Annons:
Etikettallmänt
Läst 2346 ggr
Carrick
4/15/15, 1:19 PM

Ny passförordning 2016

Viktigt att veta, text saxad fr Jordbruksverkets hemsida:
Detta gäller från den 1 januari 2016:
  • Hästpassen får en ny utformning

Det du som hästägare kan märka av är att hästpassen kommer få en ny utformning, detta för att de ska bli mer likartade över hela EU. Bland annat kommer ordningen på sidorna att ändras. Tanken med detta är att göra det svårare att förfalska ett pass. De som fått pass utfärdade till sina hästar innan   den 1 januari 2016 behöver inte byta ut de passen.

  • Kompletteringsregistrering

De hästar som kommer in i Sverige och ska stanna längre än 90 dagar behöver göra en kompletteringsregistrering i Sverige, även om de redan har ett pass utfärdat i annat EU-land. Kompletteringsregistreringen görs hos avelsorganisationerna. Godkända avelsorganisationer hittar du till höger.

Central hästdatabas från den 1 juli 2016

Det kommer från den 1 juli 2016 finnas en central hästdatabas där alla hästar som finns i Sverige längre än 90 dagar ska vara registrerade. Syftet med hästdatabasen är att samla viss information om hästar i Sverige på ett ställe. Informationen kan sedan användas för att:

  • se hur många hästar som finns i Sverige,
  • se hur hästar flyttas från och till Sverige,
  • söka efter information om hästar baserat på till exempel chipnummer.

Arbetet med att ta fram ett underlag för att utveckla databasen har påbörjats. I det arbetet behandlas bland annat frågor som vem/vilka som ska ha tillgång till databasen, hur uppgifterna ska få användas och så vidare.

Här finns direktivet att läsa i sin helhet:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32015R0262&qid=1426672203183&from=FI

Annons:
Carrick
4/15/15, 1:38 PM
#1

*Inlägget borttaget av trådskaparen*

GE
4/15/15, 6:29 PM
#2

Kompletteringsregistrering på importerna blir kanon! Idag är det svårareatt följa importerna på tävlingsbanan, eftersom det inte finns krav på svenskregistrering. Förut var det ju så att - för att få tävlingslicens -  måste ponnerna först registreras hos resp avelsförening, men den regeln släppte SvRF på för ett antal år sen. Därför finns en del Connemaror endast i TDB, och det är inte världens mest pålitliga databas. Förhoppningvis blir det bättre nästa år, om uppgifter om tex UELN nummer kan hämtas direkt från en nationell databas.  Vad själva ordet innebär vet jag inte, men förmodligen inte ett svenskt registreringsnummer 33-xx-xxxx? Det vore ju alldeles för bra för att vara sant….

Jannie69
4/22/15, 3:37 PM
#3

Går ju utmärkt att följa ponnyerna via TDB och equipe! Alla måste finnas i TDB för att kunna anmäla till tävling…

GE
4/22/15, 10:43 PM
#4

Det förutsätter att uppgifterna från ägaren är korrekta, och så är det tyvärr inte alla gånger. Ponnyns papper ska bifogas om den inte finns i systemet sen tidigare, men jag inte har en känsla av att SvRF inte kollar dem så nogsamt. Om de överhuvud taget gör det? Så det finns rasrena Connemaror som står som korsningar med okänd stam, och det finns korsningar med likaledes okänd stam som står som Connemaror. I en del fall framkommer härstamningen senare, men då vill det till att ägaren gör en ändring om det i TDB också, om man ska kunna hitta dem…

GE
4/22/15, 10:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en tex

Finns i den irländska basen (G1-372100400003368). Namnet är felstavat också, det ska vara två e – Creemully. Kanske inte det lättaste att lista ut? Jag visste det bara för att jag såg en annan ponny med samma prefix (Cremully Bay, också felstavat i TDB) för ett par år sen, men med stammen angiven. När jag slog upp moderns avkommeförteckning i den irländska basen, såg jag att de var helsyskon. Lite hjälp fick jag förstås av den i TDB rättstavade Creemully Melody, släkt med de två ovan..

GE
4/22/15, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är en till

Svenskregistrerad 33-97-5428, att döma av numret förmodligen för runt 10 år sen, men fortfarande har varken reg nummer eller härstamning lagts till i TDB.

Så det är inta alltid bara att kolla i TDB el Equipe, ibland krävs lite detektivarbete..

Annons:
Upp till toppen
Annons: