Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1088 ggr
Kjerulfia1
2/11/17, 8:13 AM

Godmorgon 11 februari

Idag blir det lite gott och blandat. Korrläsa ett manus, tömköra ponnyn, fixa inför årsmöte imorgon och den sedvanliga spaningen från köksfönstret. Hittills har jag sett blåmes, nötväcka, nötskrika, koltrastar och en talgoxe. 

Igår fick ponnyn besök av vår equi-människa. Inget allvarligt i musklerna, men ponnyn var spänd i framför allt ländrygg, vilket Bea trodde berodde på att hon trippar med bakbenen när hon går. Det stämmer ju väldigt bra med feedback från utställningarna (t.ex kort i bak i traven), och känslan när man rider. Men som Bea sa, det där kommer att släppa när hon har vuxit till sig lite mer mentalt och inte behöver speja och ha stenkoll på allt hela tiden utan litar på att piloten tar hand om det där runt omkring. Så jag fick tips på en liten svansövning för att hjälpa ponyn att slappna av.

Annons:
Mellanbror2004
2/11/17, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Härliga lördag! Att Stockholms väder växlar, det såg vi verkligen när vi var i Täby i onsdags, minus elva och ett härligt snötäcke och gnistrande sol, söder om stan här har vi total barmark, fruset och ett helt stabilt väder som är nästan samma dag efter dag.

Mina träningar utan ridhus är som för många av er andra skritt, ofta med handhäst, inspänd då under sträckor med mycket lugn  jogging och små galopper på ishalkan.

Igår for jag till min tränare här hemma med Opal. Hon hade på ett enkelt och bra sätt fixat sin ridbana med saltat grus på två tredjedelar av sin ridbana som är 60 m totalt.  Opalen var lite nervös men så följsam och lastningen mycket snabb och enkel. Jag fick en träning med min lilla häst som gav mig en helt underbar ridkänsla, det är nog det bästa vi haft tillsammans. Han har ju ett lite svårt temperament och ibland kokar han över med diverse bocksprång. Men nu går det framåt inte stillastående och bakåttänk. Hemma har vi har jobbat ofta med galoppen(när det varit möjligt) på tömmen pga att han har en riktigt bra trav och använder sig helst av den. Trägen vinner som med det mesta. Öron framåt och rund,  lite busig i galoppen med kraft för första gången var vad jag fick uppleva. En träning som gav total lyckokänsla, och fortsätter han så här och även får fortsätta utan skador, han gjorde sig illa i transporten en gång, det är det enda som varit, så jag vill säga totalt kärnfrisk hittills under sitt liv, kommer jag att ha en fantastisk dressyrconnemara. Trevlig helg önskar jag Er! Foto:Anna-Karin Wik, Opal 1,5 år hemma med sin kompis hos hans uppfödare Kerstin Liljegren.

liljegren
2/11/17, 3:38 PM
#2

Idag har vi varit ända till Örebro och vänt.. trevligt ställe.. men alldeles för långt att åka för min del.. Rebell skötte sig bra. Lite myror i benen när han skulle stå still.. det var ju så spännande med alla andra hästar! 141 cm blev han även mätt till. Lillplutt :)

GE
2/11/17, 5:07 PM
#3

#2 Hur gick det? Vem var det som var rådgivare och vad sade man?

GE
2/11/17, 5:26 PM
#4

#0 Jag skulle nog också behöva en equiterapeut ;) Har lyft lite oförsiktigt, och fått ömma muskelfästen. Känns som när bromsar biter ända från nacken ut till axeln. Väldigt irriterande och svidande smärta. Har ätit Naproxen/Alvedon ett par dagar, men det hjälper inte ett dugg. Nu har jag gått över till Radital, linimentsalva för häst! Känns åtminstone lite bättre för stunden. Hoppas jag kan få nån snäll ortoped att ge mig nåt starkare på recept i natt. Annars går det väl över med lite vila förhoppningsvis. Tredje natten nu, sen ledig till onsdag.

Ha en trevlig kväll!

liljegren
2/11/17, 6:04 PM
#5

Elisabeth Ljungstorp, och att han blir en fin valack. Nu hoppas jag att bilden kom med :)

liljegren
2/11/17, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ser att telefonen spar bilderna i olika format? Provar med detta formatet istället ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: