Annons:
Etikettfoder
Läst 1973 ggr
Cathak
2014-11-22 12:01

Svarthavre

Hej  Connemaravänner

Min snälla coola 4-åring har plötsligt blivit spökig. På kort tid har jag fått markkänning två gånger. Jag lovar att det blir längre till marken ju äldre man blir. Det kan förstås bero på många olika anledningar, men jag sätter det i klart samband med att hon nu få krossad havre två gånger om dagen, ungefär en halv liter per gång.  Nu hörde jag att svarthavre inte ger den "energikicken" Någon som har erfarenhet? Någon som ha samma problem?

Annons:
Frågande
2014-11-22 14:06
#1

Jag tror inte så små mängder spelar någon roll alls. Men som du skriver så sägs det att den svarta, "urhavren" funkar på det viset. Jag tror nog hellre att din häst börjar få lite kondition och gillar "att spänna musklerna" ibland. Ofta ger ju de oinridna hästarna ett ganska lugnt intryck, sin rätta personlighet brukar ofta visa sig när kondition och styrka börjar komma, och allt eftersom tiden går också känsligheten. Ibland får man nästan en ny häst när de har vuxit till sig och är i god kondition.  Numera finns det ju grundlagd forskning som visar att bra stråfoder plus mineraler och vitaminer är det enda som behövs för växande och tränande hästar.  Ger mer tuggtid och lugnare djur, men den måste vara analyserad, så man vet vad man får. Själv ger jag bara lite havre som tack för träningen.  Pröva dig fram men tänk på att ge omställningen lite tid innan det nya visar sig. Annars kan du ju tömköra eller longera en stund innan så hennes spöken far iväg, och var RÄDD om dig, Lycka Till!

Cathak
2014-11-22 14:58
#2

Tack för goda råd. Jag tror du har rätt i att hon också börjar komma upp i lite kondition.  Jag ska göra en test och plocka bort havren ett par veckor. Spökerierna kommer oftast när jag har ridit en bra stund. Det kan också vara så enkelt att hon reagerar på vildsvinen och varelser som bor i skogen.  😇

liljegren
2014-11-22 16:52
#3

Mentalt/fysiskt trött? Om det kommer efter att du ridit en stund tänkte jag?

Cathak
2014-11-22 17:02
#4

Du kan ha en poäng där, absolut. Fast igår var hon "busig" i stallet också. Man borde inte avslöja hur korkad man är, men i kväll har jag kontrollerat mängden med ett dl mått. Det visar sig att jag blandat ihop mina foderskopor och pytsat i ponnyhästen EN LITER havre, två gånger om dagen. Somliga straffar Gud genast.

😂

GE
2014-11-23 09:00
#5

Lätt hänt att förväxla måtten. Det har jag gjort många gånger ☺️

Hur mycket väger 1 liter av din havre? Svarthavren är väl lite tyngre än vanlig havre, men det kan ju inte röra sig om några större mängder ändå. Jag kollade med en kompis som ger det till sin gamling.  1 liter av hennes kross väger ca 250g, och då är den "normalkrossad" i deras egen kross.

Fenella är också känslig för havre. Upp till 1 kg är det inga problem, men sen blir hon tittig. Jag var på en föreläsning en gång och frågade om just det. Om jag kommer ihåg rätt så beror det på att stärkelsen i havren har hög smältbarhet, och resorberas till stor del till glukos i tunntarmen, och höjer blodsockret snabbt.  Korn tex har sämre tunntarmssmältbarhet, osmält stärkelse går över till grovtarmen, och därför höjs blodsockret långsammare.

RC71
2014-11-23 13:27
#6

#5 Stämmer. En liter hel havre brukar väga ca 7 hekto

Annons:
Upp till toppen
Annons: