Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1032 ggr
GE
2017-04-20 08:18

Hovslagare och hovväggar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag stötte på en “ponnymamma” på sjukhuset sist jag jobbade. Ingen jag direkt känner, men vi brukar prata på tävlingar. De hade en importerad C-ponny förut, en sån där riktigt “Connemara-Look-Alike” men okänd stam, som de hade funderingar på att betäcka med connemarahingst.  Jag sa att de borde testa henne för HWSD innan, och berättade var hon kunde hitta information.

Nu berättade hon att de hade sålt henne istället, och i början av året hade de varit neråt landet och tittat på en Connemara. Ett importerat sto. De blev jätteförtjusta i henne, och pga det jag hade berättat tidigare, frågade de om hon var testad för HWSD. Det var hon inte, men säljaren var seriös och ombesörjde det. Det visade sig att hon hade anlaget, men det bekymrade dem inte nämnvärt. Hon var ju tänkt för tävling i första hand, men hon hade läst sig till att det var ok för avel också, bara hingsten var fri. Bekymret var istället deras hovslagare, som bestämt avrådde. Han hade sagt att man inte kunde veta om “anlaget skulle visa sig senare”.  De blev förstås väldigt tveksamma “ en hovslagare måste ju veta”, och det slutade med att de backade ur affären. Så tråkigt! Jag känner inte alls till den hovslagaren, men det ska vara en erkänt duktig sådan, så man blir fundersam över ett dylikt uttalande!

Jag drog ut den information som fanns om HWSD till min hovslagre för ett par år sen. Han har fått den från BCPS (bilden) och även den senaste från CPBS som jag också tycker är bra. Han brukar avsluta varje skoning av Romantica med att säga den här har iallafall inga problem med hovväggarna. Han vet precis hur genetiken fungerar, och säger det bara för att retas, eftersom jag alltid blir sur och svarar det ska hon inte ha heller, eftersom hon bara har ett anlag.

Känner era hovslagare till HWSD? Jag vet inte hur mycket info som gått ut via hovslagarföreningen tex, men har ni själva informerat era?

Annons:
Annette
2017-04-20 08:52
#1

Min hovslagare hade aldrig stött på det när jag berättade. Han håller sig ändå uppdaterad om det mesta.

Annette
2017-04-20 08:52
#2
Kjerulfia1
2017-04-20 09:38
#3

Jag har informerat min hovslagare.

Sassenach
2017-04-20 09:47
#4

Tror tom att jag gav min hovslagare en broschyr om HWSD, som jag plockade på mig inför informationsmötet på Irland 2014. Om jag inte minns fel, så var det samma info som den du lagt in i inlägget.

GE
2017-04-20 11:23
#5

#1 Inte min heller. Nu vet jag å andra sidan inte hur många Connemaror han har på sin kundlista. Jag har inte frågat heller, för jag tror inte han vill prata om sina kunders hästar. Däremot sa han när han fick de första papperen att han under en period hade skott en häst (PRE el Lusitano) med väldigt sköra hovväggar, som gick sönder hela tiden. Han tyckte hovarna påminde lite om bilderna av HWSD, men vad det var vet man ju inte. Efter många försök med olika hovkurer togs hästen bort.

liljegren
2017-04-20 11:59
#6

Jag plockade likt sassenach på mig broschyrer för ett par år sedan och delade ut.. 1 av 3 har vetat vad hwsd är och det pga att denne själv haft en ponny med sjukdomen.

Annons:
Märit
2017-04-21 20:02
#7

Bra att ni påminner. Vi har ju kontakt med några och bör informera.

Märit
2017-04-21 20:02
#8

Bra att ni påminner. Vi har ju kontakt med några och bör informera.

Sigrid-pa-Pottan
2017-04-22 09:28
#9

Verkligen beklagligt att okunskap och fördomar ska bidra till sån desinformation som i exemplet som redogörs för i #0. I nuläget hade man hoppats på att vi skulle kommit förbi stadiet av stigmatisering i den här frågan. Ni som redan har skrivit här verkar ju inte längre ha några såna problem, men så mycket enklare det varit om ALLA  som är engagerade i rasen vore öppna (skulle våga vara öppna i vissa fall kanske, där man kanske ligger lågt av rädsla för repressalier) för saklig (och avdramatiserad) diskussion.

Vi kan nog känna oss helt säkra på att HWSD-mutationen fanns i rasen redan innan den irländska stamboken grundades för snart 100 år sedan,  och att det idag inte finns en enda connemara som inte har anlagsbärare i sitt stamträd. De siffror jag har sett genom åren, och som iofs inte kan ses som tillförlitliga eftersom de är så ofullständiga, men som jag ändå ser som en klar fingervisning, har stadigt tytt på att man kan utgå från att anlaget under senare år förekommer hos ca 20% av cpnnemarabeståndet i världen.  Men det är ju inte så att en  av fem connemaror har stora problem med dåliga hovar, och det har aldrig varit så heller, det vet väl om inte annat vi som har varit med några år. Vi ska vara glada över att vi numera kommit så långt så vi har möjligheten att genom test få veta våra ponnyers HWSD-status och därigenom undvika risken att nya föl föds med HWSD. Men i övrigt finns inga skäl för att diskriminera eller nervärdera en anlagsbärare pga dess HWSD-status. Någon i England (har jag för mig att det var) sammanfattade här om året det här väldigt träffande i frasen "Fight the disease, not the carriers".

Jag träffar inte många nuförtiden, men har alltid några av CPRGs infoblad till hands om jag skulle stöta på någon hovslagare eller veterinär. Hur är det med infoblad på svenska förresten, finns det något bra sånt? Kan ju vara så att en del tycker det är svårt med engelska och att budskapet då inte riktigt går fram? Danska "utbrytarföreningen" sammanställde en ganska omfattande information på danska, det måste ha varit 2014, vet inte om den kan vara ett alternativ kanske?

lil-sis
2017-04-22 09:49
#10

Min är testad N/N (iofs var väl föräldradjuren det också) så finns inget att informera om. Även Prinsen var N/N.

GE
2017-04-22 20:40
#11

I det fallet var det nog bara okunskap. Dålig koll på gener och nedärvning? Jag förstod det som han hade skott en ponny med fötter som växlade från riktigt bra till riktigt dåliga. Enligt ägaren HWSD. Kanske var det därför??

Vet inte om danska är så mycket mer lättbegripligt än engelska? Jag har haft båda med mig, men folk valde för det mesta den engelska.

Från början drog jag från CPRG och översatte till svenska. Det verkade dock som man föredrog orginalet, men det var kanske min översättning som inte var bra?

När Fenella gjorde sig illa i somras, och stod på SLU några dygn, drog jag ut den från brittiska föreningen. De lovade att kopiera upp och dela ut i sin tur.

Jag tycker att den som kom ut på CPBS hemsida i början av året är jättebra, med flera bilder och överskådlig text.  Den ska jag ha med på tävlingar i sommar.

https://cpbs.ie/wp-content/uploads/2017/01/Hoof-Wall-Separation-Disease.pdf

GE
2017-04-22 20:46
#12

#10 Jag tänkte inte på de egna hästarnas hovstatus främst, utan allmän information om sjukdomen med info blad. Till hovslagaren, veterinären etc.

Upp till toppen
Annons: