Annons:
Etiketthingstar
Läst 1905 ggr
RC112
3/15/15, 9:18 PM

Brolötens Joop RC 82 * 1992 - 2015

Brolötens Joop RC 82 och Helena Barth

Det har kommit till min kännedom att den sista Brolötenhingsten har fått trava vidare till den andra sidan. Brolötens Joop RC 82 har i måndags stilla insomnat efter en tids skada. 

"Brolötenfantast" som jag är så blir jag klart lite extra ledsen att den sista hingsten nu lämnat oss. Joop var född 1992 efter Finney Master RC 41 och undan stoet Dame Grainne RC  121 - vad du kanske kan kalla en särskilt lyckad kombination. Ametist RC 184, Brolötens Azzaro, Brolötens Fendi för att nämna några på ett eller annat sätt framgångsrika helsyskon. Helbröderna Azzaro och Fendi som skördat stora framgångar inom fälttävlan samt blivit belönade med 10-10 i hoppning på kvalitetstävlan -89 resp -93. 

Joop själv har tagit placeringar upp till MSV fälttävlan och  LA hoppning och dressyr. 

Joop är sparsamt använd i aveln och har idag enbart 18 renrasiga registrerade avkommor, och ett antal partbred. Det väntas ytterligare en renrasig avkomma under 2015. Värt att nämnas är att Joop ur denna ringa skara avkommor ändå haft stora framgångar på tävlingsbanorna, bland annat via stoet Desdemona som rankades som bästa c-ponny i hoppning under 2010. Även avkomma Olbiz Onyx har placeringar upp till MSVB hoppning.

Jag träffade Joop på Brolöten 1999. Då var han den snälla, väldigt gråa, hingsten som fick lukta på alla stona för att varken Juno Rory RC 56 eller Brolötens Grafit RC 70 kunde sköta den delen själva. 😉

Joppe med Emelie Brolin

Jag blev uppringd våren 2007 av en familj i Skåne som då ägde Joop. De hade fått kännedom om att jag hade köpt Brolötens Grafit RC 70 på ålderns höst och gjorde nu ett sista försök att sälja Joop - som egentligen skulle få åka till hästhimlen redan då pga långdragna skador. Genom gemensamma bekanta förde jag samman familjen med Johanna Sällberg, som senare köpte Joop utav dem och som ägde honom fram till han fick lämna oss. 

Joop var den sista hingsten som föddes på Brolöten som gick hela vägen till att bli en godkänd avelshingst - och han är även den sista av de tre hingstarna som nu fått trava vidare.  

Vila i frid Joppe. ❤️

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

Annons:
RC71
3/15/15, 9:48 PM
#1

Det var väldigt tråkigt att höra. Beklagar förlusten.

starrhult
3/15/15, 10:05 PM
#2

Så tråkigt. En tanke sänder jag till Johanna, som gett honom många goda år.

monsterpony
3/16/15, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mycket tråkigt. Tur att han fick fina sista år hos Johanna.

En bild från riks 2009.

Upp till toppen
Annons: