Annons:
Etikettfoder
Läst 3681 ggr
EwaAngantyr
2011-01-12 19:19

Hur fodrar ni era connemaraföl?

Uppfödaren som jag köpte av fodrar bara med ett proteinrikt stråfoder (hö) Lägger till vitaminer och mineraler men inget kraftfoder.  Hur gör ni?

Annons:
[MaritWal]
2011-01-12 19:24
#1

Bra analyserat hö + mineraler och morötter får våra tre unghästar, nybliven tvååring och två nyblivna ettåringar.

kicki13
2011-01-12 19:32
#2

Proteinrikt  hö och mineraler, ev tillägg av  hackad luzern  i fall hö inte är tillräckligt proteinrikt. Detta åt dom som föl/unghästar och  äter även detta i dag som vuxna. Inget kraftfoder.

[AlphLauren]
2011-01-12 22:02
#3

Mina går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. har ingen analys. ger unghästen lite lucern och mineraler ett par gånger i veckan och den stora brukar få 1/4 liter krosshavre + en näve mineraler innan ridning eller lite då och då (2-4ggr/vecka kanske?)

Dom är tjocka och glada båda två! Cool

Kjerulfia1
2011-01-12 23:14
#4

Vi har tillgång till analyserat hösilage. Bra energi men rusktigt dåligt med protein.

Jag stoppade in siffrorna i foderstatsprogrammet som finns på Hippocampus, SLUs sida om hästar. Efter lite trixande så kom jag fram till att Gittan (nu 3) får både lusern och soja för att kompensera upp det låga proteininnehållet i hösilaget. Först fick hon Krafft muskel, men det blev billigare med soja. Grovfodret har bra mineralinnehåll (förutom selen "som vanligt"), så jag behöver inte ge några extra mineraler.

Helst skulle jag bara ge grovfoder eftersom om man har ett bra grovfoder behövs inget extra kraftfoder. Samtidigt som det känns onödigt att lägga pengar på foder som hästen inte behöver Guld i mun.

Punkity
2011-01-13 10:29
#5

Min käkar analyserat hö + halm. Det ska till något proteintillskott, men jag har lite svårt att bestämma vilket då han redan får allt MJ han behöver av höt och lägger på sig OERHÖRT lätt.

Utöver det får han ~3 dl havre, mineraler och biotin.

[baffinbay]
2011-01-13 12:10
#6

Våra får vårt egenproducerade hö, hackad lucern, mineraler och lite havre. Hingsten som har lättare att lägga på sig får mindre medans stoet som behöver mer mat får mer :)

Annons:
colleen
2011-01-13 13:52
#7

Egenproducerat hö, mineraler, havre och morötter. Några lucernpellets som godis då och då.

~Jag tror på ödet~

sammeth
2012-02-18 10:56
#8

Egenrpoducerat hö av stallägaren, minrelar, bukashki kli, lite betfor och majsolja

RC71
2012-02-18 12:23
#9

Egenproducerat, analycerat  hö som bas. Vinterns hö höll så bra värden så här blir det endast mineraler och två korn havre i krubborna .

[AlphLauren]
2012-02-18 13:36
#10

För alla oss som inte behöver ge kraftfoder men kanske mineraler, äter era connematmaror mineralerna? Min pålle är kräsen så det enklaste nu är att han får dom ihop med havre på morgonen och han brukar pilla ur en del mineralpelletar men till insläpp sen får han enbart lite mer havre och då brukar krubban vara ren på även mineralerna på kvällen sen…

Men ger jag bara mineralerna så ratar han Cool

RC71
2012-02-18 16:39
#11

Mina äter allt som hamnar i krubban Glad

Carrick
2012-02-20 19:48
#12

Fri tillgång på hö i SMHN (småmaskiga hönät)

Några dl Mustang Orginal, lite betfor, mineraler & dolomitkalk.
Betforn får hon lite för magens skull, kalken för att fåi sig magnesium ( som vi har brist på här….) & i övrigt är det mest för att blanda ut mineralerna :)

Carduus
2012-02-20 22:29
#13

Fri tillgång till analycerat hö i SMHN (finmaskiga hönät). Lite godisskrammel i krubban vid insläpp.

Annons:
sammeth
2012-03-04 15:58
#14

jag blötläger mineralerna med kliet. men han kan äta det torrt och bara det endå :)

Joleen
2012-03-10 11:59
#15

Utgår från den analys mitt hö har, den ger mig en bra riktlinje för vad min häst behöver. För att hennes mage ska vara i trimm ger jag henne linfö pellets och foderjäst. Som godis får hon High Fiber Cubes.

Sen så klart så håller jag koll på hull, hårem och konsistensen på träcket och reglerar foderstaten vid behov.

Upp till toppen
Annons: