Annons:
Etikettfoder
Läst 5490 ggr
[AlphLauren]
2/13/11, 8:23 AM

lösdriftshästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har era hästar på lösdrift och fri tillgång till grovfoder, vet ni ungefär hur mycket hö dom får i sig per dygn. Generellt alltså, ett medelvärde…?

min häst är ju rätt så tjock om man säger så och nu har jag räknat ut vad han skulle behöva äta på ett dygn men jag misstänker att han får i sig mycket mer mängd hösilage än vad värdena tycker är lagom…

Annons:
monsterpony
2/13/11, 8:51 AM
#1

Show condition… Flört

[MaritWal]
2/13/11, 10:34 AM
#2

Våra tre connemaror, ett sto Rebecca 16 år ger fortfarande di, hennes dotter Rhonda 7 månader, som diar, och hennes dotter Rohanna 2 år får i vinter tillsammans 30 kg/dygn, men om det är riktigt kallt får de lite mer. Stoet får dessutom 7 dl Krafft protein pluss, mineraler och morötter, Rhonda får några deciliter Krafft, morötter och mineraler, Rohanna får morötter och mineraler.

[AlphLauren]
2/13/11, 10:38 AM
#3

#2 och då äter dom upp allting också förmodar jag?

Värdena på vårt hö säger att 8-9kg hösilage/dygn räcker till min totte, det kan man nog räkna ut med krita att han äter mer…

[AlphLauren]
2/13/11, 10:38 AM
#4

#1 det är tyvärr bara ston som kommer undan med det Skäms

[MaritWal]
2/13/11, 11:03 AM
#5

Jadå, de äter upp detta, men är inte helt "utsvultna" när nästa portion kommer, så det är nästan fri tillgång.

-AKW-
2/13/11, 10:11 PM
#6

#0 Är det hö eller ensilage du menar? Du skriver hö men det ser på bilden ut som ensilage. Obestämd

Jag tror det är svårt att ha en icke digivande färdigvuxen ponny på fri tillgång. Kanske om det är riktigt låg torrsubstans, men då fryser ju balen på vintern.

Mina ponnys skulle lätt sätta i sig 15-20 kg hö om de hade fri tillgång nu när inget annat finns att tugga på. Håller därför uträknad foderstat med fyra fodringar/dygn. Om det ovanligt kallt får de dessutom halm utstrött i hagen så de har ngt att plocka i. Halm äter de inte bara för att det är gott. Min mest lättfödda får bara 6 kg hö/dygn. Men hon minskar så sakteliga i omfång. Värre blir det när de gröna stråna börjar dyka upp i vinterhagen. Då drar jag ner på maten ordentligt, under underhållsbehovet till henne. Hon brukar ändå lyckas gå upp. Förvånad

Annons:
[AlphLauren]
2/13/11, 10:27 PM
#7

hösilage är det med 67% TS

Kvoten ligger på 6,5….

Jag håller på och fundera på hur jag ska göra… Jag vill ju faktiskt banta och ha igång honom nu efter ca 1,5 års uppehåll

Det bästa vore ju att ha enbart en bal i hagen (8 hästar i hagen varav 4 går in på natten). Det är de 4 ranghögsta som går in på nätterna. När två av dom står vid balen tillsammans får ingen annan gå fram och äta.

Och efter deras tur så är det de andra två som får gå fram men dom accepterar några till oftast.

Om inte annat så finns det fri tillgång på fräsch halm också i hagen.

Min häst är låg och går oftast inte fram till en bal om de fyra ovanstående står vid dom. Men som det är nu är det två balar ute i hagen. Det känns som väldigt mycket mat för 4 hästar på natten…

Det är visserligen småmaskigt nät runt balarna men ja, dom får ju bildbeviserligen i sig en hel del hästarna.

Det är två hästar som inte är feta, det är två appaloosahästar. Sedan är det en kallblodstravare som inte är fet men det visade sig att den haft tandfel och detta är fixat nu så nu äter den massvis. Det är denna hästs ägare som vill ha två balar i hagen. De andra vill nog bara ha en bal eller spelar ingen roll för…

[opalen]
2/15/11, 8:25 AM
#8

halloj, i den sista ridport, tror jag, att övervikt på lättfödda hästar var en  nackdel vid lösdrift, man kan ju inte styra det på nåt sätt. men i övrigt funkade tävlingshästar alldeles utmärkt att leva på detta sätt. skulle själv vilja ha en el två av mina maror på lösdrift, men inte en som gått på det och verkligen älskar sin box.  och det är inte mina ord utan uppödarens. men det är som med det mesta att det finns för- och nackdelar.

StuteriCJ
2/16/11, 5:39 PM
#9

Jag har ett bra alternativ till detta problem. Jag har mina avelsston på lösdrift. Mina halvblodsston och fullblod på fri tillgång som vanligt. Men connemara ponnyerna har en egen lösdrift och har där införskaffat ett hönät till hösillagebal Skrattande Fungerar super. Bäst är det om man fodrar balen i foderhäck. Man trär över balnätet och binder ihop det. Hålen är ca 3-4cm och gör att det tar lite längre tid att pilla i sig maten. Mycket rekomenderbart. Gör att de hela tiden är sysselsatta. Magen får jobba och de bli inte smällfeta Cool

www.loewers-heu.net

[opalen]
2/16/11, 9:23 PM
#10

smart, cj, tänk så mycket man lär sig på att debattera. gillar ju själv lösdrift även om jag har mina på stall, men då connemaran också är en ras som drabbas av fång, vill man ju inte att de ska släpa på övervikt, tror inte heller att leder mm mår bra att vara "mulliga", övervikt sliter alltid på en kropp.

sen är det ju helt annorlunda när man har växande hästar som kräver näring och energi på ett helt annat sätt, och även skillnaden som individ. hade tidigare i livet två ston, den ena åt så hon blev mätt och lämnade resten, den andra åt hela tiden.

tack för bra tips!

[AlphLauren]
2/16/11, 9:55 PM
#11

Vi har också nät (småmaskigt) på våra balar i hagen. Det är 2 storbalar i hagen, 8 hästar i hagen varav 4st går in på natten.

Jag ska dock höra med stallägaren om det är nödvändigt med två balar i hagen… det finns dessutom fri tillgång på halm (min häst äter i alla fall inte halm)

Upp till toppen
Annons: