Annons:
Etikettlek-och-tävling
Läst 963 ggr
Clancy2
2015-05-13 17:08

Vårteckennöten

Nyfiken på hur det gick med denna tävling?

Annons:
GE
2015-05-13 17:57
#1

Tiden gick ut 10 maj, och då stängde jag tråden. Kändes inte som att det var någon vits med att förlänga/ge nya ledtrådar, då intresset tyvärr var lika med noll 😕

Akerberg
2015-05-13 19:27
#2

Så himla tråkigt när man inte får något svar när man försöker hitta på roliga saker! Känns lite som att hela samhället är så nuförtiden, ser många grejer på FB tex som får ställas in pga lågt intresse (tex träningar, clinics, tävlingar osv) 

Tycker du gjorde ett bra jobb! Det var en rolig och lagom lätt nöt, flera svar behövde bara bekräftas lite med google och en enda fråga som gjorde iallafall mig lite gråhårig.

Clancy2
2015-05-13 19:45
#3

Nej vad tråkigt :-( Jag uppskattar i alla fall att du tog dig tid att fixa denna tävling! Jag älskar sådana här klurerier :-) Hade bara en sista att klura ut, fråga 1, men den blev för svår så jag fick trist kasta in handduken till sist…

Märit
2015-05-13 21:31
#4

Gerd, kan du inte lämna ut svaren. Jag tyckte att det kändes svårt, så jag löste tyvärr inte… Men ändå tycker jag att det vore roligt att läsa vad du tänkte.

starrhult
2015-05-13 21:53
#5

Så tråkigt GE - bara helt fel timing för mig. All kraft har drygt en månad gått åt att hantera varje dag - sova är det enda jag orkat tänka på när allt är avklarat! Det är så himla roligt annars med dina kluringar!

GE
2015-05-14 05:52
#6

1. Den här blomman finns i flera färger. Ett svenskfött sto bär samlingsnamnet, den första av tre i Svenskt Connemararegister. Färgen och det svenska namnet får du av växtplatsen i det engelska namnet på blomman. Stoets och blommans namn?

Svar: Anemone - Vitsippa

2. Det enda vårtecken vars riktiga namn har hästanknytning. Vi kallar den dock inte så. Ett svenskfött sto med prefix bär detta namn. Vad heter hon och blomman?

Svar: Gräns Tussilago - Tussilago

3. I det engelska namnet på blomman i fråga 2 hittar du en irländsk hingst. även han med stuterinamn. Till Sverige kom för länge sen ett sto med en avkomma till honom i magen. Det är dock inte avkommans namn som efterfrågas utan faderns. En del av hans namn är svaret på frågan. Vad heter han och blomman på engelska?     

Svar: Errislannon Coltsfoot - Coltsfoot

4. Det sägs att när den första av denna sort har sju yrväder i stjärten är det vår. Stoet jag söker är en irländska i Sverige, med många avkommor, både rasrena och partbreds. Hennes namn består av två delar, och det är den andra delen jag söker. Översättningen är svaret på frågan.  Stoets och vårtecknets namn?  

Svar: Glencastle Lark - Lärka

5. Den här blomman ingår ofta i vårbuketter. Det engelska namnet hittar du hos ett svenskfött sto med stuterinamn, bördig från Uppland. En av hennes avkommor var på sin tid en av Sveriges bästa i fälttävlan. Vad heter stoet och blomman?   

Svar: Krikas Daffodil - Påsklilja

6. En liten vacker, vit och underbart doftande vårblomma. Det latinska namnet hittar du hos ett svenskfött sto. Hennes namn och blomman på svenska?          

Svar: Convallaria - Liljekonvalj

7. Ett vårtecken med en alldeles egen dag, som firas på en alldeles speciell plats. En del av det engelska namnet finns hos ett svenskfött sto. Den andra delen av hennes namn går igen på mödernet, och utefter en lantligt belägen del av en sådan, skulle man kunna tänka sig planteringar i rad. Stoets namn och blomman på svenska?

Svar: Cherry Lane - Körsbärsblomma

8. Ett säkert vårtecken men ingen äkta vara. Stoet jag söker är en tidig irländsk import med samma namn. Några av hennes avkommor är lite fantasilöst numrerade kan man tycka. Vad heter stoet och vårtecknet på svenska?    

Svar: Mayflower - Majblomma

9. Ett gammalt irländskt sto i England bär namnet på denna vårblomma. I Sverige har funnits tre barnbarn, ston som alla hade en färg påminnande om blomman. En av de engelska döttrarna bär fö samma namn som sin mor, fast den latinska varianten. Vad heter stoet med suffix och vad heter blomman på svenska?      

Svar: Cowslip of Calla - Gullviva

10. En vårblomma från samma familj som en mycket populär julblomma, men som är ett eget släkte.  Ett svenskfött sto med stuterinamn bär släktets namn. I Sverige använder vi nog mest detta, men det finns även en svensk benämning. Det finns flera arter, så namnet i pluralis + stoets namn, tack      

Svar: Halle Scilla - Blåstjärnor

Annons:
Upp till toppen
Annons: