Annons:
Etikettavel
Läst 1767 ggr
GE
4/25/17, 9:49 AM

Hä löns int' ....

Jag säger som Ingemar Stenmark sa en gång:

Hä löns int' förklar' för den som int' begrip'

Så kan man nog sammanfatta hela den här soppan. Att det är på det viset bekräftar SJV genom att skriva “vi förstår inte” i sitt beslut. Det som inte gick ända upp med hissen i just det fallet var punkten: Metoder för individ- och avkommeprövning i hingstreglementet. “Med tanke på det begränsade avelsunderlaget kan vi inte förstå hur ni tänker er att BLUP metoden ska vara möjlig att använda”. Nähä, men de hade inga problem att förstå en annan rasförenings hingstreglemente (2016). Samma skrivning och båda föreningarna anger att BLUP ska användas när så är möjligt.

En sak är säker. BLUP går inte att använda vid vare sig på 2 eller 2,5 avkomma per hingst, men det kanske man inte känner till på SJV?

 Jag begärde ut hela ärendet, och SJV påpekanden om fel och brister är många gånger minst sagt märkliga!! Vad sägs om “det saknas ett citattecken”. Visst ska allt vara korrekt skrivet, men just detta är väl ändå felsökning de luxe!

Listan på konstigheter kan göras lång, men här är några påpekanden om felaktigheter från handläggaren i ett mail till SCS, daterat 9 mars.

Under krav för avelsvärdering av hingstar är skrivningen i stort sett lika i bådas reglementen, dvs att hingsten ska ha känd härstamning osv, samt vara anmäld enligt arrangörens anvisningar. SCS får frågan: Är inte känd härstamning en förutsättning? samt denna kommentar: Enligt punkt 4 anordnar SCS avelsvärderingar, så vem är annars arrangör som texten “hingsten ska vara anmäld enligt arrangören” på?  Efter bästa felsökarmodell kan jag påpeka att det saknas ett ord i denna mening från den gode handläggaren. Kan vara syftar? Även solen tycks ha sina fläckar! Det är fö nu ändrat till SCS för att även handläggaren ska begripa, men både “känd härstamning” och “enligt arrangörens anvisningar” är godkända skrivningar i den andra föreningens hingstreglemente. 

Dispens från gällande regler. Avelsvärderingsnämnden, berörd rasförening eller hingstägare kan söka dispens etc.  Exakt den skrivningen finns i bådas reglementen. Ena gången förstår handläggaren vad berörd betyder, men till SCS undrar han “vilka rasföreningar som avses med berörd rasförening”?

Ett fel i storeglementet påpekas så här. “I punkt 7.2 nämns vederbörande rasförening, men det här gäller bara connemaraponnyer.” Texten lyder: Berättigad att deltaga är häst som är registrerad i  vederbörande rasförenings stambok. Det lustiga (eller olustiga snarare) är att i den andra rasföreningens storeglemente (2017) står samma sak, och handläggaren hade uppenbarligen inga problem att förstå vad vederbörande betydde då.

Ett annat nedslag på storeglementet. Avelsvärdeklass tilldelas av rasvis nämnd. Godkänd skrivning i det ena. SCS får frågan: Avelsvärderar SCS flera raser?

Må så vara att SCS har varit både slarviga och klantiga under resans gång, men det här har definitivt gått över gränsen för det tillåtna!

Jag  skulle vilja kalla det myndighetsutövning in absurdum!

Något som också är anmärkningsvärt är att “allmänheten” fick veta att det inte skulle bli något beslut den veckan, mitt på dagen, fredagen före avelsvärderingen, medan SCS fick vänta. Har alla myndigheter som policy att ge utomstående besked före dem det berör? Är det verkligen ett korrekt förfarande?

Den 6 april fick de via tel från enhetchefen att det skulle bli ett negativt beslut.

Angela Merkel fick förklara samma sak 10 gånger för Trump innan han fattade!
Hur många gånger ska SCS behöva förklara innan handläggaren på SJV fattar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mmMy4/trump-behovde-fraga-11-ganger-for-att-begripa

Annons:
liljegren
4/25/17, 11:11 AM
#1

Tröttsamt. Känns olustigt att en förening ska få en formulering godkänd men inte den andra.. personligt agg bör väl lämnas utanför kan man tycka

Calvaro
4/25/17, 1:38 PM
#2

Kan man begära att få byta handläggare?

Känns väldigt konstigt att en rasförening får gdk för samma formulering med inte en annan….

GE
4/25/17, 4:42 PM
#3

#2 Jag tor inte det. Då borde juristen fått honom utbytt redan.

Lagen fastslår att myndighetsutövning ska ske på ett objektivt och opartiskt sätt samt proportionalitetsprincipen - vars betydelse är att ett myndighetsbeslut inte ska gå utöver det som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet, samt att det som tas i anspråk ska stå i proportion mot vad myndigheten önskar att uppnå.

Om tjänstemän står det så här: Den tjänsteman som utövar myndighetsutövning och som med uppsåt eller av oaktsamhet missköter sina uppgifter kan dömas till ansvar för tjänstefel.

starrhult
4/25/17, 6:56 PM
#4

Ja mycket finns att undra över. Men en en del i myndighetsutövning är ju också rättssäkerhetsaspekten.Det betyder att myndighetsbeslut kan överklagas till annan instans än den som fattat beslutet, för att garantera en likabedömning. Var man kan överklaga SJV:s beslut har jag ingen aning om - men om det inte finns besvärshänvisning i beslutet, innebär det möjligen att denna myndighets beslut kan vara hur orimliga som helst? Jag har väl också missuppfattat något när jag trodde att det som skulle anpassas i Plan- och riktlinjer gällde den delen som rörde EU: s ändrade passregler? Men det förstår jag ju att det som nu har prövats är hela frågan om rätten att vara avelsorganisation. Tack och lov att jag inte längre behöver anstränga hjärnan för att begripa allt detta. Det "luktar" unket tycker jag - alldeles oavsett vilka fel som möjligen begåtts när SCS har ansträngt sig i arbetet med Plan- och riktlinjerna.

GE
4/25/17, 9:43 PM
#5

Jag trodde också i min enfald att det var bara P & R som skärskådades under lupp. Sen trodde jag dessutom att hingst/storeglement är respektive avelsorganisations "ägodel" och ansvar.  Inte SJV. Jag förstår att grunden ligger i deras föreskrifter, och att reglementena ska harmonisera med P & R, men behövs ev justeringar göras i nya reglementen, kan det kanske vara svårt att göra dem innan  P & R är godkänd? Kanske till och med rent omöjligt?

I första beslutet (21 februari 2017) står “vi har tagit del av ert hingstreglemente, och kan konstatera att det finns en hel del oklarheter även i det dokumentet”. De är inte preciserade. Den 9/3 kommer däremot oklarheterna haglandes. Oklarheter som inte är några oklarheter alls i annan rasförenings hingstreglemente!

I det senaste beslutet, daterat 11/4 står heller inget om dessa oklarheter som nämns i inlägg #0. Man kan därför ställa sig frågan vilket uppsåt handläggaren hade när han skrev mailet 9/3? Det lär knappast ha varit gott iallafall!

Det måste väl vara till förvaltningsrätten som myndigheters beslut överklagas? Finns det inget över SJV återstår väl inget annat än att släppa hela rasket till pressen? Kanske något för uppdrag granskning? De gillar ju att gräva fram dynga hos vilken myndighet som helst…

Jag håller med. Oavsett SCS ev fel och brister, så luktar den här soppan riktigt illa!

GE
4/26/17, 11:13 AM
#6

Nu finns en artikel i Ridsport. David Slottner beklagar att det har blivit så här. Jo, man tackar! Det kan inte vara lätt att visa kompetens, när det hela tiden dyker upp nyfunna  brister,  som utan problem gått igenom hos andra rasföreningar.

http://www.tidningenridsport.se/Avel/Nyheter1/2017/4/Nytt-nej--connemaraforening-fortsatt-ute-i-kylan/

Annons:
kicki13
4/26/17, 2:50 PM
#7

Jag hoppas verkligen detta ordnar sig väldigt fort. 

Eller så borde SCS söka så att SH tar över, så slipper föreningen allt detta strul med jordbruksverket. 

Allt detta som händer nu är ju inte direkt positivt för rasen. Det ställer ju till med så stora problem för oss som vill avla, hingstarna kan inte visas och godkännas och fölen ska registreras i utland för att bli renrasiga. 

Vågar man betäcka sitt sto i år, med en hingst som skulle visas i år?? Hur lång tid kommer allt detta ta? När och vart kan man visa hingstarna?  Det är så många frågor, som man vill ha svar på, så man själv vet hur man skall lägga upp planerna för sin ponnyer.

liljegren
4/26/17, 3:28 PM
#8

#7 Har du mailat/ringt nån i styrelsen o frågat? Det är definitivt inte bra för rasen.. men som GE skriver så finns det fler faktorer än scs.. Jag kommer betäcka. Hur säker och ting än blir så löser det sig alltid på något vis.

Mellanbror2004
4/26/17, 3:35 PM
#9

#7# Det du föreslår är det vi alla röstade emot på årsmötet för många år sedan. Vi ville ha det i vår förening och att det finns kapabla människor till det. Att en del inte kan respektera årsmötet, utan nu vill nu ha den uppkomna situationen, bör du kanske fråga Connemara. nu om, som fört sin kampanj. Ingen förening klarar att bli så hårt ansatt med mängder av mejl i många år, stalking hade det kallats om det varit till en privatperson. Jag anser det vara oerhört starkt att man klarat att hålla ut så länge, att det tagit och tar en enorm tid för föreningen är inget som det berättas om.  Så din fråga och kritik  bör riktas till dem och inte vår förening.  Jag har också haft en åsikt någon sak, men det är en monumental skillnad att ha en kritisk åsikt och att producera mängder av mejl som dödar intresse och arbetsglädje där människor arbetar i stort oavlönat.

kicki13
4/26/17, 4:13 PM
#10

#9 Jag riktar ingen kritik till SCS eller någon annan grupp. Jag vi ha en snabb lösning på detta. Och mitt förslag var då att överlåta till SH att vara avelsorganisation för rasen. Inget annat .

Jag är själv aktiv i WRAS som distrikts ordförande i många år,  så jag vet hur det fungerar i en förening och man gör allt jobb oavlönat. 

Angående detta årsstämma, så kunde jag tyvärr inte närvara på denna då, Sverige är ett väldigt långt land och JAG BOR I NORRLAND och har svårt att ta mig ner till södern :-) Fast jag gärna skulle vilja.  SJÄLVKLART skall ett beslut som tagits på en stämma följas. Men om saker förändras, kanske ett beslut på en stämma måste ändras.

Annette
4/26/17, 4:14 PM
#11

Det Connemara.nu sysslar med är vuxenmobbing och hets mot folkgrupp. 
De tycks vara en samling bittra människor som inte har något annat att göra än att leta fel och berömma sin egen förträfflighet.

starrhult
4/26/17, 4:22 PM
#12

#9 - Ja, redan då drev ffa tre personer frågan som gällde att SCS inte var kapabla att vara avelsorganisation för connemaraponnyn i Sverige. Liksom nu drevs denna fråga på ett högst märkligt sätt, bakom ryggen på alla medlemmar i SÇS. Att ett stort antal personer kommit och gått i styrelsen, har enligt den grupperingar som uppstod då, inte påverkat frågan om kompetens. Att den grupperingar som drev sin åsikt om inkompetens - har bestått helt intakt kan man väl i alla fall informera om. Eftersom det då, och möjligen även nu, handlade om att hakontakter och lojalitet

kicki13
4/26/17, 4:22 PM
#13

#8 Jag har mailat hela styrelsen, men inte fått något svar än. 

Men som sagt var hoppas jag det löser sig på ett bra sätt, vilket sätt det nu än blir :-)

Annons:
Mellanbror2004
4/26/17, 4:29 PM
#14

Jag är själv norrlänning och vet dessa långa avstånd, men just det du föreslår var vi emot. Om du tittar på deras hemsida så kan du skapa dig en egen uppfattning om gruppens arbete och förföljelse av enskilda medlemmar Kicki.  Så strul och besvärligheter för er som avlar, anser jag ska lastas dem.   Vi får hoppas att de i gruppen nu är nöjda. Det enda som är ändrat är att förföljelsen aldrig slutar för föreningen.

starrhult
4/26/17, 4:31 PM
#15

Oj, det gick i väg för fort.. Fortsätter: på många plan i hästsverige - kan inte jag låta bli att undra. Samma fråga - samma personer - samma märkliga hantering…Så vill SCS medlemmar fortfarande att föreningen skall vara avelsorganisation, krävs nog samlade krafter. Detta ska i så fall inte några få personer i styrelsen behöva dra ensamma. Jag har personligen ingen åsikt om vad som är bäst längre.

kicki13
4/26/17, 4:45 PM
#16

#14 Jag tänker inte lasta någon grupp eller person för vad som har hänt. Jag kan bara konstatera att det har hänt.  Nu jobbar vi fram en lösning tillsammans istället. Så Connemaran i Sverige har en avelsorganisation. Hur den nu kommer att se ut,  får framtiden utvisa :-)

Mellanbror2004
4/26/17, 4:51 PM
#17

Jag har lite svårt att förstå ditt resonemang Kicki, tyvärr. Föreningen jobbar ju för fullt tillsammans får vi väl hoppas. Förstår inte riktigt vilka de/vi ska jobba tillsammans med?

kicki13
4/26/17, 5:01 PM
#18

#17 (Mellanbror2004) Utanför detta ämne,

 jag har tänkt att dra igång aktiviter, som tex utställningsträning, föreläsningar mm. Du vi kanske skulle ta och prata ihop oss och försöka få till något även i norrland. Vad säger du om det?

GE
4/26/17, 5:56 PM
#19

#18 Det låter som en bra idé. Det finns ganska många Connemaror i mittsvenska.

Jag hoppas innerligt att SCS orkar med en omgång till.  Att ha SH som AO tror jag inte är lyckat alls. Om inte annat blir det dyrare att registrera. Oavsett om du väljer SH eller att utlandsregistrera för att sen tilläggsregistrera hos SH. Där kan man dock komma undan med några hundralappar, om man väljer att föra in hästen i den centrala databasen, utan härstamning. Det senare kostar 650:- + pf.

Mellanbror2004
4/26/17, 9:40 PM
#20

#18# från det ena till det andra så hade det varit roligt, om jag bara haft det intresset. Jag är en hängiven ryttare och  visst har jag visat några hästar, men det är allt.  Jag vet att allt tar sin tid och det måste tas från det jag gillar mest, att vara med hästarna och rida,  vilken är min prio sedan många år. Snart är det en tur till Tierp  och träning under en weekend hos Uffe L som gäller för oss

.

Annons:
Upp till toppen
Annons: