Annons:
Etikettavel
Läst 2036 ggr
liljegren
1/8/16, 6:43 PM

BEC får tillträde till stamboken

http://www.cpbs.ie/council-meeting-report-12/ Irländarna har bestämt att BEC-ponnyerna ska bli class 1 berättigade

Annons:
lil-sis
1/9/16, 3:00 AM
#1

Yay!

GE
1/9/16, 8:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Trodde först inte det var sant när jag läste det på FB för nästan två månader sen. Man ska ju inte hysa alltför stor tilltro till vad som skrivs på sociala medier, så jag kollade upp det först innan jag skrev om det i morgontråden 17 november ;)

Det som verkar ha tillkommit på senaste mötet är att tidigare visade, som uppnått Class 1, men som blev Class 2 pga färgen, kommer att flyttas upp utan ny visning :)

(skärmdump från novembermötet)

GE
1/9/16, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu ska operation övertalning inledas för visning av  den här lilla damen ;)

Märit
1/15/16, 10:53 PM
#4

Det vore roligt!

Cathak
1/17/16, 12:39 PM
#5

Förlåt en dum fråga från en "connemaranybörjare"😐,men är det positivt? Innebär inte BEC-färgen en del bekymmer? Ljuskänsliga ögon? Utsatthet vid starkt solljus?

lil-sis
1/17/16, 5:41 PM
#6

#5 Inget större problem. Min BEC var bara känslig där hon hade en bläs. Man behöver ju inte avla för att få BEC men att utesluta de finns det ingen mening med.

Annons:
GE
1/18/16, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tycker det är mycket positivt att de äntligen kommer att bedömas efter samma kriterier som sina färgade systrar och bröder. Varför ska en i övrigt bra  häst dissas pga färgen? Sen är det upp till varje uppfödaren att ta ställning och välja. Vill man inte ha ett gräddvitt föl, är det väldigt lätt att undvika bara man kan lägga ihop 1+1. Det finns också en test tillgänglig om man inte förstår nedärvningen, eller är osäker på föräldrarnas födelsefärg. Vill man chansa med två gulanlagsbärare, är det inte mer än rätt att avkommorna ska värderas lika, oavsett ett, två eller inget gulanlag.

Det är många som fortfarande tror att dubbla gulanlag är lika med svaghet och sjukdomar, men vad jag vet finns inga studier som bevisar det. Det finns äldre gräddvita ponnyer på tävlingsbanan tex, som definitivt motsäger detta.

Genom åren har jag haft många gräddvita  i min “bekantskapskrets”, och jag har inte heller träffat på någon med direkta hudproblem. Dit räknar jag dock inte en skorvig sommarnos som behöver smörjas, då andra -av stora bläsar- skärnosade hästar, också kan ha det problemet.

En BEC står alltid och blinkar i starkt solsken, vilket försvinner helt så fort en molntuss lägger sig för. Så nog är deras ögon lite känsligare för direkt solljus, men jag tror inte de ser sämre för det. Möjligen tar det nån halv sekund för ögonen att ställa om sig från mörkt till ljust eller vice versa. Sagt med egen erfarenhet av en BEC som brukade skygga för “solrutor” (från fönstren) på golvet i ridhus. Fast å andra sidan har jag sett andra hästar göra likadant. Han slutade dessutom nästan helt med det när han blev van, så det var nog mycket en träningssak också… 

Här tycks ryttaren ha större problem med solen än ponnyn ;)

Cathak
1/18/16, 7:47 PM
#8

Så bra ! Då är det väl hög tid att de får bedömas efter samma kriterier som övriga. Tack för bra och utredande svar.

GE
1/19/16, 4:26 PM
#9

#8 Ja, det är rättvist att de får samma chans. Fast det blir egentligen inte så stor skillnad. Det går ju precis lika bra att avla på Class2 hästar också. Avkomman blir Class1 om den uppfyller kraven. 

Jag tror det ligger helt rätt i tiden att ge de gräddvita tillträde till Class1. I dagens läge gäller det att ta vara på alla blodslinjer. Jag tror inte att de kommer att bli populära hos uppfödare i allmänhet,  men att höja deras status gör kanske att åtminstone en och annan väljer att behålla en i övrigt bra ponny i avel.

Däremot tror jag det dröjer innan vi får se en Clifdenvinnare med blå ögon ;)

lil-sis
1/19/16, 8:18 PM
#10

Tänk vad roligt det hade varit att kunna ta med Nefertite på Riks, hon var en guldponny (bokstavligt talat) och välutbildad både uppsuttet i sadel och vagn. Saknar henne. En BEC kommer stå i hagen en dag igen.

Upp till toppen
Annons: