Annons:
Etiketthingstar
Läst 1049 ggr
kicki13
2017-02-20 22:07

Hingstpremiering - löshoppningsmomentet mått..

Hej På hingstpremieringen i år, skall hingstarna löshoppas. Finns det någon stan där det finns en ritning på hur banan och hindren ska ligga (höjd och mått för D-ponny)? Har försökt tolka hingstreglementet 2011, men blir inte klok hur jag ska tolka banan. Någon som kan hjälpa mig?

Annons:
GE
2017-02-20 22:31
#1

Kopierat från hingstreglementet

5.2.7 Löshoppning

Löshoppning skall utföras vid samma tillfälle som hingsten bedöms exteriört. Hingst med tävlingsmeriter som berättigar till avelsvärdesklass G. I är befriad från kravet på löshoppning. Domaren ska vara godkänd att döma löshoppning eller har motsvarande kompetens.

Löshoppningsbedömningen skall ske i ridhus ca 20 x 40 m. Löshoppningen skall ske med ett hjälphinder bestående av en bom ca 60 cm över marken och en avsprångsbom på max 50 cm avstånd framför hindret. Hjälphindret placeras på avstånd framför hindret med för C-ponny ca 6,30 m och D-ponny ca 6,70 m. Avståndet får justeras med hänsyn till hingstens språnglängd.

Hindret skall vara av oxertyp utan fyllnad och med bakre bommen 10 cm högre än främre bommen. Avsprångsbom ska finnas 2-3 dm framför hindret. Hingsten skall hoppa fram 2-3 gånger utan hjälphinder och utan oxerns bakre bom. Därefter sker hoppning över hjälphinder och oxer med en begynnelsehöjd på ca 60 cm. Efter ca 6 språng bör maxhöjden ha uppnåtts. För 3-årig D-ponny är maxhöjden 100 cm och maxlängden 90 cm. Måtten är 10 cm mindre för varje kategori av ponny. Ytterligare höjning utan att hindret förlängs får ske efter samråd med föraren om domaren anser sig behöva det för en säker bedömning av en hingst.

Vid löshoppningen sätts betyg (skala 1-10) för teknik och förmåga (LH) och för temperament och allmänt intryck (TLH).

Stort lycka till på Grevagården!!

kicki13
2017-02-20 23:12
#2

Tack för ditt svar. Det är precis det den där texten jag försöker förstå. 

Det skall alltså vara ett hinder på 60 cm med en bom framför på max 50 cm, mellan nästa dessa hinder ska det vara ett avstånd på 6,7 m. Den bakre bommen ska var 10 cm högre än den andra som ska vara 60-100 cm och första bommen ska vara på 2-3 dm. Total längden på detta hinder 90 cm. Är det så jag ska tolka detta? Så det ska bara vara två hinder och inte tre?

GE
2017-02-20 23:59
#3

Två (hjälphinder + oxer)

RC71
2017-02-21 09:59
#4

Mitt råd är att ta hjälp med träningen av löshoppningen om man inte själv har erfarenhet. När hingstarna kommer till ny miljö med allt vad det innebär så behöver dom ett väl invant system som dom känner igen. Det är upp till hingstägaren att presentera sin hingst på löshoppningen och också att ha ordnat medhjälpare. Tre personer brukar vara ett lagom antal.

kicki13
2017-02-21 19:06
#5

Tack #3, har nämligen tränat med dessa mått och avstånd, men fick reda på att de inte skulle hoppa bara 2 hinder utan nu för tiden hoppar alla 3 på en rad. tur att jag har tränat rätt då i alla fall.

#4, jag har haft en tränare som har hjälp mig att börja träningen, men den personen har skadat sig och kommer inte att kunna fortsätta hjälpa mig. Så nu är det för kort tid kvar för att hitta en ny tränare, så då får vi klara detta själv med hjälp av råd och tips från andra. Jag jag hoppas jag kan hitta några medhjälpare där nere, håller på att ordna med någon som kan visa dom. Som sagt var jag har inga kontakter där vi ska vara och bor för långt borta för att någon ska tänka sig att följa med som hjälpare, så vi gör det bästa vi kan av situationen :-)

RC112
2017-02-21 19:29
#6

Okej STOPP här nu! 

Dina hingstar ska hoppa T V Å hinder, ett hjälphinder på 50 cm som står 6,7m framför OXERN som är 100cm högt och 90cm brett. 

Det är bara de svenska halvbloden som hoppar fler hinder. Vad som menas med markbom max 50cm framför hjälphindret är en singelbom som ligger på marken som hingsten ska hoppa tillsammans med hjälphindret, inte med ett galoppsprång emellan. 

Hoppas detta förklarar något.

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

Annons:
RC112
2017-02-21 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

kicki13
2017-02-22 18:55
#8

 #6 och #7 Tack så jätte mycket för bra förklarat och ritningen 🙂

Upp till toppen
Annons: