har för övrigt en helsyster på 3 år). Mamma till de båda är Krathus Rebecca som är danskfödd och efter Caraway. Man kan nog säga att båda har hoppstam eftersom mamma hoppat medelsvår och nog inte visat något inom dressyr. Men vem vet vad hon gjort om hon hade fått den träningen. Vi tror dock mer på hopp. 

Återkommer om storasyster men lillasyster har nyligen varit med på utställning och fick då guld, 40 p,  vilket vi var väldigt glada över. Ridmässigt har Rhonda ännu inte gjort mycket i utbildningsväg. Hon är inriden och grundutbildad, tömkörs rätt ofta, men har ännu inte hoppat mycket alls under ryttare. Rhonda är därför just nu och får sin första grundutbildning i hoppning hos en professionell unghästtränare. Det är en vecka intensivt och därefter kommer vi att åka på träningar till tränaren.

Calvaro
5/17/15, 11:33 AM
#30

Jag har varit och hälsat på min fina ponny hos fodervärden. Jag blir så stolt över både min ponny som bara är riden i 4 månader lite drygt och tjejen som bara är 13år och gör det så bra. Inte så lätt alla gånger!

[RC1393]
5/17/15, 2:51 PM
#31

Jag och Sparven var iväg på träning i helgen, markarbete igår och banhoppning idag för ny instruktör. Sparven gjorde sina hittills två bästa pass måste jag säga, klockrent hela vägen! Sist hon reds var trots allt förra söndagen eftersom jag varit sjuk i veckan och när vi red sist gick vi omkull när vi skulle hoppa ett hinder i skogen (allt gick lyckligtvis bra!). Hon tyckte det var skitroligt och var väldigt peppad på att hoppa trots olyckan sist, duktiga tjej! Nu är vi även anmälda till en "prova på"- fälttävlan under hästveckan här i stan.

Kjerulfia1
5/30/15, 3:20 PM
#32

Idag har Melody galopperat över minihinder för första gången. Det var kul tyckte hon, mycket bättre än att dressyrkrumelura. 

Idag var hon också avspänd på banan för första gången på länge, och början till öppna funkade riktigt bra. Men det absolut jobbigaste är fortfarande att galoppera i vänster varv och svänga samtidigt.

Cathak
6/10/15, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

I kväll visade Tifflan att hon inte BARA är söt. 😃

hanna-norrk
6/10/15, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Får försöka vara lite duktigare på att leta reda på den här tråden och uppdatera om min Noula. Vårsäsongen är nästan slut och det återstår bara ett fåtal tävlingar nu under sommaren. Vi har hunnit med en hel del ändå! Med mig i sadeln har vi debuterat MSV C äntligen och på första tävlingen fick vi en fullträff med en 2:a placering, resterande starter har varit i div 1 bland storhästar där nivån varit hög plus att vi behöver lite mer rutin för att nå upp till placering där än. Vi har ju även ridit med i div 1 laget som vann sista omgången och även totala div 1, jättekul att få vara med om något sådant. I de LA:3 hon startat under våren har vi varit placerade varje gång. Med Olivia, sin ponnydressyr ryttare har det med gått bra. De har debuterat på regional nivå LA:1 & LA:P1 med placering i bägge och senaste lokala LA:1 de red hade de hela 72.9% och vinst. Nu håller vi tummarna för att vi kommer med till ungponny SM i juli med:) Noula har även debuterat på hoppbanan nu i juni med Matilda Rolf i sadeln, en LD bedömning A+A med 0+4 fel! En riktigt fin debut av dressyrponnyn som inte är mycket hoppad alls mer än för sin mattes nöjes skull:) Annars är det rätt lungt på tävlingsfronten i sommar, min egen nästa start är först i augusti då jag hoppas vi ska kunna åka till Connemaramästerskapen. Hon är även färdigkvalade till ungponny championaten så det är också ett mål till hösten.

Annons:
[RC1393]
6/15/15, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Nu har jag anmält oss på vår första tävling, aaah! Hemmatävling nästa helg, LC bedömning A, en på lördagen och en på söndagen. Wish me luck!  

Vi har jobbat mycket med hoppningen senaste året (åren?) eftersom det varit vår svaga sida, från hopptävlingen så satsar vi på min "hemmagren" igen- dressyr. Tävlingen får bli lite av en avslutning så jag känner att allt vårt slit lett någonvart, jag satsar på två felfria ritter. Jag har sagt upp mitt ridskoleabonnemang och skrivit in oss på dressyrsatsningen med start i höst, ska bli roligt att få rida enbart Sparven och verkligen satsa, även om jag kommer att sakna att vara "vanlig" lektionsryttare som jag varit sedan jag var 7 år. Målet med dressyren är nu närmast att klara dressyrprovet på klubbens "prova-på" fälttävling den 2 juli, därefter blir det start på klubbens ponnydressyr i augusti. 

Syrran red Sparven lite igår när hon blev trött att gå, jag for med gotlandsrusset som handhäst och red på Sparven och syrran gick med. Det gick bra, fram till syrran blev trött. Sparven var jättesnäll som vanligt och syrran fick en nostalgitripp till då hon red Sparvens mamma Primula. 

Idag har jag och Sparven varit på läger på hemmaklubben, lämnade henne där så slipper hon åka fram och tillbaka hela veckan. På torsdag får hon komma hem och vara med kompisarna.

Kjerulfia1
6/24/15, 9:00 PM
#36

Melody och jag har nu träningsläger innan vi sticker iväg till sommarkollot.

Igår hoppade vi hela 40 cm för första gången. Melody var jätteduktig och det känns som man flyger över när man sitter på. 

Hon håller även på att hitta formen, det kändes hyffsat bra igår och vi klarade oss utan inspänningsyglar. Men hon skjuter fortfarande ut rumpan väldigt mycket när man ska svänga i vänster varv vid ena kortsidan, men inte den andra. Inte så mycket i trav längre, men absolut i galoppen. Men det kommer väl att försvinna när hon blir starkare. Det är bara att träna på.

[RC1393]
7/8/15, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hej vad det går! 

Förra veckan var vi på prova-på fälttävlan och det var med blandat resultat jag emottog diplom och rosett för mitt deltagande. Vi höll till på travbanan på ridplanen inuti själva travbanan och kvällen innan hade vi haft galopprace runt travbanan, vilket Sparven inte taggat ned från. På travbanan ska man ju springa järnet tyckte hon och struntade blankt i vad jag sa under dressyren och jag fick tappert försöka att få henne till att inte hoppa över dressyrstaketet och dra till skogs, jag hade sovit för lite för att orka mer (skyller jag på). Kära lilla ponny förstod inte att om vi gjorde det skulle vi inte få hoppa i skogen sen😎

Vi fick i alla fall godkänt och släpptes ut på terrängprovet. Vi hade startnummer 14/18 och blev första felfria runt! Där fanns ett höbalshinder som alla hästar reagerat på, många stannade där, Sparven tvekade lite men med lite uppmuntran så gick hon på det konstiga mathindret och hoppade. Övriga hinder gick bara bra, till och med hindret med gropen bakom som jag var orolig för. Efter målgång viskade en fågel i mitt öra att vi också varit snabbast runt banan! 

Helgen innan tävlade vi lokalt på klubbens hopptävlingar, första tävlingen för oss bägge och jag blev lite för blank i huvudet och glömde hålla ihop Sparven så hon blev för lång över hindren vilket resulterade i rivningar. Dag 1 (LC) gav en vägran (omedveten bromsning från mitt håll) och en rivning, dag 2 (LC+) gick bättre men resultatmässigt blev det två rivningar. Hade det suttit en annan ryttare i sadeln hade vi klarat detta utan problem men utan tävlingsrutin och framförallt dålig rutin med höjden så blir det såklart som det blir. Glad är jag för att Sparven fått ett ordentligt hindersug och man får gärna dämpa henne istället för att driva som man fick göra för bara ett år sedan.

GE
7/9/15, 7:48 AM
#38

Hindersuget är viktigast. Om de går in på banan och "leta hinder" är det toppen! Med mera rutin kommer de felfria rundorna…

Det verkar som det hänt mycket sen förra året! Jätteroligt 🙂

[RC1393]
7/9/15, 11:47 AM
#39

#38 Verkligen!

Kjerulfia1
8/23/15, 2:35 PM
#40

Idag har jag haft den bästa träningen någonsin på Melody. Jag har fått en massa hjälp så vi kan träna rätt, och ponnyn var jättefin ibörjan, även om hon bockade rejält när vi skulle fatta galopp. Det var första gången under alla de gånger hon har bockat som jag kände att där, HADE jag kunnat åka av, men nu gjorde jag inte det. Ponnyn är ju rätt känslig för småsaker och idag kändes det som att vi lyckades identifiera vad hon reagerar på. Jag måste rida mer med sätet och inte använda skänklarna och göra rätt när hon skjuter ut bogen. Tömkörningen går också framåt. Det är mycket somhar trillat ned under sommaren.

Kjerulfia1
8/24/15, 9:08 AM
#41

Kan också tillägga att ponnyn var extremt slampig, dvs skitbrunstig, så det är antagligen också en bidragande orsak till varför hon inte gillade när man klämde på magen.

Annons:
Kjerulfia1
8/30/15, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#42

Idag har vi varit på äventyr. Det var premiering på Tuthammarens ridcenter, en nätt sträcka på 45 minuter hemifrån. Melody knallade på transporten utan krångel på hemmaplan, och så åkte vi iväg. På plats visade det sig att det var en hel massa strukna hästar så vi fick helt plötsligt lite bråttom med att knalla iväg till IDkontroll och mätning. Ponnyn blev idag 152 cm liten, jag trodde faktiskt hon skulle vara större. Det här att stå still var inte en favorit idag heller, speciellt när mätsticka och chipavläsare skulle fram. 

Visningen gick OK, vi skrittade fram rätt länge så till slut så kändes hon riktigt avslappnad, och kunde faktiskt stå still på plats ganska OK ändå. När vi skulle trava andra gången så råkade jag peta till henne med spöt och då slängde hon ut ett bakben och började galoppera, men det vara bara ett par steg. 

Tog lite längre tid att lasta när vi skulle hem, men det var ju så mycket annat runt om samtidigt. 

Dagens notering var 88787, exakt samma som på riksen.

[RC1393]
8/30/15, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Vilket sammanträffande! Var själv iväg på premiering idag, men lite längre bort (ca 2 timmar). 

Sparven tog som vanligt det hela med ro, men tyckte mätstickan och chipavläsaren var lite misstänksamma, men lät sig ändå snällt mätas och chipkollas. 

Väl inne på banan hängde jag inte riktigt med där på ytterspår när vi skulle vända så jag fick ta några extra långa steg för att hinna med eftersom jag manade till trav lite för tidigt, men i övrigt skötte hon sig exemplariskt! 88888 landade vi på och jag är toppen nöjd! Elisabeth Ljungstorp som dömde (alla utom Sparven) bjöd även på en liten föreläsning om vad man tittar på när man dömer. Väldigt kul att få träffa henne i person också eftersom det är hon som rekommenderade Primula, Sparvens mamma som var på betäckning hos henne, till oss. 

Inte bästa bilden men man får vara glad för vad man får när mamma är fotograf!😃

GE
8/30/15, 6:58 PM
#44

#43 Kul! Grattis! Vem var det som dömde henne då?

[RC1393]
8/30/15, 7:25 PM
#45

#44 Lennart Enberg

[RC1393]
9/4/15, 9:29 AM
#46

Lite grinig är jag på mamma idag som satt på läktaren hela min dressyrlektion utan att fota någonting! Sparven gjorde ett av sina bästa pass igår, hon går som en klocka för nya instruktören och matte får lära sig att använda sina hjälper ännu bättre. Kan säga att det var lite halvjobbigt att sitta ner på fröken igår, jisses vilka rörelser hon har när hon bara vill. Fick även löfte  att i december kommer vi ha fått ihop galoppen. Nu har vi legat efter med den alltför länge!

Kjerulfia1
9/14/15, 9:43 PM
#47

Idag red jag ett av de bästa dressyrpassen med Melody hittills. Tänk vilken skillnad det gör  med en ny sadel som hästen gillar. Nu har  jag en ponnyhäst som lyssnar, har en MASSA överskottsenergi och verkar tycka att livet är rätt bra. 

På onsdag ska ponnyn få bli lite klämd på och akupunktur.

Kjerulfia1
10/18/15, 5:25 PM
#48

Idag har jag och Melody varit på vår första hoppträning. Hon tyckte det var lattjolajbans. Jättetaggad och skötte sig fenomenalt. Mot slutet hoppade vi en liten bana på 50 cm. Så nästa år på Riks om det går inom rimligt avstånd så blir det Whp för oss. Det tror jag hon skulle gilla.

Annons:
hanna-norrk
12/6/15, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Kanske dag skriva ett litet avslutsinlägg här, dels eftersom året snart är till ända och dels för att Noula inte längre finns kvar hemma hos mig. Det här året har verkligen förverkligat alla mina drömmar och mål jag hade. N kvalade & placerade sig i MSV C bland storhästar och tog massor av placeringar i LA klasser. Med Olivia i sadeln tog de många placeringar & segrar i LA dressyr bland ponnyer och även placering i sin första LA:P1! Jag & Noula vann även connemaramästerskapstiteln för storhästar/överåriga i dressyr i år igen & senare under hösten ponnychampionaten för 6 åriga dressyrponnyer. Det har varit ett privilegium att äga den här ponnyn, jag hoppas verkligen att hon en dag hamnar i avelsboxen och får föra vidare sina gener. Hon är nu såld till en jättegullig familj i Täby där mor och dotter kommer rida och tävla henne i framtiden. Än så länge är de helnöjda och jag är inte förvånad, hon är en lycka att ha i stallet varenda dag! Nu står nya utmaningar i stallet för en annan och jag lämnar inte ungponnytrådarna tomma inför nästa år;)

RC927
12/7/15, 2:11 PM
#50

Tänkte få med en bild av Pemberley men nåt krånglar, antagligen jag! Hennes sista år som ungponny och hon har först i år kommit igång med tävlandet. Har en jätteduktig tjej som tävlat i dressyr grupp 2 Dponny. De placerade sig i sin första tävling ,LC, och har startat både LC och LB med godkända resultat. Pemberley är vår egen uppfödning och det är så roligt att följa henne. Vi har tagit det långsamt för att det varit svårt att hinna med samt att Pemberley varit svårlastad men det har vi övervunnit nu. Pemberley är e Hagens D'Arcy u.Brolötens Malin'er e.Lambay Inver.

GE
12/8/15, 9:59 AM
#51

#49 Underbart när det klickar så med ny ägare ellr fodervärd). Man blir glad när man får bekräftelse på att det blev rätt!

Kul att hon hamnat häruppe i krokarna. Kanske får jag chansen att se henne på tävlingsbanan framåt våren/sommaren?

Jag kommer snart att lägga upp ungponnytrådar inför nästa år. Det ska bli spännande att se vad du har bjuda på…

Alla andra också förstås 🙂

GE
12/8/15, 10:09 AM
#52

#50 Pemberley får vara med här nästa år också! Även om SPAF har tagit bort 7-åringarna från sina championat, och SvRF har gjort detsamma i dressyren.

En 7-årig Connemara är en ung ponny!

Det är roligt med bilder! Skicka den till mig så lägger jag in dem. ge.eriksson@gmail.com

GE
12/8/15, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#53

Pemberley RC 1483. Ser ut att ha fått en hel del utseende från sin far? 

Tack för bilderna RC927 🙂

RC927
12/8/15, 5:03 PM
#54

Ja, utseendet från pappa !

Upp till toppen
Annons: