Annons:
Etikettfärgfrågor
Läst 6440 ggr
cattmedponny
5/20/09, 5:47 PM

Gulanlag dolt?

Syns alltid gulanlag på hästens färg i pälsen eller kan det ligga gömt? Min blivande ponnys pappa är utan men mamma har det. Hon själv är mörkbrun men en blivande skimmel.

Annons:
Akerberg
5/20/09, 6:01 PM
#1

Gulanlag syns alltid på hästen, det kan inte ligga dolt (men det kan vara svårt att se, men det finns där om det finns sas)

RC71
5/20/09, 7:06 PM
#2

Det är hästens födelsefärg man utgåt ifrån. Många skimlar har gulanlag fast det inte syns på dom. Dom har alltså haft en gulbrun färg som föl och sedan ljusnat. Men det gula anlaget kan inte "hoppa över " en generation eller så, utan för att få ett gult anlag måste alltid minst en av föräldrarna ha det.

cattmedponny
5/20/09, 7:57 PM
#3

Hennes mamma var "gul" som föl.

colleen
5/21/09, 12:45 AM
#4

Det räcker ju att de har ett gult hårstrå och det kan vara lätt att missa. Nu kan man ju avgöra om de har gulgenen via DNA testet som man skickar in när hästarna ska reggas. Vi har gjort det med tre hästar, men det är visst väldigt segt på SLU… Har väntat på svar på Beautys test i 3!!! månader… Nu när vi mailade skulle det vara klart i nästa vecka… Lite dålig stil. Speciellt eftersom det var dunderkrångel med de andras tester också.

~Jag tror på ödet~

exitingsvillemo
2/23/10, 9:55 PM
#5

#4 det räcker inte med bara ett hårstrå =)

Ett gulanlag syns om det finns. Ev kan det vara svårt med gulsvarta hästar, att dom misstas för mörkbruna. Men Gulanlaget bleker inte bara ett hårstrå, utan alla hårstrån =)

colleen
2/24/10, 11:20 AM
#6

#5 Det jag menar är att att en skimmel kan ju ha gulanlaget. Om en häst är född gulsvart så räcker det ju med bara några strån som är gula som lätt kan missas eller att färgen misstolkas.  

Så gulanlag syns inte alltid. För om du tittar på en skimmel så kan du väl knappats avgöra om den har gulanlag eller inte?

Vi skulle köpa ett sto som var garanterat född brun (skimmel), dock blev det inget köp men stoet var betäckt med en gulbrun hingst och året efter föddes en BEC, så det där garanterat brunfödda stoet var nog snarare född gulbrun.

~Jag tror på ödet~

Annons:
exitingsvillemo
2/25/10, 9:46 AM
#7

Som jag skrev i #5 just gulsvart kan misstolkas som mörkbrun, men de övriga gulanlagen syns om dom finns.

Jag tror mer på att stoet du skriver om, var född gulsvart, eftersom gult anlag på brunt sällan kan misstolkas.

colleen
2/25/10, 11:18 AM
#8

Jag hade en valack efter  samma hingst som stoet ovan är efter. I hans regpapper stod det skimmel född gulbrun. Han såg dock brun ut. Och det blev aldrig någon skimmel av honom.

~Jag tror på ödet~

exitingsvillemo
2/25/10, 11:22 AM
#9

#8 ja tyvärr så är det många hästar som står registrerade med fel färg. En gulbrun häst syns det på om den bär på gult.

Har du ngn bild på honom?

colleen
2/25/10, 11:52 AM
#10

Inga jättebra och tyvärr finns han inte längre.  Ska plocka fram en.

~Jag tror på ödet~

colleen
2/25/10, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är en bild.

~Jag tror på ödet~

exitingsvillemo
2/25/10, 12:59 PM
#12

Den hästen måste vara brun, finns inget gulbrunt i den, så troligtvis har hans färg registrerats fel. Eller ja, det ÄR fel färg i papprena eftersom han uppenbarligen inte är skimmel heller =)

Helt vanlig brun =)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
colleen
2/25/10, 1:39 PM
#14

Ja, vi såg honom alltid som brun. Hade varit intressant att göra ett färgtest på honom.

~Jag tror på ödet~

cattmedponny
2/26/10, 11:00 PM
#15

Hur gör man för att registrera om en färg? Min ponny står som mörkbrun men hon är skimmel. Dock är hon fortfarande mest lite grå i ansiktet så jag antar att det inte syntes vilken färg hon skulle bli när hon registrerades men båda hennes föräldrar är skimmlar.

exitingsvillemo
2/27/10, 9:07 AM
#16

#15 du kontaktar ngn som kan fixa pass (ID-kontrollant) det finns att hitta bla på www.svehast.se alternativt en veterinär som har behörighet till pass.

Så ändrar dom färg åt dig. Se till att dom skriver i hästens födelsefärg också (skimmel född brun) det finns så många skimlar där man inte har en aning om vilken grundfärg som gömmer sig bakom anlaget =)

Lyan
5/31/10, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#12 Detta är en isabell ;-)

Bilden är från http://www.morgancolors.com/palomino.htm

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

monsterpony
6/1/10, 10:33 AM
#18

#17 Hehehe… Ja, det var ju inget man spontant hade gissat på… Cool

exitingsvillemo
6/1/10, 10:38 AM
#19

#17 den hästen bär på sooty-gen vilket gör att han blir mörkare med åren. Mörka strån breder ut sig.

Denna gen finns hos vissa fuxar. helt klart en mycket läcker färg =)

Akerberg
6/1/10, 2:58 PM
#20

Var inte halvblodshingsten Dragon väldigt mörk isabell?

Annons:
[Rhodugune]
1/9/11, 3:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#9 Mitt sto Roisin O'Sally blev reggad som gulbrun, när hon var ett par månader gammal.

Jag undrade om hon verkligen kunde vara det, hennes man och svans var vita? men hon skrevs som gulbrun endå…

Som på bilden såg hon ut hösten då id-kontrollanten var på besök.

[Rhodugune]
1/9/11, 3:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så här såg hon ut när hon föddes.

[Rhodugune]
1/9/11, 3:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och så här ser hon ut nu 8 år senare.

Jag skulle säga att hon är skimmel född isabell. :)

Kram Maya

exitingsvillemo
1/10/11, 2:56 PM
#24

#23 du har helt rätt, honär inte gulbrun, eftersom alla bruna hästar har svart tagel =)

[Rhodugune]
1/10/11, 6:56 PM
#25

#24 Tack, och jag har heller aldrig sett en brun häst med vit man. :)

Kram, Maya

Upp till toppen
Annons: