Annons:
Etikettallmänt
Läst 1811 ggr
GE
7/3/15, 7:06 PM

Utflykt till Baståsen 2/7

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Följde med Gränfolket på terrängträning igår. Karolina och “Mälan” (Gräns Merlin) skulle rida för Sanna Lindahl, fälttävlanstränare och ägare tilll Baståsens ridskola. Med som sällskap var Grange Flynn Sparrow. Han skulle också vara draghjälp genom vattnet med Ebba, 11 år på ryggen. Första gången för henne. Hon blev eld och lågor, och det tog bara ett par minuter så forcerade dom vattnet i galopp. Så pass att inte kameran riktigt hängde med! Sällan har man sett lyckligare ponny och tjej! De fick också prova hoppa på några små hinder. Gudomliga Flynn!! Jag tror att Ebba vill ta fälttävlanskortet pronto!!

På ridskolan jobbar Gräns Helgonet (f-07 e Grange Flynn Sparrow u Hagens Theresia) “Hälge” kallad. Just nu pågår ridlägren för fullt, men han fick ledigt igår för att vi skulle få se honom. Lillbrorsan Gräns Patrick (f-11) “Putte” ägs också av ridskolan. Han köptes som 1-åring som sällskap åt den egna uppfödningen Blue Sparrow (f-12 e Grange Flynn Sparrow u Blue Hazy e Dale Haze).

Patrick är 4 år och under utbildning, och går inte med på några lektioner eller läger. Kompisen “Sparre” är inte sutten på ännu. Skynda långsamt är ridskolans filosofi. Hästarna ska vara hos mig i 30 år, så varför ska det vara så bråttom, säger Sanna? När tiden är mogen löser de av gamlingarna. Härligt tänk tycker jag…

Mamman Blue Hazy är också ridskoleponny. Lite för het för de ovana ryttarna, men kul för de mer rutinerade. Det finns en Connemarakorsning där också. Comet heter han, född 1993 e Pepe 747 u Mistinguett e Finney Master, 157 cm. Populär bland eleverna, men nu semipensionär. Tyvärr blev det inte tid att fotografera dem, eftersom de gick i hagar längre bort, men jag kommer nog att följa med till Baståsen fler gånger. Ett mycket trevligt ställe!

I klubbhuset hängde namnskyltar på alla hästar som tidigare funnits på ridskolan. Där hittade jag skylten på Pytteliten (Hero) f 1954 e Bodick u Juliana. För dom var med på den tiden så är det ponnyn i Wahlströms böcker, bla det stora ponnyloppet. Han var runt 15 år när han kom till Baståsen, och levde tills han var över 30…

Annons:
GE
7/3/15, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gräns Helgonet "Hälge"

GE
7/3/15, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inga problem med vatten där inte…

GE
7/3/15, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Gräns Merlin tvekade lite första gången, men var rätt nöjd med sig själv efteråt. Merlin f-09 e Grange Flynn Sparrow u Gräns Vilma e Gräns Ruben - Wildvogel xx

GE
7/3/15, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lite växmån finns det…

Märit
7/4/15, 1:12 AM
#5

Fastän på Aramennoc står att Helgonet u. Hagens Teresa är född -07 och att han är helsyster med Gräns Birgitta (Gittan) som är född -08.😀

Kjerulfia1
7/4/15, 7:47 AM
#6

Älskade lille Helge. Han är född 07, och Gittan är född 08. Nu när de är ungefär lika grå igen, så är de så lika.

Annons:
GE
7/4/15, 7:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#5 Bra att nån har koll och rättar felen! Jag borde inte ha snubblat på just den biten, eftersom Fenella är samma årgång som Helgonet. Får väl skylla på stressen! Jag ville hinna få upp inlägg och bilder innan det var dags att cykla till jobbet.

Inte nog med det, jag glömde bilderna på Gräns Patrick också…

Här kommer dom

monsterpony
7/4/15, 4:12 PM
#8

Baståsen! Var där på ridläger två gånger på 80-talet. Och fick hoppa terrängvinnare för första gången i livet på deras terrängbanan. Nu blev jag nostalgisk.

Märit
7/4/15, 11:57 PM
#9

GE, du brukar ha sån koll så det är nog första och enda gången jag kan komma på dig med något sådant!😜

GE
7/5/15, 1:52 PM
#10

Jag vet ju mycket väl vilket år Helge är född. Snubblade nog bara på tangenterna för att jag hade så bråttom. Läste inte igenom så noga heller innan jag tryckte på publicera, så det är jättebra att nån ser när man skrivit fel.🙂Korrigerat nu…

Upp till toppen
Annons: