Annons:
Etikettoff-topic
Läst 780 ggr
liljegren
2016-12-01 17:14

Hjälptyglar

Senaste heta debatten i hästvärlden - hjälptyglar - satanspåfund eller nödvändigt ont? ;) Hur ställer ni er till användandet av olika hjälptyglar?

Annons:
GE
2016-12-02 21:05
#1

En kunnig ryttare kan absolut använda hjälptyglar för att korrigera, men generellt är det nog så att i orätta händer kan "genvägen bli en senväg". I värsta fall blir problemen värre/större än innan. Har sett flera tråkiga exempel på det.

Om hästens protester beror på någon brist i grundutbildningen, tror jag det är bättre att backa några steg istället, och se om det går att lösa den vägen. Med hjälptyglar blir också bettets inverkan annorlunda, som inte alltid ärav godo.

Ryttarens erfarenhet är nog den viktigaste faktorn för att lyckas. Jag hörde en hopptränare säga till en tjej: Lär dig rida först innan du hänger på hästen en massa extrautrustning. Det sammanfattar väl ungefär vad jag tycker…

starrhult
2016-12-03 15:07
#2

Svårt att säga att det är antingen bara bra eller bara dåligt. Men är man tillräckligt bra ryttare för att rida hästen rätt utan hjälptyglar - så tror jag att man (i vissa undantagsfall) också kan använda i alla fall en del som hjälpmedel. Men allt för många missbrukar allehanda tvångsmedel på hästar under benämning "hjälpmedel" - så det är inte alldeles enkelt….

Upp till toppen
Annons: