Annons:
Etikettträningsdagböcker
Läst 3679 ggr
Spader-EliN
2008-11-17 16:19

Spader-EliN - Hagens Chance

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakgrundsfakta; Jag heter Elin och är född 1990 (i skrivande stund 18 år) jag har sedan Augusti 2007 ridit Connemaravallacken Hagens Chance, f. 2001 e. Frederiksminde Hazy Chance u. Hagens Paloma.

Han var med andra ord 6 år när jag började rida honom. Jag rider honom 3 dagar i veckan och 3 dagar går han med i lektionsverksamheten på ridskolan - de dagarna får jag också rida ut honom i skogen. Hösten 07 började vi hoppa lite smått, det gick väl sådär men vi startade 2 CR på 60 cm. Vi red också dressyr och det gick blandat, ibland bra och ibland dåligt.

i Januari 08 blev chance sjuk - kvarka och stod på klinik 11 dagar sen var det en lång resa tillbaka. I juni samma år var vi tillbaka och startade årets första tävling, lokal dressyr som slutade med plasering. Efter det har vi ridit LC & LB med godkända resultat och Vunnit KM i dressyr (LC:2 67,9 %) På KM startade vi också LA:1 och red på 55 % vilket i den konkurensen räckte till vinst.

Nu i höst har vi istället för att hoppträna varje vecka tränat markarbete vilket har lett till att vi utvecklats framåt i både dressyren och hoppningen. i November har vi startat två klubbtävlingar i hoppning (70 cm - 1pet / 80 cm - lite väl för hopprädda mej och efterssom jag inte red ordentligt slutade det med korsgalopp och ett jättesprång och jag trillade av)

Annons:
Spader-EliN
2008-11-17 22:31
#1

17/11 - Lektionsdag för chance men innan det skrittade jag ut en sväng, de hade grävt ur i marken på ett ställe, guuud va läskigt det va sa ponnyhästen. I övrigt gick det bra :) Sen fick han gå en hopplektion med lite lägre hinder kul verkade han tycka det var. Men det syns att vi verkligen måste träna på det där med rätt galopp när det gäller hoppningen…..

[baffinbay]
2008-11-17 22:55
#2

När jag var liten och red en welsh mountain saktade jag av och bytte galopp, så även i omhoppningarna. Dressyren i ryggmärgen ;P

Spader-EliN
2008-11-18 22:33
#3

18/11 Markarbete idag, va en bana med travbommar på volt, skänkelvikning, galoppbommar på volt & hoppstuds. Gick jättebra :) Chancen lyssnar verkligen på en när det är bommar inblandat :)

Spader-EliN
2008-11-21 08:46
#4

20/11

Igår var det dressyrträning. Vi spände in honom med inspänningsgrejer igår så att jag skulle kunna koncentrera mej mer på mig själv. Det behövs just nu. För problemet är att jag inte kommer ner på högersidan. Till vänster är han toppen - efterssom jag sitter till vänster ;) och till höger funkar det inte alls - efterssom jag fortfarande sitter till vänster ;) När jag har lärt mej det kommer vi ha kommit en bra bit på vägen :)

Spader-EliN
2008-11-24 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

23/11

Egen dressyrträning idag, lite hjälp från mammsen. Red med inspänningar idag med för att i första hand koncentrera mej på min sits, ner på högersidan inte lyfta hälen, red mkt serpentinbågar för att byta varv ofta så att det skulle bli ännu jobbigare :P detta varvades med lite galopp - vänstergaloppen är super nu :D sen red jag lite skänkelvikning från medellinjen ut till E/B gick super det med :) mkt nöjd med passet som avslutades med att länga traven :) duktig ponny och duktig matte

innan vi red blev det lite foton i hagen :)

Spader-EliN
2009-01-04 11:40
#6

Ush vad dålig jag har varit på att skriva… blev för mycket i skolan helt enkelt…

Efter den en vecka långa vila chance hade från att terminen slutade har vi iaf (lite kortfattat) gjort detta;
27/12 - Liten teknikbana på tid
28/12 - Hopptävling CR med lag och stilbedömning jag red 70 cm vi var nolla och laget vann
29/12 - Chance var täthäst när första "lägret" red
30/12 - Jag red ut
31/12 - Jag red ut
1/1 - vilar
2/1 - Skrittade ut i kylan och red sen ett dressyrpass (andra lägret) var jättefin :)
3/1 - Programridning Chance var jättefin men jag är sjuk så jag orkade inte hela vägen

Annons:
Spader-EliN
2009-03-07 19:33
#7

USH vad dålig jag har varit… får skylla på att jag haft skolarbete upp över axlarna… Chansen och jag har iaf vunnit en klubbtävling i dressyr under året och jobbar för tillfället på att toppa formen till div 3 den 15/3. Vilket går bra vi har tagit ett STORT steg.

Mamma filmade när jag red förra helgen http://www.youtube.com/watch?v=-_LovA8wQJ4

Idag har jag ridit igenom LC;2 programmet som jag ska rida nästa helg gick helt okej :) behöll energin mycket bättre än han brukar

än så länge 38 starter i LC:2 :P

Murgard
2009-03-08 15:29
#8

#7 Han ser mycket trevlig ut!Glad

Spader-EliN
2009-03-08 17:14
#9

#8 Tackar :)

mad51
2009-03-08 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En något yngre upplaga av Chance

mad51
2009-03-08 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ytterligare en fölbild på Chance

Spader-EliN
2009-03-08 22:31
#12

#10 #11 GUD HAN ÄR SÅ UNDERBAR!!!

detta väcker begär - nu måste vi få se mer vad du har :P

Akerberg
2009-03-08 23:10
#13

Vilken söt liten plutt!  Tycker faktiskt det syns på näsan att det är han!

Annons:
Spader-EliN
2009-07-20 22:18
#14

oj nu är det länge sedan jag skrev Skäms ivår har det varit mycket plugg, stall & tävlingen. Vårens bästa prestation är en 3e placering på Lokal nivå LC:2 på 69,6 % & 2 segrar på klubbtävlingar.

I juni var det träningsläger. VARMT och en ponny som inte ville sammarbeta förens på lördagen när han var underbar lör-sön. Efter det var det en vecka med läger och sedan fick han 2 ½ veckas vila.

Idag sattes han igång. Uteritt mycket pigg ponny som tittade på det mesta :P Normalt när jag tar tyglarna i skritten brukar han kroka ihop alldeles, nu var det näsan i vädret och bita tag i bettet. Men han blev bättre mot slutet.

Imorgon blir det nog lite dressyrarbete

Denna kommentar har tagits bort.
Spader-EliN
2009-07-21 23:46
#16

Dressyr & Utställningsträning idag (+ lite mental träning)

Stallet håller på att tvättas och maskinerna låter rejält LÄSKIGT - för att citera chansen xD

Red dressyr idag, han var fin i skritten & traven, galoppen var sådär - var ju så väldigt kul att galoppera så fort som möjligt xD Var mycket övergångar och red mest skritt och trav idag.

Sedan tränade vi lite utställning inför rikset :) Chancen var duktig!

Spader-EliN
2009-07-23 01:31
#17

Uteritt + Dressyr på fält

Idag satte jag på en snodd när jag red ut efterssom han ofta stänger av ute i skogen och på fält. Biter tag i bettet och drar upp huvudet och spänner sig. Mycket galopp blev det korta i båda varven och lite förvänd. Kändes bättre än igår imorgon rider vi ut en sväng och sen dressyr på bana. Då blir det nog dressyrsadeln. Mycket övergångar volter & skänkelvikning. Påverka formen mer än vad jag gjort senaste dagarna. kanske tränar lite uställning också.

Fredag vilar han men kommer nog träna lite utställning ändå efterssom jag ändå måste ta in honom och sköta om diverse sår.

Spader-EliN
2009-07-23 22:42
#18

Gårdagens ridning med inspänning och få bort massa överskottsenergi gav verkligen resultat.

idag var han SÅ fin!!!! gjorde längningar och tiometersvolter i trav lite skänkelvikning och galopp-skritt-galopp osv :) SÅ SJUKT FIN kändes han :)

Imorgon får han vila från ridningen men tar in honom och tränar lite utställning endå :)

Spader-EliN
2009-10-19 12:27
#19

oj har inte skrivit något sen innan rikset.. Sista lokala tävlingen för iår har varit och det syns på träningsupplägget. Denna vecka har vi jobbat för en rundare form och att få upp ryggen mer. Snabbare fötter men samma tempo. Allt utan stigbyglar. I tisdags började vi med detta, gick väl sådär ingen katastrof men det kändes att vi hade mycket att arbeta vidare med. I Torsdags kändes stooor skillnad ska bli kul att se vad fortsättningen av detta träningsupplägg kan ge.

Kvar iår har vi KM där vi är titelförsvarare. Med lite tur får jag också rida LC:2 som framridningsklass. Men KM i LB:1 bli dte iaf. Sedan i slutet av november ska vi åka och rida programridning.

iår har vi tagit flera stora steg framåt och förhoppningsvis får jag ha kvar honom nästa år med men det är inget bestämt ännu

Upp till toppen
Annons: