Annons:
Etikettallmänt
Läst 1591 ggr
RomDoll07
7/5/16, 4:18 PM

Connemara vs Welsh Cob

Hej!

Finns det någon här som har erfarenhet av både connemara och welsh cob som kan berätta lite om skillnader och likheter dessa två raser emellan? Nu menar jag inte vilken ras som är "bäst" eller så utan mer en enkel jämförelse mellan de två vad gäller temperament, exteriör, vad för typ av ridning de passar till osv. De är ju lite snarlika i storlek och vad jag har förstått är båda raserna ganska allround, så jag tänkte bara att det vore intressant att göra en jämförelse om någon har lust att berätta lite 🙂

Annons:
Märit
7/9/16, 10:55 AM
#1

Jag tror att de flesta här är väl hemma på connemarastuteri alla fördelar, men att kanske ingen kan Welsh cob tillräckligt bra.

RomDoll07
7/10/16, 1:22 AM
#2

Nä, jag förstod att det kunde vara risk för det men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga i alla fall och se om någon nappar. Men om jag struntar i welsh och ändrar frågan lite då: Vad är det som har gjort att ni connemaraägare valt just connemara över andra liknande ponnyraser? Vad är det som är så bra med just connemara? Det borde nog någon kunna svara på😉

liljegren
7/10/16, 10:19 AM
#3

Det är ju en så luddig fråga egentligen eftersom mycket är mer individspecifikt än rasspecifikt, upplever jag. Men generellt på mina connemaror tycker jag att bra mentalitet och tålighet är genomgående. En trevlig storlek om man ska ha en familjeponny då de oftast utan problem tar både barn och vuxna.

Cathak
7/10/16, 10:32 AM
#4

Vet inte om jag är rätt person att fråga… Kom egentligen i kontakt med rasen för bara ett par år sedan. Då dog mitt 30 år gamla halvblodssto och det var dags att skaffa ny häst i stallet, efter ett riduppehåll på kanske 10 år. Jag funderade noga och hade många alternativ och dörrar öppna. Welsh Cob, New Forest, Connemara, Islänning, Nordsvensk, Fjording, Halvblod…. 

Jag ville ha en mentalt stabil stor ponny/ häst utan att behöva ge avkall på ridbarhet. Jag ringde runt och tjatade med en massa uppfödare och tyckte mig efter hand se ett mönster. Vad det gällde NF var det flera som beskrev rasen som "delad" mellan den äldre, lite tyngre och lite mindre sällskapsponnyn och en nyare "tävlingsvariant". 

Vad det gällde cobarna så fick jag intrycket att de inte var så stabila som man först kunde tro. Jag studerade några stycken på vår hopptävling på hemmaklubben och kunde konstatera att det var "Mycket snack och lite hockey" Nu är det viktigt att komma ihåg att jag bara såg ett fåtal individer.

Till sist bestämde jag mig för en connemara, ett val jag ångrar att jag inte gjorde för många, många år sedan:) För två år sedan kom då fyraåriga Murgårdens Tiffany till oss.

Jag och 25-åriga dottern red in henne utan minsta problem. Tanken var att hon bara skulle vara till mig, att rida på i skog och mark. Men när det sedan visade sig att hon bara älskar att hoppa, och gör det ganska bra, har hon också fått komma ut som avd B häst med dottern. Till hösten blir det förhoppningsvis debut i LB.

Om man läser om rasen är Tifflan till psyket en typisk connemara (om det nu finns sådana) Hon är orädd, tillgiven och enormt samarbetsvillig. Hon gör allt utan att man behöver be om det, och om hon blir tveksam, så behöver man bara be…

Jag vill nog påstå att jag fick alla de där raserna jag nämnde inledningsvis i ett enda paket.

starrhult
7/10/16, 9:30 PM
#5

Det speciella med connemaror tycker jag är sammanfattat i den beskrivning som säger att connemaran är "den lilla hästen med det stora hjärtat" - när man vunnit det hjärtat har man en vän - lika mycket som en häst. Jag tycker nog att en mer allround häst är svårt att hitta. Sedan gäller det förstås att hitta en individ som passar ägaren :)

Punkity
7/16/16, 1:55 PM
#6

Jag fastnade ju för individen och inte rasen i första hand, men nu är jag fast 😃

Framförallt tycker jag att temperament och mångsidighet är connemarans fördelar. De verka liksom tycka att det mesta är rätt lajbans att prova på och är allt som oftast lätta att ha att göra med.

Annons:
Märit
7/16/16, 2:29 PM
#7

Jag fastnade för rasen redan 1970. Tyckte att den var snygg och hade lagom storlek för större barn, men även vuxna, åtminstone kvinnor. Inte för tung och klumpig men ändå viktbärande. Är en vanligen frisk och sund häst som kan användas som bra familjehästen, men även tävlas i alla (?) tävlingsgrenar. När jag började med connemara var den så pass ovanlig i Sverige att men dessutom kunde ha koll på de flesta connemarorna och deras stammar. Jag tyckte då att det var väldigt roligt att ha koll på rasen. Det har också varit roligt med riksutställningen och annat vi gjort i rasföreningen. För mig är det "den enda hästrasen", trots att jag även har ett halvblod.

RomDoll07
7/20/16, 7:32 PM
#8

Tack för alla svar! 👍 Jag förstår självklart att mycket hänger på individen och att connemaror som alla andra raser kan vara väldigt olika, men det brukar ju kunna finnas vissa likheter inom en ras så det är intressant att höra era olika erfarenheter 🙂

Upp till toppen
Annons: