Annons:
Etikettlek-och-tävling
Läst 1885 ggr
GE
12/23/14, 8:27 AM

En kluring i tiden

Vad heter hästarna?

 1.  Ett sto med namn som för tanken till en julsång. En av hennes avkommor bär   namnet av en naturhändelse.

 2.  Inte så ljus som namnet antyder, färgväxlar dock. Ett sto med stuterinamn, med en avkomma vars namn är synonymt med en reflexmodell

 3.  En katt bland (Connemara) hermelinerna kan man väl säga om denna hingst! Namnet ligger i årstiden!

 4.  Visst vill vi alla ha snö, dock inte i den här formen helst. En valack med stuterinamn sökes

 5.  Tänk röda bär på en buske! Ett importerat sto som gav stuteriet ett nytt utseende genom den enda avkomman.

 6.  En brittisk gentleman med okänt irländskt ursprung. Kastas gärna så här års. Tja, eller kanske inte…

 7.  En förlöpare med färgat lyse. Fadern i ental är något att hänga i granen

 8.  Så här års äter vi många kakor av denna sort. Moderns namn  för tanken till något man äter året om. På bricka…

9.  Någon sådan har åtminstone inte jag hittills sett till. Hingstmoder av äldre årgång med dubbelnamn.

10. God helg helt enkelt!

Svar per PM senast söndag 4 januari kl 21.00

Lycka till!

Annons:
GE
12/27/14, 7:27 AM
#1

Bäst hittills är Åkerberg med 7 rätt!

Nr 8 verkar ha blivit en stötesten, så här är ytterligare en ledtråd. I den engelska översättningen av den här speciella kakan hittar du den efterfrågade ponnyns namn. På svenska kallas den något helt annat…

Märit
12/27/14, 2:04 PM
#2

8an var den jag klarade fört… tror jag.

Akerberg
12/27/14, 2:45 PM
#3

Kanske beror på vad man brukar äta för kakor 😆

Akerberg
12/30/14, 7:16 PM
#4

Hur går det för er andra? Glöm inte skicka in nu! Sitter fortfarande fast på kakan…

starrhult
12/30/14, 8:42 PM
#5

#4 - det går inte bra 😕.

GE
12/31/14, 7:59 AM
#6

Nr 3 verkar också vara knepig, så här kommer en liten extra ledtråd.

Med en katt bland hermeliner menar man ju någon som inte passar in/avviker på något sätt. Så är det med denna hingst, medan hans namn däremot passar alldeles utmärkt i den här kluringen…

Annons:
GE
12/31/14, 8:31 AM
#7

Förlänger tiden fram till söndag kl 21.00…

GE
12/31/14, 11:07 AM
#8

Nr 8 är ett sto kan jag tillägga…

starrhult
12/31/14, 12:35 PM
#9

Det är svårt av flera anledningar - om man inte har associationsbanor att hålla sig till, är det särskilt svårt när man inte vet om det är svenska hästar/namn och om ledtråden skall vara en engelsk översättning eller inte. Men sysselsättning är det i alla fall :)

Clancy2
12/31/14, 1:02 PM
#10

Nr 2 då, reflexmodell?? Vet inte ens vad det syftas till….Har det ens med att göra att vara synlig i trafiken? Det står helt still..

GE
12/31/14, 7:38 PM
#11

#9 Samtliga 10 hästar kan på ett eller annat sätt associeras med kluringens titel. Där finns både svenskfödda och importer, och även ett par utländska.

Ingen av dem har svenska namn, förutom några som har svenska prefix. Deras "tilltalsnamn" är dock inte svenska. Vad gäller avkommor och föräldrar är det bara ett par som har anknytning till årstiden eller den högtid som precis varit. Det är dock inte deras namn jag söker.

Om nr 8 kan man väl säga att namnet ligger i det engelska översättningen av den här kakan. Det är sas inbakat ;)

GE
12/31/14, 7:42 PM
#12

#10 Japp, helt rätt. Reflexer för att synas i mörkret finns av olika modeller, former och färger. Namnet på avkomman är en klassisk sådan…

Clancy2
12/31/14, 8:35 PM
#13

Kan nr 4 ha tre olika rätta svar?

Annons:
Akerberg
1/1/15, 12:35 AM
#14

#13 nej, det gissade jag med först men det var fel

Clancy2
1/1/15, 1:04 AM
#15

Ja jag kom på det sen att det fanns ett engelskt ord till för samma oväder, vi har ju bara ett :-)

GE
1/1/15, 8:23 AM
#16

Just nu är Akerberg och Clancy2 likaplacerade med 9 rätt

MrsM
1/1/15, 2:01 PM
#17

Hmm. Har inte haft den rätta tiden…det här är ju svårt. Men 9 rätt är en utmaning och ledig är man…ska försöka :)

starrhult
1/1/15, 2:44 PM
#18

#16 - full av beundran :). Jag kanske har hittat sju, men osäker även på det…

GE
1/1/15, 7:23 PM
#19

#18 Inte illa 🙂Fortsätt så!

GE
1/4/15, 10:10 AM
#20

Här kommer de utlovade ledtrådarna. Bara för att förvirra er lite ligger de inte i nummerordning…

Har du kastat nån sån ännu? En hingst i Sverige (med ett namn som också kan påminna om julen), hade den efterfrågade hingsten i härstamningen

Den snöstorm som jag tänker på har ett svenskt stuterinamn

Namnet på en här ponnyn betyder god helg på engelska, medan man kanske kan översätta moderns till höstlov?

Egentligen ska väl det röda lyset vara i bak, men här lyser det i fronten. En kula kan man hänga i granen

Färgväxlare = konstantskimmel. I det här fallet brunskimmel. Såldes till ett grannland, och fick där en son av reflexmodellen “snöstjärna”

Någon snödriva har jag inte sett hittills. Sonens namn har inget med varken vinter eller jul att göra

Julsången börjar ‘dashing through the snow in a one horse open sleigh’. Den senaste med samma namn som avkomman heter visst Svea!

I det engelska namnet på kakan finns ingrediensen som är likalydande med namnet på den häst jag söker. Mammans namn är inte bara en kaka

Busken/trädet med de röda bären har samma namn som stoet, men avkomman med det nya utseendet får du ingen hjälp med. Mer än att hon bär stuteriets prefix

Här måste du tänka på en katt bland hermeliner utanför Sveriges gränser. Både hingsten och hans mor kan med sina namn knytas till årstiden.

Lycka till! Tiden går ut i kväll kl 21.00

Annons:
MrsM
1/4/15, 8:57 PM
#21

Så är det fem minuter kvar… Spänningen stiger. Hoppas nu bara att GE fått mitt och många andra svar! :)

GE
1/4/15, 11:32 PM
#22

Full pott för Clancy2, Akerberg, Starrhult och MrsM. Bra jobbat!!

De rätta svaren är:

1.   Jingel Bell 

2.   Brolötens Snowflake

3.   Winter xx

4.   Dale Blizzard

5.   Winter Holly

6.   Snowball

7.   Run Run Rudolphe

8.   Ginger

9.   Winter Snowdrift

10. Merry Holiday

starrhult
1/5/15, 6:11 AM
#23

🏆

Det var en svår julnöt! Tur att Aramennoc finns kvar - annars hade jag inte klarat detta! " Learning by doing" 😃

Akerberg
1/5/15, 12:12 PM
#24

Kul kluring 🥳 tycker jag =) Lagom svårt =) Bra jobbat GE! 

#23 Instämmer ;)

Clancy2
1/5/15, 12:58 PM
#25

Tack för en kul tävling GE! 👍😃

GE
1/6/15, 6:22 PM
#26

#24 och #25 Tack, tack 🙂

#23 Ja, tack och lov för Aramennoc, bäst när det gäller learning by doing 🏆

GE
1/6/15, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Idén till kluringen fick jag förresten av den här bilden. Som jag hittade instoppad i en bok strax före jul. Det är Jingel Bell RCB 36 med sitt föl Storm II. Hon är reggad som brun, men jag har nog alltid sett henne som gulbrun. Vad tror ni?

Annons:
Upp till toppen
Annons: