Annons:
Etikettavel
Läst 1523 ggr
GE
10/26/15, 9:15 AM

Avelskonferensen 2015

Nån som har lust att berätta lite från den?

Annons:
Hagalyckan
11/2/15, 11:56 AM
#1

Vi har sett bilder i media om att det har ägt rum och någon från dessa närvarande kunde väl lägga ut lite om vad som berättades och eventuella diskussioner eller annat intressant rörande vår ras. För vi som inte av en eller annan orsak inte kunde vara närvarande är fortfarande intresserade av innehållet i helgens aktivitet.

GE
11/2/15, 4:27 PM
#2

Ja, det vore intressant! Pratades det något om HWSD tex?

liljegren
11/2/15, 4:48 PM
#3

Tim pratade lite om hur connemaran utvecklats på irland, vad den härstammar från och lite om andra urponnyer som fanns förr. Han berättade om vad man förr ansåg vara en bra ponny (inte för stor, inte för liten, gott lynne bla) Han berättade och visade bilder på hur ponnyer förr arbetade, att jämföra med våra egna arbetshästar i sverige. Joe pratade om vad som var en bra connemaratyp. Vad han brukade titta på och hur han brukade tänka när han dömde hästar. Om du tänker att du tittar på rumpan, ser framdelen ut som förväntat? Låter luddigt men när han visade en bild på en ponny med mindre utvecklad bakdel förstod jag vad han menade. Han pratade även lite om vikten av att inte ha för långa ryggar för en hållbarare häst. vikten av bogbladets vinkel samt en bra vinkel mellan lårben och höft då det påverkar rörelserna. Det häftigaste tyckte jag ändå var när vi åkte till en ridskola i närheten som snällt lånat ut två connemaror. Min första tanke var om det verkligen var rätt ponnyer.. men Joe visade på sin skicklighet och plockade fram det bästa ur båda ponnyerna. Han delade med sig av lite tips, så som "att ha bråttom till bussen" (gå med målmedvetna, raska steg) samt hur huvudets position påverkade hur man upplevde ponnyn. Lite olika tips kring nosgrimmor och huvudlag. Därefter pratade Tom om vad som var aktuellt på irland. Bla att alla unghingstar som skulle på inspection nästa år skulle hwsd-testas. Han pratade även om att man skulle testa 300 (??) Spridda Individer för att få en uppfattning om den genetiska spridningen på sjukdomen. Jag är inte den bästa referaten då vi åkte långt och jag större delen av dagen hade en krabat som tyckte att karatesparkar mot lungorna var en rolig grej. Någon annan får gärna dela med sig eller korrigera mig! :)

GE
11/3/15, 6:50 PM
#4

Man kan undra vad 300 random-testade ska tillföra? Det spelar väl ingen roll om en eller alla är bärare i en sån test? Vi vet ju redan att det är ganska stor spridning, och merparten måste, hur än utfallet blir på random, ändå testas…

Bra att testa alla unghästar inför inspection, ännu bättre med obligatorisk test även för äldre hingstar som ska gå i avel. Samt uppmana stoägare att testa…

Så tycker jag iallafall!

Upp till toppen
Annons: