Annons:
Etikettföl-2008
Läst 4905 ggr
AKWIK
2008-05-02 00:49

AKW i väntans tider

Dimonas föl 

….har inte fötts än! Flört

Men här kommer jag sätta in bilder och rapportera.

Annons:
walsan
2008-05-02 00:52
#1

Kommer du verkligen att klar två veckor extra? För visst räknar du timmarna nu….Flört

AKWIK
2008-05-02 00:52
#2

Idag hade hon återigen inte ätit upp all frukost.

Mår hon illa när hon stiger upp på morgonen?  Skrattande 

Men som tur är så äter hon både hö och gräs i hagen och lunchen i krubban gick ner utan problem idag.

Ibland är hon så trött att hon står och sover med stängda ögon och ibland travar och galopperar hon i full fart.  Glad

AKWIK
2008-05-02 00:56
#3

#1 Det kanske blir som när jag själv var dräktig och gick över några dagar. När det inte hände något på beräknad dag så gick luften ur en på något sätt. Jaha, blev det inget liksom? Skrattande

AKWIK
2008-05-17 21:27
#4

Jaha… Bäst jag klipper in Godmorgon-inlägget här med då…. Ledsen

"Dimona, som bara har ca 4 veckor kvar till beräknad nedkomst, har jobbigt att vända sig på hårt underlag. Står inne sedan torsdag morgon. Ingen hov-värme, digitalpuls eller andra fångsymptom. Men visst är det fång. Gråter"

I onsdags kväll (14/5) tyckte de som släppte ut henne (hon har stått inne på dagarna, ute i vinterhagen på nätterna) att hon gick lite klumpigt men antog då att det var för att hon börjar bli tjock. När jag kom till stallet på torsdag fm så sa den som tagit in henne på morgonen att hon inte haft lika bråttom in som hon brukar. Jag kollade igenom henne noggrant men hon verkade som vanligt. Kelig, gnäggig och hungrig (sparkar på boxdörren för att få mat Generad) Hon hade dock mycket lera och småsten i hovarna som jag knappt fick loss men rörde sig som vanligt i boxen och ömmade inte i hovarna. Men eftersom jag inte ville ta några risker så sa jag till att hon inte skulle gå ut följande natt. Avföringen var perfekt.

På fredag morgon kom jag ut och hon verkar som vanligt. Ställer henne utanför stallet för borstning och koll innan hon skulle vidare ut ut hagen en stund. När jag sedan vänder henne så ser man att hon har lite svårt att vända! Förvånad

Så fort hon kommer in i boxen så rör hon sig som vanligt.

Nu idag har hon varit likadan. Ingen puls, varma hovar etc etc.. Förhoppningsvis lyckades det inte bryta ut med full kraft.

Eftersom jag måste anta att det blir en hel del boxvistelse för henne i sommar så tog vi bort väggen till grannboxen. Nu står hon på 3x6m = 18 kvm box. Fylld med 9 balar spån och dubbelt antal halmbalar. Måste vara mjukt.

Juvret har nu börjat bli större och den lilla magen har "hasat ner". Tjock i övrigt är hon inte, känner revbenen om man trycker. Äter samma mat som hon gjort hela tiden sedan i höstas, dvs. hö, lucern och urvattnad betfor. Saltstenar borttagna. Kraffts Mag o Tarm i full dos. 

Hon har inte så ont att hon behöver smärtstillande. Tur, eftersom hon får diarré av sån't. Tål heller inte ensilage.

Puh…

MadickenII
2008-05-17 22:25
#5

Ja, du har ju i varje fall gjort vad du kan för henne! Men inte kul att hålla henne inne i sommar, med den lilla vid sidan.

Är lyckligt förskonad från "gräsfång" på mina hästar, men har en som får känningar av hösilage. Har dessutom gjort många riskfyllda moment iom direkt betessläpp utan tillvänjning och abrupta foderbyten utan att få några reaktioner. Stora hästen har gått på "fölstobete" dvs rena gräs/klövervallar i flera år nu, och det funkar. Jag försöker dock släppa riktigt tidigt på bete ( mars/april) så att de får äta det lilla som finns och sedan vänjas in på det som växer upp, men tillskott av hö. Kanske är det anledningen till att jag klarat mig.

AKWIK
2008-05-19 17:31
#6

Idag kom veterinären för att vaccinera tetanus och titta på henne. Hon är varken bättre eller sämre i mina ögon. Han var inte helt säker på vad det är, men utgår från att det är en mkt lätt fång. Hon rör sig normalt i boxen, sträcker sig ut i stallgången för att nå mathinkar, inte varma hovar etc. Smärtlindring behövs inte. Ska däremot ringa ut hovslagaren för att verka tvärtå. Vet. sa också att jag antagligen inte skulle sett något på henne om hon inte varit så tung av dräktigheten.

Annons:
MadickenII
2008-05-19 17:36
#7

#6

Hur ska du göra nu? Kommer hon att kunna gå ut på bete i år, eller blir det box/sandhage? Vad tror du utlöste det hela?

Det är alltid intressant (och skönt) om man får ett svar på orsaken. För hon har väll inte gått ut på bete ännu?

Trist om ni inte kan använda alla fina hagar, brukar titta ner på dem varje gång vi åker ut från gårdsplanen där våra hästar står och det ser så fint och välstängslat ut.

AKWIK
2008-05-19 17:44
#8

Hur det blir i sommar får vi se. Hade nog ändå, innan detta hände, tänkt att hon och fölet skulle tillbringa några timmar per dygn i stallet. Vi har ju sommarhagarna så nära och så vill jag ju kunna umgås med dem. GeneradKyssSkrattande

Allt beror på hur hon mår när ungen är född. Jag tar en dag i sänder…

Dimona och hennes kompis hade ännu inte släppts i någon sommarhage, men i vinterhagen växer det ju också gräs. Och jag tror att det var när det gräset blev kallt en natt som hon drabbades.

MadickenII
2008-05-19 17:55
#9

Usch, lite jobbigt ändå. Jag blir alldeles mörkrädd när jag läser om alla fånghästar denna vår. Helst vill jag kunna släppa även vuxna hästar på bete, även om de inte rids el har föl vid sidan. Har "turligt" nog skogsbeteshagar hemma till russen. Ser hellre att de går kvar länge på hösten och blir av med eventuellt "sommarfett". Både praktiskt och ekonomiskt om det kan fungera.

AKWIK
2008-05-19 17:59
#10

Nu har jag ringt hovis och han kommer i morgon kl 11.

-ELS-! Han är mkt punktlig! Har aldrig kommit för sent, men ibland lite för tidigt. Men då hinner han prata och hälsa på pållarna.  Vår vet. är också mkt punktlig. Kommer oftast samma dag man ringer och ger tidsangivelser som t ex idag mellan kl. 12 och kl. 13. Han kom 12.30! Kyss

AKWIK
2008-05-19 18:14
#11

#9 Hösten är inte heller särskilt säker betr. fång! Har förstått att många hästar drabbas då. Om det goda gräset är på upphällningen så äter hästarna sånt de tidigare ratat. Och kommer det frost är det fångvarning!

Jag har fångest! FörvånadSkrikandes  (borde snart redovisas som årets ny-ord av Sv. språknämnden, eller vilka det nu är som publicerar så'nt)

RC70
2008-05-19 19:01
#12

#11 fångest var ett bra ord, det har jag med !

RC71
2008-05-19 19:01
#13

#7 Ciao, som var dålig förra året då hon inte  hade ngt föl, mår utmärkt och går på bete precis som vanligt. För henne är det "räddningen" att ha föl.

Annons:
walsan
2008-05-20 22:02
#14

Jag följer Dimonas dräktighet och håller verkligen tummarna för att allt går bra och att hon ändå kan släppas ut. Det är intressant att höra alla inlägg!

MadickenII
2008-05-20 22:25
#15

#11

Jag försöker alltid släppa, eller rättare sagt jag släpper alltid på nya beten på höstkanten. Dvs att de får nytt bete, dock många gånger övervuxet, och mindre näringstätt. Tycker det fungerar mkt bra. Men om man låter dem gå kvar i samma sommarhage, så blir det ju kanske inte lika bra, utan då kan de få för sig att äta det mest mystiska. Frost- vad är det? Tycker att de för det mesta är hemma i vinterhagen innan första frosten kommer.

AKWIK
2008-05-20 23:13
#16

I morse när jag kom ut till stallet såg jag att Dimona såg hängig och trött ut. Hovis kom punktligt och jag tog ut henne i gången. Hon var sämre! Ledsen Han kapade tårna och hon fick ha en packe vojlockar under den framhov som belastades. Sedan ringde jag direkt till vet. som genast ringde in Quadrisol. Tydligen det smärtstillande som man kan ge dräktiga ston.

Så hem igen och byta kläder för att gå ner på apoteket. Vad som hände tills jag var tillbaka i stallet vid 16-tiden kan ni läsa i Godmorgon-tråden.

När jag kommer in i stallet med Quadrisolen redo att genast ge dubbel dos för att lindra smärtan så gnäggar Dimona glatt och snurrar runt utan synliga problem FörvånadGlad Går inte att se att hon ens är besvärad.

Hon fick naturligtvis sin medicin ändå men hur kan det ändra sig så över dygnet? Är det hormonerna som påverkar ämnesomsättningen? Fortsätter nu i Fångest-tråden…..

AKWIK
2008-05-22 20:11
#17

Idag var Dimona väldigt pigg! Travade t o m i boxen. Quadrisolen verkar fungera bra m a o. Glad

Jag har köpt knäskydd och silvertejp på Swedol och Vetflex på apoteket. Jag tänker ordna sådana mjuktofflor som RC71 tipsade om för att hon åtminstone ska kunna få stå i solen utanför stalldörren ett tag. Men jag antar att jag ska vänta så länge som möjligt med det eftersom Quadrisolen döljer hur skadade hovarna egentligen är. Fundersam

RC70
2008-05-22 20:32
#18

#17 håller tummarna AKW !!  Verkligen!

Murgard
2008-05-22 21:26
#19

#17 Du har oddsen på din sida eftersom du upptäckte det så tidigt. Här hålls flera tummar!

colleen
2008-05-23 13:09
#20

Jag håller också tummarna för er!

~Jag tror på ödet~

Annons:
AKWIK
2008-05-23 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Idag satte jag på "tofflor". Vore fräckt av mig att säga á la RC71 med tanke på resultatet (se bild) Generad. Sedan stod vi utomhus en stund i solen och vinden. Hon verkar nöjd med dem, trots att hon inte fick de fina knäskydden som sula utan dubbla sittunderlag som jag hittade bland bråten i bilen. De verkade lite lättare att klippa till. Knäskydden kan sonen få till sina jobbarbrallor istället. Upptäckte att jag satt silvertejp lite för högt så jag fick klippa upp för att det inte skulle sitta för trångt. Tror ni kunniga att hon kan ha dem på sig inatt? Annars ringer jag till stallägaren och ber henne klippa bort dem ikväll.

RC71
2008-05-23 20:19
#22

#21 Bra fösta försök! Skrattande du behöver inte tejpa så högt. Silvertejpen fäster utmärkt få en torr,ren hov…Visst kan hon ha dom på i natt. Mina kunder får ha dom dygnet runt första fem dagarna.Glad

AKWIK
2008-05-23 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Tack för hjälpen! Glad

MadickenII
2008-05-23 21:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23

Hon har ju inte mycket till fölmage den dära…Jämför med de ston som jag träffar nästan daglidags och det är stor skillnad! Häftig färg har hon däremot.

Bifogar en bild på dräktig Madick, tagen runt jul. Dvs ganska lång tid kvar innan nedsläpp.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Spader-EliN
2008-05-26 12:41
#31

När är bebis beräknad till?

*måste ju få veta när underbarnet ska komma :D*

Denna kommentar har tagits bort.
Spader-EliN
2008-05-26 20:41
#33

*städat lite.. försök att hålla er till ämnet!*

AKWIK
2008-05-26 20:58
#34

#31 Bebis är beräknad till 18 juni! Kyss (hihi, jag älskar den redan! Glad)

Idag slutade jag ge Dimona Quadrisol. Eg. skulle hon få det till imorgon men hon är så "vild" i boxen att det vore bättre om hon höll sig stilla. Hon fick nya fina platåtofflor idag. Sedan gick vi en liten, ca 150 m, runda. Tog god tid på oss. Då fick hon ju i alla fall känna lite nya dofter (syrener och koblajor t ex) och se lite mer än stallet.

Annons:
AKWIK
2008-05-31 18:55
#35

Dimona rör sig obehindrat inne i boxen. Jag har nu börjat använda "engångstofflor" när vi går och ställer oss utanför stalldörren för att "vädra" lite. Dessutom ställer jag framhovarna på liggunderlag då. Hon tycker det är skönt att bli borstad i solen och vinden medan hon tittar på shettisen med föl precis framför henne. Tur att hon är så cool och aldrig haft ngt emot att vara i stallet. Hon protesterar inte alls när det är dags att gå in igen. Det är ju där inne man får mat! Glad

Igår såg jag en liten spark! Har tidigare inte sett så mycket av det på henne alls. Det är väl ett lugnt och beskedligt föl? Magen är fortfarande ganska liten. Därför tror jag att det kommer ut ett litet stoföl. Fot i munnnen

AKWIK
2008-06-01 19:27
#36

Trodde väl aldrig att jag skulle bli glad av att Dimona var olydig! Men idag blev jag det när hon smet ur boxen när jag vände ryggen till. Glad I vanliga fall är hon mycket lydig när det gäller gränsen för box och stallgång. Hon får inte gå ur boxen bara för att dörren står på vid gavel, och eftersom hon vet det så händer det aldrig. Utom idag! Glad Det gick så kvickt och smidigt utan "fångvändning". Jag stod borta vid stalldörren och såg hur hon svängde tvärt höger för att komma till fodertunnorna (inte ut i friska luften inte Cool). Inga tofflor var på hovarna heller. Jag blev tvungen att vända henne ganska snävt åt vänster för att ta in henne i boxen igen och inte heller då syntes att hon har fång.

Murgard
2008-06-01 21:31
#37

#36 Det låter ju toppen!

tjoffsan
2008-06-01 21:52
#38

Vad skönt att hon verkar bli bättre! Vilken är den blivande fadern?

RC71
2008-06-01 21:57
#39

#35 Jätteskönt! Glad

AKWIK
2008-06-01 22:15
#40

#38 Packie.

AKWIK
2008-06-06 19:50
#41

Kan hästar bli hospitaliserade? Fundersam 

Dimona som bara stått utanför stalldörren en stund nästan varje dag fick idag gå en stund lös i närmaste nerbetade hage. Jag hade givit henne stor lucernlunch strax innan så att gräset inte skulle vara prio ett för henne. Det var det inte heller. Hon strosade runt och luktade och gnäggade till de andra hästarna i hagen brevid. Travade en liten sträcka när det kom en vindpust, men det var inte så mkt mer. Efter en halvtimme gick jag ner till hagen för att hämta in henne och DÅ kom hon i full sprutt och sparkade bakut! Jätteglad att få på sig grimman och småtaktade upp till stallet så ivrig var hon att komma in. Fundersam

I stallet finns det ju mat! Ständigt ett hönät fullt med hö och lusern på bestämda tider.

Jag var kvar i stallet några timmar till och hade inte stängt till boxdörren ordentligt för när jag befann mig utomhus så hade hon gått ur boxen och ätit upp kvällslucernen som stod iordninggjord i stallgången. När hon hittades var den maten slut men hon stod fortfarande kvar i stallet! Hon passar alltså inte på att gå ut en sväng. Men det var ju bara 23 grader inne i stallet jmfrt med 30 grader ute.

Ändå tigger hon om mer när någon kommer in i stallet. Generad

Hon beter sig som hon inte fått mat få flera veckor. Jag vågar inte ge mer lucern än det hon får nu (ca 3,5 kg) men hö får hon som sagt nästan fri tillgång på. Stoppar in en hel höbal (7-10 kg) på morgonen och sedan en till på kvällen. Men något överhull har hon inte, så det är väl den lilla räkan därinne som suger i sig allt. Kyss

Annons:
AKWIK
2008-06-07 17:18
#42

Rättelse! Nytt hö i hönätet har hon bara fått en gång på kvällen. Annars har hon hö kvar i det till natten. Det är inte jag som har kvällsfodringen. Då blir det ju lite mer rimlig foderstat. Flört

Idag har Dimona varit ute en timme i hagen. Stod mest och gullade över staketet med det unga tinkerstoet. Sedan blev hon verkad igen. Hovis märkte inget konstigt med henne.

AKWIK
2008-06-08 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Hon tar det lugnt i hagen den timme hon är ute. Tills jag ropar att hon ska komma in! Förvånad Konstig häst…Fundersam

walsan
2008-06-08 22:02
#44

Vilket rart kort!

AKWIK
2008-06-15 16:58
#45

Nu efter så mkt regn så vågar jag inte låta henne gå i den nedbetade hagen. Istället har jag grävt bort gräset på en ruta (ca 10x10) i "gången" ner till vinterhagarna. Där stänger jag av med ett rep så hon kan stå där medan jag är i stallet. Jag vågar inte lämna henne helt utan bevakning även om hon aldrig rymt någon gång. Hon är ju nästan som en höna SkrattandeKyss. (Det är väl hönor som det sägs att man kan dra ett streck på marken så går de inte över? Fundersam)

Ikväll kommer jag åka ut till stallet och vaka första natten. Jag vågar inte vänta längre. Idag verkade hon irriterad och slog med svansen och kliade baken mot väggen.

RC71
2008-06-15 17:01
#46

#45 Har hon inga akuta fångsymtom längre klarar hon sej säkert utan "silverfötter" Glad

Murgard
2008-06-15 17:07
#47

#45 Ja, nu är det ju inte långt kvar. Spännande!

AKWIK
2008-06-15 17:16
#48

#46 Ja, jag sa just till henne häromdagen att hon nu slipper silvertofflor när hon går ut. Skrattande Dessutom blir det lite liggunderlag kvar till mig att vila på i natt. Flört

Annons:
Smile-and-be-Happy
2008-06-15 17:50
#49

#48 - Hoppas nu att du slipper vänta allt för länge…. Men liggunderlag, det låter obekvämt. Låter som hästen har det bekvämare.

Mitt allra första föl började jag vaka i stallet en vecka innan beräknad nedkomst - hon gick tre veckor över. Jag var helt slut - dessutom fölade hon på dagen - när jag var borta ett ärende.

AKWIK
2008-06-15 18:10
#50

#49 Ja, du har rätt! Hästen har det bekvämare. Och därför blir det väl så att jag sover på halmen inne hos henne. Glad Boxen är ca 3x6m så jag får nog plats vid ena kortsidan. Vilken tur jag har att hon alltid uträttar sina behov på samma plats borta vid den andra kortsidan.Skrattande

RC71
2008-06-15 18:41
#51

#50 Ja,så länge du inte går i sömnen är det nog lugnt…Skrattande

AKWIK
2008-06-15 18:51
#52

#51 Det var länge sedan jag gick i sömnen. Men pratar gör jag både dag och natt! Sonen brukar klaga på mig ibland vid frukosten. Generad

walsan
2008-06-15 22:28
#53

#51 eller att Dimona går i sömnen…Flört

ELS
2008-06-16 00:32
#54

# 52  God kväll AKW:  Hur har du det i "sänghalmen" eller snarare "boxhalmen" ? Har du gått och lagt dig ännu?  Hur är läget med Dimona? har hon fyllt i juvret eller verkar det vara dags på annat sätt? Hoppas du slipper vaka för många nätter. Själv vakade jag ca 60…..innan Lilleman kom till världen. Hade som tur var övervakningskamera så jag låg i sängen men det var jobbigt ändå. Spännande att följa dina vaknätter!

AKWIK
2008-06-16 01:08
#55

Hej! Här i stallet är det lugnt. Halmen är skön. Lite problem i början med att Dimona gnuggade mig i håret hela tiden Kyss

Det enda eg. tecknet är att hon ibland slår med svansen och stampar med bakhovarna irriterat fastän det inte är mot flugor. Och så gnuggar hon baken  mot hönätet som jag inte sett förut.

Annons:
AKWIK
2008-06-16 10:44
#56

Natten var lugn. Vaknade till några ggr under natten. 

  • Det rasade ner salt på mig. Jag hade ju lagt mig under hennes saltsten och hon blev väl lite saltsugen. Räcka ut tungan
  • Hon började äta upp min "säng". Men då viftade jag bort henne och sa nog nåt i stil med: - Gå och lägg dig i korgen! Vanan sitter i efter att jag hade hund. Generad
  • Hon var försvunnen! Förvånad Efter lite mer kisande i mörkret så såg jag att hon låg ner borta i andra delen av boxen.

Juvret är lite större idag än igår men inte så mkt annat som hänt. Det här lär väl ta tid. Det andra stoet går ute och har nu gått över tiden. Vi får väl se vem som blir först.

Ska strax ta in henne från "rutan" och sedan åka hem.

RC71
2008-06-16 11:29
#57

#56 SkrattandeJa,jösses!Skrattande Följer denna tråd med stor spänning!

AKWIK
2008-06-16 23:08
#58

Åker ut till stallet nu. Det var inte så här jag hade tänkt… Jag betäckte sent förra året enkom för att Dimona skulle kunna föla utomhus! Då hade jag hållt koll på henne på lite mer avstånd. Det är ju svårt nu när hon måste stå inne. Ledsen

Jag har en liten rädsla för att hon skall lägga sig mot väggen om hon fölar obevakat inomhus. Samtidigt så inbillar jag mig att stokroppen "kniper" så länge hon inte får vara ensam.

Orkar inte ta med datorn till stallet så vi ses väl i morgon förmiddag? Hej så länge! Glad

Akerberg
2008-06-16 23:17
#59

God Natt och hoppas det tittar ut en liten i natt!

RC71
2008-06-16 23:21
#60

#58 Men så trist, ingen direktrapportering Ledsen Lycka till och undvik saltstenen i kväll…FlörtSkrattande

Murgard
2008-06-16 23:24
#61

#58 Har du en webcam?? Glad

RC71
2008-06-16 23:42
#62

#61 Verkar ju inte så Ledsen Vi kanske ska starta en insamling…Så hela forumet kan se när AKW sussar under saltstenen! Skrattande

Annons:
Murgard
2008-06-16 23:44
#63

#62 Jaaa!  I`m in!  Glad  Bara  AKW säkert använder den…

RC71
2008-06-16 23:51
#64

#63 Skrattande

ELS
2008-06-17 00:01
#65

# 58   Nej  vad tråkigt! GråterJag hade sett fram mot direktrapportering varje kväll ett tag nu. Du MÅSTE ta med datorn i fortsättningen!Flört 

Webkamera vore väl bra! Då kan du ju vaka en bit ifrån! Är en sådan dyr? 

Säg också till Dimona ( Lilla Snuttan )att hon avger rapport i morgon vad hon tyckte om den här  nattenGlad

RC71
2008-06-17 00:46
#66

#65 Jag är också besviken Gråter En webkamera kostar inte många hundralappar…Hade gärna tittat på när "Lilla snuttan" väcker matte på kvällarna Skrattande

Murgard
2008-06-17 09:30
#67

#66 Tror tillochmed att det ska finnas en i detta hus---någonstans. Dotter och son hade i allafall en för några år sedan. Och redan då var dom förvånansvärt billiga.

Och tänk så många "goda råd" och uppmuntrande tillrop AKW kontinuerligt skulle få på det viset!

Bullemor
2008-06-17 09:32
#68

man kan ju faktiskt gör det väldigt enkelt om man är lite finurlig och har tillgång till trådlöst bredband typ G ellr nåt.

Placera dator utanför boxen, dra en webkamera och placera den så man har överblick över boxen. (finns ju dom som ändrar till nattläge automatiskt när det blir mörkare) koppla upp dig mot ett chatkonto på tex Yahoo där flera kan gå in och kolla ens webkamera utan att man ens behöver ge dom tillåtelse. Sen kan hela sverige lugnt logga in sig och övervaka ev fölning eller sussning.Cool

AKWIK
2008-06-17 11:41
#69

Ni har inte missat så mkt. Flört  Jag har inget minne av att ha vaknat någon gång. Jag hoppas att jag vaknar om hon fölar! Förvånad

Idag hade hon i a f små kristaller och juvret är så pass stort att man inte ser de små spenarna längre. Hon var dessutom inte alls intresserad av att bli lite tvättad där, vilket hon gillade så sent som igår. Inga bäckenband släppta men lite gelékonsistens i bakdelen.

Ska fundera på det där med webkamera… Kunde ju vara fiffigt att lägga ut i direktsändning och ge er tillåtelse att se live. Ni hjälper ju mig att vaka på det viset. Glad  Och om jag inte vaknar när hon fölar så kan ni ju ringa mig?

Annons:
Murgard
2008-06-17 11:47
#70

#69 Yes!  Du får mycket hjälp med fölvak på det viset. Glad Men iofs tror jag att du vaknar..

Spader-EliN
2008-06-17 11:47
#71

#69   Funderar du på webkamera är det nog dags att skaffa det snart innan det är för sent :P

Murgard
2008-06-17 11:51
#72

#71 Men efter förlossningen måste matte ha stenkoll på bebisen!!

ELS
2008-06-17 14:39
#73

# 58 , 69  Fantastiskt att du sover så gott i boxen! Det låter som att hon börjar fylla i juvret ordentligt nu. Har hon någon vätska/mjölk ännu? Du kanske inte hinner skaffa web-kamera men det vore skoj för oss andraFlört Då kan vi hjälpa till med vaket dessutom!

Jag tänkte på det du skrev om att du är orolig för att hon lägger sig mot väggen då hon fölar inne. Det finns ju alltid en risk men det är risker med att föla ute också. Då tänker jag speciellt på staketet… Nyfödda fölungar ser dåligt och det gäller att man har koll även då så att de inte trasslar in sig i eltråd t ex.  Hörde om ett nyfött föl som hängt sig i eltråden förra året. Ägaren missade fölningen, fölet fastnade i tråden och fick stöt på stöt. Hängde död där då den hittadesLedsen Förfärligt!!! Så det är för och nackdelar med allt!

RC71
2008-06-17 14:48
#74

#73 HUR dåligt ser dom egentligen? tycker mina har stenkoll på omgivningen från dag ett. Senaste fölis smög fram och undersökte tråden då hon var 12 timmar gammal. Glad

ELS
2008-06-17 14:58
#75

# 74  Vet inte riktigt. Det beror nog på vad det är för tråd. Är det en tunn eltråd/rep och de är precis nyfödda i halvmörker på natten får man nog vara försiktig. De har ju inte direkt lärt sig vad el är då heller….Har dom hunnit bli några timmar gamla går det nog bättre. En viss " Bäsegris"  ramlade rakt igenom trådarna som några timmar gammalt föl kommer jag ihåg, i ett dike dessutomFörvånad De behöver ju hinna lära sig ha respekt för elen (om man nu inte har rejäla trästaket) innan man törs lämna dem ensamma utan tillsyn  tycker jag. Glad

Murgard
2008-06-17 15:01
#76

#75 Ja, det är ett av alla nervpirrande moment under fölets första tid.  Jag har också hört att synen är lite grumlig till en början.

Annons:
Sixi
2008-06-17 15:09
#77

#74 vårt føll gikk rett på strømtråden da han skulle ut for første gang (ca 8 timer gammel). Det var ikke strøm på gjerdet, heldigvis… Så sixi og føllet fikk i steden gå på ridebanen hvor føllet kunne gå under gjerdet uten risk for å henge seg fast… Ikke så rart om de ser litt dårlig med en gang, etter at de har stått i en halvmørk stall..dessuten vet de vel ikke at vi har bestemt at de skal være på rett side av gjerdetFlört

Sixi har fått føll både ute på beitet og inne i stallen. Hun virker mest tilfreds om hun får følle ute. Men siden hun nå begynner å bli forholdsvis gammel, foretrekker jeg å ha henne inne da vi har bedre kontroll om noe skulle hende. Dessuten synes jeg føllene blir mer kontaktsøkene, da de blir mer vandt med å ha mennesker rundt seg hele tiden.

RC71
2008-06-17 15:18
#78

#75 Här används endast 40mm band dom första dygnen-med elen på .  Jag släpper ut i liten fålla så fölet inte får upp ngn fart, sedan sätter jag mej på en pall och övervakar det hela Skrattande

Brukar inte ta många minuter förrens fölis fått sin första stöt. Dom går på max tre gånger, sen har dom lärt sej för resten av livet! GladSedan får mor och barn gå över i större hage. Jag vill att fölet ska få en stöt första gången den kommer i kontakt med elstaketet.

Murgard
2008-06-17 15:24
#79

#78 Ungefär samma taktik som vi använder.  Viktigt att dom känner obehag direkt vid staketkontakt.

ELS
2008-06-17 16:15
#80

# 78  Så har jag också gjort fast jag sitter i en bekväm solstol och inte på en pallOskyldigCoolSkrattande   Liten fålla och band och ELEN på. Sedan så är det bara att hoppas att dom får sig en stöt snabbt…. Elakt men nyttigt! Lilleman lärde sig på någon minut men Lillans minne var kort vill jag minnas.  Hon var tvungen att få stötar varje dag i början….Förvånad

RC71
2008-06-17 23:53
#81

AKW, hoho, hur har du det i sänghalmen? Glad

LillaSnuttan
2008-06-18 00:38
#82

Hon har inte lagt sig än. Hon har inte hunnit varken det eller mockat åt mig. Ledsen När hon kom hit blev jag jätteglad och ropade att hon skulle komma fort med maten och klia mig på ryggen och baken. Men hon hade inte tid för hon måste hämta några av mina kompisar som gick i en hage långt bort. Sedan kom hon in med min lilla svarta kompis och hennes föl. Han börjar förresten bli odräglig! Han vill inte följa med i grimman längre. Om han går lös springer han ifrån sin mamma och hon orkar inte bry sig längre.

Sedan gick min människa iväg ännu längre bort för att känna och klämma på de stora bruna. Hon måste kolla att de inte har något sår eller så.  Men jag då? Gråter När ska hon bry sig om mig? Jag har faktiskt också något myggbett eller så som behöver pysslas om…tror jag. Oskyldig

Murgard
2008-06-18 09:55
#83

AKW, du får försöka hålla datorn utom räckhåll för Lilla Snuttan sena kvällar. Hon verkar ha svårt att komma till ro om kvällarna sedan hon blev uppkopplad!  Glad

Annons:
monsterpony
2008-06-18 09:56
#84

#82 Usch så fräckt! Och du som upplåter din säng och allt… Men det blir nog bättre. När fölet har kommit kommer din matte mog bara att bry sig om er och helt strunta i de andra.

AKWIK
2008-06-18 12:13
#85

Inatt sov jag inte så mkt pga att Dimona låg ner och andades så häftigt och stönade och fes Hemlis. Jag låg kvar i "sängen" och undrade om det var förvärkar eller kolik. Bestämde mig för att tro på förvärkar. Hon reste sig en gång bara på de ca 1½ timme som hon flåsade och flämtade med avbrott några minuter ibland då hon tog en tugga halm.

När hon äntligen upphört med detta beteende så kände jag på henne och hon var nästan svettig. Men inte fölfärdig i juver och bak.

Vid fyra-tiden vaknade jag av att jag frös så förfärligt. Jag blev tvungen att köra bilen till en solig plats. Och i bilen sov jag sedan till halvsex, då det blivit jättevarmt.

Hon fick stå ute en stund i sin "ruta" medan jag gjorde alla morgonens hästbestyr och sedan tog vi en promenad i en näraliggande hage.

Sixi
2008-06-18 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Hvordan går det med AKW og Dimona?? Kommende storebror i Norge ønsker lykke tilKyss

RC71
2008-06-18 23:34
#87

#86 Snygging!Glad

AKWIK
2008-06-19 00:58
#88

#86 Just nu ligger hon utsträckt och småstönar lite, men inte lika mycket som inatt.

Själv är jag pigg efter att ha sovit ett par timmar på föräldrarnas kökssoffa. Min rygg undrar varför jag inte lade mig på en riktig säng åtminstone? Fundersam Men ska man vara uppe på natten så är det väl just den här årstiden? Underbart stilla och vackert. Härligt minne att ta fram i vinter.

walsan
2008-06-19 01:11
#89

Godnatt AKW!

Jag hoppas att du ändå får sova eller att du fortsätter att tänka på den fina sommarnatten eller annat mysigt!

Själv är jag utmattade efter bl a studentfirande och värdskap för en internationell gruppresa från Sthlm till Gävle och åter på en och samma dag. Nu längtar jag till semester, men den börjar inte förrän nästa helg!

Carduus
2008-06-19 01:11
#90

Du får lova att rapportera mig via telefon om det händer något spännande, kommer vara datorlös några dagar nu!

Annons:
AKWIK
2008-06-19 01:23
#91

# 90 Självklart! Ha det bra på tävlingen! Glad

AKWIK
2008-06-19 02:18
#92

Oj,oj vad hon stönar och flås-andas! Förvånad Jag kommer inte få en blund i ögonen om hon ska fortsätta så. Inget föl på väg ut i a f.

ELS
2008-06-19 03:09
#93

#92 Är du också vaken fortfarande? Jag borde verkligen sova nu då jag ska upp före 6 i morgon (eller snarare i dag ) Suck. Kommer vara helt slut då jag ska iväg till djursjukhuset och jobba hela dagen.Ledsen Det är så lätt att vända på dygnet nu dessa fina ljusa kvällar och nätter.

Verkar det vara några tecken på att fölningen är nära ännu?

Hon kanske bara är trött och låter så då hon sover? (stönar och flåsar) Nu har hon ju vant sig vid att du finns i boxen natttetid och då slappnar hon kanske av på ett annat sätt? Då jag sov i stallet då Lilleman var nyfödd fick jag inte en blund i ögonen pga att Lillan snarkade, stönade, flåsade och gnydde i sömnen hela nätternaGlad Då jag först upptäckte detta trodde jag att hon höll på dö…Förvånad Hon låg utsträckt på sidan, stönade ljudligt, hade små konstiga ljud för sig med ögonen vända "ut och in" och dessutom snarkade hon högt nästan hela tiden…..Helt normalt för henne visade det sig vid närmare kontroll. Stackars de andra hästarna att behöva höra detta oljud nattetid. Hon låter nämligen så än i dag då hon sover.

AKWIK
2008-06-20 00:05
#94

#93 Jo jag förstår vad du menar med att de normalt kan snarka och stöna. Skrattande Dimona har alltid haft en förmåga att kunna slappna av i stallet. Särskilt under betessäsongen när hon gått ute dygnet runt så brukar hon lägga sig och sova mitt på blanka dagen om hon kommer in. Och då brukar hon låta ganska mycket. Men med en helt annan frekvens på andningen. Nu andas hon så fort så fort, och är lite svettig när det äntligen upphör. Så jag tippar ändå på att det är förvärkar.

walsan
2008-06-20 00:51
#95

Då måste du som -ELS- skrev berätta varje morgon hur det gått, för vi följer ivrigt det hela!

RC71
2008-06-20 01:04
#96

Ingen " minisnutta" ännu? FundersamGlad

ELS
2008-06-20 01:19
#97

#96   Hihi Skrattande "Minisnuttan" Det får bli smeknamnet på ett stoKyss

Annons:
walsan
2008-06-20 01:25
#98

#97 Då hoppas jag att det blir en stor kraftig hingst!SkrikandesFot i munnnen

walsan
2008-06-20 01:28
#99

_AKW_!

Förbered dig nu så du kan direkt drämma till med ett "riktigt" namn så inte forumet myntar något som fastnar i minnet!!!

RC71
2008-06-20 01:36
#100

#97 Då blir det en "Megasnutt" Skrattande

walsan
2008-06-20 01:38
#101

_AKW_ ! Du ser!!! Skrikandes

RC71
2008-06-20 01:43
#102

Skrattande

ELS
2008-06-20 01:45
#103

# 100SkrattandeSkrattandeSkrattande 

 AKW verkar redan ha somnat ? Utan kvällsrapport dessutomFundersam

RC71
2008-06-20 01:47
#104

#103 Ja, väldigt tyst….Även "Lilla Snuttan" verkar ha fallit i dvala…Fundersam

Annons:
AKWIK
2008-06-20 11:53
#105

När jag vaknar på morgonen och inget föl har fötts så kan jag inte börja rigga datorn i st f att ta hand om hästarna. Flört Och när alla morgonsysslor är avklarade så vill jag bara hem och duscha och äta. Det har jag nyss gjort. Först då har jag tid att prata med er.

Namn på ungen är bestämt innan hon ens blev dräktig! Skrattande 

I natt hörde jag inga stön och täta flås-andningar. Endast lite småsnarkning. Juvret är nog så stort det kan bli, gissar jag. Helt spänt utom själva spenarna. Inga kristaller eller vaxproppar.

Nu äter hon inte lucern längre. Tar en tugga helt artigt och lämnar resten.

ELS
2008-06-20 14:30
#106

Äntligen lite rapportering här!Glad Det låter som om det inte är så lång tid kvar nu. Du får fira midsommar i stallet förstår jag. GladSå du tyckte inte om smeknamnen?Ledsen Jag tycker de var söta. Kyss

RC71
2008-06-20 14:46
#107

#106 Jag också! Glad Nu ska jag gå ner och tita till Lillsmuffan Skrattande

AKWIK
2008-06-21 20:12
#108

+3 dagar. Ingen förändring alls. Ledsen Tänker nu ikväll köra upp bilen utanför stalldörren och veva ner rutan och sedan sova där i stället. Kanske det kommer ett föl om jag nästan håller mig borta på så sätt. Jag bör nog höra om det händer ngt i a f eftersom det bara blir max fem meter mellan box och bil.

LillaSnuttan
2008-06-21 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#109

Nu är jag glad! Min bästis ledsnade på sin nya kille när hon upptäckte att han hade flera tjejer samtidigt och kom hem igen. Glad Du hade rätt, -ELS-. Så nu får jag trösta henne lite.Flört

MrsM
2008-06-21 20:19
#110

#108 Bra idé. Dottern o jag gjorde så (sov i bilen under öppet fönster in till Idas box) när vår "Ida" skulle föla. Fungerade perfekt. Vi vaknade av att det bullrade till lite - och javisst, där stod en redan torr unge (numera vår "Mamma Mia") och diade belåtetFörvånadGeneradSkrattande.

AKWIK
2008-06-21 23:17
#111

#110 Förvånad! Ja, det finns risk för att jag inte vaknar. Så länge jag är vaken hör jag väldigt vad som försigår eftersom det är väldigt tyst här på natten. Men går förlossningen så lätt så gör det ju inget om jag missar den, tror jag… Till alla kvinnor som föder barn på väg till BB brukar de ju säga att förlossningen var komplikationsfri. Annars hade de hunnit in till sjukhuset.

Men visst är det lite irriterande att det ett tag hände så mkt men nu verkat stanna upp.

Annons:
ELS
2008-06-21 23:32
#112

#111 Kan du inte sova på en tältsäng eller resesäng precis utanför boxen i stället? Då får hon ju vara ifred samtidigt som du hör bättre och har en chans att vakna då det sätter igång. Jag för min del skulle nog inte vakna om jag sov i bilen….Fundersam

Har hon någon mjölk ännu eller andra tecken? Hon ser ut att ha en stor mage på fotot i alla fall! Det blir nog en stor hingst ska du seFlört

AKWIK
2008-06-21 23:39
#113

#112 Tror inte det blir så stor skillnad mellan bil och tältsäng, ca 4 meter, mer än för min rygg.

Nej ingen mölk, inga kristaller, bara ganska spänt juver. Spenarna ej fyllda. De sitter som små knoppar dolda inne i  juvret.

Jag som hoppas på skimmelsto får nog om ett par veckor en brun hingst. Skrattande Men då kommer jag ändå tycka att det är världens finaste föl!

AKWIK
2008-06-21 23:41
#114

#112 Hon står lite lustigt på fotot när hon kliar Windy. Hon står inte så annars.

AKWIK
2008-06-21 23:52
#115

Kom på en sak som förändrats! Hon vill inte ha det uppblötta lucernet längre och har inte ätit mkt hö ur hönätet idag.

Just nu ligger både Dimona & Windy och vilar.

ELS
2008-06-21 23:58
#116

#113  Jag tänkte inte alls på att hon stod konstigt på bilden. Hon ser så fin ut så! Glad  Spännade att se vad det blir för färg. Det kanske blir en lika vacker gulbrun som Dimona?  Jag fick ju en svart efter Packie men det förstod jag inte förrän senare då hon föddes i en "konstig" gråbrun färg och jag var helt inställd på att det skulle bli en skimmelFörvånad 

Hoppas verkligen att du inte behöver vaka alltför länge. Det blir ju ännu jobbigare för dig då du inte bor vid stallet. Har du andra som kan avlösa dig på dagen?

AKWIK
2008-06-22 00:09
#117

#116 På dagarna rör det sig ganska mycket folk runt och i stallet så där räknar jag helt kallt med att de ringer om de ser att hon verkar vara på G. Sedan är väl sannolikheten större att de fölar på natten eller tidig morgon?

Sedan Windy kom hem är jag här mycket mer på dagarna också.

walsan
2008-06-22 00:28
#118

#117 Vi gjorde som du, räknade kallt med att Rebecca skulle föla på natten och åkte hem för att sova på morgonkvisten.

Rebecca drog över 2 veckor och sedan fölade hon en morgon när vi var på väg att åka hem. Klockan var halv nio och jag kollade henne ordentligt halv sju, tjugo över sju släpptes hon ut i hagen av morgonfodraren, då sov jag en stund i lilla kolonistugan knappt hundra meter från stallet. Eftersom det inte fanns någon frukost i kolonistugan och det var en jobbfri dag, så skulle jag åka hem till frukost och tog förstås vägen över hagen. Då fick jag se en skimmel som la sig på "fel" ställe. När jag insåg att det var Rebecca, så förstod jag att något var på gång. Det var det. Tio minuter senare var Rohan född.

Någon chansning behöver man ändå göra. Man måste ju leva, t ex äta också…

Annons:
MrsM
2008-06-22 00:30
#119

#113 Känd connemarauppfödare i Norsholm kör tältsängsvarianten. Hon brukar vakna av att vattnet går säger honGlad.

AKWIK
2008-06-22 00:39
#120

#118 Hur såg Rebeccas juver ut då? Rebeccas första föl?

walsan
2008-06-22 00:57
#121

#120 Fyllt juver, men inte ner i spenarna. Spenarna fanns dock "synliga". Ja, också första föl. Snabbt och lätt gick det och ledarstoet Jackie, som fick sitt första föl i fjol, agerade barnmorska. Hon var fram flera gånger och nosade på Rebecca och tröstade under utdrivningen och sa att allt var som det skulle. När Rohan kom fram gick hon återigen fram och hälsade honom välkommen med ett skrik och återvände sedan till sin åskådarplats på ca 5 meters avstånd. De andra hästarna höll sig längst bort i hagen tills allt var helt klart. Då ville de också hälsa, men det blev så rörigt att vi fick stängsla bort dem, kanske mest för att vi blev fundersamma… Jackie höll efter flocken och hade kanske också klarat hålla ordning, men vi tordes då inte lita på att allt skulle gå bra, så vi stängde bort dem.

RC71
2008-06-22 23:14
#122

Hoho ,AKW. Hur går det då? Fundersam

AKWIK
2008-06-22 23:23
#123

Hoho! Idag har hon legat ner och flås-andats mitt på dagen. De tänkte ringa mig men då slutade hon och ställde sig upp och började äta hö. Tycker mig se en liten oro hos henne ikväll, men det är nog önsketänkande.

RC71
2008-06-24 16:45
#124

Äntligen!

Grattis AKW till Dimonas lilla dotter som föddes vid 13-tiden i dag Glad

lil-sis
2008-06-24 16:54
#125

GRATTIS!

Snuttan är asläcker så jag antar att bäbisen är det också Kyss

Annons:
Tittut
2008-06-24 16:58
#126

Åh vad roligt!

Stort grattis!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

monsterpony
2008-06-24 17:01
#127

Det var inte en dag för tidigt! ;-) Grattis! Jag antar att både du och Lilla Snuttan är glada att väntan är över.

Väntar ivrigt på bilder förstås…

Clancy
2008-06-24 17:02
#128

Grattis AKW och Dimona !

Ser fram emot en rapport och lite bilder på den lilla tjejen !

RC71
2008-06-24 17:13
#129

Enligt uppgift från säker källa är "minisnuttan" mörkt gulbrun med strimbläs Glad

Carduus
2008-06-24 17:28
#130

Grattis till gullungen, det var på tiden! AKW ringde mig för två timmar sedan och bad mig rapportera men kom inte i närheten av datorn förens nu. Nu måste jag ju åka ut och titta på underverket i kväll!!!

lil-sis
2008-06-24 17:29
#131

#129 Hög "vill ha"-faktor på den med andra ord.

ELS
2008-06-24 17:37
#132

 Många GRATTIS till "Minisnuttan"GladKyss  från GUDMOR . Det låter fint med mörkt gulbrun tycker jag. Undrar om hon blir skimmel? FundersamTur att få ett litet sto dessutom KyssGlad Nu får väl Bäbisen snart en egen tråd med bilder skulle jag tro. Namnet avslöjas kanske också snart? Annars finns ju risken att hon får fortsätta heta "Minisnuttan" eller kanske "lilla Trollet" efter söndagsnattens dröm…Skrattande

Det känns trots allt lite tomt att denna tråd slutar nu.Ledsen Det har varit spännande att följa AKW:s nattvak! Typiskt att hon till slut fölade dagtid. Undrar om AKW var med?

Annons:
MadickenII
2008-06-24 17:49
#133

Grattis AKW och Dimona till tillökningen!

Appledale
2008-06-24 18:02
#134

Åh! Vad roligt!

GRATTIS TILL MAMMA DIMONA OCH MORMOR AKW!

Ser också fram emot bilder SkrattandeSkrattande 

Kramar

colleen
2008-06-24 18:09
#135

Grattis AKW!!!

Ser fram emot bilder på nytillskottet.

~Jag tror på ödet~

Bullemor
2008-06-24 18:13
#136

Nämen va roligt!

Jättegrattis från Bullemor m. fam!!

Grattiskramar i mass!

RC70
2008-06-24 18:18
#137

ÄNTLIGEN ! GRATTIS !!

monsterpony
2008-06-24 18:30
#138

#132 "Trollsnuttan" kanske? :-D

GE
2008-06-24 18:31
#139

Stort grattis! Hoppas allt är väl med mor, barn och mormor! Gör en ny tråd nu och bomba den med bilder!

Annons:
AKWIK
2008-06-24 18:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Tack så mkt för alla gratulationer!

Naturligtvis missade jag förlossningen. Åkte hem vi 10-tiden och halv-ett ringde en av inackorderingarna som var där för att rida. Hon berättade hur Dimona betedde sig och det har jag sett ett tag nu så jag tog det lugnt. Ända till hon sa att det strilade ur juvren! Förvånad Det var nytt tecken! Jag kastade mig i bilen och halvvägs ut (ca 10 min) ringde hon och sa att benen stack ut. När jag kom fram hade fölet precis kommit ut.

Windy som också stod inne levde rövare och gnäggade hela tiden! Hon förstod vad som hände.

Bifogar en bild på Wiks Arizona. När moderlinjen heter Simona -  Lamona - Paloma - Dimona så tycker jag det passar. Jag tänker köra med geografiska platser som namn, så Windys föls namn till nästa år är redan klart. Flört

AKWIK
2008-06-24 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Dimona har inte velat låta fölis gå bak till juvret så jag blev tvungen att mjölka ur och ge ca 2 dl med nappflaska hållen under Dimonas mage. Nu sitter jag och stålsätter mig från att mata igen.

Arizona har bajsat tre ggr och försökt galoppera runt i boxen. Men det får hon inte för Dimona.

Rapporterar mer snart….

AKWIK
2008-06-24 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#142

bild

AKWIK
2008-06-24 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

en till

Sixi
2008-06-24 19:22
#144

grattis med fint hoppeføllKyss

RC71
2008-06-24 19:25
#145

Men så söt! Den blir mkt troligt skimmel Glad

Carduus
2008-06-24 20:08
#146

SötingKyss.

Annons:
Linea
2008-06-24 21:37
#147

Grattis!!  Kul att det blev ett stoföl som du ville! Hon ser hur gullig ut som helstKyss Jättefint namn fick hon också!

Lisa-trollet
2008-06-24 21:45
#148

Grattis

hllw
2008-06-24 22:52
#149

Vilken liten gobit! Grattis till lillstoet!!

Saknar ju mitt lilla föl nu….

ELS
2008-06-24 22:53
#150

En riktig sötnosKyssKyss 

Skönt att allt gick bra! Hoppas hon har kommit igång med diandet  nu också.

Fler bilder och rapport kommer väl i kväll? Flört

colleen
2008-06-24 22:57
#151

Så söt hon är! Grattis igen!

~Jag tror på ödet~

Nyvreten
2008-06-24 23:05
#152

Grattis, grattis !  vad skönt att allt gick bra ! Vilken sötnos !

MrsM
2008-06-24 23:47
#153

GRATTIS från stolta pappsen och farmor!!!

Äkta "Hagen look" på den fölisen.. helt följdriktigt.

Gärna fler kort!

M

Annons:
tjoffsan
2008-06-24 23:59
#154

Grattis! Hon är jättefin!

AKWIK
2008-06-25 00:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Nu har jag kommit hem igen. Dimona vände bort baken hela tiden och surade mot ungen när hon försökte dia. Ringde RC71 och fick tips om att vara benhård i att hålla i Dimona och upp med ett ben så att hon stod still. Tack RC71!

Nu behövdes inte det för bara jag hade mjölkat ur lite så slutade hon sura. Jag tror att juvret helt enkelt var så spänt att det gjorde ont när fölet skulle snutta. Innan jag åkte hem hade lilla Arizona sovit och ätit själv flera ggr. Så nu hoppas jag kunna sova lugnt inatt.

Stallägarna skulle gå ner vid midnatt och kolla att allt verkade OK.

Spader-EliN
2008-06-25 00:39
#156

Chansen har blivit morbor :D superfin bebis :)

24/6 är det bebisregn. vallas alexandra fick idag ett hingstföl e: Jolly Roger RNF 109

Akerberg
2008-06-25 00:44
#157

Grattis!!!!  Vad söt hon är ^^

AKWIK
2008-06-25 00:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#158

Tack allihop! Visst är hon vacker! Vilken himla tur jag har, att just jag av alla människor skulle få den sötaste fölungen?! OskyldigFlört

Hon har redan gnäggat flera ggr när hon fått syn på mig. Glad (kan bero på nappflaskan där i början OskyldigHemlis).

walsan
2008-06-25 01:17
#159

Det är ett jättegulligt föl! Ett stort grattis AKW!! Ett stoföl också vilken tur! Och vilket fint namn! Vad skönt att det gick bra.

Det där med matning från början gjorde vi också en gång, dvs kunde inte vänta ut att fölis ordnade maten själv. Det är så svårt att bara se hur svårt det ser ut och så blir man lätt lite orolig. Koll på klockan har man kanske inte heller till hundra procent. Så lägger sig mamman och sedan kanske fölet…

RC71
2008-06-25 02:16
#160

#155 vad skönt att allt verkar ok. Hon är verkligen jättefin den lilla! Glad Sov nu riktigt gott i natt AKW Glad

Annons:
Hanna-D
2008-06-25 03:23
#161

Vad fin! Grattis!

Appledale
2008-06-25 09:10
#162

Åh! Vilken liten ängel hon är! Både mor och dotter ser så nöjda ut!

GE
2008-06-25 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

#149 Han börjar bli stor nu…

Jammie
2008-06-25 14:48
#164

Grattis A-K,

vi kommer nog förbi nu på lördag då vi ska till Vätö, och hälsar nog på samtidigt, bara så du vet ;-)

 /CC

Carduus
2008-06-25 21:41
#165

Nu har jag inspekterat det lilla underverket! Kan intyga att hon är fantastiskt sötKyssen riktig liten dam.

Dimona är jätteduktig och alldeles lugn.

AKWIK
2008-06-25 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

#164 Välkommen! Glad

#159 Jag kände att jag måste hjälpa till med råmjölken efter nästan 3 timmar. Dimona lät henne inte komma nära juvret utan surade då mot fölet! Förvånad Senare på kvällen så klarade Dimona att stå still efter att jag mjölkat ur lite. Hon t o m skrek till för att det gjorde så ont när fölet nuddade runt juvret.

Idag går det jättebra!

En sak jag tycker är konstig är att Dimona gnäggade 100 ggr om dagen innan hon fick fölet. Nu är hon så himla tyst! Vet inte om jag hört mer än ett litet gnägg en gång.  Vad kan det bero på?Fundersam  En som gnäggar desto mer är Windy! Bara det prasslar i halmne inne hos Dimona så börjar hon humma och gnägga för att få kontakt. Skrattande Även lilla Arizona är duktig på att gnägga. Hon gnäggar när hon får syn på mig. Kyss

AKWIK
2008-06-25 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#167

Jag antar att hon blir skimmel pga det ljusa runt ögonen. Hade inte Decibell väldigt tydligt så också, RC71?

Annons:
RC71
2008-06-25 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

#167 Japp! Du har en blivande skm. Glad Dom som blir gula brukar ha en annan nyans och inga glasögon. Dessutom brukar dom ha gula eller ljusa ben och ej svarta…

Så här såg "lill-Dexter" ut…

AKWIK
2008-06-25 22:53
#169

Sitter och ska fylla i talongen RESULTAT AV BETÄCKNING.  Tycker ni att "skm (gbr), skjuten stjärn" stämmer på färg och tecken? Fundersam

Räcker det inte att bara skriva FANTASTISKT! över hela lappen? Skrattande

RC71
2008-06-25 22:59
#170

# 169 du behöver inte skicka lappen-jag har fått rapport så det räcker! Skrattande Vacker är hon! Står hon still ibland? FundersamSkrattande

AKWIK
2008-06-25 23:00
#171

Idag på förmiddagen.

RC71
2008-06-25 23:02
#172

#171 Hur rör sej mammahäst nu när hon blivit av med tyngden?

AKWIK
2008-06-25 23:04
#173

mera..

Bullemor
2008-06-25 23:12
#174

Hon är underbart AKWKyss, men med tanke på hur tungladdad denna tråden är så starta en Arizona-tråd!Generad

Annons:
AKWIK
2008-06-25 23:13
#175

#170, 171  Dimona rör sig bra! Glad Arizona rör sig bättre! Skrattande

Jodå, hon är stilla ofta. Håller bara på och testar hur benen funkar lite. Hon är så försiktig i sitt sätt. Men absolut inte rädd! En riktig liten fröken balettdansös. Kyss Kolla vänster bakben på #169! Skrattande 

Carduus
2008-06-25 23:15
#176

Håller med Bullemor, tråden är väääldigt lång nu…. Tror ingen har något emot att lilla Arizona får en egen trådGlad.

AKWIK
2008-06-25 23:15
#177

OK, Bullemor! Det argumentet köper jag. Oskyldig

GE
2008-06-25 23:33
#178

#169 Det borde räcka med skimmel f. fantastisk, men du kanske ändå ska ta med strimman och snoppen? Kika på underläppen också. På bilden i #142 ser det ut som hon har en rosa fläck? Om det inte är en liten tunga som sticker ut?

RC71
2008-06-25 23:47
#179

#178 Ganska oviktigt på en rapportlapp till hingsthållaren. Det blir ju ID-koll senare…

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: