Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1420 ggr
liljegren
2015-11-23 06:54

god morgon 23/11

Läste precis att de setts varg ett par km härifrån… känns olustigt. Iom att vi själva har får har vi följt hur länsstyrelsen skött ärendet i molstaberg och det känns inte som om man har stöd på något vis om vargen skulle behaga anfalla. Jag vet inte hur statistiken ser ut över anfall på häst, någon här kansle vet om det finns någon sån? Nä, man ska inte måla fan på väggen men det sätter ju absolut igång kugghjulen.

Annons:
Kjerulfia1
2015-11-23 07:47
#1

Godmorgon!

Skönt att det är måndag efter en busy helg. Jag fyllde jämt i lördags och hade Garden party, som i november gick ut på eftermiddagsmingel, Pimms, snittar, kallskuret och tårta.  Solglasögenonen på och tankarna fixerade till en eftermiddag i sen juli snarare än november. 

Jag fick en massa fina saker, blommor, choklad, massage, och platta paket från en affär med saker till Melody och mig. Av min allergiske  man fick jag en fantastisk present, nämligen en resa till Clifden nästa år! B&B bokat och klart. Han får följa med på ponnyskådning, men jag gissar att jag ibland kommer att checka in honom på närmsta pub.  

Så är det någon mer som vet redan nu att ni ska dit så kan man ju sammanstråla där.

monsterpony
2015-11-23 10:07
#2

Vilken bra present!

lil-sis
2015-11-23 10:14
#3

Hästar är för stora, däremot kan de små, sjuka föl. Så det är ju ännu en anledning att vaka i fölningstider.

GE
2015-11-23 17:03
#4

Nog tror jag att en varg kan döda en mindre ponny. Har för mig att jag läste om ett Shetlandssto + föl som hittades slaktade i en hage förra året. Man trodde varg pga de skador som fanns, men jag vet inte om det blev konstaerat.

Om inte annat kan den skada en häst ordentligt. För många år sen fick en kompis till mig en D-ponny rejält riven. Det var i Harbo, några mil utanför Uppsala, och får hade rivits på en gård i närheten.  Ponnyn fick en stor sårskada i halsen (läs halva halsen borta), och den som kom från länsstyrelsen konstaterade att det var varg. Inte lo som man trodde först. Ponnyn överlevde, men den stora skadan fick läka sekundärt. och det tog en evig tid. Någon dressyrponny blev hon inte igen..

I natt hade vi en sällsynt  lugn natt på akuten. Vi upptäckte att en patient fyllde 100 år den 23/11, så vi cyklade iväg och köpte tårta och en flaska Pommac. Vid midnatt sjöng vi och skålade med patienten, som blev så glad att tårarna trillade.

Nu är det måndag, och jag skulle gissa att ordningen är återställd. Har redan fått sms om att komma in tidigare pga hög arbetsbelastning…

Ha en bra kväll!

RC71
2015-11-23 19:46
#5

#4 Funderade just om du var delaktig i firandet. Så fint och omtänksamt gjort av er! :)

Kjerulfia1
2015-11-24 22:01
#6

#4 Nu var ni i riksmedia också! Inslag i aktuellt. Inte illa.

Annons:
starrhult
2015-11-25 06:14
#7

#4 - Fantastiskt att ni tagit er tid för den omsorgen ❤️. Man kan ju också reflektera över vilken stor längtan det finns hos oss alla efter ett omtänksamt och mänskligt samhälle. Att bli sedd om människa, inte ett ärende, patient, klient m.m får mer uppmärksamhet än den dagliga, ofta livräddande, verksamhet som sker bl.a inom sjukvården. Vardagshjältar är ni varje dag! Alla behöver vi nog påminnas om att ta oss tid för omsorg om varandra i olika sammanhang.

GE
2015-11-25 15:34
#8

#6 #7 Galet stor uppmärksamhet för en väldigt  liten grej! Trevligt iallafall med lite positiv respons för en gångs skull. Vi är annars väldigt utsatta för patienters och anhörigas missnöje. Det går inte ett pass utan att man blir fullständigt nerskälld för nåt man inte kan rå över. Ibland skulle man vilja spela in dem, och sen låta dem lyssana på sig själva, så att de fick skämmas riktigt. Det finns genuint otrevliga personer, men de är förmodligen lika otrevliga i alla andra situationer i samhället också, om det går dem emot på nåt vis. Det är bara att ignorera, inte låta sig provoceras och försöka vända till något positivt istället. Ibland har man lust att säga nåt i stil med: Så du tycker att läkaren ska behandla din kvissla i rumpan före trafikolyckan? En olycka med ett par svårt skadade drar mycket pesonal, och du tycker ändå att vi ska prioritera kaffe och mackor till dig under väntetiden?

Fast det säger man förstås inte, men ibland känns det tungt att behöva vara tyst. Om man har förlorat en patient, eller om man suttit med patientens anhörig, kan jag tycka att det inte alls är ok att bli utskälld och kallad fula, kränkande saker för att patienten fått vänta länge.  Vi är så vana vid det, och normalt är inte det något problem, men just i sådana situationer känns det inte speciellt rättvist! Det är dock för det mesta patienter som ur medicinsk synpunkt inte ens behöver vara på en akutmottagning som står för den biten, men det finns så mycket rädslor hos folk idag. Som i fallet med den här patienten med rumpan. Som hade googlat och fått för sig att det var en cancertumör, och kastat sig till akuten mitt i natten. Så vårt jobb handlar väldigt mycket om att hela tiden se människan bakom fasaden. Många har en helt annan anledning till att söka akut, än det som anges vid inskrivningen. Allmän oro eller sociala problem, tex ensamhet eller hemlöshet.

Vi försöker ha pricipen att bemöta människan på det sätt vi själva skulle vilja bli bemötta på. Oavsett sökorsak. Det fungerar absolut bäst i alla situationer…

Upp till toppen
Annons: