Annons:
Etikettföl-2008
Läst 3046 ggr
AKWIK
6/25/08, 11:20 PM

Arizona, född 24 juni 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom tråden om Dimonas föl blev så tungladdad så fortsätter den här i stället.

Annons:
Bullemor
6/25/08, 11:25 PM
#1

Grattis igen! Hon är en riktig liten sockerkråka!Kyss

Carduus
6/25/08, 11:27 PM
#2

Hon är sagolikt söt!

AKWIK
6/25/08, 11:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jaså, vad trevligt att ni också tycker det! Att jag gör det är ju inte så konstigt. Flört Jag hade älskat henne även om hon var ful som ett troll. Skrattande Men så är ju moderskärleken….SkrattandeSkrattandeGenerad Jag var nog en häst i mitt förra liv Skrattande

AKWIK
6/25/08, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Carduus! Snart får du se henne i den där lilla rosa fölgrimman vi köpte för …Fundersam…. snart 2 år sedan….OskyldigKyss

AKWIK
6/25/08, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Svar till _GE_ #178 i förra tråden: Jodå, hon har vitt här och där på nosen med! Men sådana detaljer överlämnar jag till ID-kontrollanten. Flört RC71 behövde inte lappen skrev hon. Så bra!

Jag behöver ingen hemsida! Jag använder connemaraponny.ifokus istället. OskyldigFot i munnnenSkrattande

Som ni kanske märker så är det mer kvantitet än kvalitet på mina foton.

Annons:
Carduus
6/25/08, 11:55 PM
#7

#4 Det var på tiden FlörtSkrattande.

Denna kommentar har tagits bort.
GE
6/26/08, 12:13 AM
#9

#5 Ber om ursäkt, jag slarvläste uppenbarligen. Missade helt att det bara gällde talongen till hingsthållaren. Trots VERSALERNA! Jag läste bara raden "tycker ni att skm (gbr), skjuten stjärn stämmer på färg och tecken", och tyckte att det fattades lite….

walsan
6/26/08, 12:48 AM
#10

Äntligen en ny riktig tråd! Bra!

AKWIK
6/26/08, 8:35 PM
#11

Idag fick Dimona o Arizona gå en bit på grusvägen för att komma till en hage. Det gick bra. Arizona går så fint lös bredvid mamma. När de väl var i hagen och släppts så började båda springa runt. Hann ta några kort innan jag satte grimma på Dimona och gick och höll i henne i stället. Hagen är egentligen för stor att släppa dem på så här andra dagen och det räcker väl att bara fölet rejsar. Men de hetsade upp varandra tyckte jag. Dimona är dessutom lite vårdslös i mina ögon. Normalt är hon en försiktig person men nu mest lite irriterad. Jag tycker inte att hon är riktigt så mån om fölet som jag skulle vilja. Hon pratar och gnäggar mer med Windy än med sitt föl Fundersam. Windy pratar väldigt mycket och söker kontakt med det föl som prasslar i halmen inne hos Dimona, men som Windy inte ser.

Nåja, moderskänslorna är väl olika starka hos hästar också. De stärks nog med tiden.

AKWIK
6/26/08, 8:39 PM
#12

Bildbombning…

AKWIK
6/26/08, 8:49 PM
#13

Mer..

Annons:
walsan
6/26/08, 8:49 PM
#14

Jätteroligt att se! Hon är verkligen jättefin!

AKWIK
6/26/08, 9:10 PM
#15

och mer …Flört

walsan
6/27/08, 12:39 AM
#16

Hur mycket kan de nu gå ute i hagen?

ELS
6/27/08, 2:20 AM
#17

Vad många fina foton du har tagitGlad  Hon verkar vara en riktig piggelin. Full fart på alla foton! 

Windy verkar vilja ha en egen Bäbis nu direkt…

Hur får du in fotona direkt i tråden? Kopierar du och klistrar in ?

AKWIK
6/27/08, 8:58 AM
#18

#16 De skulle ju kunna gå ute mkt mer än de gör. Men det finns ingen hage för det. Så jag lånar den hage som är ledig för tillfället.

#17  Ja, jag kopierar och klistrar. För att det ska funka måste man komma ihåg att "utklippsminnet" i din dator och på iFokus inte är detsamma.

  1. Gör ett vanligt inlägg med en bildfil bifogad. (bildfilen skickas ju då från din dator till iFokus server.)
  2. Läs inlägget och öppna bildfilen.
  3. Kopiera bilden i fönstret. (Då skapas kopian i iFokus utklippsminne)
  4. Öppna inlägget för ändring/redigering. (inom en timme)
  5. Klistra in på det ställe i texten där du vill ha bilden.
  6. Spara det ändrade/redigerade inlägget. Om du vill ha dit ännu en bild så passa på att skicka med en ny bildfil som bifogad bild och gör om punkt 2 - 5.
AKWIK
6/27/08, 2:41 PM
#19

Lilla Arizona är så förståndig. Hon gör som sin mamma när hon ska göra sitt behov. Går upp till väggen där Dimona lägger sina högar, nosar och vänder baken mot väggen innan hon skrider till verket. Det ser så roligt ut. KyssSkrattande Arizona är mkt stabil i psyket, orädd, nyfiken men lite försiktig. Hennes mamma däremot verkar inte känna sig särkilt trygg i sin roll. Springer bara runt längs staketet i hagen om jag släpper henne lös. Sparkar bakut mot bromsar/blinningar så det är rena turen att Arizona inte träffats. Och har fruktansvärt bråttom hem till stallet så fort hon kan. Men jag ska försöka låna en hage nära stallet en stund ikväll. Dimona är lugnare om hon är nära stallet.

Idag flyttade jag bort hästar från två relativt små hagar och satte in Windy i den ena och sedan Dimona + föl i den andra. Tänkte att Dimona skulle komma bättre till ro om Windy var nära. Men det gjorde inte mkt skillnad. Däremot sprang Windy så hon blev svettig redan innan Dimona anlänt.

Jag tror absolut inte att Windy skulle försöka ta över fölet eller något annat dumt eftersom hon med hela sitt kroppsspråk visar Dimona att hon är ohotande men stödjande, eller hur jag nu ska uttrycka det.

Ikväll när insekterna lugnat sig så ska jag försöka släppa Dimona+föl i den stora vinterhage som hon fick fång i. Den ligger nära stallet och i den känner hon sig ju hemma. I den har hon varit med fölet en gång och då var hon som lugnast. MEN då stormåt hon av de kraftiga ratorna så att jag inte vågade ha dem där längre än ca 20 minuter.

Carduus
6/27/08, 3:51 PM
#20

Besvärligt det där med hagarna, hon lugnar sig nog snart, speciellt om "moster" Windy kan gå med dom som lite stöd. 

Sländan var också rätt omammig, gjorde bara det hon måste och hon var rätt tuff mot honom. Var dock duktig att hålla honom unden staketet och andra hästar i början så det skötte hon bra. Hörde henne bara gnägga en gång åt honom och det var då vi lastade för att åka hem från Arda's och det blev lite tumultSkrattande. Carduus har blivit en fantastiskt trevlig individ ändåKyss.

Annons:
AKWIK
6/27/08, 4:05 PM
#21

Dimona råkade tränga in ungen mellan sig och eltråden igår Förvånad, så Arizona fick sin första eltrådsknäpp i baken och jag kan därför inte vara säker på att hon förstod att det var tråden som gjorde ont.

Inne i stallet är Dimona mer mammig och vet hela tiden var fölet är. Går ofta och nosar och kollar olika delar av fölets kropp. Försvarar fölet mot andra hästar som passerar i stallgången. Det är utomhus en bit från stallet hon blir orolig och då "glömmer" att ta hand om ungen. Står inte still när Arizona vill dia t ex.

Direkt utanför stalldörren, på grusvägen och vid dynghögen är Dimona lugn. Men då far ju Arizona som en pil hit och dit och risken är att hon skadas av allehanda saker. Nåja, tiden går och det ger väl med sig mer och mer. Hoppas att det går lugnt till i närmaste vinterhagen ikväll.

MadickenII
6/27/08, 10:17 PM
#22

Kanske blir det lugnt om dina ston får gå tillsammans, de verkar ju vilja det i varje fall! Madicken lät inte någon gå nära fölisarna de första två veckorna (knappt ens matte) men sedan tog hon och hennes Nordisbästis hand om fölet tillsammans. Madicken skötte matandet och Nordis resten. Åkte man någonstans så var Madicken på nytt en överbeskyddande amazon, förutom hemma hos RC71… Där var det tydligen lugnt och tryggt enligt Madicken.

Mitt första sto (Madickens mamma) var en mycket hängiven mamma, passade fölet hela tiden och hade fullständig kontroll. Diade fölet, och det kom en broms och bet henne så stog hon ändå helt stilla, och såg plågad ut. Madicken var ett bortskämt barn. När det var sovdags så stog mamma över henne och vaktade, ända upp i ettårsåldern.

AKWIK
6/28/08, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Jo, jag ska försöka få någon att hjälpa mig i helgen att slussa in Windy till dem i vinterhagen, som Dimona är mest van vid och som ligger nära stallet. Om jag tar in den häst som går där i stallet så kanske mina kan gå där några timmar/dag i alla fall. Jag tog ut Dimona och fölet i den hagen nu ikväll, men Dimona är så rastlös. Tar jättetuggor gräs i farten och travar och galopperar och slänger med huvudet och är inte nöjd. Står inte still när fölet vill dia. Och när jag äntligen tar henne tillbaka till stallet så vet hon inte hur fort hon ska komma hem! Hon är väl hospitaliserad efter så många veckor på boxvila?! Verkar bara känna sig trygg med bebis inne i stallet.

Provade en liten rosa grimma på Arizona i kväll. Tyvärr råkade jag ha kameran inställd på Kvällsporträtt och det blev inte alls bra kvalitet. Trots att jag tog fölporträtt och det var kväll! Skrattande Ni får hålla till godo ändå.

AKWIK
6/28/08, 12:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Hej! Vem är du? Skrattande

(Nu är tråden tungladdad för att jag klistrat in så många bilder Generad. Jag ska städa upp lite senare i sommar när jag får administratörs-rättigheter. Ska vikariera lite för Akerberg.)

ELS
6/28/08, 12:55 AM
#25

#24  Hon är så söt i den rosa grimmanKyss

Du tror inte att Dimona är så orolig i hagen pga blinningarna?Fundersam

De dagar som blinningarna är i farten här så får jag antingen ha hästarna inne på dagen eller ha dem i den hage där jag har ett utestall. Dom väljer då att stå inne i det så gott som hela dagarna  Går dom ut korta stunder så springer dom in igen efter en kort stund. Jag förstår faktiskt inte hur ston med små föl kan gå ute sådana dagar i hagar som inte har något skydd. Det måste vara hemskt plågsamt att inte kunna komma undan någonstans. Inte bara för ston med föl förresten det måste vara en plåga för alla hästar.Ledsen

Som tur är har vi hittills inte haft så många dagar med "blinningplåga" ännu i år.

AKWIK
6/28/08, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Jodå, hon hatar bromsar och de älskar henne. Men hon beter sig rastlöst och otryggt (mkt olikt henne!) även nu på kvällen när det inte fanns ngn broms i närheten.

Jag tror, och hoppas, mer på att hon vill ha sällskap av Windy.

Bifogar foto på dem taget 3 dagar innan fölning.

ELS
6/28/08, 1:36 AM
#27

#26 Nej då verkar det inte bero på bromsarna.

Hoppas att hon lugnar sig då du släpper henne med Windy. Hon borde bli lugnare och tryggare av att gå i den välkända hagen med sin kompis.  (Eller så blir hon orolig att Windy ska stjäla fölet i stället…Flört)

Annons:
Smile-and-be-Happy
6/28/08, 9:28 AM
#28

Det naturliga för vilda hästar är att stoflocken tillsamman skyddar fölen, kanske känner sig Dimona allt för ensam i sitt ansvar för den lille. Hon kanske stressar upp sig när det blir för mycket att hålla koll på. I stallet går det ju lättare och hon verkar kopla av… Min erfarenhet har varit att även ston som inte pricis är bästa kompisar, är lugnare tillsammans när de har föl. Bara hagen inte är för liten. En del ston vill också gärna ha hjälp med "barnvakten" av andra ston. Jag har en sådan "dagisfröken" som brukar ha alla föl i släptåg, i bland t.o.m låter dom dia.Skrattande

AKWIK
6/28/08, 4:12 PM
#29

Kan meddela att Dimona blev mycket lugnare med Windy med sig i hagen! Jag släppte ner dem tillsammans på vintervallen och Windy, den ängeln Kyss, fanns lugnande där för Dimona. Windy höll sig precis på, för Dimona lagom, avstånd och lät Dimona helt bestämma hur nära varann de skulle gå och beta. Det här kommer att gå jättebra! De fick inte gå ute längre än ca 45 minuter eftersom gräset är så kraftigt och jag inte kan riskera ett fångbakslag på Dimona.

Men ikväll ska de ut igen. Glad

RC71
6/28/08, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29 klart hon vill ha Windy i hagen! Glad Alice hatar att gå själv med sina föl och om det händer beter hon sej precis som du beskrev Dimona-rastlös och otrygg. I flock med andra ston är hon hur avslappnad som helst.

På bilden "dagmamma" åt Penny och Laura Glad Var hennes egen son är då bilden togs vet jag inte Flört

AKWIK
6/28/08, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Så här fridfullt såg det ut ikväll. Glad

RC71
6/28/08, 11:38 PM
#32

#31 Härligt! Glad

AKWIK
6/28/08, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#31 När hon inte lockade mamma till spring förstås! Flört

RC71
6/28/08, 11:56 PM
#34

#33 vackra pållar! Glad

Annons:
walsan
6/29/08, 12:52 AM
#35

Fina bilder! Vad roligt att hon lugnade sig med Windy. Hoppas att du kan dem ute mer och mer.

AKWIK
7/1/08, 12:19 AM
#36

walsan m fl! Nu har jag uppdaterat mitt fotoalbum. Flört

walsan
7/1/08, 1:00 AM
#37

Jag har varit in och kollat!

Vilka fina bilder! Jag har tittat på de du satt in på dina inlägg också. Det må vara svårt att välja ut några när du har så många fina!

AKWIK
7/9/08, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Idag fyller Arizona två veckor! Bifogar dagsfärskt foto.

Carduus
7/9/08, 12:33 AM
#39

Hon är lika pigg och vaken på alla kortGlad och vacker förståssFlört.

MadickenII
7/9/08, 12:33 AM
#40

En sådan snygging! Får hon gå på bete med mamma nu? En mamma som ser oförskämt fräsch och smal ut… De ston jag har hemma skulle kunna rulla fram i hagen.

AKWIK
7/9/08, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

De går ute mellan ungefär mellan 7 och 11, och sedan ett par timmar på kvällen igen. Jag utökar lite i taget för att hålla koll på Dimona. Annars hade jag ju låtit dem gå ute dygnet runt. Men jag vill inte ta några risker. De är faktiskt ganska nöjda båda två att komma in efter ett par timmar.

Windy går ute dygnet runt nu med det andra connemarastoet som antagligen resorberat i vinter. De väntar på svar på blodprov.

Dimona och Arizona går med shettisstoet och hennes tvåmånaders hingstföl. De kan inte leka med varandra än men är så nyfikna på varann. Kyss Shettisfölet vill hellre gå sida vid sida med Dimona och Arizona än med sin mamma. Skrattande Så här såg det ut idag när jag kom till hagen för att fota.

Annons:
AKWIK
7/9/08, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

#40 Stona rullar inte fram men shettisfölet gör det nästan. Jag kallar honom Knubbis numera. Skrattande

Carduus
7/9/08, 1:20 AM
#43

#42 Han har blivit en riktig liten fläskgrisKyss.

Sixi
7/9/08, 11:43 AM
#44

Så vakker Arizona erKyss

walsan
7/13/08, 6:47 PM
#45

Det foto som finns med på Åstorpsutsällningstråden är verkligen jättefint! Skrattande

AKWIK
7/13/08, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#45 Tack!     Favorit i repris ---->

Tycker du att det är det som jag ska skicka in till SCS-sajten?Glad

walsan
7/14/08, 1:23 AM
#47

#46 Ja det är väl bra! Det är roligt att inte alla kort ser likadana ut. Det här var ju fyllt av fart och fläkt. Det är minsann dags, men jag tror webmaster har semester.

AKWIK
7/14/08, 3:35 PM
#48

#47 Done! Glad

Nu i natt har Arizona fått diarré igen. Ledsen Pratade med vet. och kom fram till att det nog beror på att de sedan i lördags gått ute halva dygn. Förut gick de bara ca 4 timmar på morgonen och sedan också på kvällen. Stomjölken påverkas ju av vad mamman äter och av foderbyten.

Ska nu iväg och köpa morotspuré och spruta på apoteket. Vet. tyckte att jag skulle tvinga i henne det, så jag gör ett nytt försök ikväll. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra ikväll… De måste ju få gå ut! Men om jag släpper ut dem vid midnatt och tar in dem kl 6 så blir det ju i a f en halvering av tiden. Fundersam 

Madicken! Kan vi inte byta hagar? Den stora naturbeteshage ni har hos Gunnar skulle passa mina bra. Oskyldig Och har ni några svårfödda så är de välkomna till Dimonas o Windys hage. Skrattande

Annons:
MadickenII
7/15/08, 2:25 AM
#49

#48

Hehe, Gunnars hage har gjort alla våra svårt övergödda. Större delen av hagen består ju av vall. Men skogshagen är hyfsat mager, dock invaderad av vildsvin. Svårfödda, vad är det? Till och med mina högmjölkade tackor ser ut som soffbord.

Nä, skicka över någon smaler häst till oss istället så gör hagen underverk på några veckor. Särskilt tillsammans med det lataste hagsällskap som någonsin skådats, tre russin och en komara. Al

AKWIK
7/18/08, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Fotat i morse.

colleen
7/18/08, 1:00 PM
#51

Hur stor är hon AKW?

~Jag tror på ödet~

AKWIK
7/19/08, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#51 Har inte mätt henne och har inget att jämföra med just nu. Men hon känns ganska hög. Brås väl på sin moder kanske? Ska försöka få fram en tumstock eller liknande och mäta på ett ungefär.

Hur högt brukar ett normalstort connemaraföl på 3 veckor vara?

Bifogar bild där hon står bredvid ett normalstort shettisföl på nästan 10 veckor.

AKWIK
3/9/09, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Så här såg Arizona ut 1 mars -09 när hon stod och njöt av vintersolen.

Maria-Kavat
3/9/09, 9:37 PM
#54

Vad tjusig hon är! Väldigt vackert huvudGlad du måste vara mycket stolt över henne!

Murgard
3/9/09, 9:43 PM
#55

Så vuxen hon ser ut! Så fin!

Annons:
AKWIK
3/9/09, 10:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Tack! Här är en huvudbild också. Kyss

MrsM
3/9/09, 10:24 PM
#57

Pappsen hälsarKyss. Han har ungefär samma färg idag… lerigt härSkrattande.

/M

ambo
3/9/09, 10:24 PM
#58

Va jättefin hon är! uttrycksfullt huvud, rastypisk..Skrattande

RC71
3/10/09, 1:05 AM
#59

#58 Varit på kurs i helgen…..FlörtSkrattande

Oj, vad hon växer. Har nu hamnat i mellanlandet mellan föl och åring i utseendet. Fin! Glad

walsan
3/10/09, 9:25 AM
#60

Det ær verkligen fantastiskt vad de væxer på ett år!

Walsan i væntan på taxi

AKWIK
4/1/09, 6:58 AM
#61

När hon fyllde 9 månader mätte jag henne till 132 cm.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: