Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1049 ggr
GE
2014-11-25 18:45

God kväll 25 november

Någon som kommer ihåg Lena Nyman: "Rätt vad det var lyste det till en jättelampa rätt i fejset… det var solen".  Vilken underbar dag det har varit idag….

I dubbelt avseende. Vi var på Ultuna idag, och det fanns inget i äggstockarna på F som tydde på tumör. För säkerhets skull togs hormonprov, men vetten sa sa det var osannolikt att det skulle vara förhöjt. Så egentligen var vi inte mycket klokare när vi åkte därifrån, men vilken LÄTTNAD det var…

Annons:
starrhult
2014-11-25 19:01
#1

#0 - så skönt :). Men nu har du ju gjort allt grundligt  så den oron kan du ju släppa. Jag fick råd att prova att ge Electra extra Magnesium, mot hennes PMS. Tänkte att det i alla fall var värt att prova en månad. Nu har hon fått sedan september - och av någon (obekant) anledning är det stor positiv skillnad - om det nu är det som hjälpt. Det är inga stora mängder (utöver behov), så jag tänker att det inte gör skada i alla fall.  Munkpeppar har jag provat tidigare - men det blev ingen skillnad alls.

GE
2014-11-26 08:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Magnesiumbrist kan ge tittighet sägs det, men det är väl sällan som hästarna idag har en sån brist? Ska isåntfall vara om grovfodret har en skyhög halt av Kalium då, för det försämrar ju Mg-upptaget. Men då tror jag det ska vara riktigt högt!

Fenella får redan extra Magnesium i samband med träning/tävling, för att hjälpa till att dra ut mjölksyran. Inte för att jag vet om det hjälper…

Kanske ska jag prova att ge henne lite extra varje dag? Gör du så, eller får Electra bara extra under brunsten?

Munkpeppar har vi provat utan effekt, likaså Stroppy Mare…

Nu ska jag vänta in provsvaren, och sen får man kanske tänka som man gör inom humanvården. Att det kan röra sig om två olika saker? Dels att hon har knäppiga brunster och påverkas av dem (enligt vetten igår finns det ston som blir känsliga för tryck över ryggen när det brunstar). Jag upplever ju henne som stel i rygg och hasar när hon brunstar, och hon vill inte ta för sig eller samarbeta. Stänger ner liksom…

Jag tror att allt hänger samman med brunsten, men bara för att vara på den säkra sidan ska hon böjas igenom också.  Inte för att hon har varit halt, utan bara för att kunna utesluta. Det får dock husvetten göra på hemmaplan….

Jag vet inte om det syns nån skillnad på bilderna? Jag ser det klart och tydligt, men det kan vara för att jag vet hur annorlunda hon ser ut när hon är brunstig.

starrhult
2014-11-26 11:11
#3

#2 - Nej, någon brist ska hon inte ha enligt foderstat. Annars låter symptomen väldigt lika Fenellas. Men kanske lite mer stingslig/tjurig. Verkar allmänt överkänslig, mot sadel, skänklar och intryck. Det har varit lite lugnare nu - inom en OK-ram. Får tillskott motsvarande halv rekommenderad dos varje dag. Kan ju vara något helt annat som gjort skillnad, men det är i alla fall en trovärdig person som gav tipset som jag tyckte var värt att prova. Annars är jag inte så mycket för olika "tillskottspreparat" i vanliga fall

ambo
2014-11-26 13:29
#4

Vi ger magnesium till vår stora häst med mkt fullblod i, tittighet, vakenhet. Märks skillnad. Det måste vara i ren form s a s vi kör med Trikems produkter. DVs ej i tillskott som har massa annat + magnesium det ger ej effekt. Kan verkligen rekommendera. Man kan ta dubbel dos inför ngt jobbigt och krävande. I hans fall kan han koncentrera sig på uppgiften istf att skygga/stirra osv.

starrhult
2014-11-26 13:54
#5

Ja, jag ger också Trikem. Så klart är Electra lite mer känslig än de flesta, även när hon inte brunstar - men det är brunsterna som skapar problem. Jag kan inte direkt säga vad effekten skulle vara, men att det kunde vara att vissa ston fick mer som kramp i livmoderns muskulatur vid brunst, och att det skulle kunna lindras (om jag fattat rätt vill säga). Sen är det ju  svårt att veta varje hästs magnesiumnivå utan provtagning, även om foderstaten säger OK.  Så - jag kan bara säga att symptomen lindrats, och det är bara en gissning att det har samband med magnesiumtillskottet, men kan lika väl bero på något annat.

GE
2014-11-26 18:32
#6

Av slentrian har det blivit Kraffts Magnesium här, eftersom jag har så nära till Granngården. Det ska väl också vara rent, men det skadar inte att prova nåt annat.

Tack för tipset 🙂

Nu dags för plåsterhuset, första natten av tre…

Annons:
Frågande
2014-11-26 18:52
#7

Tillskott av magnesium har mina hästar fått väldigt länge. Både folk och fä lider brist av detta, våra jordar är totalt fattiga på detta. Tror att ca 75 % av vår befolkning lider brist, så ta en tablett ni själva också.

Frågande
2014-11-26 18:56
#8

Glad att ditt unga sto inte har något hemskt i sitt underliv. Så bra att du kollar upp, då behöver man inte fundera mer. Abropå bilder är det nästan omöjligt att avge någon tanke om detta, ha du haft någon filmsnutt, så hade jag gett min "analys".

lil-sis
2014-11-27 09:05
#9

Min lilla träffade massören i måndags och har ont i ryggen (igen). Hon är ju bara sutten på… Spänd och orörlig i hela ryggen och bäckenet. Om det inte ger sig med lite kärlek får vi nog åka till veterinären.

lil-sis
2014-11-27 09:05
#10

Min lilla träffade massören i måndags och har ont i ryggen (igen). Hon är ju bara sutten på… Spänd och orörlig i hela ryggen och bäckenet. Om det inte ger sig med lite kärlek får vi nog åka till veterinären.

Märit
2014-11-27 20:56
#11

Ja, vad bra att det var ett posistivt (och då menar jag positivt) svar på undersökningen! Jag har också hört flera tala om förändrade hästar när de får Magnesium.

RC927
2014-11-27 21:27
#12

För många år sedan läste jag nånting om att man kunde ge hästar banan för att lugna ner dem, enligt gammal hästkunskap! Kan ju inte kommit från Sverige för bananer har väl inte importerats så jättelänge? Provade att ge o märkte väl ingen skillnad men hästen älskade banan. Såg sen resultat från en undersökning där banan var det hästarna gillade bäst, före tex morötter. Magnesiuminnehållet är väl inte så högt , men en lite kul grej…

starrhult
2014-11-27 22:11
#13

#7 - ska prova om jag också blir lite lugnare 😃. # 12 - ja men varför inte? 😉:

Bananer innehåller höga nivåer vitamin B6, som tros kunna bidra till att lindra klassiska PMS-symptom*. *Abraham GE. et al. ”Effect of vitamin B6 on premenstrual symtoms in women with PMS. A double blind crossover study”. Infertility, 1980:3:155–65.

(Från en artikel i SvD)

Annons:
ambo
2014-11-28 12:31
#14

Trikem är på Friends med extrapriser + medföljande tygkasse - reklam jag vet men passa på :) Annars köper jag på nätet och hämtar ut på Ica. praktiskt.

Upp till toppen
Annons: