Annons:
Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 1281 ggr
GE
2017-07-09 09:50

Ponnydressyr för alla

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Sportnytt/2017/7/Ponnydressyr-for-alla-aldrar-forst-ut/

Bra eller dåligt? Jättebra förstås att vuxna kan rida ponny i ponnyklasser på ponnytävling, men vad är det för fel på avd B? Varför ska de in och slåss med ponnyryttarna? Det förvånar mig faktiskt att SvRF som med sin “åldernoja” kommer med nåt dylikt. Man sänkte åldern till 13 år i dressyr för kat B. Varför vete sjutton egentligen. Man skrev nåt om kunkurrens och de små barnen (8-åringarna), och det var också skälet till den fatala gruppindelningen. Att väldigt unga ponnyryttare inte skulle behöva tävla mot mycket äldre (en indelning som fö fortfarande finns kvar i SM-dressyren). Så hur tänker man nu? Hoppas på öppna/slutna klasser åtminstone.

Det ska bli spännande att höra hur testtävlingarna utfaller. Jag hoppas också att de samtidigt släpper på 13-årsgränsen för B-ponny! Grunden för det här är att alla ekipage ska vara proportionerliga, så det borde gälla för dem också!

Annons:
RC71
2017-07-09 12:42
#1

Instämmer!

Coromant
2017-07-09 19:01
#2

Ska bli spännande att se hur det blir!

Den här helgen har varit en riktig träningshelg. China började sin träning i torsdags med ett jättebra pass och ett pass i går på fm också väldigt bra. Hon var jätteduktig och gjorde verkligen sitt bästa.  Hem med China för att fixa ordning Chalmer som skulle börja sin träningshelg lördag em i Edsbro. Det är riktigt roligt att se honom bli starkare och stadigare hela tiden nu. Lite segare men fantastiskt duktig idag , han har ju inte varit med på så många två dagars kurser ännu.

GE
2017-07-10 08:59
#3

Jag tycker det är kanon att de tänker utanför ramarna, men jag förstår ändå inte resonemanget. Man pratar å ena sidan om bredden, och att det vore kul om fler vuxna på ponny skulle vilja vara med och tävla. Å andra sidan kommer de här två testtävlingarna för ryttare av alla åldrar gå i MSVC:1. Rider bredden av vuxna på ponny i den klassen? Kommer de att satsa på det om man öppnar ponnytävlingarna? Rider bredden av ponnyryttarna FEI inledande el FEI mästerskapsprogram?

Som sagt, det ska bli spännande att se hur det faller ut…

Punkity
2017-07-10 17:36
#4

Jag är inte jätteinsatt i idén men jag förstår inte heller tanken riktigt. Vi kan ju redan rida bland stora hästar, men visst om man vill att ponnyerna ska gå mot andra ponnyer så funkar det ju inte. Dock så känns det för mig närmare till hands att ha avdelning b liknande den som hoppningen har. Men tummen upp för att man åtminstone försöker göra något på bredden!

Mellanbror2004
2017-07-10 23:02
#5

Det finns alltid olika vinklar på det mesta. För mig som aldrig passat in, för gammal, för stor ponny, är det nog namn stamtavla mm som är viktigt när jag läser. . Att domare gör sitt jobb tvekar jag inte på, varför skulle de inte klara det? Att uppfödare i Sverige får en större bredd att söka beridare på är väl klart. Å andra sidan som nykläckt senior tävlar du med vuxna med decennier av kunskap. Att de med stor plånbok har större kraft att köpa in bättre material dvs ponnyer redan nu är väl en annan aspekt. Men vad är egentligen rättvist, barn tävlar mot vuxna, men de flesta vet att materialet dvs ponnyn betyder mer än själva ryttaren, faktiskt, men detta är bara min åsikt och jag är ingen domare,

GE
2017-07-11 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så är det. Tävlandet är inte rättvist hur man än delar upp det, men jag undrar om inte SvRF hade otur när de tänkte - igen! Om man vill att "bredden" ska tävla i större utsträckning, tror jag inte man når målet genom öppna klasser i MSVC:1.

Visst kan det finnas klasser för vuxna på ponny på ponnytävlingar, men isåntfall separerade klasser. För dem som inte vill gå ut bland stora hästar, men kanske ffa för vuxna som utbildar yngre ponnyer. Då får de gå de klasser som de ska gå i championat tex.  De som letar ponny har också chans att få se dem på plats.

Nu är långt ifrån alla ponnyer som tävlas av vuxna till salu, men varför kan man inte ha klasser för vuxna på ponny på storhästtävling istället? För dom som absolut inte vill tävla bland storhästar. Eller varför inte ordna  några tävlingar enbart för vuxna på ponny? Med klasser från LC och uppåt.  Då tror jag att man får en bättre bild av vad "bredden" vill också. Tja, så tror jag åtminstone…

Bild: Liten vuxen på liten kat D

Annons:
Mellanbror2004
2017-07-12 10:08
#7

Jag är inte insatt i gruppindelningen, tycker bara att det är bra att man börjar någonstans. Då kan avstämning ske och man kan ändra på det som blir tokigt. Det finns många korta ryttare som känner sig helt fel och ser fel ut på stora hästar. Det finns ju ett skäl till varför dressyrhästarna blir större och större tyvärr, det är lättare att se gångarter. Har själv en kort syster och jag har sett henne på våra olika connemaror, hon såg absolut bäst ut på en 140 cm och helt fel ut på Yuppie,  inte bara fel utan benen räckte helt enkelt inte till. När jag var ung var det bara distans som var möjligt, gick på en föreläsning och insåg att det inte var intressant för mig. Därför ar jag glad att man luckrar upp och gör saker möjligt och sedan löser och stämmer av det som inte blir bra. Nu har ju jag hittat min passande storlek liten stor häst då alla tre ligger på 1,55 och 1,58, perfekt anser jag för mig, så mina åsikter är mer av omsorg faktiskt för de korta ryttarna.

GE
2017-07-15 09:51
#8

http://www.ridsport.se/Tavling/Dressyr/Nyheter/2017/07/Dressyrenforstutmednyatavlingsformer/

 Det är jättebra att man inte är rädd för att prova nya former, men har de öht gjort någon undersökning vad vuxna som rider ponny vill? Vill de tävla mot barnen i öppna klasser? Vill de ha egna klasser på ponnytävling? Eller vill de fortsätta tävla bland storhästar? Det finns en hel del vuxna som tävlar ponny redan idag på nivå från LC – MSV, och med tanke på att de här diskussionen har pågått under vintern, hade man haft tid tid på sig att fråga. Man har kommit fram till att 90% av alla som rider inte tävlar, man vet att det är många vuxna som har ponny, samt att “det vore kul om fler äldre ryttare åt det kortare hållet kan och skulle vilja tävla med ponny”

Jo, det vore jättekul, men jag kan inte hjälpa att jag tycker man börjar i fel ände. Samt att det också är dålig framförhållning. Man går ut med ett pilotprojekt i juli månad, som ska genomföras på två tävlingar på sensommaren. Om man inte redan tränar på den nivån, hur många kommer att bli klara för att gå MSVC:1 i slutet av augusti? Jag ställer den frågan för att jag inte vet svaret…

Det ska iallafall bli spännande att se hur många det blir till Gävle 19-20 augusti. Just nu är det 3 seniora ekipage anmälda. Tyvärr går nog ponnyekipagen som idag tävlar FEI-klasser bort på just den tävlingen. Det är samtidigt Development Tour och Norrlandsmästerskapet, och de som ska vara med i båda rider redan två klasser per dag. Hoppas att andra ponnyekipage nappar istället, så det går att utvärdera intresset för öppna klasser både bland juniorer och seniorer.

Annars finns ju risken att det här bara blir ett projekt som rinner ut i sanden. Som det blev med Kat E “småhästklasserna” för många år sen. SvRF bestämde att såna klasser skulle finnas på alla tävlingar på prov, men infon till klubbarna var dålig. Jag vet flera som försökte anmäla sina 150 cm hästar till tävlingar, både i Uppland och Stockholm, men fick veta att såna klasser inte  existerade. Efter en kort prövotid sa SvRF: Nä, det fanns inget intresse bland ryttarna på små hästar….

För att undvika alla missförstånd är jag FÖR vuxna på ponny, dock i egna klasser. Jag tror tom att öppna klasser ev kan komma att ställa till det? Det finns idag en del på tok för stora ponnyryttare ute på tävling, både i hoppning och dressyr, men jag har aldrig varit med om att någon fått startförbud. Kommer man att vara hårdare med “proportionerna” på en vuxen på ponny? En sak som dock kan vara bra med öppna klasser är att de som är i lagom storlek kan fortsätta rida sin B-ponny även efter 13 år. Det står ju att i pilotklasserna får alla proportionerliga ponnyekigare vara med – oavsett ryttarens ålder.

Är det förresten någon som kan gissa hur många Connemaror (ponnyer) som startat med vuxen ryttare i år? Jag kan säga så mycket att de skulle fylla klassen ;)

ambo
2017-07-15 12:26
#9

Vuxna 20 och över på ponny kat c och d plus häst upp till ca 155 cm som förslag! Tävla mot barn är ju inte att tänka på. Tävla mot späckhuggarna 172 cm är svårt. Så en dylik vuxenklass skulle åtminstone jag va positiv till. Förresten en klass till - folk 40 + med ponny & liten häst vore nice! Dressyr och även sporten WE är bedömningssporter. Skulle vilja skapa ny gren Dressyrhoppning för oss med barnens hopponnysar 😁 dvs pnuttlåga hinderbanor med hästar i form stilpoäng osv

starrhult
2017-07-15 13:12
#10

Många olika sätt att göra klassindelning att finns - så hur man än gör blir väl någon missnöjd. Dressyrklasser funkar ju i dag i alla fall tillsammans med hästar från LC och uppåt - men knappast hoppning. Vad som är rimligaste indelningen är väl frågan - hästarnas ålder, ryttarnas ålder, hästarnas storlek eller ryttarnas storlek eller olika kombinationer av det hela? Vill man att fler skall tävla - förstår inte jag heller varför man har en ide' om att MSV klass är lämpliga klasser att testa med . Har man inte redan tävlat med sin ponny i dressyr så börjar man knappast på den nivån. Har man redan tävlat - så har man ju löst det ändå redan. Håller med om att det redan finns många barn som är för stora för sina ponnyer - och som kanske skulle behöva särskilda klasser med stor häst också? Håller på särskilda klasser med åldersindelning utifrån ryttare - helst både på ponny och hästtävlingar. Men då behöver man kanske anpassa priser på ett helt annat sätt. Sen kanske nationell nivå skall vara undantaget? Man får väl vänta och se - nya människor, nya förslag…

Mellanbror2004
2017-07-15 16:27
#11

Under diskussioner kommer nya förslag och ide'er, det är väl bra, kanske någon som är insatt i klasser mejlar sina förslag vidare till de som håller taktpinnen.

Kjerulfia1
2017-07-15 16:43
#12

#10. Det finns ju redan children-klasser för barn på stor häst. 

Har tänkt att svara på tråden, måste bara formulera klart mina funderingar och reflektioner!

starrhult
2017-07-15 18:27
#13

#12 - ja så lite vet alltså jag. Länge sedan vi hade någon stor häst får jag väl skylla på. Blir för övrigt så irriterad på autokorrigering som gör texten helt konstig i bland :(.

Annons:
GE
2017-07-15 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fast childrenklasserna är för barn 12-14 år, och hjälper inte en storvuxen 15-åring.

Jag tror ändå inte att man ska dela upp för mycket. Gärna öppna tävlingar av olika svårighetsgrad, men fö hålla isär ponny och häst (förutom då att ponny kan tävla som häst). Skulle man ha klasser för hästar, tex tom 55 cm, känner sig kanske de med hästar som är nån cm högre förfördelade? I värsta fall försöker de fila ner dem i storlek, för skulle man ha en sådan gräns, måste de kunna visa upp ett mätintyg.

 Sen tror jag också att en bra häst på 155 cm kan klå många stora halvblod också. Den här Connemaran som är 154,5 cm har sopat banan med dem många gånger. Han har segrar och placeringar tom MSVB:2 regionalt. Förra året startade han i tre LB med en junior. Resultat: 2 av 14 68%, 3 av 20 70% och 1 av 12 68%.

Hur som helst är det roligt att SvRF har börjat jobba med nya tävlingsformer :)

Punkity
2017-07-16 15:25
#15

#14 

Är det  Q? Jag har favoritmarkerat några filmer med honom på tuben för de dagar jag behöver lite inspiration.

monsterpony
2017-07-16 15:48
#16

Nu har jag ingen ponny att tävla så det är mest en hypotetisk fråga för min del, men spontant skulle jag hellre tävla ponny i egen klass bland vuxna än ihop med ungdomar på ponny. Och hellre bland vuxna än i egen klass på tävling som primärt är för barn och ungdomar.

ambo
2017-07-16 20:02
#17

#16 bra där håller ju helt med om allt du skriver! 👍

GE
2017-07-16 21:02
#18

#15 Ja, det är Qrumelur

#16 Jag har ;) men det blir hypotetiskt för mig ändå (eftersom det aldrig kommer att hända). Om jag skulle börja nu, skulle jag nog föredra vuxenklass för ponny på storhästtävling. Om jag redan tävlade ponny med bra resultat bland storhästar, skulle jag nog vilja fortsätta så. Vore jag däremot utbildare av yngre ponnyer för försäljning, skulle jag tycka att det vore bra att få rida vuxenklass på ponnytävling. Dels för att de skulle få gå ponnyprogrammen,  dels för att de skulle synas bättre, och förhoppningsvis uppmärksammas av ponnyryttarna. Ungefär så….

Barbiemaror
2017-07-17 16:59
#19

Jag är ju vuxen och tävlar mina maror (båda på ponnymått) bland stora hästar. Har ärligt talat aldrig känt et behov av att jag hellre bara startat bland ponnier. Det var förstås kul på riksen, men jag gillar att visa upp mina maror bland halvbloden och visa att en kommer väldigt långt på bra ridbarhet och mentalitet istället för bara stor gång. Min ena är en riktig rosettplockare upp till MsvC, har gått godkända MsvB men nu när bytena äntligen funkar bättre har vi tyvärr fått ett skadeuppehåll. Min andra är helt ny på banan och tog sin första placering i sin andra start häromhelgen. De två som var före oss var en welsh pb och en överhöjdarmara ;). Så nog gör ponnierna redan bra resultat i vanliga klasser!

Gilar ändå att SvRf tänker lite utanför lådan även om jag håller med om att de hade otur när de la provtävlingarna i MsvC. Kanske de skulle haft en cup a la MsvC-cupen i typ LA men enbart öppen för överåriga ekipage med gemensam final på Strömsholm. Även om en då kvalar på vanliga storhästtävling så blir det ändå tävling mot just de andra ponnyekipagen.

GE
2017-07-18 18:56
#20

#19 Vilken utomordentligt god idé! Du borde skicka in som förslag till SvRF. Känns som en sån tävling skulle kunna ge SvRF ett bättre möjlighet till utvärdering.

I år är det 30 Connemaror (ponnyer) som tävlat i dressyr med senior.  Av dem har 8 tävlat både med junior/senior. Hälften har startat LB som högst. Två har startat MSV, 6 LA och 7 LC. Sen har ytterligare 15 Connemaror startat som storhästar. Hur många av dem som är ponnyer går inte att utläsa (inga matintyg), men några vet jag är det. Där ligger också merparten på LB nivå, 3 har startat LA och 2 i MSV.

Så för Connemarans del skulle en sån tävling ge ett bättre utslag tror jag. Hur det ser ut för andra ponnyer har jag dock inte kollat…

Annons:
Upp till toppen
Annons: