Annons:
Etikettunghästar
Läst 4607 ggr
GE
2015-12-10 07:56

Ungponny 2016 (f 2010-11)

En tråd för alla med 5-6 åriga Connemaror. Vilka planer och mål har du för 2016? Presentera din Connemara här, och uppdatera sen under året.

Annons:
Kjerulfia1
2015-12-10 12:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Axtorna Wise Melody (2010)

e: Frederiksminde Hazy Match

u: Lady Rosscon, ue: I Love You Melody

Är mer som en blivande 5-åring än blivande 6:åring.

Mål under våren kommer att vara att komma ut på någon Pay and Jump och under året starta vår första dressyrtävling, varför inte Div III (häst) till hösten?  Det är ju mer av en hoppeponny, men nu peppar, peppar börjar det lossna i dressyren också.

hanna-norrk
2015-12-19 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Holmtebo Yippie är först ut i denna tråd för min del. Sto född 2010 e Hagens D'Arcy u Hagens Yanine ue. Callowfeenish Mairtin. Äg. Holmtebo Stuteri. Yippie är under utbildning för att komma ut på tävlingsbanorna, hon kom till mig någon vecka efter att Noula åkt till sitt nya hem så vi är rätt nya bekantskaper för varandra. Vintern kommer bestå i att lära känna varandra och nästa år hoppas jag vi skall komma ut på dressyrbanorna tillsammans. Det stora målet 2016 är att kvala till ungponnychampionaten för 5 åringar (Yippie har haft föl och går därför ett år efter sin ålder). Jag har Yippie på foder och har henne därmed på heltid. 

Lite rolig kuriosa är att jag i min ungdom red Yippies mamma Hagens Yanine innan hon fick en avelskarriär, därför känns ju detta lite extra spännande!

Jag får uppdatera med lite bättre bild varefter, har inte direkt varit något fotoväder här nere i Norrköping den senaste tiden;)

hanna-norrk
2015-12-19 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Holmtebo Irvin är nästa ponny ut. Vallack född 2011  e Hagens D'Arcy u. Hagens Ixora ue. Pilgaards Killroy Äg. Norrköpings Fältrittklubb. Irvin fortsätter jag rida även detta år men inte lika frekvent eftersom han nu går lite lektioner med, målet är precis som med Yippie att kvala till ungponnychampionaten i dressyr för 5 åringar.  I dagsläget hopptränar vi på fredagar under vinter och jag hoppas vi skall komma ut på någon hopptävling med under 2016. Han kommer dock tävlas lite sparsamt av mig eftersom han även kommer kvala med ponnyryttare till ungponny SM i dressyr. Världens bästa kille<3

hanna-norrk
2015-12-19 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Holmtebo Brenda får också vara med igen då jag börjat rida henne på nytt. Sto född 2010 e Starrhult Bossanova u. Holmtebo Bridie ue. Hagens D'Arcy Äg. Norrköpings Fältrittklubb. Nu är jag dock lite mer i "bakgrunden" på hemma plan då hon ska försöka kvala till ungponnychampionaten för 6 åringar i dressyr med en ponnyryttare i sadeln. Men eftersom jag hjälpt till att rida in och utbilda henne har jag lovat att på hemmaplan hjälpa till med trimning av diverse dressyrkrusiduller. Riktigt roligt vara tillbaka i sadeln på henne igen! Jätteglad för mitt samarbete med Norrköpings Fältrittklubb, det är så kul få följa ponnysarna på vägen till vuxenlivet.

Cathak
2016-01-01 15:49
#5

Nytt år och nya utmaningar för mig, dottern Jojjo och Tifflan (Murgårdens Tiffany). På dagordningen för 2016 står först och främst mätning den 11:e. Vi håller tummarna för att vi har en ponny:) Det är första gången hon mäts. På årslistan står också att få henne stamboksförd. För övrigt blir det fortsatt hoppträning med Jojjo i sadeln och långa skogsrundor i bokbackarna med undertecknad. Ett annat uppdrag för Tifflan är att leka med 25-årige halvblodsvalacken  Cracka Park i hagen. 😃

God fortsättning alla

Catta

hanna-norrk
2016-03-04 20:11
#6

Det går framåt med Yippie, hon är lite som en Ferrari att rida. Vi tränar på och har bokat in våra första starter, 2 pay and ride i mars och första lokala i april. Galoppjobbet är en bit kvar på men tänker att miljöträning behövs och då kan man inte vänta på att allt ska sitta perfekt. Så vi tutar och kör helt enkelt så får vi se vart vi hamnar. Bjuder på en liten filmsnutt från vår senaste dressyrträning. Irvin & Brenda har jag inte ridit lika mycket nu under vintern men de jobbar på fint med sina ponnyryttare & ridskole elever:)

Annons:
monsterpony
2016-03-05 07:27
#7

#6 Kul att se. Det blir nog bra med med tiden.

Lycka till på starterna.

Kjerulfia1
2016-03-29 10:24
#8

En liten uppdatering så här på vårkanten. Ponnyn har ju protesterat rätt mycket under februari och mars, så jag var inne på hälsokoll förra veckan. Ingen hälta i sikte, symmetrisk och äggstockarna var det inte heller något tok med. 

Så jag fick rådet att bara köra på och fortsätta med att öka kraven. Just nu lånar jag en dressyrsadel av en kompis och peppar, peppar, det börjar lossna på riktigt tror jag. 

Veckoplanen nu och ett par veckor framöver är:

Tömkörning 2 dagar

Dressyr/hopp 1-2 dagar (inklusive träning för tränare)

Skogen/Vallarna 1-2 dagar

Vila 2 dagar

lil-sis
2016-03-29 12:21
#9

Här rider vi rakt fram pga vrickad kota. Ska testa tävlingspilot om två veckor då hon ska kvala ungponnychampionaten i dressyr. Det är tur att man kan kvala ända in i september.

Kjerulfia1
2016-03-29 12:54
#10

#9 Glöm inte kvaltillfället på Ledingenäs i september  ;)

lil-sis
2016-03-29 16:37
#11

#10, det är väl ponny? X tävlar hästklasser, även blivande pilot är överårig ;)

Kjerulfia1
2016-03-29 16:55
#12

# 11. Ah, jag förstår :)

MrsM
2016-04-19 22:29
#13

#8  🙂Ännu ett fall av sexårskris för connemaraponny. Har tänkt tillbaka, och tänk, historien har upprepat sej genom drygt 40 år med connemaror…  Man funderar på tänder och ortopedi men inga fel (jo, nån gång tog vi bort några vargtänder, oklar effekt). Kärva i munnen och krångel hit o dit. gemensam nämnare: våren som sexåringar … Tror att connemaran på något sätt inte är i fas med sej själv i den åldern. Tröst: Det växer bort. Blir mörkrädd när man inser hur många ponnyfamiljer som i detta läge betslar upp, byter tränare och kör slut på sin sexåring istället för att ta ett kliv tillbaka och avvakta lite…

Annons:
GE
2016-04-19 23:29
#14

Ja, backa och leka sig fram ett tag istället om det sitter i lilla huvudet :)

Kjerulfia1
2016-07-24 15:48
#15

Melody och min första P & J. 50 cm. Det blir fler till hösten.

Kjerulfia1
2016-09-11 12:15
#16

I tisdags var jag och Melody på vår andra terrängträning. Det är ju vansinnigt roligt :) 

Mycket popcorn emllenanåt, men bjuder på hindret när man kommer närmare och hoppar fint. Piloten måste jobba på att ge ponnyn mer tygel (lättare sagt än gjort när man sitter på ett popcorn). 

Men jag tror inte att sadeln ligger riktigt bra. Det är ok när man bara rider ut, men ponnyn verkar inte gilla den när man hoppar i den eftersom det blir mer popcorn ju längre passet går.

Upp till toppen
Annons: