Annons:
Etikettallmänt
Läst 790 ggr
Punkity
2016-05-29 23:56

Kampen mot den smutsiga svansen

Ponnyns vita svans är inte vit särskilt ofta. Mestadels tvättar jag den bara med grönsåpa men tycker inte det blir vitt. Inte alls så ren och fin som manen blir. Provade, med viss tvekan och fasa, en gång att tvätta med Yes diskmedel men vet inte om jag tyckte det var så mycket bättre än såpan.

Vad använder ni för att få rent svansen? Olika saker vid olika tillfällen?

Annons:
RC71
2016-05-30 07:35
#1

Har nog provat det mesta på marknaden genom åren. På kroppen diskmedelsvatten. Brukar använda någon allergivänligt som Neutral utan parfym. Man och svans koncentrerat diskmedel. Det gäller att få bort allt fett o smuts innan man lägger på skimmelschampo. Skölj hela hästen noga och dra bort överflödigt vatten. Lägg på Quick Silver koncentrat med en fuktig svamp. Låt verka max fem minuter, skölj. För enstaka fläckar funkar torrschampo, Easy white bra. Lycka till! :)

GE
2016-05-30 10:56
#2

Jag brukar också först svampa kroppen med ett par droppar Yes i vattnet, och sen svansen med några droppar koncentrat på händerna. Efter det tvättning med nåt skimmelschampo, jag brukar köpa på Hööks. Quick Silver har jag inte använt på flera år, men det är det alla bästa tycker jag.

Jag vet flera som provat det här (se länken), som säger att det funkar! Jag vet inte om jag tror på det riktigt, men jag är lite nyfiken. Ska nog testa nån gång :)

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/tvatta-skimmeln-med-ketchup.htm

Punkity
2016-06-05 10:58
#3

Quick Silver får jag köpa och prova med då =) Tack för tipsen!

Ketchup undviker jag nog, tycker det luktar så illa (finns inte ens hemma hos oss ^^)

Upp till toppen
Annons: