Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 931 ggr
GE
2017-02-21 10:32

God förmiddag 21 februari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nar jag tittade ut i morse var det fullt av vitmögel överallt! Hur onödigt är inte detta? Nu är det väl dags för våren att komma…+8 igår och -2 idag. Trist!

För ett par veckor sen hörde jag om en Connemara som kommer att öka antalet födda föl i Sverige. Hon kom från Irland i september förra året, och till sin nya ägare i oktober. Då de tyckte hon verkade bli både tröttare och tjockare, tog de ut veterinär. Han konstaterade att hon var dräktig, och trol minst 6-7 mån på väg.

Säljaren på Irland bedyrade att stoet inte stått med hingst, men importören hjälpte till att spåra henne bakåt. Det visade sig att hon blivit betäckt hos den tidigare ägaren. Konstaterats icke dräktig av vet, och därefter sålts. Så kan det gå…

Beräknad fölning inom ett par månader. Kanske inte så kul med en sånt avbräck när man köper en ponny för tävling, men det blir fler renrasiga Connemaror i Sverige iallafall, säger den positiva ägaren. :)

Ha en bra dag!

Annons:
RC71
2017-02-21 12:04
#1

Föl i mars har både sina för och nackdelar. Det blir gott om tid att ha hantera fölet innan betet men också en ryslig massa att mocka. Vädret kan ju också vara lynnigt. Fått föl tidigast runt 20 mars här och mkt in och ut med sto och föl blev det. Jobbat hemma på förmiddagen och verkat alla hästar. Nu lunch innan eftermiddagspasset!

Kjerulfia1
2017-02-21 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ponnyn får paus ett par dagar medans matten är på tjänstresa.  

Lämnade ett snötäckt hemma för att möta våren i Paris ! Mulet och +11 grader. Jag överlever.

Idag informellt möte på em och imorgon fm möte till lunch för att sedan ta sig hemåt.

Punkity
2017-02-21 19:21
#3

#2

Härligt med Paris!

RC112
2017-02-21 19:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här jobbar vi på med inridning av 3 åring. Går fint! 

Jag brukar vilja ha mina föl i april, men mina ston tycker uppenbarligen annorlunda. 26 maj (skulle fölat 16 april), 26 juni och 29 juni är de senaste tre födda. Det enda fölet jag väntar i år är räknat 23 maj.

__________________
Never let your memories be greater then your dreams... 

Upp till toppen
Annons: