Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 879 ggr
GE
2015-01-24 10:29

God Morgon 24 januari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hagarna är fina, men pudersnö på is = uselt underlag för ridning! Fröken F har svårt att hålla sig i styr, studsar omkring och piper som en gummianka. Terminskort till ridhus (1 mil) med bra underlag är därför löst. I morgon ska hon få hoppa för första gången. Eller rättare sagt, trava över några bommar….

Obs gummiankan på martingalen. KG Svenssons namn på henne…

Ha en bra dag!

Annons:
ambo
2015-01-24 16:49
#1

Här blev det rastning av en överpigg Ambo nu uppdaterad med pelham pullarnosgrimma o martingal. Taktar piper o allmänt störig men lite najs oxå bara sitta o flytta sidvärts på vägarna i form utan att driva på :) gudomligt vackert hos oss och bäst av allt trav o galoppbart överallt även vägarna. Stannar i stugorna ikväll ena sonen här oxå. Snart entrecote o lite vin :) gokväll alla connemaralovers därute

ambo
2015-01-24 16:49
#2

Här blev det rastning av en överpigg Ambo nu uppdaterad med pelham pullarnosgrimma o martingal. Taktar piper o allmänt störig men lite najs oxå bara sitta o flytta sidvärts på vägarna i form utan att driva på :) gudomligt vackert hos oss och bäst av allt trav o galoppbart överallt även vägarna. Stannar i stugorna ikväll ena sonen här oxå. Snart entrecote o lite vin :) gokväll alla connemaralovers därute

Frågande
2015-01-24 17:00
#3

Visst är det underbart med fina vägar och pigga hästar, man vill gärna konservera känslan. Det är Inter många dagar på året man har drömunderlag. Yuppie lever upp och att växla galoppen från samlad till fullt ös gör oss totalt upplivade.

Frågande
2015-01-24 17:27
#4

Vilken toppbild Gerd!

Akerberg
2015-01-24 17:58
#5

Putsar grejerna för imorgon är det årets första klubbtävling i dressyr. Ska bli spännande att rida nytt program. Red igår o då var han otroligt fin i skritten, traven jobbade vi ingenting i utan bara trava på i fri form. Galoppen var mycket trevlig, tvärs över ett helt fält för första gången! Aldrig känts som en bra idé att försöka tidigare då han i början knappt gick att skritta utefter kanten på öppet fält, efter massor med dressyr och we-träning så är han nu så lydig att jag efter en bit galopp utefter kanten (korta bitar i kanten o på volt går bra) vågade fortsätta runt i hörnet o ta hela sträckan lite snett diagonalt över hela öppna ytan :D Gick bra, lugnt o fint. Han kanske blev så chockad att han skötte sig av bara farten ;)

monsterpony
2015-01-24 18:23
#6

Bara 11 månader kvar till jul!😉

Snöigt och fint här också, men lite i minsta laget för att de ska dra skidspår så det fick bli långpromenad istället. Skönt det med.

#5 Vad har du för kuse nu för tiden?

Annons:
starrhult
2015-01-24 18:25
#7

#5 - lycka till i morgon. Hade en gång en nordsvensk/ponnykorsning på foder ett par år för länge sedan. Ganska ung och en mycket rolig liten häst (såg ut som en större variant av Bingo). Vi startade några lätta klasser i dressyr och hade nästan alltid 9:or på skrittdelen. Vad vi hade för poäng i övrigt kan man gärna glömma ☺️. Han hade dock andra kvaliteér än att vara en dressyrtalang. Fick oftast omdömet "trevlig och positiv uppsyn" 😃

Här har vi bättre ridunderlag än för en vecka sedan, men fortfarande väldigt halt med snön som ligger lös på massiv is. Electra var måttligt förtjust av att möta ett 10-tal stora jägarjeepar mitt i skogen - efter det var det bäst att akta sig för att det skulle dyka upp fler i full fart. Inte så lätt att rida på en ponny som går på helspänn och spanar…Glory har väldigt mycket spring i benen efter att ha fått komma ut i en jättestor ny obrukad hage utan is. "Stupar" nästan i säng efter em mat och intag.

Akerberg
2015-01-24 19:05
#8

#6 Samma som de senaste 3.5 åren =) Min fina medryttarhäst Josef, kallblodstravare  som numera inte får använda sitt schabrak med texten "Full rulle kanelbulle" för det stämmer inte längre =D Han har istället hittat dressyrformen och blivit jätteduktig. Var Clear Round sista klubbdressyrtävlingen innan jul- o nyårsuppehållet, och tidigare under hösten vann vi LC-klassen på lokal WE-tävling =D Då var vi trea efter dressyren, delad tvåa i tekniken (1 poäng efter 1:an, åh vad ryttaren grämer sig över sina egna missar där ;)) och 1:a i speeden, 12 sekunder före 2:an och hade 4:e snabbaste tiden av alla tävlande i alla klasser (LC, LB, LA och MSV red alla samma speedbana) 

(o för den som inte vet är WE en förkortning av Working Equitation som är en tävlingsgren bestående av tre moment, dressyr, teknik och speed, den som samlar flest placeringspoäng vinner klassen) 

Josef brukar få 5:or på skrittdelen (fri skritt i LC) för han har så bråttom. Plockar 8:or på travvolter och längningar =) Galoppen jobbar vi på, men nu har poängen krupit upp till 6:or och går ganska kontrollerat till skillnad från i början när det gick så fort så domaren inte hann se mer än ett brunt streck med 4 vita väldigt snabbt vispande strumpor ;) 

#7 Tack =)

Kjerulfia1
2015-01-24 20:22
#9

Idag har jag för första gången på länge ridit båda ponnyhästarna. Melody har fått en ofrivillig vila pga underlaget, is är inte snällt mot oskodd ponny. Gittan har haft tappskor och vart halt (inte i senskadehoven), delvis pga öm sula och sedan antagligen pga sömtryck, men peppar peppar ingen hovböld i sikte. Så hon har inte gjort mycket på nästan tre veckor. Detta har sammanfallit med en förkylning hos mig som aldrig vill ge sig, så tur i oturen kanske. Gittan fick en skrittur ute. Jättehärligt på överpigg ponny. Passage var en mer lämplig gångart där underlaget tillät tyckte Gittan. Hon är väldigt försiktig på halt underlag efter det att hon gick omkull på is i hagen som 3-åring. Melody fick sig en välbehövlig duvning på banan. Vi tränade på serpentiner i skritt. Det var jobbigt tyckte hon. Man måste ju böja på kroppen! Men hon hittade formen till och från så det blev ett bra pass.

GE
2015-01-25 07:58
#10

#8 Går han möjligen tillbaka på Steggbest? I min ungdom jobbade jag på loven hos en tränare på Gävletravet, och såg många med stora tecken ur Steggbest/Stegg linjen. Jag har faktist sett Steggbest i verkligheten också. Han hade bläs men bara en strumpa. Som jag minns det iallafall, men det kan vara fel. Det var ju ett tag sen….

En jag känner har ett sto e Troll Jahn  (som har Steggbest som farfar), och hon ser ut ungefär som Josef med 4 strumpor och mycket vitt i ansiktet. Jätteläcker!

Akerberg
2015-01-25 17:07
#11

#10 Ja, mormors morfar 😊 Josef är väldigt lik sin morfar Pål Lunar och mormors far Listjärn

lil-sis
2015-01-25 17:16
#12

Vi har hyfsat med snö men det är blankis under så det är inte så roligt underlag ändå :(

Jag hade en kallblodstravare förut, Ideal Tabac, Men vi hade olika mål i livet så jag sålde honom och köpte Patsy istället :D Men han var en himla schysst häst, lagom stor, stensäker ute och jättefin galopp.

starrhult
2015-01-25 19:14
#13

Ryktet säger att det blev en Blågul rosett till Akerberg och Josef 🏆- Grattis!

Annons:
Upp till toppen
Annons: