Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 1564 ggr
RC71
5/27/17, 7:39 AM

Godmorgon 27/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Uppe med tuppen i ett strålande vackert (men torrt ) Långarnö .

Provat lite ston på morgonen men det ser inte ut att bli någon föltillverkning i dag . För övrigt en ganska oskriven lördag . Är väl bara att ta fram "att göralistan "och bocka av några projekt . Bor man på gård med djur finns alltid saker som behöver göras . Bifogar en bild på fölårgång  2013 . Tre fräcka fina flickor som nu är spridda över landet .Från vänster Långarnö Peggy Sue ( Linköping ) , Långarnö Dixie( Umeå )och Långarnö Annie ( Gotland )

Ha en fin lördag alla !🙂

Annons:
Paloma II
5/27/17, 8:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Paloma och Mary har nu fått en större gräshage att gå i 🙂 Idag är det fotbollsmatch med yngsta dottern och sen ska Mary och Rebecka rida en dressyrlektion. Palomas igångsättning fortsätter och nu får vi börja trava på rakt spår. Hon känns pigg, glad och fräsch 🙂

GE
5/27/17, 9:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Linkar upp o ner till tvättstugen, och håller högläge där emellan. Två nätter väntar. Upptäckte igår när jag fixade med bilder, att jag  inte hade missat Fanad Tracy på Rekastas förra tävling. Så då var de bara två…

Fanad Tracy är f 2010 e Ballybaun Robuck u Fanad Gipsy ue Ashfield Romeo. Ashfield Romeos  mor hette Roundmount, och ur den stolinjen kommer Rolo RC 637, mor till Lofty Roderic RC 74.

Tyvärr är hon tilläggsregistrerad enligt EUs minimikrav, vilket innebär att varken ras ellerhärstamning registreras, och resultat tankas inte över till Blå Basen.

Tråkigt när bra ponnyer inte kommer rasen tillgodo!

RC927
5/27/17, 9:59 AM
#3

Sitter och fikar i solen efter utsläpp, vattning, mockning etc. Blir nog väldigt varmt idag! Hästarna betar i sina inbeteshagar, men det är inte så mycket gräs i dem,kanske bra! Funderar på om jag ska rida idag!

liljegren
5/27/17, 11:19 AM
#4

Man kan ju undra varför dolk gör den registreringen? För inte är den väl billigare? Är det flr att man inte bryr sig i annat än ridningen eller för att man missat att man kan tilläggsregistrera i rasföreningen?

RC71
5/27/17, 1:26 PM
#5

#4 Det kan man inte i nuläge.

liljegren
5/27/17, 1:31 PM
#6

#5 nej det vet jag.. iof vet jag inte hur länge ponnyn varit i sverige.. jag antog att den varit här längre än så men det var kanske dumt

Annons:
Kjerulfia1
5/27/17, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag är det riktigt varmt ! 

Idag fortsatte vi träna på galoppen. Det gick riktigt bra, så jag var nöjd med både min egen och ponnyns prestation. 

Maskrosor är alltid gott tycker Melody.

GE
5/27/17, 6:03 PM
#8

Fanad Tracy har bara  varit i Sverige i ett par månader, så för henne var det för sent iallafall. Inte konstigt att de valde det billigaste alternativet för en obligatorisk sak, eftersom de ändå inte är speciellt intresserade av varken ras eller stam.

Det här är jättetråkigt. Vi kommer att tappa fler och fler Connemaror ju längre den här processen pågår, och det finns tyvärr också några som valde EU-registreringen redan förra året. För deras ägare var det bara en slump att det blev en rasren med stam. Man bryr sig bara om hoppförmågan, och inte intresserade av rasföreningen.

Det fria nätverket gjorde även sitt bästa för att propagera (nov-15) vilka ockrare
SCS var som tog 650:- för en tilläggsregistrering som innebar att den blev införd i stamboken. Istället skrev man att det inte var nödvändigt, och gick lika bra att tilläggsregistrera i den centrala databasen till självkostnadspris. De glömde dock att informera om några små viktiga detaljer. Att självkostnadspriset för den tilläggsregistreringen också var 650:-, samt att inte stam eller ras registrerades.

De nio uppfödarna "som vill ta Connemaraponnyn in i framtiden" i ett nötskal!

Mellanbror2004
5/27/17, 7:23 PM
#9

En helt underbar dag, städat pyttelilla gården och flyttat pållar. Ungdomar hade säkert kalkat Connemara.nu för bitterfittor själv väljer jag patetisk. Att snurra så mycket på kontorsstolen och ifrågasätta allt. Mig veterligen bor vi ännu så länge i ett fritt land och hatten av för positiva saker med rasen som görs i Holmtebo, känns mest dom det behövs lite uppiggande piller för att komma på rätt köl., vem vet, kanske har man användning för skottkärran? nu ut till mina älskade maror.

starrhult
5/27/17, 8:28 PM
#10

#8 - undrar vilken framtid som är deras mål? Jag har försökt att lista ut hur en avkomma till ett inte stambokfört sto ( för det kan man inte göra nu) skall komma att bedömas om man nu skulle vilja betäcka i vår. Hela historien är en enda röra… En framtid som inte jag bådar särskilt gott

MariaSaga
5/28/17, 7:56 AM
#11

#9 Alla verkar haft en toppenbra connemaradag hos Holmtebo!! Ser fram emot utställningen senare. Och vad fick SCS och Holmtebo ett par kängor från det fria nätverket för det. Jag undrar också vilken framtid dom vill se för connemara-Sverige..

starrhult
5/28/17, 8:15 AM
#12

Det är ju lätt att "hugga och sparka" vilt omkring när man själv inte behöver göra annat i sin lilla grupp för att få stora applåder. Kritiken mot utställningen i Östergötland handlar väl om avundsjuka? Det är ju precis lika lätt för de uppfödare i nätverket som är medlemmar att själva ordna hemma på gården - finns väl inget hinder? (Förmodligen inte någon större anstormning av deltagare kanske?) Sen är det så att det handlar om tre personer som gör det "praktiska jobbet" med anmälningar till myndigheter, "bevakningar" och förtal i sociala medier - andra är kanske duktiga att heja på alla tokigheter. Det finns ingen som helst anledning att tro att någon av de drivande har några som helst goda syften med ett connemaraperspektiv. Det enda som i så fall vore rimligt vore att driva frågor den demokratiska vägen - eller att erbjuda sin hjälp i frågor som behöver lösas. Olika tillmälen kan förstås användas - jag väljer "skitstövlar" …

liljegren
5/28/17, 2:57 PM
#13

Ja.. det är fruktansvärt lätt att tjafsa och gnälla när man sjäkv inte gör något för att förbättra.. hur svårt ska det vara? Vill man se en positiv förändring får man ju engagera sig och komma med konstruktiva förslag. Jag kan till viss del förstå om folk undviker rasen efter att ha varit in på .nu sidan.. men det kanske är det spm är syftet.

Annons:
GE
5/28/17, 6:44 PM
#14

Varför detta plötsliga intresse för utställningar? När skrev nätverket senast om riksen tex, mer än i form av spydigheter? Det är jättetråkigt att riks och tävlingar ställs in, men varför bara inte acceptera det som står på SCS hemsida? Istället för att fortsätta harva på i stil med "vi har inte lyckats få något svar om varför riksen ställs in, men inte lokalutställningen på Holmtebo". 

Det är fullt möjligt som medlem att själv be om att få anordna en lokalutställning. Ett träningstillfälle lika bra som riksen…

#12 Det må vara tre personer som driver den här häxjakten, men alla som står bakom sidan med sina namn är lika skyldiga. Även de som påstår att de aldrig går in och läser för egen del. Det går liksom inte riktigt ihop…

GE
5/28/17, 6:47 PM
#15

Passande att jag hade bilder på Fanad Tracy som tog sin första placering i Msv igår!

liljegren
5/28/17, 7:35 PM
#16

#14 kan man gnälla så ska man ;) Ja, ett träningstillfälle som säkerligen skulle bli bra mkt billigare och således kanske fler vill delta

MariaSaga
5/29/17, 1:00 AM
#17

#14 För nu har dom inget annat att skriva om. Först var det skriverier om hingstars särbehandling om jag inte minns fel. Sen kom HWSS vilket det f ö varit riktigt tyst om nu senaste. Efter det började väl denna häxjakt och storyn om SCS och JBV. Nu har dom nog inget att skriva om så då hoppar dom på första bästa och vänder och vrider på det. Hur många utställningar och riks hade Hagen 'på sin tid'? Var det också särbehandling?

Kjerulfia1
5/29/17, 7:42 AM
#18

#14 Håller med GE. OM det nu är så att man som uppfödare står där med sitt namn och inte håller med nätverket om det som skrivs så bör man ju ta bort sitt namn från sidan. Det skadar ju bara den egna verksamheten att ha kvar namnet på den sidan. 

Jag kommer aldrig rekommendera ett connemara-köp från någon som har sitt namn på den sidan, eller använda hingst från någon av dessa om det skulle vara aktuellt.

Annette
5/29/17, 10:47 AM
#19

#18. Inte jag heller. Inte ens av annan ras.

starrhult
5/29/17, 2:32 PM
#20

Jag håller med om att alla har ansvar - som står som "medlemmar" i nätverket. Men det är endast tre som verkar ha en outsinlig ork och tid att hitta nya frågor att "slå i huvudet" på SCS. De får ju lite medhåll från olika håll i mellanåt​, så de inte behöver ta ansvar själva. Lätt att hänvisa till sitt oberoende nätverk i stället för att behöva stå med sitt namn. En slags kollektiv pseudonym liksom…

Annons:
ambo
5/29/17, 7:49 PM
#21

Håller me alla som skrivit inlägg ovan. Hur blir det nu med pass o annat..? Kan man registrera på Irland o få ut grönt pass som jag har till Ambo? Sorry dumma frågor. Om SCS läggs ner får vi bilda en grupp som ordnar alternativRiks varje sommar gärna i typ Norrköpingstrakten eller norr därom. Jag är på ☺ då vi maxar allt o portar dem vi inte vill ha dit! Irländsk musik flaggorna i topp mat vin o vita connisar 😎

ambo
5/29/17, 8:40 PM
#22

Jag vill bara poängtera att jag självklart vill att SCS ska fortsätta att finnas! Absolut. Heja SCS och alla som jobbar på i styrelsen mfl poster.

monsterpony
5/29/17, 9:44 PM
#23

#21 Bara vita connisar? Men Ambo då, som är full i flugor…?  ;)

Mellanbror2004
5/30/17, 8:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Att ha en "fight" i en förening, är ingen underligt. Det är på de mesta ställen, i allt från vägföreningar till arbete. Men att inte kunna acceptera ett årsmöte utan ha som enda syfte att förgöra, förminska, ordförfölja  som nu under dryga sex år,  och på ett helt för oss, andra rättsvidrigt sätt, hänga ut människor i vår förening, gör att man helt tappat förtroende för de som står bakom ett sådant sätt, det gjorde det såklart långt tidigare.  Att man sedan inte står "bakom" allt är löjligt anser jag att säga, finns knappast någon medlem i ett politiskt parti som står bakom allt, det gör ingen, men huvudmeningen samlas man bakom, för den som är lite politiskt intresserad, kan jag säga att i MP i helgen för själva  hjärngänget backa, men det gör inte att partiet splittras, man jobbar vidare med det.

Personligen är det själva rasen, uppfödning är inte min sak, men tacksam för andra som älskar det, och det är väl det som är så roligt, att så många intressen kan samlas under samma hatt, och man kan fråga om en det ena, än det andra.  Allt från uppfödning, foto, stamtavlor, unghästar, utställningar, tävlingar, bedömningar mm mm som gjort det roligt för mig, att vara med som enbart ryttare. Att sedan få se släktingar vid träffar och prata Connemara, som är sparsmakat  för mig, gör det till en rolig fest.

Det är väl självklart för de flesta att ingen människa orkar hur länge som helst, och nu ser vi resultat i sommar, att bara Elisabeth med familj och vänner klarar av utställning mm. Och självklart fanns det något elände att skriva om det. Det finns det alltid för den som vill klaga och därigenom får sin syresättning av sitt blod att fortsätta sitt evinnerliga förgörande. Skulle tro intresset för rasen är minimalt numera.

En intresseklubb som Ulla säger tror jag lite på, man kan enbart väljas in och det ska finnas regler för uppförande. Tror vi är en stor grupp som längtar efter något positivt och jag tror att vi är många. Jag skulle kunna skriva en hel lista över alla de personer som stannar här och vill kela med mina pållar, t o m med mess från okända. De är helt överväldigade över hästarnas kärlek till varann, att de gillar kel, de vill helt enkelt vara med människor.  Min  granne som varit tillståndsryttare på K1 i tjugo år, har aldrig någonsin träffat så sociala, en del vill lyfta sina flickor från ridskolan om lämna dem till mig, har t o m fått frågan när de kommer tillbaka till lilla hemmahagen av grannar, för de brukar prata med dem varje dag. Massor med ggr har jag förklarat att det är inte jag som är någon magisk hästmänniska utan det är ett av rasens signum, ett underbart sinnelag.  Om vi har en sådan fantastisk ras, varför skulle inte vi kunna få till något av det mindre slaget till att börja med. Problemet är väl vårt avlånga land, men skaypa, eller hur det nu stavas, kanske vi kan lösa en del med, och för min del lära mig med. På något sätt anser jag att denna underbara ras måste lyftas ,med positivitet på samma enkla sätt som den är själv.

ambo
5/30/17, 10:20 AM
#25

#23 och SJÄLVKLART monsterpony alla övriga färger de vita brukar ju dominera bara 🐴☺

Upp till toppen
Annons: