Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1796 ggr
Kjerulfia1
4/19/15, 8:29 AM

Godmorgon 19 april 2015

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ny dag och nya tag. 

Idag tänkte jag att Melody skulle få bekanta sig med bommar på marken för första gången uppsuttet, OM det inte är så att vi får sällskap ut. 

Annars blir det mocka lite hage, börja med att ta bort mixen av spill/skit från platserna där foderbordet stått under vintern. Strån kan man nämligen inte ta med dammsugaren, då proppar röret igen. Som tur är ställde stallägaren ut snöskopan igår så man slipper gå ända ner till gödselstacken med skottkärran. Det är en bit nämligen. 

På hemmafronten är planen att få bort alla nedfallna tallgrenar från vinterns stormar och snöande, samt de stenar av ballast-storlek som åkt upp på gräsmatten under snöskottning. 

Bilderna på Gittan och Melody är från igår morse/förmiddag. Det var två morgontrötta ponnyhästar som mötte mig i hagen när jag skulle ta in dem.

Annons:
liljegren
4/19/15, 9:19 AM
#1

Morrn morrn! Efter fårklipparens besök blev det en hund kvar på prov Vår vuxna border skadade sig i höstas och har ännu inte riktigt repat sig helt.. Paddis blev befriad från sin uppgift som sällskapsdam åt fullblodet och firade detta genom ett ärevarv i hagen. En relativt lustig syn då hon är rätt rund om magen. Istället står det en brun ponny inne, och hon är INTE glad över att behöva vara inne, dock bara fram till lunch. men förklara det för henne…

GE
4/19/15, 1:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

God dag!

Gläder mig åt en del framgångar för Connemaran på tävlingsbanan den här helgen! Golden Tess (Village King - Grange Finn Sparrow) och Drumcong Lady (Seafield Fionn - Ballydonagh Cassanova) placerade sig båda i Nationell Dressyr igår.

I Södertälje vann Aille Tibetan (New Beginning - Slisneoir) en Nat LA idag, och nu håller jag tummarna för ekipaget i i MSV B med inverkansridning.

Hoppas på text & bilder från monsterpony i Mantorp sen. I en egen tråd, please 🙂

#0 Så lik sin mamma hon är!!

GE
4/19/15, 5:32 PM
#3

Nästan en trippel blev det i den Nationella MSV klassen Södertälje Segrade gjorde Lindens Myrna (Fr Hazy Chance - Ashfield Sparrow), på 2:a plats Aille Tibetan och på 4:e plats Mayfly Buzzer (Ballinaboy Tom - Ashfield Festy). Stort grattis till dem!

Calvaro
4/19/15, 5:42 PM
#4

#3 Och alldeles nästan connemaran Poetic´s Blond Pearl gjorde också ett fint resultat. Du råkade inte få med dem på bild?

GE
4/19/15, 6:02 PM
#5

#4 Jag var inte där. Bilden på Tibbe är från tidigare i år ☺️

Jag har andra bilder på P Blond Pearl om du vill se?

Calvaro
4/19/15, 6:25 PM
#6

#5 Ja det hade varit kul att se bilder på Brazzis lillasyster!

Annons:
lil-sis
4/19/15, 7:02 PM
#7

Red bägge idag, X var lite tveksam men när husse sprang före så kunde hon tom trava :p Så han får bli sällskap på uteritterna ett tag. Beach 2015 typ :p

Prinsen körde jag grunder på. Dvs först kolla av broms och gas och sen flytta rumpa, något han har väldigt svårt för. Hans exteriör är allt annat än medhjälplig så att flytta undan baken är jättesvårt för honom men han försöker iaf :)

ambo
4/19/15, 8:10 PM
#8

Här är det full fart med 2 vita igen varav 1 mara. Ambo är shipshape efter 2 veckors trim av Maja. Hon har klippt man kortkort hoppat o bombat ridvägar. .han ser ut som en hopponny igen rund o musklad. Storgrå är opererad för karpaltunnelsyndrom o ska opereras igen 23 april. Vi bytte från Ultuna som felbehandlade i 15 månader o sen dömde ut honom. Bytte veterinär han hittade problemet på 1a besöket o nu kan han bli helt frisk om gudarna är med oss. Maja är i Tyskland igen provar nytt hoppstall nära Danmark. Ambo o jag ska starta lite WE igen och även dressyr. Känns kul när han är så mjuk o följsam o positiv :)

starrhult
4/19/15, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fortfarande segt med ryggvärken, men skönt att fölvakandet är över. Fick i går veta att lilla Starrhult Dundee (144 cm) varit och tävlat dressyr, LB:1 som häst. Ryttare var Malin Eliasson, som lånar Dundee av hans ägare Emma Staf i bland. I ett starfält på 39 hästar kom de 4:e placerade på 66,6 %. Det är roligt att det finns dressyr domare som "gillar läget" att ponnyer kommer med i startfälten för häst. Dessutom tror jag du kan ha rätt GE om att han kan vara senskimmel, vad tror du?

GE
4/19/15, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#5 Den här har nog varit med förut, fast då i mindre format. Det är min bästa bild på henne iallafall, från Årsta-Runsten 2013

GE
4/19/15, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är en till från samma tillfälle

GE
4/19/15, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Enköping mars 2014. En äkta blondin blir lite mörkare i håret på vintern 😉

GE
4/19/15, 8:28 PM
#13

#8 Kul att ni är på G 🙂

Annons:
monsterpony
4/19/15, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fytte grisen så kall vinden var idag. Tur att man varit med förut och hade laddat med långkalsonger, mössa och flera lager ull. Bildtråd får nog vänta tills jag har hunnit sortera igenom bilderna, men för Akerlund kommer här en bild på Excalibur som vann sin klass.

#8 Härligt! Hoppas att stora grå blir bra snart också.

#9 Grattis!

GE
4/19/15, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#9 Jättekul! Jag tror att domarna har börjat vänja sig med ponnyer eller små hästar i startfälten. Förut blev de gärna neddömda bara för att de var för små i jämförelse med de "riktiga" dressyrhästarna, men nu dömer man mer ekipaget på banan verkar det som. Ironiskt nog fick Gräns Tiger högre poäng och ffa bättre kritik förra året, då han tävlade bland stora hästar. Han och matte Elin blev ju ponnyekipage igen i år pga de nya reglerna…

GE
4/19/15, 8:43 PM
#16

#9 Ja, jag tror han är senskimmel 🙂

GE
4/19/15, 8:58 PM
#17

#14 Take your time! Den som väntar på nåt gott😉

lil-sis
4/20/15, 7:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Huvudstupa med rygg och framdel i varsin kommun. Men stundtals glimmar det till :)

GE
4/20/15, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så kul att det blev några framgångar i dressyr i helgen också! De lite till åren komna irländska damerna Golden Tess (f-96) och Drumcong Lady (f-97) gjorde bra ifrån sig i Åstorp. Två placeringar för den första, och en vinst + en placering för den andra. Lite ironiskt kan man tycka att båda har en hel del hoppblod i sina ådror…

Connemaravärlden är sannerligen inte stor! Någon som kommer ihåg den lilla fuxen Bob? Den duktiga C-ponnyn som vann SM 2000. På den tiden finalen gick på höjden 1.25 för kat C. Golden Tess och Bob är halvsyskon, med samma mamma!

Inte nog med det! Drumcong Lady har en helbror i Sverige, Drumcong Finn, också en duktig ponny med många placeringar tom Msv A. Det speciella med honom är att han är en sk "uppgraderad valack", och far till en Class 1 hingst på Irland,…

Bild: Drumcong Finn på Jump Club 2013

GE
4/20/15, 10:11 AM
#20

#18 Hur stor är han egentligen, Prinsen? Du ser ju ut som en myra på honom 😉

Annons:
lil-sis
4/20/15, 12:05 PM
#21

#20 Han klarar nog inte ponny om man mäter där man ska. Runt 150 skulle jag tippa. Men jag är ju inte så lång ;)

Akerberg
4/20/15, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#14 Tack 😀. Duktiga Ella o Exepexe Exet fick stanna i hagen o vila idag medans hans gammelmatte var med Josef och mig på ridbanan för att hoppa, blev lite si o så med hoppningen (läääääskigt säger jag, tjohoooo säger Josef) så tränade högerfattningar istället, de brukar vara ur funktion på uteritterna men sitter innanför staket. Svårt med allround mot hopp när man alltid rider i dressyrsadel annars…. Men gick helt okej faktiskt 😀

GE
4/21/15, 3:42 PM
#23

Klicka på bilden så visar den sig från rätt håll!

Upp till toppen
Annons: