Annons:
Etikettföl-2008
Läst 2749 ggr
Appledale
2008-04-23 16:12

Jag förlorade mitt lilla föl...

I går fölade Ami. Vi fick dra ut det, men det var redan dött när vi fick ut det. Navelsträngen hade brustit innan han kom ut..

Vi gjorde hjärt- och lungräddning på honom. Ringde samtidigt till Djursjukhuset i Helsingborg som rådde mig att slänga en hink iskallt vatten över huvudet på honom. Men inget livstecken…

När navelsträngen brister börjar fölet andas med lungorna. Då måste han komma ut omedelbart. Det hade inte funnits något vi kunnat göra.

Ett gulbrunt litet hingstföl, han var så fin. Alldeles mjuk och len päls. Jag vet inte hur länge jag satt där i hagen och klappade honom..

Tyvärr fick du aldrig se världen genom dina vackra ögon. Sov gott, min prins.

Annons:
Sweetheart
2008-04-23 16:17
#1

Gud vad sorligt, jag beklagar verkligen. Har själv förlorat ett föl vid födseln och det känns så meningslöst och tungt.

Hoppas ditt sto mår bra efter omständigheterna.

MVH
Cim

monsterpony
2008-04-23 16:18
#2

Nej, fy så trist! Riktigt, riktigt tråkigt att höra… :-(

Hoppas att Ami mår bra efter omständigheterna i alla fall.

Tittut
2008-04-23 16:22
#3

Nej, vad tråkigt. Jag beklagar verkligen. Det är så jobbigt när man väntat och väntat och sedan går allt på tok. Jag känner med er!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
2008-04-23 17:07
#4

Men vad fruktansvärt! Finner inga ord…

Kram Lotta

Bullemor
2008-04-23 17:10
#5

Hemskt tråkiga nyheter :(  Lider verkligen med er

AKWIK
2008-04-23 17:27
#6

Förvånad Sånt får ju bara inte hända!

Stackars, stackars dig och Ami Gråter GråterGråter

Annons:
Clancy
2008-04-23 18:06
#7

Nä, fy vad hemskt ! Tårar kom då jag läste ditt inlägg Gråter

Sådan lång väntan som det är att vänta på ett föl… och sen händer detta…..Förstår att det måste kännas hemskt orättvist just nu, lider med dig.

MadickenII
2008-04-23 18:20
#8

Nej, men vad hemskt! Åh, jag kan bara föreställa mig hur det var att uppleva detta. Hoppas att du och hästmamma mår bra efter omständigheterna.

Styrkekramar från mig!

RC70
2008-04-23 18:21
#9

Åååh! Gud va tråkigt för dig linda ! lider med dig verkligen!

KyssKysso kramar !

Sixi
2008-04-23 20:39
#10

Å nei, så ufattelig trist!Gråter føler med deg, å miste et føll setter sine spor..

ELS
2008-04-23 20:44
#11

Fruktansvärt och hemskt!   Stackars dig och stoet.

Vad hände? Hade hon problem vid fölningen? Dåliga värkar?  Satt han fast länge?  felläge? ( Du skrev att ni fick dra ut fölet )

Ja vad det nu än var så är det ju som den värsta mardrömmen då man väntar föl.

Hoppas allt gick bra med stoet!

Carduus
2008-04-23 21:57
#12

Så fruktansvärt hemskt… Beklagar och hoppas att Ami tar det efter omständigheterna bra. Så lång väntan och så händer det här, usch lider verkligen med er.

Maria-Kavat
2008-04-23 22:02
#13

Instämmer med övriga…lider verkligen med er. Hoppas bara du kan se någon ljuspunkt i mökret…

Annons:
walsan
2008-04-26 00:16
#14

Jag tänkte bara NEJ…! när jag såg rubriken. Vi går här och väntar på Rebecca som dragit över tiden och detta är ju värsta mardrömen!

 Jag lider verkligen med dig!Gråter  Men ni kunde inget göra.

tjoffsan
2008-04-26 00:54
#15

Gud vad hemskt. Jag förlorade också ett föl i sommras och är livrädd att det ska hända igen. Och så läser man det här…beklagar verkligen!

tjoffsan
2008-04-26 14:17
#16

Har du anmält Ami till ammajouren? För i så fall kanske hon kan få ta hand om något annat litet föl.

[Croneld]
2008-04-26 21:59
#17

Vad tråkigt för er. Hoppas stoet mår bra under omständigheterna.

hllw
2008-04-26 22:33
#18

Men usch och fy vad hemskt det måste kännas:( Fick rysningar av att läsa ditt inlägg!

Men vilken tur endå att ni var på plats och kunde dra ut fölet, vem vet vad som annars hade hänt!?

Akerberg
2008-04-27 22:52
#19

Hu så hemskt! Jättesorgligt =(  Kram till både dig och Ami!

colleen
2008-04-27 22:56
#20

Usch, när jag läser tråden så börjar jag gråta igen. Massor av tröstkramar till både dig och Ami!!!

~Jag tror på ödet~

Annons:
ambo
2008-04-28 00:20
#21

Håller med alla andra. Usch vad tråkigt. Naturen är grym ibland.

sänder kramar från mej MAja och Ambo!

Appledale
2008-04-28 12:47
#22

Svarar alla här: 

Anledningen till att vi fick dra ut honom var förmodligen att värkarna var för svaga… Men att han var död när han kom ut, berodde på att navelsträngen hade gått av innan han var ute. Har pratat med en några vana uppfödare och veterinärer och det händer ibland att fölet råkar sparka av navelsträngen i magen. Då börjar de andas med lungorna, och får ingen syre, så det måste komma ut inom 1-2 minuter.

Bara några timmar efter födseln, så fick jag tag i en tjej som hade ett föl som hade förlorat sin mamma. Vi försökte direkt att para ihop dem, men det fungerade tyvärr inte riktigt. Fölet som var 10 dagar gammal, var redan så präglat av människor, så han var livrädd för stackars Ami. Jag är övertygad att om man hade gett det lite tid, så hade det säkerligen fungerat! Men ägarna till fölet ville tyvärr inte lägga ner tid på det, om det inte fungerade direkt… Tyvärr…

Sedan var det problem med att efterbörden inte ville komma ut. En del av det berodde antagligen på att hon var ledsen och likgiltig… Jag promenerade med henne, och longerade henne. Så höll jag på i många, många timmar. Efter många om och men fick jag äntligen tag i en veterinär som kunde komma ut såhär sent på kvällen. Hon fick några sprutor, och efter ett tag så släppte till slut efterbörden. Vi hann dock bli väldigt oroliga för henne innan..

Idag mår Ami bra. Hon har återhämtat sig rättså bra. Hon är pigg och väldigt fin. Jag motionerar henne dagligen med longering och/eller promenader. Snart kan jag börja rida henne lite försiktigt också. Det är väldigt viktigt att hon får röra på sig, även om hon går ute i en stor hage alltid.

Jag tackar gud för att jag har Ami kvar! Jag är så tacksam att jag har henne och hennes första son, Aragorn.

Jag vill tacka er alla för alla vänliga ord, och allt stöd!! Jag blir verkligen rörd…

monsterpony
2008-04-28 12:53
#23

{{{Appledale}}}

Skönt att höra att Ami har återhämtat sig bra.

RC71
2008-04-28 18:38
#24

#22 skönt att höra ifrån dej! Livet är bra orättvist ibland. Fick just telefonsamtal från en stoägare vars lilla stoföl levde bara 30 minuter. Man blir så ledsen för alla inblandade Ledsen

frk-Connemara
2008-06-24 01:47
#25

Jeg leste ikke dette før nå, så utrolig trist jeg begynnte og gråte, vi har også mistet et føll, det er virkelig noe man ikke glemmer! føler med degGråter

pidan89
2009-02-01 21:33
#26

Usch, jag känner med dig. Mitt sto fölade i hagen -07. Fölet levde men knappt, den hade något som kallas för 'Wry nose' och är en missbildning i ansiktet. Fick ta dit distriktsvet. och åkte senare in till Ultuna i Uppsala för att undersöka fölsingen, ett sto som döptes till Sparvöga. Väl där var vi tvugna att avliva Sparvöga. Något av det jobbigaste sakerna jag någonsin gjort. Troligen hade hon fler missbildningar eftersom hon var väldigt svag. Mitt första egna föl.. Nej, usch!

Upp till toppen
Annons: