Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 1272 ggr
liljegren
1/3/16, 9:00 PM

Buckskin eller Dun?

För en tid sen läste jag att i princip alla gula connemaror, som benämns som dun, egentligen ska benämnas som buckskin. Jag kan inte hitta artikeln och jag hade inte tid att läsa den när den trillade förbi i flödet men tänkte att någon annan här kanske har koll? :)

Annons:
RC71
1/3/16, 9:10 PM
#1

Varför skulle dom det? Dun är den benämning som används för gulbrun iaf i vårt moderland.

liljegren
1/3/16, 9:22 PM
#2

Det var ju det jag aldrig hann läsa.. ;) tänkte att någon annan kanske sett artikeln eller kanske visste vad jag pratade om ;)

Kjerulfia1
1/3/16, 9:41 PM
#3

Tänkte först att det var en skillnad på olika engelska, . Amerikanks och brittisk engelska har ju lite olika ord för samma sak, men så här står det engelska wikipedia Buckskins should not be confused with dun-colored horses, which have the dun dilution gene, not the cream gene. Duns always have primitive markings (shoulder blade stripes, dorsal stripe, zebra stripes on legs, webbing). However, it is possible for a horse to carry both dilution genes; these are called "buckskin duns" or sometimes "dunskins." Also, bay horses without any dun gene may have a faint dorsal stripe, which sometimes is darkened in a buckskin without a dun gene being present. Additional primitive striping beyond just a dorsal stripe is a sure sign of the dun gene.

GE
1/3/16, 10:00 PM
#4

Det är ju inget problem i vår ras, eftersom inte blackanlaget finns. Värre är det väl om man är Shetlandsuppfödare på Irland tex ;) Jag tror att de använder dun rakt igenom, vare sig de är blacka eller gulbruna? Jag vet inte om gulanlaget finns hos Irish Draught, men det finns en liten linje med black i rasen.. De kallas dun with dorsal stripe & primitive markings, och så kanske de gör med Shetland med?

Annars kan det kanske vara svårt att veta om det är en gulbrun eller black som menas, om man bara ser det i skrift. Det förutsätter åtminstone att man vet om båda anlagen finns i en ras, och att man i sånt fall känner till blodslinjerna.

Om man ska tro den här skotska Shetlandsidan, kallas de gulbruna numera för buckskin. Skrolla ner en bit till dun och cream.

http://www.shetlandponyscotland.com/useful-info/shetland-pony-coat-colour-genetics/

Upp till toppen
Annons: