Annons:
Etikettston
Läst 2380 ggr
Angelus
3/29/10, 9:17 PM

Matvägran! AKUT!

Hello! Har ett sto stående på klinik och är nyopererad för livmodersomvridning (opererad i torsdags). Dock äter hon inget, vilket tär på levern och om vi inte får henne att äta någonting kommer hon antagligen inte överleve, varken hon eller föl.

Hon har buffé i boxen inne på klinik med alla möjliga olika saker men det enda hon petar runt i är halmen, men äter inte speciellt mkt.

Ägarna till henne (vi är fodervärdar) säger att hon lätt påverkas av stress och att hon är hemmakär. Äter dåligt när hon är borta.

Någon som har några tips på hur man ska göra? Funderar på att köra dit vår minishettis som sällskap åt henne då hon inte har något annat sällskap (hör hästar men ser inga). Och bara ha shettisen där under dagarna, men det är ju rätt omständigt. Någon som har någon bättre idé?

Mvh
Ida

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Annons:
[Heikne]
3/29/10, 9:39 PM
#1

Det låter som att ni skulle behöva få hem henne.Hur långt har ni till kliniken? Hur länge behöver hon övervakas på klinik? och hur stabilt är läget efter operationen?

Tindra1991
3/29/10, 10:19 PM
#2

År 2002 hade jag en halvårsgammal fölunge på klinik, hon hade inte varit ifrån mamma en sekund. 5 v i hängmatta plus en vecka på box. Hon åt väldigt dåligt, både för att hon blev hemskt abrupt avvand och för att hon egentligen inte ville äta annat än mammas fetmjölk. Havre, blöt och torr gick ned. Morötter i bitar eller rivet. Ingen egentlig mängd hö, med det erbjöds. Väl hemma fick hon betfor, pellets och hö. Och fick börja dia igen.

Hon blev senare i livet en riktigt kräsmage, särskilt vid dräktighet. Massor av melass på allt, och sirap. Linfrökaka var snusk i veckor, sedan supergott. Hon åt saker i perioder. Jag skulle försöka med ett riktigt smakligt grovfoder, kanske ett något blötare hösilage. Kraftfoder är svårt men söta och inte för blöta saker är ofta bättre. Sött är ju ofta melodin.

Bästa är väll såklart om hon får komma hem, att ta dit en annan häst blir nog bara krångligt för alla parter. Jag tror ju inte att en häst står och svälter ihjäl, men det är ju plågsamt att se dem stå och inte äta. Dessutom är det farligt för hennes kropp. Kan man inte sonda ner näring?

ELS
3/29/10, 10:25 PM
#3

Hon kanske har fått magsår. Ganska vanligt och inte helt otänkbart i den situationen… Jag antar  och hoppas att veterinärerna även tänkt på den möjligheten? Du kan väl fråga…  Det kanske går att provbehandla henne med Gastrogard ( = Losec för häst ) Finns ju inte så mycket att förlora om de inte hittat någon annan förklaring till matvägran..?

Angelus
3/29/10, 10:38 PM
#4

#1 tanken har slagit oss att ta hem henne över natten.. saken är den att hon går på dropp.. Annars mår hon kanon (vad det verkar som).. Har dock dryga timmen till kliniken, så är ju en bit..

#2 Många bra tips! Ska prova en del :) Saken är den att det är tydligen väldigt farligt för hennes lever.. vad jag har förstått sondar de i henne betforvatten men det är ju ingen långsiktig lösning.

#3 Får magsårsmedicin redan :)

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

AnnaB
3/30/10, 12:28 AM
#5

Var med om samma situation i höstas…

några tips,

*lägg hö i melass/betfor vatten

*Rivna morötter blandat med hö el. havre (kräver mycket morötter!)

*Finns ett färdigförpackat fodet (hackat Strå) som heter Geen power,

typ hö blandat med melass, väldigt smakligt, men vet inte om det finns att få tag på överallt i sverige, kraffts produkt är ej likvärdig.

Angelus
3/30/10, 2:36 PM
#6

Tack för alla tipsen! :) Hon har idag ätit lite av vårat hö hemifrån samt lite morötter.. Men allt är ju bättre än inget :) Syster kör just nu iväg shettisen till henne. I "värsta fall" skulle han få övernatta där med henne i en av fölboxarna. Så känns som om det börjar vända, men ännu ska man väl inte ropa hej..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Annons:
Upp till toppen
Annons: