Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 788 ggr
GE
2017-05-22 09:47

God Morgon 22 maj

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för två nätter igen. Tiden går alldeles fort nu. Tänk att det snart är juni, och det känns inte som det varit vår ännu…

Fröken R stortrivs i sommarhagen :)

Annons:
RC71
2017-05-22 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hemma på luch. Lite mör i kroppen i dag efter att ha röjt döda träd hela helgen. Tur man får åka o sko o vila upp sej lite :). Kan alla hjälpas åt med att dansa regndans vore jag tacksam. Så väldigt torrt här och ska det bli någon ponnymat till vintern behövs rejält med nederbörd nu. Lilla "Sixten" växer så det knakar. Foto från häromdagen när han var tre dygn.

liljegren
2017-05-22 16:08
#2

Vi har klippt får idag. Så skönt för dem att bli av med vinteroverallen Nymaskade och nytt bete i slutet på veckan :)

MariaSaga
2017-05-23 00:23
#3

#2 en fråga från en okunnig, kan man klippa får när som på året eller finns det någon 'oskriven allmän regel'? Jag förstår att klippa på våren för det blir varmt där under men jag träffade en gång en bonde som klippte sina på hösten då denne förespråkade 1. Ullen skyddar mot fästingar på sommaren och 2. Ullen isolerar även från värme Jag har inte mött så många fårbönder i mina dagar men av dom få jag mött verkar denne ha vart ensam om att klippa på hösten? Sedan undrar jag om får värmer upp sig som hästar, genom att äta och värmen kommer inifrån? Dvs med fri tillgång på strå och en ligghall att gå in i så klarar sig majoriteten av djur. Eller måste får ha sin ull också? Jag älskar får och skulle gärna ha en liten flock själv men gissar att dom kräver mer än en lägenhetsbalkong haha!

liljegren
2017-05-23 11:08
#4

Min uppfattning är att dom flesta klipper innan lammning och efter sommarbetet i samband med installning. I år fick vi inga lamm så därför blev klippningen lite senare. Lagmässigt sett ska man klippa dem en gång om året, hos oss blir det bara skräp av den ullen. Normalt brukar vi klippa två gånger om året och ullen som klipps på sommaren/hösten är ull som vi säljer. Den ullen är ren och fin. Ullen de haft över vintern när de stått inne hade varit mera jobb med då den är smutsigare. Fåren äter också för att hålla sig varma men deras ull växer snabbare än hästarnas päls. Jag tror snarare att det är skönt att bli av med den tjocka ulloverallen. Även om den kanske isolerar mot värme blir det ju varmt och kliar. Jag kan inte så värst mycket om får, det är eg makens intresse :) Jag är glad att dom finns här då de är suveräna markvårdare! Håller ner sly och undan brännässlor. Plus att de är rätt mysiga :) Finns en jättebra bok av Erik Sjödin (?) som heter Får, om du nån gång får större yta än din balkong ;)

Märit
2017-05-23 22:08
#5

Den dåliga ullen kan du använda att lägga i landet för att skydda mot mördarsniglar. Det gör i alla fall Mandelmans.

liljegren
2017-05-23 22:40
#6

#5 den får nog inte ligga kvar så länge :p har en påhittig hund. Borstarna brukar försvinna ur ryktväskan och sen dyker de upp lite här och var på gårdsplan..

Annons:
MariaSaga
2017-05-24 01:31
#7

Åhh tack för svar, intressant! Ja en stallägare jag stått hos skaffade får och har haft sedan dess. Riktigt bra växelbete i hästhagarna. Denne sa att det håller parasittrycket nere vilket är viktigt när man har många hästar (runt 50st som de flesta gick i samma hagar)

Upp till toppen
Annons: